AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har hatt ME i mange år, men nylig etter en periode med mye stress fikk jeg plutselig tinnitus. Ser at dette er et av mange symptom på ME. Det er helt forferdelig og går ut over søvn/hvile. Har vært hos legen ikke så mye å gjøre. Noen som har hatt dette og blitt kvitt det? Orker ikke tanken på permanent plystring i ørene på toppen av smerter og utmattelse. Anonymkode: 3e09a...56c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har hatt ME i mange år, men nylig etter en periode med mye stress fikk jeg plutselig tinnitus. Ser at dette er et av mange symptom på ME. Det er helt forferdelig og går ut over søvn/hvile. Har vært hos legen ikke så mye å gjøre. Noen som har hatt dette og blitt kvitt det? Orker ikke tanken på permanent plystring i ørene på toppen av smerter og utmattelse. Anonymkode: 3e09a...56c Hos mange ME syke så har de de i dårlige perioder og merker ikke noe i bedre perifer -får håpe du «bare» er i en dårlig fase. Jeg ble syk «over natten» med ME for snart 5 år siden og jar slitt med med kraftig øresus 24/7 siden da, var helt grusomt første tiden men etterhvert lærer man seg å ignorere den litt, i hvertfall gjorde jeg det. Triks når det står på som værst er å ha på andre lyder i rommet du oppholder deg som radio og tv. Eller sitte ute når det blåser litt, det maskerer lyden. Anonymkode: 00b43...4df
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 HLF Briskeby holder kurs for oss med tinnitus. De har kurs du melder deg på selv, overnatting er gratis (kurset også) og man får refundert reisen fra nav. De har også er rehabiliteringsopphold som er lengre og det kan du få via øre nese hals spesialist. Utover det kan du søke om lydpute og tinnitusmasker. Jeg merker bedring etter kurset. Anonymkode: 7d7cb...179
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Har begge deler og ja utrolig plagsomt, men man må dessverre bare leve med det. Det beste er å ignorere etter beste evne. Selv har jeg på lav lyd på YouTube videoer når jeg legger meg så de maskerer det litt. Kommer å går og er verre når formen er dårlig som en annen skrev. Anonymkode: 77753...1de
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hos mange ME syke så har de de i dårlige perioder og merker ikke noe i bedre perifer -får håpe du «bare» er i en dårlig fase. Jeg ble syk «over natten» med ME for snart 5 år siden og jar slitt med med kraftig øresus 24/7 siden da, var helt grusomt første tiden men etterhvert lærer man seg å ignorere den litt, i hvertfall gjorde jeg det. Triks når det står på som værst er å ha på andre lyder i rommet du oppholder deg som radio og tv. Eller sitte ute når det blåser litt, det maskerer lyden. Anonymkode: 00b43...4df Jeg har hatt ME i 15 år men tinnitusen kom for 2 uker siden. Kom etter en periode med høyt emosjonelt stress så jeg håper virkelig det skal gå over når kroppen klarer roe seg. Den forverrer alle andre symptom da går veldig ut over søvn/hvile. Frykten for at den nå er permanent er nok den verste den plystringen stjeler det lille av energi jeg har og bare ligge her med vifte for å prøve og maskere litt er tortur. Anonymkode: 3e09a...56c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har begge deler og ja utrolig plagsomt, men man må dessverre bare leve med det. Det beste er å ignorere etter beste evne. Selv har jeg på lav lyd på YouTube videoer når jeg legger meg så de maskerer det litt. Kommer å går og er verre når formen er dårlig som en annen skrev. Anonymkode: 77753...1de Mener du kommer og går i perioder eller i løpet av dagen. Dette er helt grusomt så håper virkelig den demper seg og forsvinner. Men det er visst bare 10% som blir kvitt dette hvis det har vart mindre enn 3 mnd, så ja rimelig redd dette er permanent nå. Google og forum er ikke en venn akkurat nå. Hadde håpet noen med ME hadde det som er symptom som gikk over når ble bedre. Anonymkode: 3e09a...56c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): HLF Briskeby holder kurs for oss med tinnitus. De har kurs du melder deg på selv, overnatting er gratis (kurset også) og man får refundert reisen fra nav. De har også er rehabiliteringsopphold som er lengre og det kan du få via øre nese hals spesialist. Utover det kan du søke om lydpute og tinnitusmasker. Jeg merker bedring etter kurset. Anonymkode: 7d7cb...179 Er dessverre for syk til å reise på noe kurs. Har alvorlig grad ME og pga tinnitusen nå så er jeg 95% sengeliggende. Dette er tortur. Anonymkode: 3e09a...56c 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hos mange ME syke så har de de i dårlige perioder og merker ikke noe i bedre perifer -får håpe du «bare» er i en dårlig fase. Jeg ble syk «over natten» med ME for snart 5 år siden og jar slitt med med kraftig øresus 24/7 siden da, var helt grusomt første tiden men etterhvert lærer man seg å ignorere den litt, i hvertfall gjorde jeg det. Triks når det står på som værst er å ha på andre lyder i rommet du oppholder deg som radio og tv. Eller sitte ute når det blåser litt, det maskerer lyden. Anonymkode: 00b43...4df Ja jeg håper på det, men har vært dårligere uten tinnitus. Den kom plutselig pga veldig høyt stress trodde jo det skulle forsvinne men tar tid for denne kroppen og roe ned. Nå har jeg angst for permanent tinnitus itillegg så er jo vanskelig å roe ned. Men har fått beroligende og smertestillende så får håpe det hjelper. Anonymkode: 3e09a...56c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 14.20): Mener du kommer og går i perioder eller i løpet av dagen. Dette er helt grusomt så håper virkelig den demper seg og forsvinner. Men det er visst bare 10% som blir kvitt dette hvis det har vart mindre enn 3 mnd, så ja rimelig redd dette er permanent nå. Google og forum er ikke en venn akkurat nå. Hadde håpet noen med ME hadde det som er symptom som gikk over når ble bedre. Anonymkode: 3e09a...56c Kommer og går i perioder hvor jeg føler meg sykere ja, men får det om jeg bare trekker opp på do, da er det i gang. Pleier å holde for ørene for å unngå det. Men har det stort sett hele tiden. Vet det ikke er hva du ønsker å høre. Har hatt ME og tinnitus i 20 år, men i bedre perioder hører jeg det ikke fordi jeg har tv, musikk eller andre ting som demper. Stillheten er verst og jeg føler med deg. Men har forstått at de forsvinner når man blir frisk 😊 Anonymkode: 77753...1de
Million Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 20.02): Jeg har hatt ME i mange år, men nylig etter en periode med mye stress fikk jeg plutselig tinnitus. Ser at dette er et av mange symptom på ME. Det er helt forferdelig og går ut over søvn/hvile. Har vært hos legen ikke så mye å gjøre. Noen som har hatt dette og blitt kvitt det? Orker ikke tanken på permanent plystring i ørene på toppen av smerter og utmattelse. Anonymkode: 3e09a...56c En kamerat av meg har tinnitus. Han har funnet frem til diverse ting han kan høre på mens han prøver å sovne. Ørepropper og så slå på noe på mobilen når du skal sove; Podcaster, fortellere som har svært behagelig og beroligende stemme er viktig. Han sier også at musikk kan funke, eller såkalt "white noise" eller som jeg har lest andre plasser skal være søvndyssende; GREEN NOISE. Det skal visst dempe/overdøve tinnitusen. Her er en video med ti timer med beroligende naturlyder (bølger som slår mot kysten og vind) såkalt green noise: Endret 20. oktober 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 14.22): Er dessverre for syk til å reise på noe kurs. Har alvorlig grad ME og pga tinnitusen nå så er jeg 95% sengeliggende. Dette er tortur. Anonymkode: 3e09a...56c HLF har mye informasjon og hjelp via nettsiden, du kan også ta kontakt med de og legge frem din problemstilling. Vet de har ressurser via nett. Anonymkode: 7d7cb...179
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå