Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Tidligere i år skiftet jeg fra en hektisk jobb med mye overtid, kvelds- og helgejobbing, til en rolig jobb. I nåværende jobb startet jeg med mye å gjøre og hadde mange jobbreiser, men de siste ukene har det gjerne blitt kl. 9-10 før jeg starter dagen og arbeidsdagen avsluttes gjerne kl. 13-16, selv om selskapet fakturerer kunden fulle dager (slik kan de holde på i noen uker til pga. en avtale).

Luksusproblem kan man si, men det er utfordrende ettersom en jobb må kunne forsvares økonomisk fra arbeidsgiver sin side. Fra neste år skal jeg følge opp et 3 årig prosjekt her i Norge som mine utenlandske kollegaer har designet (selskapet får mye penger for oppfølgingen), men jeg vet erfaringsmessig at en slik oppfølging innebærer kanskje 10-20 timers arbeid pr. måned. Man ville jo kanskje tro at de gir meg andre oppgaver, men slik verden er nå er det lite trolig at det kommer flere oppdrag (spesielt her i Norge). I jobben kommer jeg til å stagnere, og i utgangspunktet var jeg lovet mange interessante oppgaver.

Jobben er svært godt betalt, så det sitter langt inne å bytte til en mer hektisk jobb som er mindre godt betalt. Jeg kan kanskje bruke tid på private prosjekter.

Er det noen som har erfaring med fulltidsjobb med tilsvarende lite arbeidsmengde, og hvordan tenker du for å akseptere ovenfor deg selv?

Anonymkode: 612a3...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med dette. Men kan du tilby periodevis bistand til andre i samme bedrift/konsern når du har kapasitet? Sørge for faglig utvikling/utdanning der du jobber med studier i arbeidstida, der den faglige oppgraderingen er relevant og nyttig for arbeidsgiver?

• Liker 1
Skrevet

1. Ta opp med arbeidsgiver at du har kapasitet til å ta på deg flere oppgaver.

2. Har de ikke flere passende oppgaver å gi deg og du frykter å bli nedbemannet pga. reduksjon i oppdragsmengde så ikke si opp dersom alternativet er en dårligere betalt jobb. Vent til arbeidsgiver evt. sier deg opp og forhandl om sluttpakke (i det minste bør du få fritak fra arbeidsplikt med full lønn i oppsigelsestiden. Sørg for at dette gjelder selv om du får deg ny jobb, slik at du enten får betalt «ferie» mens du søker jobber eller dobbelt betalt dersom du skaffer deg ny jobb innen utløpet av oppsigelsestiden) 

En ny arbeidsgiver vil ha forståelse for at du har blitt sagt opp pga. nedbemanning pga. reduksjon i oppdragsmengde. 

Anonymkode: a33b4...2cf

Skrevet

Har vært litt i samme situasjon. Når jeg startet i den jobben jeg har nå var jeg vant til å være overeffektiv og utførte alle oppgaver på et blunk, rett og slett fordi arbeidsmengden var så hinsides stor at vi måtte det for å rekke over alt.
Den nye sjefen min ble helt stressa over kapasiteten min, og ba meg roe ned og posisjonere ut oppgavene mine. Travle tider ville komme sa han, så det var ikke noe poeng i å slite meg ut når vi ikke hadde dårlig tid. 
...Og nå er jeg nesten blitt helt ineffektiv, og aaalt for godt vant. Tenker med gru på den dagen jeg skal bytte jobb og det blir stilt høyere krav igjen 😂

Men fra spøk til alvor, jeg har begynt å skape meg nye oppgaver og forme litt min egen stilling. Både for å utvikle meg selv, men også for å vise meg som en veldig verdifull ressurs. Er det noe rom for det i stillingen din?

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg blir nok værende i jobben og forsøker heller å lage arbeid til meg selv som kan være nyttig for fremtiden, f.eks. skrive publikasjoner.

Anonymkode: 612a3...cb3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...