Gå til innhold

Burde jeg ha fått svar allerede? Jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på jobbintervju i går. Var nest sist som ble intervjuet og fikk beskjed om at de likte meg godt og at de andre som ble intervjuet ikke var aktuelle, og at han som skulle bli intervjuet etter meg ikke var like kvalifisert. Jeg skulle høre noe veldig fort. Burde jeg ikke ha hørt noe allerede? Så utålmodig 😝

Anonymkode: 0fd17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Herregud. De skal skrive innstilling og ta en vurdering. Forøvrig, ekstremt uproft å snakke om andre kandidater på jobbintervju. Lurer på hva dette er for sted.. 

Anonymkode: caf18...6b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Herregud. De skal skrive innstilling og ta en vurdering. Forøvrig, ekstremt uproft å snakke om andre kandidater på jobbintervju. Lurer på hva dette er for sted.. 

Det høres ut som NextGenTel. Jeg var 25 og for gammel 😆.

Men svaret på spørsmålet er nei. Har de gitt noen indikasjoner på når de gir svar?

Anonymkode: 94480...3db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jobb innenfor it, kanskje det er vanligere i bransjen da, da det er spesifikke kvalifikasjoner man må ha til jobben 🤔

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen private bedrifter skriver innstilling. 

Og søkerlisten er heller ikke offentlig, så det er ikke «ekstremt uproft» å snakke generelt om andre kandidaters kvalifikasjoner. Litt uvanlig er det jo. 

Anonymkode: de6a7...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om noe tilsvarende en gang ang de andre kandidatene, men det var først etter at jeg hadde fått tilbudet, takket ja og faktisk startet i jobben. Å si noe sånt før det er merkelig synes jeg....

Sånn ellers trenger de nok mer enn én dag uansett. De skal vel ringe referanser også.

Sist jeg fikk beskjed om at de ønsket rask avgjørelse tok det tre uker før jobbtilbudet kom, så litt usikker på hvordan definisjonene er overalt....

Men lykke til!!

Anonymkode: e7fed...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En jobb innenfor it, kanskje det er vanligere i bransjen da, da det er spesifikke kvalifikasjoner man må ha til jobben 🤔

TS

Helt uavhengig av hvilken bransje det er og hvilke kvalifikasjoner man trenger, er det utrolig uproft å diskutere de andre kandidatene og deres kvalifikasjoner på jobbintervju (selv om det er anonymt). Tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg takket ja til en jobb der, på bakgrunn av den useriøse prosessen. 

Ellers synes jeg du er alt for utålmodig. Å «høre noe snart» har jeg opplevd at kan være alt fra to dager til to uker. De som ansetter har gjerne flere arbeidsoppgaver i løpet av en dag enn bare den ene ansettelsen, og det er alltids noen formaliteter som må på plass. 

Anonymkode: 50211...683

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt flagg for min del, men kan gi slike hendelser en sjanse dersom det andre er på plass.

Anonymkode: 13291...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk beskjed på andregangs jobbintervju at de "kunne tilbudt han jobben her og nå men de måtte fullføre prosessen først". Han skulle også få tilbakemelding innen fredagen (dette var en onsdag). Han hørte ingenting, fikk en mail om at de var forsinket i prosessen og fikk uken etter beskjed om at de hadde gått for en intern søker. Det var et slag i trynet, de hadde virkelig fyrt opp under han. 

Så min erfaring er at de sier hva de vil til hvem de vil uten at det er noe hold i det før tilbudet faktisk ligger på bordet. Og når de framstår overivrige og uprofesjonelle i prosessen så er de ofte det.

Han fikk heldigvis en bedre jobb senere, med både bedre betingelser og betaling. Når de hørte at han fikk et annet tilbud så avbrøt de faktisk hele prosessen for å gi han et tilbud. Men klart, da hadde de et tidspress på seg.

Og ja du er for utålmodig 😊

Håper for din del at du får jobben om du ønsker den! Lykke til!

Anonymkode: 3b26b...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjemperart og uproft, at man praktisk talt låser seg til en kandidat før prosessen er ferdig. De har jo i praksis allerede sagt at han siste som skal på intervju bare kan gå hjem igjen, for han får den ikke uansett, liksom. Det er uakseptabelt å si til en annen søker. For alt de vet, så vet jo du hvem de andre  personene som har søkt er. Å slarve om at de andre søkerne ikke har sjans på jobben (selv om de er innkalt til intervju) i en intervjusituasjon, ja, det er virkelig uproft. Man diskuterer ikke de andre kandidatene med søkerne.

Dessuten, det er jo mulig at vedkommende - sistemann altså - gjør et knallintervju! Ville jo ikke være første gangen kandidat A var best kvalifisert på papiret, men så valgte man kandidat B etter intervju. Det er jo derfor man har intervju! 

De kunne (og burde) bare sagt noe generelt om at du hadde gjort et godt intervju og at de ville ta en avgjørelse så snart som mulig. Der er det vanlige, for å si det sånn. 

Anonymkode: 50211...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ta en rask avgjørelse" = inntil to uker. 
"ta en veldig rask avgjørelse" = inntil en uke. 

Det er vanligvis flere enn ett menneske som skal være med i prosessen, og sykefravær, sykt barn, barnehagestreik, ferie/fri, andre møter, andre oppgaver og diverse annet vil påvirke tiden prosessen kan ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har blitt bedt om å søke to forskjellige stillinger nylig. Begge stedene opplyste de om at de andre kandidatene ikke var aktuelle, så jeg tror ikke det er uvanlig. Men nå har de bedt han søke, så de føler kanskje at de må underbygge hvor interessert de er i han?

Sist han byttet jobb fikk han beskjed på intervjuet at de ville ansette han, selv om de ikke var ferdig med prosessen. Likevel til det over 3 uker før han fikk et konkret tilbud. Mange arbeidsgivere er utrolig sløve på tilbakemelding. Og erfaringen sier at denne holdningen har de også ellers på jobben. Fryktelig frustrerende.

Anonymkode: 5efc8...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...