AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg spiser meg seriøst ihjel. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, har snart ingen klær som passer, propper i meg alt jeg kommer over av usunn mat, og klarer ikke stoppe det. Det er som om hjernen min har overgitt seg. Noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre? Finnes det podcaster, lydbøker, coaching på nett, ett eller annet som faktisk kan hjelpe? Jeg er langt forbi «ta deg sammen» stadiet, jeg begynner å bli redd for at jeg faktisk er syk på en eller annen måte. Noen her et sted som har hatt det på samme måte og kommet seg ut av det? Anonymkode: fe59a...fff 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Begynn å lage all maten som du spiser hjemme, dropp ferdigmat. Vær mett når du går på butikken så du ikke blir fristet. Anonymkode: 54f51...d23
Batteri Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Du må ta kontakt med fastlegen din asap. 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Bestill time til legen. Å innse at det er et problem, er man allerede langt på veien til å kunne få hjelp. (Skulle til å skrive en skeiv kommentar at med matprisene som er må, må du vel være multimillionær, men skal la være) Anonymkode: 22dbb...1f8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har overspisingslidelse. Spisingen blir naturligvis trigget av at jeg ikke dealer med alle mulige følelser. Så ta tak i dette. Jeg fikk hjelp av boken "Overcoming binge eating disorder" av Christopher Fairburn. Og timene jeg fikk hos ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser) Ellers er noe som hjelper meg det å jobbe med aksept og tanken "Ja, nå fikk jeg skikkelig craving, men det går an å ha craving uten å handle på den. Det er jeg som bestemmer." Så nå når det er onsdag og jeg får helt intenst, overveldende trang til å spise så aksepterer jeg det. Lar følelsen og impulsen komme, tar til og med og kikker litt på den. Og så puster jeg noen ganger, og lar den bare være. Og så velger jeg å gjøre det som tar meg nærmere det livet jeg vil ha. I løpet av 5 minutter så har den som oftest gått bort. Og jo lenger jeg har gjort dette jo enklere blir det og sjeldnere kommer cravingen. Pass også på å spise NOK. Hvis jeg spiser sunt og nok, så er det mindre sjanse for at cravingen kommer når du er kommet deg over den verste fasen i begynnelsen. Nå hvis jeg hopper over måltid pga tid så kommer suget etter noe snop. Da kommer jeg på "Åja, jeg må spise noe", og alltid vanlig mat først. Så forsvinner suget. Lykke til ❤️ Anonymkode: 0a241...269 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Grunnen til at jeg ga råd om å lage mat fra bunnen, er at MSG som finnes i all ferdigmat, kamuflert som gjær, hydrolyserte proteiner, maltodekstrin, naturlig smak, natural flavor osv., er potensielt vanedannende: https://www.renaissancerecoverycenter.com/4-sneakily-addictive-everyday-substances/ https://rjmp.com.ro/articles/2013.4/PM_Nr-4_2013_Art-4.pdf Det er også knyttet til en rekke helseproblemer, deriblant overvekt: "In conclusion we would like to state that although MSG has proven its value as an enhancer of flavour, different studies have hinted at possible toxic effects related to this popular food-additive. These toxic effects include CNS disorder, obesity, disruptions in adipose tissue physiology, hepatic damage, CRS and reproductive malfunctions. These threats might have hitherto been underestimated." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5938543/ Så om du får bort all ferdigmaten, som ofte også er lite næringsrik, og lager mat hjemme av grønnsaker, kjøtt, fisk, frukt osv., så tenker jeg du har en bedre sjanse til å gå ned i vekt, eller i alle fall å stoppe vekta fra å øke mer i første omgang. Du blir mettere, får mer næringsstoffer, og mindre stoffer som er uheldige for kroppen. Anonymkode: 54f51...d23 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Www.nettros.no Anonymkode: 3fa3a...ea7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg spiser meg seriøst ihjel. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, har snart ingen klær som passer, propper i meg alt jeg kommer over av usunn mat, og klarer ikke stoppe det. Det er som om hjernen min har overgitt seg. Noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre? Finnes det podcaster, lydbøker, coaching på nett, ett eller annet som faktisk kan hjelpe? Jeg er langt forbi «ta deg sammen» stadiet, jeg begynner å bli redd for at jeg faktisk er syk på en eller annen måte. Noen her et sted som har hatt det på samme måte og kommet seg ut av det? Anonymkode: fe59a...fff Har du hatt helsesjekk - hormoner, stoffskifte, matintoleranser, cøliaki, sjekket? Om man har en bakterieflora i magen som er oppfostret på karbohydrater kan de bli ganske umettelige. Vi har altså kilovis med bakterier i magen, og disse styrer nok mange av cravingsene vi har. I tillegg til vanen vi får med å lystre hvert minste innfall. Du kan f.eks dykke ned i bøkene til Dave Asprey, eller enda enklere - lete opp intervjuer med ham på YouTube. Du kan også finne dr Amy Johnson. Hun er psykolog med spesialinteresse for spiseforstyrrelser siden hun selv slet med det. Anonymkode: 5a85d...019 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Glemte å nevne at jeg har hørt fra flere hold at sult kan dukke opp om man mangler grunnleggende gode menneskelige forhold. Venner, familie etc. Anonymkode: 5a85d...019
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har vært der. Spiste alt jeg kom over. Jo mer usunt, jo bedre. Jeg klarte å ta tak i problemene når jeg ble skilt fra x-mannen min, dårlig forhold med psykisk og fysisk mishandling. nå er det 40 kg og 6 år siden, og trangen ligger i meg enda. Holder det i sjakk med trening og næringsrik mat. Anonymkode: dfded...f7e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Først og fremst bør du snakke med lege. Det er vondt å ha det sånn du beskriver Jeg har fått mye hjelp av instagram+boken (Hva og når skal vi spise) til Marit Kolby og av boken Spis deg fri. Den siste er nyttig på mange måter selvom du ikke tenker å følge det. Begge bøkene er veldig fine og uten pekefinger. Spis deg fri kan høres gratis som lydbok på podcasten ved samme navn. Marit Kolby er med i endel veldig bra episoder på Wolfgang Wees podcast. Det kan jo være et sted å starte som ikke krever så mye av deg...? Anonymkode: b4c60...a1b 1
Kullsyrevann Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Hvordan går det med deg da? Går det bra, er du lykkelig, har du ting å ta deg til, jobber du mot et mål i hverdagen, trives du med rutinene, sover du godt, er det hendelser fra fortiden eller nylig som har gått inn på deg? Forholdet man har til mat er veldig psykisk. Hvis du ikke klarer å sette fingeren på det burde du ta en tur til legen.
Zouk Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 https://lauralloyd.co/ Hun kaller seg "certified eating psychology coach", og starter en podcast på spotify 26. oktober. "Hi food I`m home". En kort introduksjon ligger allerede ute. Hun har hvert fall noen gratis ressurser på hjemmesiden. Kanskje noe kan være nyttig for deg? Hun har visst selv slitt med overspising og kommet seg ut av det.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Anbefaler at du lager deg et eget notat på mobilen der du skriver ned noen stikkord om hvorfor du har lyst på mat akkurat nå. Prøv å stopp opp når du begynner å tenke på å spise, og prøv å tenk etter hva du tenker og føler på akkurat nå. Hva er tankeprosessen som fører frem til at du velger å spise? F.eks. Har bare lyst på noe. Jeg fortjener noe godt for jeg har vært flink. Jeg fortjener noe godt fordi det er litt synd på meg nå. Kjenner sult i magen. Kjenner på rastløshet. Kjeder meg. Er stressa. Er sint. Lenge siden sist jeg spiste så er kanskje på tide å spise selv om jeg egentlig ikke er sulten. De andre i familien skal spise så da kan jeg også spise selv om jeg ikke egentlig er sulten. Prøv å gjør dette hver gang du spiser noe. Fortsett å spise som vanlig, og ikke døm deg selv. Bare registrer hvorfor du spiser. Gjør du det i noen uker så får du en god oversikt som viser det hvilke punkter du må jobbe. Anonymkode: 1294b...40a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Hei dere - ts her. Tusen tusen takk for så mange gode råd og tanker❤️ Jeg har gruet meg skikkelig for å gå inn her og lese, var så forberedt på å bli kritisert eller latterliggjort. Så tusen hjertelig takk for at det ikke var det jeg møtte, men heller gode råd og ting å ta tak i. Jeg skal ta med meg alle rådene, og sjekke ut både linker og lesestoff. Igjen, tusen takk❤️ Anonymkode: fe59a...fff 5
Batteri Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): (Skulle til å skrive en skeiv kommentar at med matprisene som er må, må du vel være multimillionær, men skal la være) Anonymkode: 22dbb...1f8 Og likevel så skrev du det 🙄 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå