Gå til innhold

Må steketermometeret stå i hele tida?

lady90

Anbefalte innlegg

Skal prøve å steke kylling i panne med steketermometer. Kan jeg stikke det inn når jeg tror kyllingen er ferdig for å sjekke temp eller må det stå i hele tida? Ikke så lett å la det stå i under lokk. 

Samme spørsmål gjelder ved grilling. Hvis jeg steker svinefilet under lokk kan jeg bare sjekke med steketermometeret nå og da? En gang sto det i hele tida men da var det så varmt at gummikanten på steketermometeret flasset av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan steke på tid pr gram istedet. Man må ikke ha steketermometer. Sjekk google.

Anonymkode: 8ef4f...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må du ikke. Men da bør du ha en viss ide om hvor lang tid stekingen vil ta, slik at du setter i steketermometeret før det er for sent. Anbefaler ikke å sette inne steketermometer flere ganger i løpet av stekingen, for da vil mer og mer saft sive ut av kjøttet. 

Anonymkode: 60733...e0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg lager stek eller lignende pleier jeg å sette steketermometeret inn den siste halvdelen av steketiden. Det tar jo litt tid å varme den opp og hvis du setter inn for sent kan du ende opp med å steke for lenge. Jeg ville ikke tatt det ut og inn; som brukeren over her sier vil mye av saften sive ut da. 

Anonymkode: 80f9c...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes gode termometere med ledning, eks på clas ohlson. de er enkle å la stå inne hele tiden. videre "pennetermometre" som er laget for å sjekke nå og da - som er kjappe og tynne. eks thermapen

ikke såååå lett å steke kylling på tid og gram - fleste stekeovner har lite pålitelige termostater, og det blir fort tørt om man steker for lenge. men i så fall så er lav steketemp og lang tid tryggere

Anonymkode: 342af...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termometeret vårt bruker litt tid på å måle så jeg ville ikke tatt sjansen på å sette det inn i løpet av prosessen 

Anonymkode: 48bb4...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker Meater (https://meater.com). Ikke noe problem å ha det stående i hele tiden når jeg steker biff, også med lokk på. Det tåler fint varmen.

Ser ut som det ikke tåler grill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (9 minutter siden):

Ser ut som det ikke tåler grill? 

Om du skroller ned hele siden så kommer du jo til ett bilde der det er brukt i stort kjøttstykke på grill. Men kjøtt i skiver på grill stekes muligens så kjapt at termometeret ikke rekker å få opp temperaturfølsomheten kjapt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (30 minutter siden):

Om du skroller ned hele siden så kommer du jo til ett bilde der det er brukt i stort kjøttstykke på grill. Men kjøtt i skiver på grill stekes muligens så kjapt at termometeret ikke rekker å få opp temperaturfølsomheten kjapt nok.

Det sto i en brukeranmeldelse et sted at det ikke tålte grillen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 time siden):

Det sto i en brukeranmeldelse et sted at det ikke tålte grillen. 

Har ikke hatt noen problemer i grillen her, og det blir fort over 250 grader i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra for stekingen å åpne og lukke ovnen, og det er heller ikke bra for kjøttet/saftighet om du må stikke flere ganger. 

Jeg bruker stort sett integrert termometer, som står i hele tiden. Steker jeg i folie stikker jeg bare gjennom folien. Steker jeg i form med lokk bruker jeg heller slik termometer med inne og utedel, med tynn metalledning som kan ligge under lokket. Steker jeg i stekepose bruker jeg ikke termometer, da blir resultatet like saftig om du steker på tid. 

Anonymkode: 3c253...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...