Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen sykepleiere her tatt master I folkehelse?  Hvordan er lønna og er det vanskelig å få jobb? Hvordan ser hverdagen ut, er det mest kontorarbeid? Kan man jobbe hjemmefra?

Anonymkode: 22648...84b

Skrevet

Er ikke profesjonsrettet grad, så lønn, arbeidssted, stillinga type varierer veldig. Du kan bli fagspl, leder, rådgiver i kommune/stat, saksbehandler innen helse, prosjektstilling osv. For min del arbeider jeg som saksbehandler på kontor, lønn 620 k, mulighet for 50% hjemmekontor. 

Anonymkode: f278b...e02

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke profesjonsrettet grad, så lønn, arbeidssted, stillinga type varierer veldig. Du kan bli fagspl, leder, rådgiver i kommune/stat, saksbehandler innen helse, prosjektstilling osv. For min del arbeider jeg som saksbehandler på kontor, lønn 620 k, mulighet for 50% hjemmekontor. 

Høres utrolig deilig ut med muligheter for kontorarbeid! Så man kan bli fagsykepleier også altså? Høres interessant ut. Vært litt nysgjerrig på hvordan man får slike stillinger.

Anonymkode: 22648...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja. En i min familie har master i folkehelse. Han er ikke sykepleier, men har en annen treårig profesjonsutdanning i helse i bunnen. Han fikk jobb i NAV som en eller annen form for rådgiver i helse, fikk jobb før at han var ferdig. Vær obs på at det kan være lurt å tenke taktisk når du skal skrive master - velg gjerne en oppgave som involverer samarbeid med en arbeidsgiver du kunne tenke deg å jobbe for, og et tema som interesserer dem. 
Vær også obs på at en master ikke nødvendigvis øker lønna di så veldig mye sammenlignet med sykepleierlønn, spesielt ikke hvis du får en kontorjobb 8-16 i det offentlige og ikke får noen tillegg. Du kan faktisk gå ned i lønn. 

Anonymkode: b232b...155

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. En i min familie har master i folkehelse. Han er ikke sykepleier, men har en annen treårig profesjonsutdanning i helse i bunnen. Han fikk jobb i NAV som en eller annen form for rådgiver i helse, fikk jobb før at han var ferdig. Vær obs på at det kan være lurt å tenke taktisk når du skal skrive master - velg gjerne en oppgave som involverer samarbeid med en arbeidsgiver du kunne tenke deg å jobbe for, og et tema som interesserer dem. 
Vær også obs på at en master ikke nødvendigvis øker lønna di så veldig mye sammenlignet med sykepleierlønn, spesielt ikke hvis du får en kontorjobb 8-16 i det offentlige og ikke får noen tillegg. Du kan faktisk gå ned i lønn. 

Det er for dårlig. Man bør jo gå opp i lønn med master.

Endret av mitch92
  • Liker 1
Skrevet
mitch92 skrev (1 time siden):

Det er klart at når man tar en master for å få en form for kontorjobb, så er det dårligere betalt enn en spl i turnus. Man får riktignok andre goder, som trening i arbeidstid, fleksibel arb. og hjemmekontor.

Anonymkode: 97286...ca7

• Nyttig 1
Skrevet
mitch92 skrev (10 timer siden):

Hvis du går fra en jobb med turnustillegg til en kontorjobb 8-16 så kan du ende opp med å gå ned i lønn, ja. Jeg har sett mange sykepleiere her inne med en bruttolønn (etter tillegg) som er høyere enn man kan regne med å få i en standard kontorjobb-med-master-i-det-offentlige. Men *grunnlønna* vil være høyere med master. Men det er ikke grunnlønna en sykepleier betaler regningene sine med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er klart at når man tar en master for å få en form for kontorjobb, så er det dårligere betalt enn en spl i turnus. Man får riktignok andre goder, som trening i arbeidstid, fleksibel arb. og hjemmekontor.

Syns ikke det er gitt nei. Burde jo være rundt det samme etter min mening, man tar jo på seg studielån og tar høyere utdanning. Finnes jo kontorjobber med ca samme lønning som sykepleiere. Feks jurist eller om man har master i økonomi  Så om man med master i folkehelse tjener MINDRE så er jo ikke det så bra. En helsesykepleier tjener vel feks ikke mindre enn en vanlig sykepleier (såvidt jeg har hørt) men ca det samme 

Skrevet
mitch92 skrev (1 time siden):

Syns ikke det er gitt nei. Burde jo være rundt det samme etter min mening, man tar jo på seg studielån og tar høyere utdanning. Finnes jo kontorjobber med ca samme lønning som sykepleiere. Feks jurist eller om man har master i økonomi  Så om man med master i folkehelse tjener MINDRE så er jo ikke det så bra. En helsesykepleier tjener vel feks ikke mindre enn en vanlig sykepleier (såvidt jeg har hørt) men ca det samme 

Har du skjønt forskjellen på grunnlønn og tillegg for ubekvem arbeidstid og overtid? Du blander dessuten inn mange andre ting her, som ulike grupper med samme utdanningslengde men ulik lønn - verden er urettferdig, sånn er det. Jeg skulle gjerne tjent like mye som en lege (jeg har faktisk MER utdanning), men det gjør jeg ikke. Og helsesykepleier har høyere grunnlønn enn en vanlig sykepleier (med samme ansiennitet), men hvis helsesykepleieren jobber 8-16 og sykepleieren i kommunehelsetjenesten jobber mye kveld/natt/helg/overtid, kan det godt hende sistnevnte tjener mer (fortjent). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du skjønt forskjellen på grunnlønn og tillegg for ubekvem arbeidstid og overtid? Du blander dessuten inn mange andre ting her, som ulike grupper med samme utdanningslengde men ulik lønn - verden er urettferdig, sånn er det. Jeg skulle gjerne tjent like mye som en lege (jeg har faktisk MER utdanning), men det gjør jeg ikke. Og helsesykepleier har høyere grunnlønn enn en vanlig sykepleier (med samme ansiennitet), men hvis helsesykepleieren jobber 8-16 og sykepleieren i kommunehelsetjenesten jobber mye kveld/natt/helg/overtid, kan det godt hende sistnevnte tjener mer (fortjent). 

Såklart skjønner jeg forskjell på grunnlønn og ubekvemtillegg.  Men uansett burde det jo ikke straffe seg å ta master. Innen mange yrker vil man ha bedre betalt enn en sykepleier  om man har en  master.  Sykepleiere som jobber turnus fortjener selvsagt god lønn, men tar man to år ekstra skole bør man ikke gå i minus heller. Når man er feks helsesøster, anestesisykepleier og lignende så går det litt opp i opp. Man går ikke voldsomt opp men heller ikke ned. Skulle jo bare mangle når man tar på seg ekstra lån og ansvar. Tror heller jeg ville valgt videreutdanning som gir bedre lønn om det er slik at folkehelse er så dårlig betalt. Men ser noen haf skrevet de tjener 620 000. Det er jo rimelig greit og bedre enn de fleste sykepleiere (med kun bachelor). Så vet ikke helt om det stemmer med at lønnen til de med folkehelse er dårligere 

Selfølgelig sammenligner man med andre. På bakgrunn av det hadde jeg aldri orket folkehelse. Ekstra studielån og gå NED i lønn? Høres ut som en dårlig ide.  Er jo derfor folk ikke blir lærere lengre heller. De har dårligere betalt enn en del andre med master, og mer slit enn mange. 

Skrevet
mitch92 skrev (2 timer siden):

Såklart skjønner jeg forskjell på grunnlønn og ubekvemtillegg.  Men uansett burde det jo ikke straffe seg å ta master. Innen mange yrker vil man ha bedre betalt enn en sykepleier  om man har en  master.  Sykepleiere som jobber turnus fortjener selvsagt god lønn, men tar man to år ekstra skole bør man ikke gå i minus heller. Når man er feks helsesøster, anestesisykepleier og lignende så går det litt opp i opp. Man går ikke voldsomt opp men heller ikke ned. Skulle jo bare mangle når man tar på seg ekstra lån og ansvar. Tror heller jeg ville valgt videreutdanning som gir bedre lønn om det er slik at folkehelse er så dårlig betalt. Men ser noen haf skrevet de tjener 620 000. Det er jo rimelig greit og bedre enn de fleste sykepleiere (med kun bachelor). Så vet ikke helt om det stemmer med at lønnen til de med folkehelse er dårligere 

Selfølgelig sammenligner man med andre. På bakgrunn av det hadde jeg aldri orket folkehelse. Ekstra studielån og gå NED i lønn? Høres ut som en dårlig ide.  Er jo derfor folk ikke blir lærere lengre heller. De har dårligere betalt enn en del andre med master, og mer slit enn mange. 

Jeg tror ikke du har et realistisk forhold til hverken lønn med en master i det offentlige eller størrelsen tillegg for ugunstig arbeidstid kan komme opp i. Det høres fint ut at utdanning skal lønne seg, men de fleste høyt utdannende (meg selv inkludert) har forlengst oppdaget at det ikke er sånn det funker i veldig mange yrker. 
Lærere tjener forøvrig mer enn mange andre med master i det offentlige. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt riktig. Både lærere og sykepleiere ligger godt over en gjennomsnittlig offentlig ansatt med både en og to mastere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke du har et realistisk forhold til hverken lønn med en master i det offentlige eller størrelsen tillegg for ugunstig arbeidstid kan komme opp i. Det høres fint ut at utdanning skal lønne seg, men de fleste høyt utdannende (meg selv inkludert) har forlengst oppdaget at det ikke er sånn det funker i veldig mange yrker. 
Lærere tjener forøvrig mer enn mange andre med master i det offentlige. 

Jeg sier ikke det er sånn i virkeligheten så lei er ikke urealistisk... Nå snakker jeg om hvordan det BØR være. Passe idiotisk å skrike om lærermangel og så ikke betale lærerene godt nok. De har over gjennomsnittet slitsom jobb de og (som sykepleiere) men ift utdanning så er ikke betalingen så bra. Jeg sier bare at jeg ikke hadde orket videreutdanning uten at det lønner seg, og skjønner godt at andre ikke gidder. Som man reder ligger mann, fortsetter man denne veien vil man mangle lærere og spesialsykepleiere mfl. Folk vil løpe til det private istedenfor (vet mange jordmødre heller vil jobbe hos Aleris enn sykehus feks). E

er det ikke lov å tenke at en lønn faktisk er for dårlig og at en utdanning ikke er verd det i dine øyne? Er jeg urealistisk da? Jeg hadde tatt en helt annen utdanning framfor å ta en master som gir meg lavere lønn. Det er å være realistisk det og skal jeg si deg.

Skrevet

Jeg jobber som spesialsykepleier man-fre, dagtid ved et av landets største sykehus. epigen/smitte/biolab.

Mye rutinearbeid (database, statestikk, rapporteringer), mye undervisning internt i spesialisthelsetjenesten, mye smitteovervåkning/smittesporing, utarbeiding av rutiner og prosedyrer (alt fra basale hygieneprodedyrer til mer spesialiserte oppgaver som testtaging av skop osv).

Jobbing med antibiotikastyring. Mye møter med Folkehelseinstituttet etc.

Underviser på OsloMet.

Rådgiving og veiledning av fastleger og kommuneleger.

Beredsskapsansvarlig for ting som covid, ebola etc.

Og enda en del mer.

Som nevnt over. En master i seg selv trenger ikke gi så stort utslag på lønn. 
Jeg er helt grei lønn, men ikke nødvendigvis pga masteren min.

Anonymkode: b7de5...9f0

Skrevet
mitch92 skrev (14 timer siden):

Kommer helt an på stillingshjemmelen du jobber i. Mange som jobber i stillinger med krav om 3 årig, som allikevel tar en master. Da vil det ikke automatisk gi stort utslag på lønna, mens du i tillegg kanskje har tatt noe studielån, permisjon uten lønn etc.

Anonymkode: b7de5...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...