Gå til innhold

Dere som har sluttet å drikke alkohol: tok det lang tid før du følte du var «over kneika»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge og hvor mye drakk du før du slutta?

Jeg har aldri drukket veldig store mengder, men det har blitt mer og mer. De siste 3-4 årene har jeg drukket alkohol nesten hver kveld. De kveldene jeg ikke har drukket, er det fordi jeg har bestemt meg for å starte et nytt og bedre liv. Så har det holdt kanskje 2-3 dager før jeg sprakk, av en eller annen god grunn….

Er mer motivert nå. Er så lei av suget etter alkohol. Syns ikke det smaker godt engang lenger! Har bare lyst på følelsen av det. SKAL klare det.

Anonymkode: af174...525

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første uken var svært tung, og de kommende ukene. Og de ca 3 Første månedene var de hardeste å gjennomføre. Men enda så går det i en dag av gangen, selvom det er "lettere" 

Anonymkode: b4428...144

Skrevet

Har en alkoholfri periode nå, og er på dag 52. Tidligere har jeg vært vant til å sprette 4-5 øl hver fredag og lørdags kveld. Den gang var det hardt å bare ha en alkoholfri helg, for suget var enormt og jeg savnet rusen.

Når jeg først ble vant til å ha lengre perioder uten, ble det veldig enkelt. Men første gangen jeg hadde en lang periode uten alkohol var det hardt å holde seg unna de første ukene. Så ble det lettere.

Skrevet

Drakk sprit hver dag i 12 år.

Ble hentet av ambulanse et døgn etter jeg sluttet å drikke fordi jeg fikk kramper, hallusinasjoner og full pakke. Var såpass klar for aldri å drikke noe mer, så suget jeg trodde skulle bli helt forferdelig var ganske overkommelig. Hjalp sikkert at jeg fikk benzo i noen dager på sykehuset da.. Men etter ca 3 mnd ble jeg skikkelig sugen igjen, det er ganske vanlig skal man tro det man leser på internettet. Litt over 3 år edru i dag :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på noen smeller. Ikke rent få heller. Så begynte jeg å skrive ned ting jeg har gjort i fylla som jeg ofte glemmer når det igjen er tid for fest og morro. Jeg har gjort så sinnsykt mye dumt i fylla, såret folk og latt meg selv bli behandlet dårlig av andre. Så jeg skrev alle de hendelsene ned på papir og jeg fikk angst bare av å skrive det. Tar fram det arket hver gang jeg får lyst til å drikke. For for meg blir det som regel ikke med det ene glasset, jeg holder ofte på til jeg blir full og utrivelig. 

Jeg har mistet mange gode vennskap pga alkoholen, bare tanken på det får meg til å holde meg edru. På kvelder jeg virkelig har slitt, spesielt i helger på sommeren når det er mye som skjer i byen, eller rundt jul osv...så har jeg gått ut (edru) i byen og sett hvordan voksne folk oppfører seg når de har fått i seg alt for mye å drikke. Det der var en gang meg, sier jeg til meg selv da. 

Har lært meg å finne glede i andre ting. Unne meg en godtepose i helga, eller lage noe bakst til kaffen. Pakke tursekken og kjøre til fjells. 

Kvittet meg med dårlige venner dvs drikkevenner som kun er der for deg når det skal drekkas. Det var kjempe hardt og ensomt i starten, men sånn er det nesten nødt til å bli. 

Jeg innbilte meg selv at jeg hadde så mange gode minner mtp alkoholen. Jeg hadde noen ja, men når jeg skrev ting ned på papir så jeg jo veldig klart og tydelig at det var mest negativt. 

Viktigste er uansett at hvis du føler at denne veien blir for tung å takle alene så skaff deg hjelp. Gå på AA-møter

Anonymkode: e3b49...b09

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk ca 3-4 liter vodka og en del øl i uka i 4 år. I 2020 la jeg meg inn på avdeling for rusmedesin. Her var jeg i 7 måneder med 2 sprekker. Så var jeg inne på 3 reinlegelser på en måned hver gang, drakk imellom hvergang. Så var jeg innlagt fra des 2021 og  jeg ble utskrevet i april i år, da hadde jeg vært edru iet halvt år. Nå i denne måneden har jeg vært edru i et år🏆 Suget etter alkohol rusen kommer og går fremdeles, det er slettes ikke alle dagene jeg har motivasjon, men da må jeg inneha selvdisiplin og integritet, det har jeg mye mer av nå en de foregående gangene jeg har prøvd. Og så har jeg hatt et fantastisk støtteapparat i ryggen. For min del hjalp det å skrive et avskjedsbrev til rusen selv om det er en mega stor klisjé. Men fy søren så ærlig jeg var i det brevet, og det har virkelig gjort at jeg har sett hvor mye rusen har tatt og jeg har latt den ta. Også har jeg lastet ned "sober" appen og brukt den aktivt. I dag er jeg ikke i tvil om hvor godt det er å være rusfri, og om 10 dager har jeg klart å være rusfri i et år, det føles helt villt men også så godt å vite at en kan det en vil. 

Anonymkode: 071c8...2cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...