AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Og jeg gruer meg sånn 😭 Er livredd for resultatet, H A T E R å gå og vente på prøvesvar fordi jeg alltid frykter det verste. I tillegg er det jo jævla dritt hele prosessen med at legen skal grafse meg oppi skjeden. Hadde en jævlig opplevelse under fødsel tidligere i år også, så tanken på at noen som helst skal røre livmorhalsen min gjør meg dritkvalm!! Trenger beroligende ord ☹️ Anonymkode: d3087...9c5 1
Egvilværeanonym Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg er ekstremt trang der nede, og eneste som var virkelig ubehagelig for meg var den spekelet oppi der da jeg ikke klarte å slappe av der nede. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt og det hele var over på under 5minutter. Men jeg skjønner du gruer deg, det gjorde jeg og 🙈 Jeg hadde med meg tante inn der, så kanskje du også kan ha med deg noen som støtte? Ellers vil jeg anbefale å være ærlig med legen om at du gruer deg og er veldig sensitiv der, så tror jeg de skal ta det forsiktig 😄
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Hvis du fødte tidligere i år kan det være du bør vente litt med celleprøven. Tror testen kan vise avvik selv om alt er greit første året etter fødsel. Ta hvertfall telefon med legen å hør om det er vits akkurat nå. Det dummeste er ekstra stress og flere undersøkelser for å finne ut at alt har vært greit hele tiden. Anonymkode: a4edd...33a
Gjest dreamstar Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jeg gruer meg sånn 😭 Er livredd for resultatet, H A T E R å gå og vente på prøvesvar fordi jeg alltid frykter det verste. I tillegg er det jo jævla dritt hele prosessen med at legen skal grafse meg oppi skjeden. Hadde en jævlig opplevelse under fødsel tidligere i år også, så tanken på at noen som helst skal røre livmorhalsen min gjør meg dritkvalm!! Trenger beroligende ord ☹️ Anonymkode: d3087...9c5 Hei. Er det noen årsak til at denne celleprøven skal tas, eller er det en rutineprøve? Dersom det er en rutineprøve trenger du ikke stresse, og det går som regel bra selv om det er en årsak til celleprøven. Jeg hadde en gang celleforandringer grad 3, og måtte ha en konisering. Men det gikk bra, og nå 15 år etter er jeg framdeles frisk. Prøv å slapp mest mulig av under selve kontrollen, så blir det ikke så veldig vondt. Klem ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du fødte tidligere i år kan det være du bør vente litt med celleprøven. Tror testen kan vise avvik selv om alt er greit første året etter fødsel. Ta hvertfall telefon med legen å hør om det er vits akkurat nå. Det dummeste er ekstra stress og flere undersøkelser for å finne ut at alt har vært greit hele tiden. Anonymkode: a4edd...33a I følge min lege skal det være helt trygt å ta etter 3 mnd, men i 6 ukers kontrollen kan det være litt for tidlig Anonymkode: 4476b...689
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 De prøvesvarene er nesten alltid gode, og selv om de noen ganger viser celleforandringer, er det også nesten alltid uproblematisk. (Jeg tok bort litt vev med forandringer, og det var helt uproblematisk) Her er det nok helseangst og lite hensiktsmessig grubling som er det største problemet, så nevn gjerne det for legen, så kan du kanskje få litt tips. Uansett lykke til! Anonymkode: 35de0...e7a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Det er ingen som skal grafse deg i skjeden. Du overdriver så innmari at det blir dumt. Ta deg sammen Anonymkode: 9e9d2...011
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Egvilværeanonym skrev (6 minutter siden): Jeg er ekstremt trang der nede, og eneste som var virkelig ubehagelig for meg var den spekelet oppi der da jeg ikke klarte å slappe av der nede. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt og det hele var over på under 5minutter. Men jeg skjønner du gruer deg, det gjorde jeg og 🙈 Jeg hadde med meg tante inn der, så kanskje du også kan ha med deg noen som støtte? Ellers vil jeg anbefale å være ærlig med legen om at du gruer deg og er veldig sensitiv der, så tror jeg de skal ta det forsiktig 😄 Æsj, kommer til å føle meg som ei ku som blir inseminert med det der spekelet 😩 skulle gjerne hatt med noen, men alle er på jobb. Legen er nok så forsiktig hun kan, men likevel... AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du fødte tidligere i år kan det være du bør vente litt med celleprøven. Tror testen kan vise avvik selv om alt er greit første året etter fødsel. Ta hvertfall telefon med legen å hør om det er vits akkurat nå. Det dummeste er ekstra stress og flere undersøkelser for å finne ut at alt har vært greit hele tiden. Anonymkode: a4edd...33a Tror kanskje legen hadde tatt kontakt om det var et problem, hun fulgte meg opp jevnlig i svangerskapet pga. bekkenløsning, så hun vet godt at jeg fødte i år 😊 Det er over 6 mnd siden, men kan jo høre med henne for sikkerhetsskyld. Enig i at det hadde vært unødvendig stress. dreamstar skrev (4 minutter siden): Hei. Er det noen årsak til at denne celleprøven skal tas, eller er det en rutineprøve? Dersom det er en rutineprøve trenger du ikke stresse, og det går som regel bra selv om det er en årsak til celleprøven. Jeg hadde en gang celleforandringer grad 3, og måtte ha en konisering. Men det gikk bra, og nå 15 år etter er jeg framdeles frisk. Prøv å slapp mest mulig av under selve kontrollen, så blir det ikke så veldig vondt. Klem ❤️ Det er bare rutine, heldigvis 😊 Mistet onkelen min til en sjelden krefttype i fjor, og etter det har jeg bare fått mer og mer legeskrekk, men samtidig mer og mer helseangst. Og under fødselen drev fødselslegen og røsket meg i livmorhalsen under riene, som var mildt sagt jævlig, så det er også en stor grunn til at jeg gruer meg... Takk for betryggende ord! ❤️ Anonymkode: d3087...9c5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De prøvesvarene er nesten alltid gode, og selv om de noen ganger viser celleforandringer, er det også nesten alltid uproblematisk. (Jeg tok bort litt vev med forandringer, og det var helt uproblematisk) Her er det nok helseangst og lite hensiktsmessig grubling som er det største problemet, så nevn gjerne det for legen, så kan du kanskje få litt tips. Uansett lykke til! Anonymkode: 35de0...e7a Det hjelper å høre! Er aldeles på tuppa når det kommer til sånt 😅 Anonymkode: d3087...9c5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen som skal grafse deg i skjeden. Du overdriver så innmari at det blir dumt. Ta deg sammen Anonymkode: 9e9d2...011 Hva vet vel jeg, aldri gjort det før 🖕🏼 Anonymkode: d3087...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Snakk med legen! De skjønner at du synes det er ubehagelig. For de er det en jobb og de gjør det flere ganger i uken. De tenker ikke over det, så er bare du som synes det er flaut. Jeg tok selv for 3 uker siden. Tenker at alternativet OM jeg hadde hatt uoppdaget kreft er mye verre! DA må man iallfall igjennom mange ubehagelige undersøkelser. Celleprøve er ubehagelig/flaut i to minutt men kan i verste fall redde livet ditt. Lykke til! Anonymkode: 9cedf...783 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Æsj, kommer til å føle meg som ei ku som blir inseminert med det der spekelet 😩 skulle gjerne hatt med noen, men alle er på jobb. Legen er nok så forsiktig hun kan, men likevel... Tror kanskje legen hadde tatt kontakt om det var et problem, hun fulgte meg opp jevnlig i svangerskapet pga. bekkenløsning, så hun vet godt at jeg fødte i år 😊 Det er over 6 mnd siden, men kan jo høre med henne for sikkerhetsskyld. Enig i at det hadde vært unødvendig stress. Det er bare rutine, heldigvis 😊 Mistet onkelen min til en sjelden krefttype i fjor, og etter det har jeg bare fått mer og mer legeskrekk, men samtidig mer og mer helseangst. Og under fødselen drev fødselslegen og røsket meg i livmorhalsen under riene, som var mildt sagt jævlig, så det er også en stor grunn til at jeg gruer meg... Takk for betryggende ord! ❤️ Anonymkode: d3087...9c5 Burde jo være glad for slik sjekk når du har mistet noen til kreft. Jeg hadde grad 3 i fjor, biopsi og konisering. Hadde forrige sjekk for 6 mnd siden, var frisk da. Har også sjekk i morgen, gruer meg kun til det bittelille smerten der og da. Anonymkode: 441d3...e04
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Burde jo være glad for slik sjekk når du har mistet noen til kreft. Jeg hadde grad 3 i fjor, biopsi og konisering. Hadde forrige sjekk for 6 mnd siden, var frisk da. Har også sjekk i morgen, gruer meg kun til det bittelille smerten der og da. Anonymkode: 441d3...e04 Det er jo en helt annen sak. Selvsagt er jeg glad jeg bor i et land med så hode helsetilbud. Men det gjør det jo ikke noe gøyere å ta prøven, akkurat. Anonymkode: d3087...9c5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo en helt annen sak. Selvsagt er jeg glad jeg bor i et land med så hode helsetilbud. Men det gjør det jo ikke noe gøyere å ta prøven, akkurat. Anonymkode: d3087...9c5 gode* Anonymkode: d3087...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Snakk med legen! De skjønner at du synes det er ubehagelig. For de er det en jobb og de gjør det flere ganger i uken. De tenker ikke over det, så er bare du som synes det er flaut. Jeg tok selv for 3 uker siden. Tenker at alternativet OM jeg hadde hatt uoppdaget kreft er mye verre! DA må man iallfall igjennom mange ubehagelige undersøkelser. Celleprøve er ubehagelig/flaut i to minutt men kan i verste fall redde livet ditt. Lykke til! Anonymkode: 9cedf...783 Det har du helt rett i! Hvor lang tid tok det å få svar? Anonymkode: d3087...9c5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Og jeg gruer meg sånn 😭 Er livredd for resultatet, H A T E R å gå og vente på prøvesvar fordi jeg alltid frykter det verste. I tillegg er det jo jævla dritt hele prosessen med at legen skal grafse meg oppi skjeden. Hadde en jævlig opplevelse under fødsel tidligere i år også, så tanken på at noen som helst skal røre livmorhalsen min gjør meg dritkvalm!! Trenger beroligende ord ☹️ Anonymkode: d3087...9c5 Ingen som kommer til å røre livmoren din under en slik undersøkelse. En slik undersøkelse er ferdig på 10 sekunder, jeg tok min første celleprøve i juli - grua meg veldig, men det var null stress. De fører en liten gummipinnne opp i kjeden og berører livmorhalstappen med den. Man merker det ikke, og det er gjort på et par sekunder. Prøvesvar kommer også innen maks 1 uke, hvis det er noe de finner så ringer de deg relativt kjapt. Anonymkode: 4d8b4...c14
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva vet vel jeg, aldri gjort det før 🖕🏼 Anonymkode: d3087...9c5 Har du aldri vært hos gynekolog før? Du fødte altså tidligere i år, og mener virkelig at en rutine hos gynekolog er «grafsing i underlivet»? Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 4d8b4...c14
Silva Pluvialis Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du aldri vært hos gynekolog før? Du fødte altså tidligere i år, og mener virkelig at en rutine hos gynekolog er «grafsing i underlivet»? Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 4d8b4...c14 Er det så rart å aldri ha vært hos gynekolog før? Ikke alle kvinner har det.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Er det så rart å aldri ha vært hos gynekolog før? Ikke alle kvinner har det. Stemmer det. Selv har jeg bare vært tre ganger som jeg kan huske. Sist gang tror jeg var i 2009/2010. Husker ikke. Men har ingen planer om å gå til ny time for å si det sånn. Anonymkode: 8393d...834
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har du aldri vært hos gynekolog før? Du fødte altså tidligere i år, og mener virkelig at en rutine hos gynekolog er «grafsing i underlivet»? Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 4d8b4...c14 Hvorfor skulle jeg ha vært hos gynekolog? Er 25 år og har aldri hatt problemer med underlivet. Men jeg ble grafsa i underlivet av fødselslegen, vil jeg påstå. Så til de grader også. Skal ikke til gynekolog i morgen heller, men til fastlegen. Anonymkode: d3087...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå