Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for folk? (rydde opp etter seg, lukke dør osv.)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så ufattelig irritert, for det handler ikke om den ene gangen, eller ikke en gang de 10 gangene, men det er de hundrevis av gangene, igjen og igjen og igjen. Hvorfor blir det ikke bedre? 

Hvorfor er det så vanskelig å bare gjøre det?

"Det" det er snakk om er å f.eks vaske over benken etter smuler og kaffeflekker, vri opp kluten så den ikke lukter sur klut på null komma svisj, skru på og av vifta på badet alt etter som det er fuktig der, la dør stå open for å få varme inn/lukket, for å beskytte varme. 

En og en er dette bare bagateller, men jeg FATTER ikke hvorfor det er så vanskelig å følge en enkel avtale. Og joda, så vil noen si at jeg er rigid, pedantisk osv. Men hvis det er sånn at du VIL ha de smulene og flekkene på benken, hvorfor ikke si det, at du liker å etterlate deg rot hvor enn du går og er ikke enig i den standarden på orden. Hvis vi er enig om å spare strøm hvorfor bidrar du ikke minimalt på din måte? 

Det er ikke sånn at jeg går og maser, jeg tenker, okei, da blir den strømregninga dyrere, eller okei, da får de flekkene bare være der. Men jeg forstår ikke hva som gjør det så innmari vanskelig å bare rydde opp etter seg og følge de avtalene som man er blitt enig om. GAAAAH! 

Anonymkode: 298e7...94b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rett og slett fordi dem aldri GIDDER å gjøre dette? 

Anonymkode: fa25a...30d

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer selv. Finner ofte kjøkkenet, med samtlige dører åpne stadig vekk.  Jeg har laget en familie gruppe på messenger.  Filmet seansen og lurte på omdrt var nødvendig å ha alle dørene åpne. Det hjalp en stund. Er det noen problem områder lager jegen litt tullete video, slik at de ser hvilke konsekvenser det får for andre. Feks når skapet er tømt for dekketøy og ingenting i oppvask maskinen heller. Da er jo alt på rommene til barna. Da lager jeg n tullevideo, der jeg skal finne mat og drikke, men ikke finner noe å spise å drikke av. Reiser bort litt før de kommer hjem. Da er det på magisk vis på kjøkkenet igjen. De gjør det ikke om jeg ser de rydder det da. Derfor jeg må bort. Så en handletur eller noe, funker bra

Anonymkode: ca7a2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Mener du hjemme i en familie, på hybel eller på jobb? 

Anonymkode: db290...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på dette, da mine ungdommer, spesielt han ene, virker hermetisk lukket når det kommer til å lære seg enkel rengjøring/orden etter seg selv. Jeg pleier å tenke at det kommer til å bedre seg når de bor for seg selv og selv må rydde opp etter seg. Nå går jo jeg ofte og informerer, om igjen og om igjen, men likevel blir det "glemt" eller dårlig utført. Jeg tror de rett og slett ikke gidder, og de tenker at jeg til slutt tar det fordi jeg ikke gidder å mase om det eller se på det lenger, og det stemmer. De bryr seg så lite, og derfor klarer de ikke å få det til å sitte i hodet, som en greie man gjør (f.eks tørke av benken når man har laget mat), også har de så mange andre ting i hodet, som for dem er viktigere, og da blir "mine" ting glemt eller oversett. 

For en voksen mann er det ingen unnskyldning. Han gidder ikke, bryr seg ikke, det er uviktig og blir derfor "glemt" og oversett, valgt bort.

Min mann mente han hjalp meg ofte, for eksempel med å vakse og henge opp klær eller ta oppvasken, nå proklamerer jeg høyt og tydelig hver gang jeg "hjelper dem" med noe. "Se, nå hjalp jeg dere å ta ut av oppvaskmaskinen", "I dag har jeg hjulpet dere med å handle, vaske klær og støvsuge. Vær så god!" 

Anonymkode: 86a66...e55

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lurer selv. Finner ofte kjøkkenet, med samtlige dører åpne stadig vekk.  Jeg har laget en familie gruppe på messenger.  Filmet seansen og lurte på omdrt var nødvendig å ha alle dørene åpne. Det hjalp en stund. Er det noen problem områder lager jegen litt tullete video, slik at de ser hvilke konsekvenser det får for andre. Feks når skapet er tømt for dekketøy og ingenting i oppvask maskinen heller. Da er jo alt på rommene til barna. Da lager jeg n tullevideo, der jeg skal finne mat og drikke, men ikke finner noe å spise å drikke av. Reiser bort litt før de kommer hjem. Da er det på magisk vis på kjøkkenet igjen. De gjør det ikke om jeg ser de rydder det da. Derfor jeg må bort. Så en handletur eller noe, funker bra

Anonymkode: ca7a2...f3e

Min sønn er også sånn 😆 Jeg ber han komme med oppvasken fra soverommet sitt, og da sier han at jeg må gå ned eller ut først. 🤣 Så det gjør jeg, og plutselig har vi rene gafler og glass igjen. 

Jeg har også dokumentert "feil"/mangler med bildebevis som jeg har sendt. F.eks da ene sønnen min hadde skoleoppgave å spare strøm, og han skulle begynne å skru av lysene før han gikk om morgenen. Første dag var det fullt lys på da jeg kom opp. Jeg filmet og sendte han "beviset" med kommentarer "Se her, ja. Første dag med strømsparing og glemt allerede..." Jeg tror de synes jeg er litt irriterende og pirkete når jeg holder på sånn 😂

Anonymkode: 86a66...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han enig i at alt skal være slik? Eller jatter han bare med?

Syntes det var i overkant med dill. 

Her er jeg kvinne. Og helt ærlig, brødsmulene blir innimellom liggende til neste måltid, dette med skapdører er da ikke så nøye, og jeg er nok ikke helt perfekt når det gjelder å lufte alle rom etter boka. 

Anonymkode: 9cae1...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er han enig i at alt skal være slik? Eller jatter han bare med?

Syntes det var i overkant med dill. 

Her er jeg kvinne. Og helt ærlig, brødsmulene blir innimellom liggende til neste måltid, dette med skapdører er da ikke så nøye, og jeg er nok ikke helt perfekt når det gjelder å lufte alle rom etter boka. 

HUN er enig ja. Ingen er perfekt. Selvsagt ikke. Men hva er grunnen til at man blir enig og så er det ALLTID et eller annet som ikke blir gjort. 

Så det er dill å bidra til at man har det hyggelig rundt seg? Legger aldri merke til at kluten er sur, bidrar ikke til at den ikke skal bli det. Tenker aldri over at noe ekstra bør gjøres. Greier ikke rydde opp sokkene sine fra sofaen osv. osv. Om dette bare var en sjelden gang, eller en ting eller to, men det er jo konsekvent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er morsomt dere andre som svarer som snakker om barn xD Dette er en godt voksen kvinne, som jeg ikke er interessert i å oppdra. syntes det dere gjør virker lurt, minne dem på det, det er bare en rolle jeg ikke ønsker å ha overfor et annet voksent menneske. Jeg lar det bare være. Men jeg fatter ikke hvorfor man ikke evner å se slike ting selv??

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

HUN er enig ja. Ingen er perfekt. Selvsagt ikke. Men hva er grunnen til at man blir enig og så er det ALLTID et eller annet som ikke blir gjort. 

Så det er dill å bidra til at man har det hyggelig rundt seg? Legger aldri merke til at kluten er sur, bidrar ikke til at den ikke skal bli det. Tenker aldri over at noe ekstra bør gjøres. Greier ikke rydde opp sokkene sine fra sofaen osv. osv. Om dette bare var en sjelden gang, eller en ting eller to, men det er jo konsekvent. 

Vi legger kluten til vask og bruker ny hver dag, kluter som er brukt til matrester over flere dager synes jeg er en uting. Så å drive å skylle og vri hele tiden gidder vi gjerne ikke. 

Om jeg blir varm og tar av sokkene kan de ligge der 2-3 dager, ja, særlig i en travel hverdag. Så tar vi en sjau og fikser strøken stue til helgen. 

Det som ikke er hyggelig, overhodet, er å styre med at alt slik må være på stell hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi legger kluten til vask og bruker ny hver dag, kluter som er brukt til matrester over flere dager synes jeg er en uting. Så å drive å skylle og vri hele tiden gidder vi gjerne ikke. 

Om jeg blir varm og tar av sokkene kan de ligge der 2-3 dager, ja, særlig i en travel hverdag. Så tar vi en sjau og fikser strøken stue til helgen. 

Det som ikke er hyggelig, overhodet, er å styre med at alt slik må være på stell hele tiden. 

Det var lurt det med kluten. Men hadde vi gjort det her hadde det jo definitivt vært bare jeg som gjorde det. 

Poenget er jo ikke at alt skal være på stell hele tiden, poenget er at det er fullstendig skjevfordelt hvem som bidrar i huset. Og at det er umulig å rydde opp etter seg. Hun bidrar ikke til å fikse strøken stue til helgen. Men hun innbiller seg nok at hun gjør 50%. 

Kopper settes fra seg her og der, det står alltid igjen kopp eller glass i rommet hun har vært i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så hadde det jo vært fint når man er to i husholdningen at man bidrar sin del, og at når vi går inn for strømsparing så er det ikke en som sparer strøm og en som SLØSER strøm. Så jeg tenker at hun er dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk opplevd at godt voksne mennesker slafser temmelig mye når dem skal spise yoghurt, eller lignende. 

0g så søler dem selvfølgelig litt yoghurt på både bordet og gulvet som de aldri i verden gidder å rydde opp etter seg. Søppel blir også liggende igjen, enten på bordet eller på gulvet. Så renholdere blir nødt til å rydde opp i alt sammen, på toppen av all den andre jobben de blir satt til å gjøre. 

Enkelte mennesker er rett og slett søppel-mennesker...   

Anonymkode: fa25a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de ikke lærte å ta ansvar når de var små? Og har lært at den eneste konsekvensen er mas og surmuling som de kan lukke ørene for, og bare vente, så blir jo jobben likevel gjort av den som ikke vil gro ned i dritten? 

Menn generelt mener vel at en kvinne bare er en hushjelp til å ha sex med, eller en reproduseringsmaskin. 

Anonymkode: b530f...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte ser bare ikke rot, og eier rett og slett ikke estetisk sans eller ordenssans. Jeg giftet meg med en mann som har absolutt null interesse av hvordan det ser ut hjemme. Og slomsetheten hans gjenspeiler seg naturligvis også med barna, hvor han stadig vekk glemmer bort bursdager, å ha med skiftetøy, at lekser skal gjøres osv. Det er jo snakk om pur latskap. Men jeg skal holde ut med ham i ti år til, for han er nødvendig for at logistikken skal gå opp med barnas aktiviteter, levering på skole osv. Men om ti år, når barna har flyttet ut, da skal jeg endelig bo for meg selv og ikke lenger rydde vekk andres kaffekopper og skitne sokker. Gleder meg 🥰

Anonymkode: ab1d3...afe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Synes det er morsomt dere andre som svarer som snakker om barn xD Dette er en godt voksen kvinne, som jeg ikke er interessert i å oppdra. syntes det dere gjør virker lurt, minne dem på det, det er bare en rolle jeg ikke ønsker å ha overfor et annet voksent menneske. Jeg lar det bare være. Men jeg fatter ikke hvorfor man ikke evner å se slike ting selv??

TS

En ting som hvert fall er sikkert, er at man ikke klarer å bli kåt på et menneske som må behandles som et barn ("husk å skru av lyset", "husk å stenge døra", "vil du ta oppvasken eller legge sammen tøy(for nei alternativet er ikke å ligge på sofaen og overlate begge deler til meg)", osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enkelte ser bare ikke rot, og eier rett og slett ikke estetisk sans eller ordenssans. Jeg giftet meg med en mann som har absolutt null interesse av hvordan det ser ut hjemme. Og slomsetheten hans gjenspeiler seg naturligvis også med barna, hvor han stadig vekk glemmer bort bursdager, å ha med skiftetøy, at lekser skal gjøres osv. Det er jo snakk om pur latskap. Men jeg skal holde ut med ham i ti år til, for han er nødvendig for at logistikken skal gå opp med barnas aktiviteter, levering på skole osv. Men om ti år, når barna har flyttet ut, da skal jeg endelig bo for meg selv og ikke lenger rydde vekk andres kaffekopper og skitne sokker. Gleder meg 🥰

Du er jammen dedikert som orker 10 år til sånn. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En ting som hvert fall er sikkert, er at man ikke klarer å bli kåt på et menneske som må behandles som et barn ("husk å skru av lyset", "husk å stenge døra", "vil du ta oppvasken eller legge sammen tøy(for nei alternativet er ikke å ligge på sofaen og overlate begge deler til meg)", osv. 

Hehe, true story! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...