AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Del Skrevet 18. oktober 2022 Hei, her kommer et lite hjertesukk fra meg. Forsøkt å prøve i 10 måneder nå uten resultat. Har svært varierende sykluser, noen helt opp i 50 dager som gjør det vanskelig å finne tidspunkt for eggløsning. Jobber turnus, noe som også gjør temping utfordrende. Noen som har opplevd så lange og uforutsigbare sykluser i lang tid etter prevensjonsslutt? Gått på prevensjon i ca. 10 år. Er det grunn for bekymring eller anses det som normalt? Og har noen tips til hvordan finne eller få en mer stabil syklus? Lest at man kan oppsøke det offentlige etter et år med prøving, men vil så gjerne klare det på egenhånd. Vi forsøker å ha samleie hver 2-3 dag, men etter 10 måneder føles det mer som en plikt. Vi kunne fint ha det tidligere også, men på andre premisser og kun basert på lyst. Nå føles det som vi skyter i blinde med så lange sykluser og prøver å sikre at vi treffer vinduet. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget annet enn å få tips og få ut litt frustrasjon over hele situasjonen. Anonymkode: ad063...301 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Del Skrevet 18. oktober 2022 Har du prøvd eggløsningstester? Det koster litt å kjøpe inn når man må måle hele syklusen, men sånn fikk jeg det til med samme problemstilling. En strimmel hver bidige dag i noen måneder.. Anonymkode: cd843...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Del Skrevet 18. oktober 2022 Ja, prøvde det de første månedene og sporadisk i det siste når jeg tror jeg har nærmet meg eggløsning, men med så lange og varierende sykluser la jeg det fra meg. Opplevde at prøvingen ble stresset opp av det, men nå som det har gått så lang tid må jeg gå til innkjøp av en haug av tester igjen og teste kontinuerlig. Anonymkode: ad063...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayah Skrevet 18. oktober 2022 #4 Del Skrevet 18. oktober 2022 Vet du om du har PCO(S)? Siden du har sykluser med sen/manglende eggløsning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Del Skrevet 18. oktober 2022 Aldri blitt utredet for det, da jeg ikke har hatt noen symptomer på PCOS. Lever sunt, trener og har ellers lite helseplager foruten lette celleforandringer. Vært til kolposkopi, men har ingen tegn til cyster på eggstokkene og fertilitetsmessig ser det bra ut. Bør kanskje ta kontakt med fastlegen for å få utredet for PCOS. Vet dere ikke er leger, men dersom man har dette, finnes det noe medikamentell behandling som kan hjelpe? Hva er eventuelt hjelpen man kan få? Kan også være en mulighet at mannen min kan ha utfordringer med fertilitet, da det er flere i familien hans som har hatt utfodringer med å få barn. Dette har vi heller ikke ønsket å undersøke enda, da vi har ønsket å prøve i en periode uten alle slike stressmomenter til stede. Innser nå at tiden er kommet for at vi bør sjekke ut dette. Anonymkode: ad063...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 18. oktober 2022 #6 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg fikk hormoner hos gyn for å få syklusene mine stabile i lengde og hyppighet. Husker ikke nå hva de het, men ville snakket med lege/gyn om problematikken og fått råd og svar der for hva som kan gjøres i deres situasjon ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Aldri blitt utredet for det, da jeg ikke har hatt noen symptomer på PCOS. Lever sunt, trener og har ellers lite helseplager foruten lette celleforandringer. Vært til kolposkopi, men har ingen tegn til cyster på eggstokkene og fertilitetsmessig ser det bra ut. Bør kanskje ta kontakt med fastlegen for å få utredet for PCOS. Vet dere ikke er leger, men dersom man har dette, finnes det noe medikamentell behandling som kan hjelpe? Hva er eventuelt hjelpen man kan få? Kan også være en mulighet at mannen min kan ha utfordringer med fertilitet, da det er flere i familien hans som har hatt utfodringer med å få barn. Dette har vi heller ikke ønsket å undersøke enda, da vi har ønsket å prøve i en periode uten alle slike stressmomenter til stede. Innser nå at tiden er kommet for at vi bør sjekke ut dette. Anonymkode: ad063...301 Dette hørtes ut som meg. Har heller ingen av de typiske pcos-symptomene, er normalvektig, trener og spiser sunt, men manglende/sjeldne eggløsning. Har fått diagnosen «pcos-lignende tilstand». Får letrozol for å fremme eggløsning med god effekt, dette får du fra gynekolog😊👍 Anonymkode: 52657...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Aldri blitt utredet for det, da jeg ikke har hatt noen symptomer på PCOS. Lever sunt, trener og har ellers lite helseplager foruten lette celleforandringer. Vært til kolposkopi, men har ingen tegn til cyster på eggstokkene og fertilitetsmessig ser det bra ut. Bør kanskje ta kontakt med fastlegen for å få utredet for PCOS. Vet dere ikke er leger, men dersom man har dette, finnes det noe medikamentell behandling som kan hjelpe? Hva er eventuelt hjelpen man kan få? Kan også være en mulighet at mannen min kan ha utfordringer med fertilitet, da det er flere i familien hans som har hatt utfodringer med å få barn. Dette har vi heller ikke ønsket å undersøke enda, da vi har ønsket å prøve i en periode uten alle slike stressmomenter til stede. Innser nå at tiden er kommet for at vi bør sjekke ut dette. Anonymkode: ad063...301 Ja, tiden er nok inne for å få sjekket han i alle fall. Hvis det viser seg at det er trøbbel hos han i tillegg til dine lange sykluser så er det jo dumt å kaste bort mye mer tid. Anonymkode: ddda5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayah Skrevet 19. oktober 2022 #9 Del Skrevet 19. oktober 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Aldri blitt utredet for det, da jeg ikke har hatt noen symptomer på PCOS. Lever sunt, trener og har ellers lite helseplager foruten lette celleforandringer. Vært til kolposkopi, men har ingen tegn til cyster på eggstokkene og fertilitetsmessig ser det bra ut. Bør kanskje ta kontakt med fastlegen for å få utredet for PCOS. Vet dere ikke er leger, men dersom man har dette, finnes det noe medikamentell behandling som kan hjelpe? Hva er eventuelt hjelpen man kan få? Kan også være en mulighet at mannen min kan ha utfordringer med fertilitet, da det er flere i familien hans som har hatt utfodringer med å få barn. Dette har vi heller ikke ønsket å undersøke enda, da vi har ønsket å prøve i en periode uten alle slike stressmomenter til stede. Innser nå at tiden er kommet for at vi bør sjekke ut dette. Anonymkode: ad063...301 Cyster på eggstokkene avdekkes ved innvendig ultralyd, kolposkopi er vel bare mikroskop på livmorhalsen? Jeg har selv "atypisk" PCOS (er flere undergrupper), jeg er slank/normalvektig og legger ikke lett på meg og ingen andre typiske PCOS-symptomer, men har cyster på eggstokkene og uregelmessig menstruasjon, og derfor manglende eggløsning og med dårlig eggkvalitet når de først slipper. Men jeg vil også bare si med engang at jeg har 2 barn! 🙂 Vi trengte riktignok IVF med førstemann, men andremann kom helt naturlig i en syklus med litt forsinka eggløsning. Hvis det er slik at du har PCOS er det mange muligheter for bedring av symptomer og dermed bedre muligheter for graviditet 🙂 Fordi mange med PCOS har insulinresistens har mange god effekt av lavkarbo og intermitterende faste, som øker insulinfølsomheten som påvirker hormonutskillelsen på en slik måte at man får regelmessige eggløsninger igjen. Veldig enkelt og dårlig forklart, men dette finner du masse litteratur på. Mange får også Metformin for å oppnå denne effekten. Man kan også få eggløsningsstimulerende medisiner. Selvfølgelig kan problematikken ligge hos partneren din også, men ettersom du har utfordringer med syklusen ville jeg bedt om å bli henvist til gynekolog for utredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Del Skrevet 19. oktober 2022 Takk for svar! Betryggende å høre at det finnes medisiner dersom man har PCOS. Ja, tiden er nok inne for å undersøke dette. Under kolposkopiundersøkelsen tok de innvendig ultralyd og alt ser normalt ut. Tar kontakt med legen i morgen for time, så håper jeg det finnes en lett løsning. Har fått høre av legen på kvinneklinikken at det ikke er unormalt å ha så lange sykluser etter prevensjonsslutt, men nå etter 10 måneder burde det vel ha stabilisert seg. Anonymkode: ad063...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillefinger Skrevet 19. oktober 2022 #11 Del Skrevet 19. oktober 2022 Den enkleste løsningen: Sov med flombelysning tre netter i måneden. Natten før fullmåne, fullmånenatten, og natten etter. Eller bare eksponer deg for belysning disse tre nettene/ ev sov eller opphold deg slik at kroppen bader i månelys. Etter et par slike sykluser så tikker de fleste kropper like jevnt som en klokke. Dvs at mens kommer på timen fast hver 28 dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Del Skrevet 20. oktober 2022 Lillefinger skrev (14 timer siden): Den enkleste løsningen: Sov med flombelysning tre netter i måneden. Natten før fullmåne, fullmånenatten, og natten etter. Eller bare eksponer deg for belysning disse tre nettene/ ev sov eller opphold deg slik at kroppen bader i månelys. Etter et par slike sykluser så tikker de fleste kropper like jevnt som en klokke. Dvs at mens kommer på timen fast hver 28 dag. Høres ut som du bare snakker tøv 🙈 Anonymkode: 529b8...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillefinger Skrevet 20. oktober 2022 #13 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som du bare snakker tøv 🙈 Anonymkode: 529b8...264 Det trodde jeg også at det var helt til jeg forsøkte det. Etter 15 år med ustabil syklus så forsøkte jeg dette. Og etter et tre månesykluser så kunne jeg si på klokkeslettet når mens skulle komme. Les om månen og dens påvirkningskraft hvis du tviler.. Det er gratis, uten kjemikalier, og verdt et forsøk. Kroppen påvirkes av lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. oktober 2022 #14 Del Skrevet 21. oktober 2022 50 dagers syklus er nok ikke helt bra. Da jeg hadde dette og tok kontakt med en gynekolog og sa "jeg har ustabil syklus", så sa han etter noen tester og undersøkelse "du har ikke syklus i det hele tatt, du har hormonforstyrrelser". Forstår dere vil klare dette selv, men det er ofte sååå lite hjelp som skal til for at det skal gå. Jeg trengte kun medisinen metformin for å få kontroll på hormonforstyrrelsene. Kom inn i en normal 30-dagers syklus på dem, og da var det "bare" å treffe EL som var utfordringen. Noe man får mye større sjans til på en normallang syklus. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og få en time til når du er rundt 1 år med prøving. Da får du henvisning og betaler kun en egenandel for å få hjelp videre. Veldig verdt det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 21. oktober 2022 #15 Del Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 20.38): Aldri blitt utredet for det, da jeg ikke har hatt noen symptomer på PCOS. Lever sunt, trener og har ellers lite helseplager foruten lette celleforandringer. Vært til kolposkopi, men har ingen tegn til cyster på eggstokkene og fertilitetsmessig ser det bra ut. Bør kanskje ta kontakt med fastlegen for å få utredet for PCOS. Vet dere ikke er leger, men dersom man har dette, finnes det noe medikamentell behandling som kan hjelpe? Hva er eventuelt hjelpen man kan få? Kan også være en mulighet at mannen min kan ha utfordringer med fertilitet, da det er flere i familien hans som har hatt utfodringer med å få barn. Dette har vi heller ikke ønsket å undersøke enda, da vi har ønsket å prøve i en periode uten alle slike stressmomenter til stede. Innser nå at tiden er kommet for at vi bør sjekke ut dette. Anonymkode: ad063...301 PCOS er forårsaket av insulinresistens. Du kan søke opp Benjamin Bikman. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Del Skrevet 22. oktober 2022 Amatariel skrev (22 timer siden): 50 dagers syklus er nok ikke helt bra. Da jeg hadde dette og tok kontakt med en gynekolog og sa "jeg har ustabil syklus", så sa han etter noen tester og undersøkelse "du har ikke syklus i det hele tatt, du har hormonforstyrrelser". Forstår dere vil klare dette selv, men det er ofte sååå lite hjelp som skal til for at det skal gå. Jeg trengte kun medisinen metformin for å få kontroll på hormonforstyrrelsene. Kom inn i en normal 30-dagers syklus på dem, og da var det "bare" å treffe EL som var utfordringen. Noe man får mye større sjans til på en normallang syklus. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og få en time til når du er rundt 1 år med prøving. Da får du henvisning og betaler kun en egenandel for å få hjelp videre. Veldig verdt det!! Takk for råd. Har bestilt legetime og mannen skal også sjekke sædkvaliteten sin. Har tatt det opp med fastlegen og legen på kvinneklinikken i forbindelse med celleforandringene tidligere i år. Fikk da beskjed om at kroppen trengte tid til å stabilisere seg etter mange år på prevensjon. Nå har det derimot gått så lang tid, at jeg tenker det kan være noe annet som ligger til grunn. Krysser fingrene for at noe sånt vil kunne hjelpe. Anonymkode: ad063...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå