melina Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 Begynner å bli så tom for ideer til hva vi skal spise til middag for tiden..Problemet er bare at mannen min er så utrolig kresen når det gjelder grønnsaker, liker omtrent ingen ting Jeg derimot er veldig glad i all slags grønnsaker, og nå begynner jeg å bli litt lei av å lage mat hvor jeg alltid må ha grønnsaker eller salat ved siden av, for hvis jeg lager gryter/wok med grønnsaker i sitter han bare og pirker i maten. Hva skal jeg gjøre med den umulige mannen min?
Gjest Aria Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 Er jo ikke så mye å gjøre med det.. Liker han det ikke, liker han det ikke.. Men han prøver vel maten, før han bestemmer seg for at han ikke liker den? Hvis ikke skjønner jeg at du blir frustrert..
Gjest 1111 Skrevet 2. desember 2005 #3 Skrevet 2. desember 2005 Skjønner du blir frustrert jeg.. har dessverre ingen tips til deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #4 Skrevet 2. desember 2005 jeg hadde lagd mat til meg, med grønnsaker. Så fikk han ordne seg selv. Snakk om å være vanskelig, det skal vel ikke gå utover deg at du vil ha et sunt og variert kosthold. Pulverheksa ii.
Gjest Aria Skrevet 2. desember 2005 #5 Skrevet 2. desember 2005 Men kan han ikke plukke av/ut det han ikke vil ha.. Jeg vil gjerne ha paprika på pizza, men det liker ikke sambo, men siden det er lett å plukke av er da ikke det noe problem.
Malama Skrevet 2. desember 2005 #6 Skrevet 2. desember 2005 Jeg liker ikke grønnsaker jeg heller. Men min samboer får. Når det gjelder paprika på pizza er det aldri snakk om å plukke av (tenk, det smaker! Jeg skulle virkeig ønkse jeg likte papirika, men gjør dessverre ikke det) Men det er da null problem å putte papirka bare på halve pizzaen. Når det gjelder til middag generelt så koker jeg gjerne rosenkål til ham. Jeg smaker kanskje på et selv også, i håp om at det skal ha blitt bedre, men det smaker fortsatt pyton. Jeg er veldig glad han ikke bare "lager mat med grønnsaker til seg selv og lar meg ordne meg selv", men har litt mr forståelse. Vi lager mat vi begge liker, men kan ha litt forskjellig tilbehør etter ønske. Det er selvsagt noe annet om noen bare ikke VIL prøve, men liker man ikke, så liker man ikke. Jeg synes det er dumt, jeg ønsker å like mye rart, men når jeg nesten brekker meg, så ER det bare ikke noe gøy å spise det... Prøver av og til i håp om at det skal bli bedre, eller at jeg i det minste skal klare å kontrollere brekningene. Slik at jeg i middagsselkap skal kunne klare å svelge ned i det minste. (og.. med tid å stunder gå forran med et godt eksepel, om vi får barn noen gang) Man skal selvsagt prøve. Men liker man ikke, så liker man ikke, det det synes jeg folk bør respektere. DU kan selvsagt få mat med mye rart du selv liker, men dere kan vel snakke asmmen og finne en løsning? Kommunikasjon er langt bedre enn "lag mat til deg selv og drit i ham"-tankegangen...
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2005 #7 Skrevet 2. desember 2005 Var kansje litt svart/hvit i første innlegg. Men har vært borti lignede før og det er utrolig vanskelig i lengden, å lage mat til slike folk. Er det virkelig ingen grønnsaker han liker? Skjønner jo at kommunikasjon er viktigere enn drit i han, men hvis han ikke liker noe slags grønnsaker så må hun jo bli litt oppgitt. Da må hun hvis hun har lyst få lage gryteretter ol. av og til, så får han bare pirke i maten de dagene. Nå er det jo veldig mye mat der det passer med grønnsaker til, så i det daglige bør det ikke være noe problem.
Malama Skrevet 2. desember 2005 #8 Skrevet 2. desember 2005 Ja, det har du rett i, selvsagt må hun av og til kunne ha gryteretter etc. Men da synes jeg at når hun lager mat hun vet han ikke liker, så må hun også aksepterre at han "sitter og priker i maten", han rett og slett plukker ut de tinga hun har putta oppi som han ikke liker, og det må han vel få lov til? I hverdagen burde det likevel, som du sier, ikke være noe problem å ha grønnsaker TIL maten. Det har vi, og det funker for oss. Siden altså jeg ikke klarer å skjønne at noen synes kålrot eller rosenkål eller papirka eller sopp er godt, da jeg selv rett og slett ikke klarer det enda jeg virkelig skulle ønske jeg likte det. Men, jeg hører han sier han ikke spiser det bare av plikt men fordi han liker det. Da kan han selvsagt få det til sin mat, uten at jeg trenger å spise det. Funker greit det. På pizza tar vi ikke det samme på begge halvpartene, og i apskaus utelater vi det jeg VIRKEIG ikke liker, og putter oppi det jeg "egentlig ikke liker" mot at jeg får lov til å plukke litt i maten, og sortere ut det jeg enten ikke spiser eller i alle fall "samler sammen og svelger med drikke" Med nok drikke går det meste ned, og det er jo greit å ha øvd inn en teknikk på dette (som helst ikke synes så godt at det er det man gjør) til man er på besøk etc...
Arkana Skrevet 2. desember 2005 #9 Skrevet 2. desember 2005 Jeg skjønner at det er ting folk ikke liker, alle har vel et par matvarer de helst unngår å spise. Men når folk ikke liker noen grønnsaker, så blir det veldig vanskelig. Hadde det vært én eller to ting hadde det ikke være noe problem å unngå disse matsortene, men ikke når det gjelder så mye. Skal jeg la være å lage herlige gryteretter og woker med masse grønnsaker fordi noen er vanskelig i matveien? Da får de plukke ut, eller lage egen mat. Klart man kan prate sammen, men jeg tror ikke all verdens prat hadde fått en grønnsaksvegrer til å spise rosenkål. Jeg er sjeleglad for at samboeren min spiser det meste.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #10 Skrevet 2. desember 2005 Er det virkelig mulig å ikke like NOEN grønnsaker? Eller har man bare smakt på veldig få?
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2005 #11 Skrevet 2. desember 2005 Er det virkelig mulig å ikke like NOEN grønnsaker? Eller har man bare smakt på veldig få? ← Ja..synes det var litt rart. Finnes jo uendelig med grønnsaker, og de smaker da ikke akkurat likt heller. Kjæresten min er uheldigvis ikke så glad i brokkoli og asbarges, men han trenger heller ikke å spise det. Selv takler jeg ikke kokte gulrøtter, det er SÅ kjedelig og smaksløst.. Men det finnes nok av alternativer. Kjøp en kokebok, kanskje for vegetarianere? Det er mye man kan gjøre med grønnsaker.
Malama Skrevet 2. desember 2005 #12 Skrevet 2. desember 2005 Jeg skjønner at det er ting folk ikke liker, alle har vel et par matvarer de helst unngår å spise. Men når folk ikke liker noen grønnsaker, så blir det veldig vanskelig. Hadde det vært én eller to ting hadde det ikke være noe problem å unngå disse matsortene, men ikke når det gjelder så mye. Skal jeg la være å lage herlige gryteretter og woker med masse grønnsaker fordi noen er vanskelig i matveien? Da får de plukke ut, eller lage egen mat. Klart man kan prate sammen, men jeg tror ikke all verdens prat hadde fått en grønnsaksvegrer til å spise rosenkål. Jeg er sjeleglad for at samboeren min spiser det meste. ← Jeg tror vi er enige, bare misforstår. Å prate får ikke meg til å like rosenkål, men det får oss til å finne en løsning der HAN kan få, og JEg kan slippe, og ingen blir sure. Og jeg synes man skal kunne lage gryteretter med ting ikke alle liker. Men da også AKSEPTERE at noen plukker ut, ikke FØRST lage mat man vet noen ikke liker og deretter KLAGE på at de "bare sitter og priker i maten". Snakk, så finner man løsninger. Lag mat med grønnsaker, men aksepter at han vil plukke ut.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #13 Skrevet 2. desember 2005 Jeg har erfart at noen som ikke liker grønnsaker, gjerne liker løk? Hvordan er det med mannen din?
hilli Skrevet 2. desember 2005 #14 Skrevet 2. desember 2005 Hvordan er det mulig å ikke like noen grønnsaker, hva spiser man da? Eller er det slik at poteter og tomater(tomatsaus og ketchup) ikke gjelder som grønnsaker?
Sun Mei Skrevet 2. desember 2005 #15 Skrevet 2. desember 2005 Vi hadde det samme problemet her i huset. Det kom av at mannen hadde blitt tvunget til å spise opp maten sin da han var liten og dermed satt han der og spiste kald middag, og det er slettes ikke noe godt. Vel, vi har klart å komme over noe av det. Om jeg lager wok eller ovnssteker grønnsakene da spiser han de. Men jeg får ham ikke til å spise rosenkål og broccoli, så det lager jeg bare til meg selv. Jeg synes han har vært flink å lære seg å like alle de andre grønnsakssortene Det samme gjelder fisk. Det spiser han heller ikke, og det klarer vi dessverre ikke å gjøre noe med, så derfor spiser jeg fisk når han ikke skal ha middag.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #16 Skrevet 3. desember 2005 Begynner å bli så tom for ideer til hva vi skal spise til middag for tiden..Problemet er bare at mannen min er så utrolig kresen når det gjelder grønnsaker, liker omtrent ingen ting Jeg derimot er veldig glad i all slags grønnsaker, og nå begynner jeg å bli litt lei av å lage mat hvor jeg alltid må ha grønnsaker eller salat ved siden av, for hvis jeg lager gryter/wok med grønnsaker i sitter han bare og pirker i maten. Hva skal jeg gjøre med den umulige mannen min? ← Lag den maten du føler for. KAn vel ikke sitte slik en voksen mann. Er slik unger gjør, før de får smaken på grønnsaker. Hva gjør han når dere spiser til andre eller på resturant?
Malama Skrevet 3. desember 2005 #17 Skrevet 3. desember 2005 Lag den maten du føler for. KAn vel ikke sitte slik en voksen mann. Er slik unger gjør, før de får smaken på grønnsaker. Hva gjør han når dere spiser til andre eller på resturant? ← Noen FÅR ikke "smaken på grønnsaker". Jeg smakte på det som barn, måtte alltid det, men jeg liker det ikke av den grunn, jeg har aldri lært meg å sette pris på dette. Ja, for all del, lag den maren du føler for. Men aksepter uten å klage at når du putter noe oppi mate som du vet han ikke liker, som du har all rett til, så vil han plukke det ut, slik ha har all rett til!
Gjest gjest1 Skrevet 3. desember 2005 #18 Skrevet 3. desember 2005 Jeg skjønner heller ikke at det er mulig å ikke like en grønnsaker overhodet, ikke poteter, tomat, agurk eller løk engang? Som på en måte er basic? Når man lager en pose med gryterett for eksempel er det jo bittesmå biter av grønnsaker i dem også, pirker dere ut det også?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #19 Skrevet 4. desember 2005 Jeg liker heller ikke grønnsaker. Eller, det er er kokte grønnsaker jeg har problemer med. Råe gulrøtter, kolrabi, agurk, tomater etc kan jeg godt spise. Synes det er dumt at jeg ikke liker det, men synes at andre skal akseptere at man ikke liker grønnsaker. Jeg kan spise lapskaus og gryteretter med små grønnsaksbiter i. Noen som har forslag til alternativer til kokte grønnsaker å ha til middag?
Gjest Embla s Skrevet 4. desember 2005 #20 Skrevet 4. desember 2005 Når du lager wok-retter ol kan du jo ta av til ham før du tilsetter grønnsakene du liker? (håper han tar kosttilskudd da )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå