AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Det står jo overalt at hiv som regel smitter i homofile miljøer og blant sprøytenarkomane. Men hvordan kan man egentlig vite dette når det i utgangspunktet er de eneste som blir testet for viruset? Jeg som heterofil kvinne har ikke blitt testet for dette med mindre jeg har bedt om det og er ikke en del av den vanlige kjønnsykdom testpakka man tar hos legen. Hvordan kan man vite at det nesten ikke er hiv blandt heterofile når denne gruppen ikke testes? Andre steder i Europa er det jo hiv epidemier også blandt heterofile., det viser jo at viruset smitter like lett denne veien. Tror du det er mye mørketall med hiv smittede i Norge? Jeg studerte i England og der ble alle som hadde hatt ubeskyttet sex testet for hiv? Anonymkode: a8e99...514
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Man merker det jo etterhvert hvis man har HIV for å si det sånn, så nei, jeg tror ikke du trenger å tenke på det. Anonymkode: e6a20...3c3 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg tror jeg har fått HIV etter å ha knulla en ukrainsk prostituert uten kondom Anonymkode: 39fa5...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg ble testet for HIV som rutine da jeg var gravid, uten å ha bedt om det. Så det er også en gruppe som testes. Anonymkode: 50042...21b 2
Djungelvrål Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 All gravide kvinner blir testet for det så det gir jo en god pekepinn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Gravide testet for HIV, så mange heterofile kvinner testes. Anonymkode: 1cd5c...b9f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Og alle som donerer blod. Anonymkode: f38f0...876 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Et stort flertall av heterofile kvinner er gravide i løpet av livet, så de aller fleste kvinner testes. Menn testes jo ikke rutinemessig, men vi må vel anta det er lavt her og. Forøvrig tester de for HIV når man tester for kjønnssykdommer med blodprøve. Er vel en del unge som tar en slik test og. Anonymkode: 72f45...27c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan kan man vite at det nesten ikke er hiv blandt heterofile når denne gruppen ikke testes? Har man HIV vil man gjerne ha symptomer som man går til lege for å få utredet. Hadde det vært sånn at masse heterofile ikkenarkomane plutselig fikk HIV-diagnose ville HIV-test bli mye mer vanlig også i disse gruppene. Anonymkode: 3214a...219 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg ble testet for hiv (utenom graviditet) pga partner som ble påvist HIV-smittet uten å informere om det. De aller fleste gravide blir testet for det og også mange som ønsker å teste seg for kjønnssykdommer etter utroskap hos partner. Jeg var i krisemodus etter at jeg fant ut at partneren min ikke bare var utro men også hiv positiv og om jeg husker riktig, så ble jeg fortalt at det kun var 2-3 heterofile, ikke sprøyte-narkomane kvinner i året i Norge som tester positivt på Hiv. Flesteparten av disse hadde utro partnere som hadde blitt smittet i utlandet. Hiv er en av de seksuelle overførbare sykdommene vi har, som er vanskeligst å bli smittet av. Sjansen øker endel om man har andre seksuelle smittefare sykdommer som klamydia f eks. oppfordrer alle til å sjekke seg for alt mellom hver partner. Anonymkode: 604f5...b31 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man merker det jo etterhvert hvis man har HIV for å si det sånn, så nei, jeg tror ikke du trenger å tenke på det. Anonymkode: e6a20...3c3 Nå gir det kun symptomer 3-4 uker etter smitte. Så merker man ingenting igjen før det har utviklet seg til AIDs og det kan ta flere år. Anonymkode: a8e99...514
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror jeg har fått HIV etter å ha knulla en ukrainsk prostituert uten kondom Anonymkode: 39fa5...9e4 Ja ikke sant. Med tanke på alle som har sex med prostituerte og hvor mye klunder det er med kondom. Så er det nok mange som dropper nettopp det. Kondom kan jo føre til at penisen ikke blir ordentlig stiv. Og mange menn hater det. Så har de sex med vanlige norske damer etterpå. Anonymkode: a8e99...514
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har man HIV vil man gjerne ha symptomer som man går til lege for å få utredet. Hadde det vært sånn at masse heterofile ikkenarkomane plutselig fikk HIV-diagnose ville HIV-test bli mye mer vanlig også i disse gruppene. Anonymkode: 3214a...219 Ingen får hiv uten å teste seg. Så det vet man jo egentlig ikke. Anonymkode: a8e99...514
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nå gir det kun symptomer 3-4 uker etter smitte. Så merker man ingenting igjen før det har utviklet seg til AIDs og det kan ta flere år. Anonymkode: a8e99...514 Hva er disse symptomene? Huff Anonymkode: 0ec1d...84b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 Testet x 3 i forbindelse med baby. Var redd for det før jeg fikk barn, var noe ivrig på ligging tidlig i 20 åra🤔 Skulle jeg hatt det da ville bare vært et spm om tid før man får symptomer. Er det ubehandlet blir det til Aids over tid. Nå er det så gode behandlinger at man ikke en gang tester positivt om man tar ny blodprøve og står på rett medikamenter. Dessverre er det fremdeles svært stigmatisert i samfunnet vårt. Merker det selv (dessverre) at jeg er ekstra forsiktig i møte med HIV positive pasienter. (Mer hanskebruk f.eks, ikke holdninger eller stygge ting) Anonymkode: 3011a...415
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja ikke sant. Med tanke på alle som har sex med prostituerte og hvor mye klunder det er med kondom. Så er det nok mange som dropper nettopp det. Kondom kan jo føre til at penisen ikke blir ordentlig stiv. Og mange menn hater det. Så har de sex med vanlige norske damer etterpå. Anonymkode: a8e99...514 Jeg har holdt meg unna sex med andre damer etter at jeg ble dårlig og håper legene finner ut hva det er. Men lykke til med å få en kvinnelig lege til å opptre profesjonelt og gjøre jobben sin om du sier at du har knulla en prostituert. Anonymkode: 39fa5...9e4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er disse symptomene? Huff Anonymkode: 0ec1d...84b https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/hiv-og-aids/hiv-og-aids-oversikt/ Anonymkode: 3011a...415
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ble testet for hiv (utenom graviditet) pga partner som ble påvist HIV-smittet uten å informere om det. De aller fleste gravide blir testet for det og også mange som ønsker å teste seg for kjønnssykdommer etter utroskap hos partner. Jeg var i krisemodus etter at jeg fant ut at partneren min ikke bare var utro men også hiv positiv og om jeg husker riktig, så ble jeg fortalt at det kun var 2-3 heterofile, ikke sprøyte-narkomane kvinner i året i Norge som tester positivt på Hiv. Flesteparten av disse hadde utro partnere som hadde blitt smittet i utlandet. Hiv er en av de seksuelle overførbare sykdommene vi har, som er vanskeligst å bli smittet av. Sjansen øker endel om man har andre seksuelle smittefare sykdommer som klamydia f eks. oppfordrer alle til å sjekke seg for alt mellom hver partner. Anonymkode: 604f5...b31 Men i Russland og Ukraina for eksempel er det jo også en del hiv blant heterofile. Det at kun 2-3 kvinner får det vert år har mye å gjøre med at de ikke tester seg. Anonymkode: a8e99...514
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har holdt meg unna sex med andre damer etter at jeg ble dårlig og håper legene finner ut hva det er. Men lykke til med å få en kvinnelig lege til å opptre profesjonelt og gjøre jobben sin om du sier at du har knulla en prostituert. Anonymkode: 39fa5...9e4 Det finnes steder i Oslo du kan ta hurtigtest anonymt. Anonymkode: a8e99...514
Hulderen Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen får hiv uten å teste seg. Så det vet man jo egentlig ikke. Anonymkode: a8e99...514 Du mener vel at ingen får diagnosen uten å teste seg. Hiv får de jo om de er smittet. Men samtlige med HIV vil utvikle AIDS etter noen år hvis de ikke blir behandlet. Så det er ikke enorme mørketall, da ville vi hatt enorme tall med AIDS-syke 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå