Gå til innhold

Strømsparende arbeidsgiver. Temperatur på arbeidsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er neppe alene om å ha arbeidsgiver som skal spare på strømmen. Jeg arbeider på et større kontor med åpent landskap (la oss rope hurra for det i tillegg, er det ikke morro dere?). Det er så hutrende kaldt at jeg klare knapt tenke. Og ja, jeg har ulltøy på meg (tilleggsproblem Jeg har ikke store utvalget ull og ser mindre fin ut på jobb) Ull hjelper dog ikke stort da jeg har en jobb som gjør at jeg sitter stille foran dataen hele dagen og hendene mine er så kalde de er nærmest blå (selv med ullgenser med lange ermer på) . Temperatur-måleren sier 19°, men hvor den måleren står vites ikke og jeg sverger på at det er kaldere enn 19°. Jeg gruer meg til å gå på jobb om dagen. 

Har du en stillesittende jobb? Hvor mange grader har du på jobben nå? Hvis du har det kaldt som meg, hvordan takler du det? 

Anonymkode: 5e6cc...19f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg krevd hjemmekontor. 

Anonymkode: fb06c...05c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Har det helt likt. Er så kald på hendene at fingrene verker. Arbeidsgiver skylder på ventilasjonssystemet og sier temperaturen ikke er skrudd ned 🤷🏻‍♀️ For første gang i hele mitt yrkesliv bruker jeg med ullundertøy på jobb. Hjelper ikke noe særlig. Er fortsatt kald. 

Anonymkode: b0c63...855

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres deilig ut 🤩🤩

I hvert fall hvis det faktisk er kaldere enn 19. Ja, jeg hadde likt det.

Anonymkode: b72ac...feb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres deilig ut 🤩🤩

I hvert fall hvis det faktisk er kaldere enn 19. Ja, jeg hadde likt det.

Anonymkode: b72ac...feb

Ja, er det ikke deilig å fryse så mye at man knapt klarer å arbeide. Det er jammen meg flott det! :ironi:

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Enda en grunn for å ha hjemmekontor. Det er jo også en kjent sak at temperaturen fra før er mer tilpasset mannekroppen enn kvinnekroppen, også senkes temperaturen ytterligere! Ikke greit. 

Anonymkode: ad8d2...bd7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har det helt likt. Er så kald på hendene at fingrene verker. Arbeidsgiver skylder på ventilasjonssystemet og sier temperaturen ikke er skrudd ned 🤷🏻‍♀️ For første gang i hele mitt yrkesliv bruker jeg med ullundertøy på jobb. Hjelper ikke noe særlig. Er fortsatt kald. 

Anonymkode: b0c63...855

Hva kan man gjøre egentlig? Mine kollegaer er hovedsaklig menn, ledelsen består også av menn, så de kjenner jo ikke så mye på dette som vi kvinner gjør.   Ikke i samme grad. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda en grunn for å ha hjemmekontor. Det er jo også en kjent sak at temperaturen fra før er mer tilpasset mannekroppen enn kvinnekroppen, også senkes temperaturen ytterligere! Ikke greit. 

Anonymkode: ad8d2...bd7

Nettopp. Som jeg svarte en annen over. Dette er styrt av menn og mine mannlige kollegaer kjenner ikke på dette slik jeg gjør. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Huff, må si jeg føler virkelig med deg. Kan du kreve hjemmekontor? Jeg er så heldig å jobbe i en bedrift hvor vi kan ha det så varmt vi bare ønsker. Ser det står 28 grader på toalettet her ( som må skrus ned, det var jo for mye 😱) og 25 grader i de andre rommene. Føler meg virkelig priviligert pga dette 😅

Anonymkode: 4dbbc...272

• Liker 2
Skrevet

Bedre det enn at arbeidsplassen går nedenom og hjem. Ha på vanter med avklippede fingertupper. Hos oss er de helt åpne om at varmen er skrudd ned. Det er helt absurd hvor mye som går med i strømregning.

• Liker 10
Skrevet

Jeg gleder meg til vi setter i gang med dette. Endelig slutt på argumentene til kollegaene i overgangsalderen.

Få på dere klær. Kan ikle sitte i skjørt og klage på at dere fryser. Jeg håper ogsåndet fører til slutten på nakne tær i sandaler. *grøss*

Anonymkode: 25d3d...9d3

• Liker 2
Skrevet

Det er «bare» å kle seg, om så i Nesnalobber, varmedress, lue og vanter ~litt demonstrativt. Men ta med en gradestokk og sjekk tempen på pulten din, så har du litt bedre grunnlag for påstandene dine. Hva som er for kaldt er jo individuelt

Anonymkode: 76a69...9d3

• Liker 6
Skrevet

Ta med en gradestokk og mål selv. Dette høres jo helt vanvittig ut. 
og som en over her skriver- sitt i boblejakke demonstrativt. 
Ellers får du sykemelde deg når du blir dønn forkjølet og skrive til ledelsen hvorfor du hele tiden er syk.. 

Forstår jo også deres side av saken, men noen må jo rope opp hvis dette skal endre seg! 

Forbanna grønne skiftet som er årsaken!!! 
og så Norge som har så ren og grønn energi som bare mulig de siste 100 årene.. forstå det den som kan 🤬🤯

Anonymkode: 2fb08...363

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det beste sparetiltaket en arbeidsgiver har er jo å ha de ansatte mest mulig på hjemmekontor. 🤷‍♀️ Da kan de redusere arealet på kontorlokalene og spare både leie (evt. leie ut overskytende areal dersom de eier lokalene), renhold, strøm og vedlikehold. Det eneste som er nødvendig er tilstrekkelig med møterom for møter som bør tas fysisk, samt noen kontorplasser for de som av sosiale eller oppgavemessige årsaker må eller ønsker å jobbe fra kontoret. I et arbeidsmiljø av en viss størrelse vil det alltid være flere som faller inn under denne kategorien, ergo vil det ikke være noe problem å tilrettelegge for de som har behov for å jobbe fra kontoret. De som jobber fra hjemmekontor får frigjort mye tid ved at de slipper reisevei til og fra jobb, slik at de både vil ha større mulighet til å legge inn en ekstra innsats på jobb ved behov, samt at de får frigjort tid som de kan bruke på familie, venner og egne interesser. Det blir mindre stress og bedre psykisk helse, og de sparer reisekostnader (Merk: Jeg skrev at det må tilrettelegges for de som ønsker å jobbe fra kontoret. Det er litt mindre stas for Adrian på 23 som bor på en hybel på 19 kvadrat og ikke har en etablert vennegjeng å ha hjemmekontor enn det er for småbarnsmoren Frida på 39) 

Anonymkode: 6dec2...9ee

Skrevet

Har mellom 20 og 23 på kontoret nå. Ca 20 på morgen, og 23 på slutten av dagen. Første dagen jeg kom til 19 grader sa jeg i fra til sjefen at jeg syntes det var kaldt, samme dag var det kjøpt inn og skrudd opp ny panelovn. Min arbeidsgiver har fokus på at trivsel og gode arbeidsforhold gir økt produktivitet og lavere sykefravær. 

Men som andre sier, ta med egen måler å sjekk. 
19 grader høres ikke direkte kaldt ut, det er jo utepils i t-skjorte. Men det oppleves iiiiskaldt inne. 
Med 19 grader inne hjemme, så ligger jeg under pledd, med ullstrømper og varmt tøy. 

Men sjekk temperaturen først, og om det er 19 eller kaldere, så kan du ta det opp med verneombud eller avdelingsleder, å påpeke at såpass kjølige temperaturer faktisk ikke er anbefalt av Arbeidstilsynet, og at det kan senke produktivitet og konsentrasjon, og at folk blir mer mottakelig for infeksjoner, som for eksempel influensa, forkjølelse og covid! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da hadde jeg krevd hjemmekontor. 

Anonymkode: fb06c...05c

En fin løsning, så kan ts heller få høyere strømregning hjemme enn og kjøpe mer fine ullplagg og bruke på jobb 🤷‍♀️

Anonymkode: 9987d...d4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at der er kjipt, men leser du om alle konkurser rundt om kring på grunn av strøm? Jeg forstår arbeidsgiveren din. Vil anbefale deg håndleddvarmere som går ned til fingrene. Koster 99 på H&M. Det er veldig mye fine ullplagg i butikkene nå, så du kan fint kle deg pent på jobb med varme klær. Om du har mulighet for hjemmekontor og har råd til og holde temperaturen høy hjemme gjennom dagen, så undersøk muligheten for det. 

Anonymkode: 9987d...d4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder også på å fryse ihjel. Hakker tenner på jobb, det er gøy det 😄

Jeg jobber i tillegg statlig, vi kan ikke gå konkurs. Så det er ikke noe argument. Kan ha hjemmekontor to dager i uka, og det har jeg altså. 

Anonymkode: 1680d...49b

Skrevet

Vi har en sånn frostpinne på jobb, som syter og klager, til tross for 22 grader på kontoret. Det er ikke anbefalt å ha det varmere, og dere som fryser kan da for faen kle på dere? Hater sånn bitching, når dere faktisk kan gjøre noe med det selv. 

Det er mye verre å ha det for varmt på et kontor, kontra "kaldt" (les: PASSELIG). 

Anonymkode: fdeb0...583

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...