AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #61 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har ikke visst om spleis, men skjønner hva det er utifra postene her. Jeg gir fast til flere organisasjoner og gir nesten alltid til folk som kommer på døra, men jeg hadde nok ikke gitt på spleis om jeg hadde kommet over. Jeg må stole på at pengene blir brukt på riktig måte. Jeg ønsker heller å hjelpe folk til å finne riktig vei til å få hjelp. Spleis virker skjevt fordelt ved at det er de ressurssterke som kommer så langt. Anonymkode: 37153...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #62 Skrevet 18. oktober 2022 Har aldri sett i en spleis i mitt liv. Hvor blir disse tiggerne annonsert? Ville aldri ha gitt noe uansett fordi jeg kjenner ikke menneskene bak. Det er sikkert masse folk som har selv satt seg i en dårlig situasjon selv. Anonymkode: c672b...798 1
PM75 Skrevet 18. oktober 2022 #63 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg gir fast hver måned til organisasjoner. Jeg har nok litt lav tillit til Spleisen. Årsaken er at 3 av 3 saker hvor jeg har kjent til personene som har opprettet Spleisen, så har det vært svindel. Jeg sier ikke at alle saker er slik, men det påvirker hva jeg tenker. Så da gir jeg heller fast til Redd barna og Leger uten grenser. 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #64 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor bidrar du ikke? Hva skal til for at du skal bidra med penger? Hva skal det stå i annonsen for at du skal bidra? Anonymkode: ae430...bc2 Har ikke råd. Livet på aap er trangt. Anonymkode: e7119...656 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #65 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har aldri gitt på Spleis og kommer ikke til å gjøre det. Økonomien er knapp, men jeg bidrar til andre rundt meg likevel; forskjellen er at det er folk jeg kjenner, som selv ikke har allverden å rutte med. Vil jeg gi til en organsisasjon eller bestemt sak, finner jeg ut av det selv. Anonymkode: 3847a...421 Samme her. Jeg har nok av venner rundt meg som sliter økonomisk, og velger heller å hjelpe dem dersom jeg har noe til overs. Anonymkode: 5f313...d13 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #66 Skrevet 18. oktober 2022 Spleis er tigging via internett. Bare enda mindre trengende mottagere enn dei fleste som sitter på gata. Så nei lite som blir gitt der. Anonymkode: b6c63...353 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #67 Skrevet 18. oktober 2022 Snipa skrev (1 time siden): At man ikke gir penger via spleis er ikke det samme som at man gir faen i miljø og dyrevelferd. Jeg gir heller direkte til organisasjoner jeg ønsker å støtte, ved å betale til deres bankkonto. Da går alle pengene til organisasjonen, istedet for at Sparebanken/Spleis tar 6,5% av det jeg betaler. Enig. Jeg støtter flere forskjellige aktører innen dyrevern og så bruker jeg betydelige summer hvert år på å holde nabolagets fugler og ekorn med mat. (Det hender dog at jeg gir på spleis hvis jeg kommer over en innsamling til f.eks Dyrebeskyttelsen i Oslo eller Kaninhjelpen på Sørlandet...) Anonymkode: 8bb15...242 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #68 Skrevet 18. oktober 2022 Fordi siden brukes til å tigge penger til de mest idiotiske ting.. Sist jeg var innom var det en utlending som ville ha penger til bunad. Tror han faktisk klarte å samle inn nok penger til luksusplagget. Anonymkode: d6fb0...399 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #69 Skrevet 18. oktober 2022 Fordi jeg gir meg blanke faen i folk. Jeg bryr meg bare om megselv. Om du er fattig er det din egen feil. Anonymkode: d87c2...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #70 Skrevet 18. oktober 2022 For jeg kan heller betale ned mine egne lån først. Anonymkode: ec1b9...cc7 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #71 Skrevet 18. oktober 2022 Støtter spleiser hvor jeg kjenner til mottager. En kompis av venner som på 3 år mistet sin mamma, pappa og kone i kreft og nå har hans 18 år gamle datter fått påvist kreft. Selv er han nå ufør etter en feiloperasjon. Han har i over 30 år vært en ildsjel i idrettsmiljøet der vi er fra. Så den spleisen støttet jeg i dag med noen hundrelapper. Ellers gir jeg til enkelte organisasjoner; SOS- barnebyer, Kirkens Bymisjon, Blindeforbundet og Redd Barna. Anonymkode: 5a611...ac3 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #72 Skrevet 18. oktober 2022 Rucula skrev (1 time siden): Og mange har jævelig uflaks! Har kreft og trenger behandling i utlandet, huset brant ned, mannen din dør i en ulykke og du står igjen som alenemor med 3 barn osv! Livet kan servere noen seriøse nederlag! Ikke tro at alt bare dreier seg om hvilke valg man tar! Jeg har ikke tre barn, kun et. Det er et valg jeg har tatt. Hvis det barnet trenger behandling i utlandet, så selger jeg unna boligen. Hjelper ikke med småpenger da Anonymkode: 5eeab...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #73 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Støtter spleiser hvor jeg kjenner til mottager. En kompis av venner som på 3 år mistet sin mamma, pappa og kone i kreft og nå har hans 18 år gamle datter fått påvist kreft. Selv er han nå ufør etter en feiloperasjon. Han har i over 30 år vært en ildsjel i idrettsmiljøet der vi er fra. Så den spleisen støttet jeg i dag med noen hundrelapper. Ellers gir jeg til enkelte organisasjoner; SOS- barnebyer, Kirkens Bymisjon, Blindeforbundet og Redd Barna. Anonymkode: 5a611...ac3 Usannsynlig mye kreft i den historien hans.. Anonymkode: d6fb0...399 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #74 Skrevet 18. oktober 2022 Vel, har så dårlig råd at strengt tatt burde jeg opprettet en spleis til meg selv😏 Minstesats på 13000 på aap er ikke enkelt i disse tider, særlig når man har barn... Anonymkode: 6ceb7...4af 3 3
Gjest Ms Baxter Skrevet 18. oktober 2022 #75 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har gitt til diverse foreninger og organisasjoner, men nå har jeg meldt meg ut av alt… er ikke på face, Finn eller andre steder hvor spleis er heller. Har nå behov for pengene mine selv da jeg er delvis ufør og alenemor … men vi betaler skatt så vi bidrar jo litt alle mann🤗
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #76 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg gir dersom jeg kjenner dem selv og jeg vet det er et reelt behov. Folk som foreksempel mister familiemedlemmer og ikke har råd til begravelse, venner som mister ektefelle/barn til kreft el. og venner som ikke får dekket alternativ behandling. Støtter ikke folk som vil gå til rettssak for å beholde hunden sin etter den har bitt noen eller lignende svada Anonymkode: cb756...46f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #77 Skrevet 18. oktober 2022 Rucula skrev (1 time siden): Og mange har jævelig uflaks! Har kreft og trenger behandling i utlandet, huset brant ned, mannen din dør i en ulykke og du står igjen som alenemor med 3 barn osv! Livet kan servere noen seriøse nederlag! Ikke tro at alt bare dreier seg om hvilke valg man tar! Tro meg, hvis jeg hadde stått der som alenemor med tre barn, så ville ingen ha brydd seg. Been there, done that faktisk. Det gikk veldig greit, det også. Anonymkode: 97f8a...2bc 3
Fjaselina Skrevet 18. oktober 2022 #78 Skrevet 18. oktober 2022 Spleis er supert når det gjeld innsamling til TV-aksjonen, då blir spleis brukt av skulen til ungane, og det er enkelt å bidra. Spleis i form av utbretting av ei sørgelig historie der alle skal syns synd på denne stakkaren, der støtter eg aldri. Syns det er offentlig tigging, og eg gir ikkje til tiggarar. 1
Sirah Skrevet 18. oktober 2022 #79 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg kan godt støtte gode saker. Har støttet en person som trengte medisinsk behandling i utlandet f.eks. Denne personen fikk samlet inn nok penger og lever et mye bedre liv i dag. Støttet også en spleis til en familie som mistet alt de eide i brann. Jeg blir derimot helt satt ut over hvor mye rart folk får seg til å søke støtte til! 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #80 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg støtter veldedige organisasjoner som hjelper barn, fattige eller dyr, men gir ikke til spleis fordi jeg ikke vet hvor pengene går eller hva de brukes til. Er for eksempel ei her jeg bor som ofte ber om spleis til seg og barna, men som likevel har råd til å drikke seg sveiseblind på puben annenhver helg. Kanskje dømmende av meg å tenke at det har overføringsverdi til andre spleiser, men jeg tenker at hvis man støtter organisasjoner som f.eks. fattighuset sørger for mat og annet for de som har behov i vanskelige perioder, så går kanskje pengene riktig sted. Anonymkode: 7e54e...b25 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå