kula Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 Jeg jobber, og blir 18 i Januar. Lurer da på om jeg fortsatt kan ha frikort? Og så gå over til skattekort når grensa på frikortet er nådd? Eller må jeg på død og liv ha skattekort den dagen jeg blir 18?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 Hvis du regner med å gå over frikortet, er det vel bedre å ha vanlig skattekort, ettersom du ellers må skatte 50% på alt over frikortgrensa?
Shea Skrevet 2. desember 2005 #3 Skrevet 2. desember 2005 Du kan undersøke på http://www.skatteetaten.no/ Men jeg tror du kan ha frikort uansett så lenge du ikke overstiger 29997,- i inntekt. Vet om en på 23år som hadde frikort pga at h*n ikke hadde inntekt som oversteg. Kommer inntektern over dette må du skatte av all inntekt (inklusiv 29997,-) uansett.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #4 Skrevet 2. desember 2005 Selvfølgelig kan du ha frikort også etter fylte 18 år. Det er beløpsgrense, ikke aldersgrense.
Gjest gjest Skrevet 2. desember 2005 #5 Skrevet 2. desember 2005 Men om du regner med å komme over skattegrensa kan du likegodt få deg skattekort (men skatteprosent i forhold til hva du tror du kommer til å tjene, dette kan du forandre underveis om du tar feil). Har du frikort først og må bytte til skattekort uansett, blir skatten høyere for de mnd du har skattekort enn om du fordeler skatten over hele året. Uansett så vil du hverken tjene eller tape på noen av delene, men ting blir litt mer forutsigbart da. Skatter du for mye får du det igjen, for lite blir det baksmell neste vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå