AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 i 2019 ble jeg sendt til rektoskopi pga innvendige hemoroider, hvor han skulle sette strikk på dem. Mens han så inni der, sa han "Jeg syntes ikke det likner hemoroider, men jeg setter strikk på 2-3." Jeg syntes det var litt merkelig, og begynte å tenke, hvis det ikke er hemoroider, hva kan det være da? Det har jo ikke påvirket meg sånn veldig, men jeg kan fortsatt gå å stusse på hva det var :'D Hadde koloskopi halvt år etter, som viste 2-3 innvendige igjen. så den hadde desverre ingen virkning. Anonymkode: 9316b...da5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Fastlegen til mannen fortalte ham at han hadde en "fantastisk" prostata. Det er 3 år siden, han skryter av det enda. Anonymkode: a6c17...585 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fastlegen til mannen fortalte ham at han hadde en "fantastisk" prostata. Det er 3 år siden, han skryter av det enda. Anonymkode: a6c17...585 det er jo et kjempe kompliment da. hehe:-D Anonymkode: 9316b...da5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg kom til fastlegen med noen ledd som plaget meg, og han svarte: " og hva mener du jeg skal gjøre med det?" Jeg ble helt satt ut, men klarte å få frem at jeg tenkte en henvisning til røntgen/mr, og til revmatolog kanskje kunne være et greit sted å starte. "Jeg skal henvise deg, men de kommer ikke til å finne noe" var det nesten han sa. Jeg mistet helt tilliten til legen etter det. Anonymkode: d5f99...d2a 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Fikk et lignende spørsmål som bruker over "Hva vil du gjøre videre da?" Jeg tenkte bare.. Hva faen.. Er du som er legen her! Det finnes så få gode fastleger at det er skremmende! Anonymkode: f8b92...85d 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Hvis du tror du kan gå til en psykolog og få noe ekte, er du lik horekunden som går til horen og tror han får kjærlighet. Anonymkode: 34287...9d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk et lignende spørsmål som bruker over "Hva vil du gjøre videre da?" Jeg tenkte bare.. Hva faen.. Er du som er legen her! Det finnes så få gode fastleger at det er skremmende! Anonymkode: f8b92...85d Det er viktig å kartlegge pasienten ønsker og forestillinger, men disse legene mangler kanskje litt takt og tone i samtalen. Det gjør ikke at det er en dårlig lege. Anonymkode: 80594...a46 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 "Hvorfor er du her? Du er jo frisk som en fisk! Slutt å ta opp tiden til spesialister!" (han var den første spesialisten jeg var hos...) Men i epikrisen skrev han derimot at jeg hadde fibromyalgi... noe jeg ikke fikk vite før et halvt år senere når jeg var hos vikaren til fastlegen min for noe helt annet... Heldigvis fikk jeg riktig diagnose ti år senere! Anonymkode: 2a585...a06 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du tror du kan gå til en psykolog og få noe ekte, er du lik horekunden som går til horen og tror han får kjærlighet. Anonymkode: 34287...9d2 Hva er det som ikke er rett med å si dette? Tror det er for mange pasienter som tror og oppriktig mener at de på behandling hos en psykolog endelig skal bli forstått, og få empati. Men problemet ligger heller i at de har noen forventninger som er helt uoppnåelige. Anonymkode: a0325...fbb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 Kom til legen med kink i nakken 2 dager før julaften. Full kaos på jobb og stresset over en sjef som ikke forstod seg på syke ansatte. Den travleste tiden på en blomsterbutikk er juleuken. Ble kalt "desperat" i en nedlatende tone av legen. Var så sliten av å gå med hode på skakke mens jeg samtidlig skulle takle jobben min. Ingen rom for å ta pauser på jobb. Da det er knapt av ansatte i tillegg. Terskel min er høy for å søke lege i utgangspunktet. Så å bli kalt for desperat var nedlatende ovenfor meg som pasient. Etter der hadde jeg ikke tiltro til legen. Så da det dukket opp noe annet noen år senere, å h*n spurte hvorfor jeg ikke hadde gjort noe med det tidligere, sa jeg at "jeg trodde jeg ble oppfattet desperat om jeg sa eller gjorde noe med det." Legen kikket på meg uten å si noe. Anonymkode: 62e75...a68 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er viktig å kartlegge pasienten ønsker og forestillinger, men disse legene mangler kanskje litt takt og tone i samtalen. Det gjør ikke at det er en dårlig lege. Anonymkode: 80594...a46 Det er akkurat det, en lege som "mangler litt takt og tone i samtalen" er ikke en dårlig lege, men heller ikke en god lege. Legegjerningen handler ikke bare om anatomi og fysiologi, og en lege som er dyktig på helse men dårlig på pasientkontakt (eller motsatt) er samlet sett en middelmådig lege. En god lege har begge deler på plass! Anonymkode: d5f99...d2a 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 Kjente at noe var galt. Legen bagatelliserte alt jeg sa siden jeg var « ung og aktiv». Han mente at symptomene kom av stress. Dette gjentok han i flere år. Når han ble lei av besøkene mine sendte han meg endelig til undersøkelse. Det viste seg at jeg hadde en hjernesvulst som hadde vært der siden første gang jeg troppet opp på kontoret hans. Nå er jeg blitt døv og har svært liten tillitt til leger. Anonymkode: 253c8...941 17
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 Da jeg var gravid med første fikk vi beskjed om barnet hadde skader som ikke var forenlig med liv. Vi valgte da senabort. Da jeg gikk gravid med nestemann var jeg hos en vikar for min fastlegen. Han sa " men denne vil du beholde" etter vi kom inn på min tidligere erfaring som gravid. Ble så lei og satt ut at jeg ikke klarte foreta meg noe. Maken til uempatisk lege- så klart jeg hadde ønsket å beholde førstemann, men når spesialistene på Riksen sa at det enten resulterte i dødføsdsel eller i "beste fall" at barnet levde få minutter før det hadde blitt kvalt så har man nesten ingen valg om å beholde barnet. Anonymkode: acddf...f67 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg kom til fastlegen med noen ledd som plaget meg, og han svarte: " og hva mener du jeg skal gjøre med det?" Jeg ble helt satt ut, men klarte å få frem at jeg tenkte en henvisning til røntgen/mr, og til revmatolog kanskje kunne være et greit sted å starte. "Jeg skal henvise deg, men de kommer ikke til å finne noe" var det nesten han sa. Jeg mistet helt tilliten til legen etter det. Anonymkode: d5f99...d2a Hah, fikk samme spørsmål av min. Bare at det gjaldt min psykiske helse... "Jeg kan godt sende en henvisning men du kommer nok ikke inn uansett" Han sa at jeg ikke hadde depresjon da det virket som om jeg bare hadde en dårlig periode i livet. Jeg byttet fastlege og fikk henvisning med en gang. Psykolog diagnoserte meg deprimert med alvorlighetsgrad høy.. Anonymkode: 883c8...bce 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Slo hodet mitt , men svikter ikke av. Men i situasjonen så gikk jeg i gulvet og klarte ikke snakke på en stund. Etterpå fikk jeg en sterk smerte i hodet på skade stedet som føltes som om noen stakk en nål, ned i hjernen. Fant ut at det kunne være en av to årsaker. Enten en nerveklem, eller en utposing på en blodåre. Sistnevnte kan medføre død på under 3minutter, om den sprekker. Lege mente det ikke var noe å bekymre seg over pga jeg ikke hadde blitt borte under hendelsen. Til tross for alle symptomer. Prøvde å slå meg til ro med det, nei medførte endel stress da det sto på som verst, da jeg begynte å frykte å falle død om når som helst. Legen har ikke røntgen syn, og eneste måten å avklare på, var ved røntgen. Etterhvert påvirket det meg såpass, at jeg prøvde på nytt å få det ordentlig avklart, fikk avslag. Så gikk privat, og de syntes det var rart jeg ble nektet røntgen. Så fikk avklart da, at smerten kom av nerveskade. Da slapp jeg redsel og frykt hver gang smertene dukket opp. Og livet ble tryggere og bedre å leve Anonymkode: 05e5d...787 2 1
Embla Othea Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) «Har du sett deg i speilet!?» som en kommentar på at jeg er for tjukk. Endret 19. oktober 2022 av Embla Othea 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 Vært hos lege og sagt at jeg er sløv og trøtt, lite energi og hjernetåke til tider. Svaret jeg fikk var : du er frisk men gå tur, tren yoga, svøm så skal du se at du blir bedre 🙄 Anonymkode: ad92e...daa
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg hadde tatt røntgen pga. enorme smerter i brystet som hadde pågått i flere år. Smertene var forårsaket av en skjevhet i brystet, men de var ikke villig til å operere med mindre smertene ble uutholdelige - noe jeg forsåvidt var enig i. Eneste "hjelpen" jeg fikk var rådet fra spesialisten: "Slutt å tenke på at du har vondt". Anonymkode: c5686...675
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 Var hos psykolog på dps, forklarte at jeg gruet meg til en tilstelning hvor jeg måtte holde en liten presentasjon. Sa noe slikt som «uff, jeg gruer meg bare så veldig til å stå der foran alle». Hun følger opp med «…er det på grunn av utseende ditt?» Jeg mener selv jeg ser ganske bra ut, aldri hørt annet. Men slet på den tiden med sosial angst. Synes det var en litt umusikalsk kommentar av psykologen. Anonymkode: 65c84...f2d 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vært hos lege og sagt at jeg er sløv og trøtt, lite energi og hjernetåke til tider. Svaret jeg fikk var : du er frisk men gå tur, tren yoga, svøm så skal du se at du blir bedre 🙄 Anonymkode: ad92e...daa Det gjorde jeg også. Så var jeg til kontroll hos bedriftshelsetjenesten og der ble det tatt blodprøver. Fikk svar tilbake om at jeg hadde lavt stoffskifte og at jeg skulle kontakte fastlegen. Gjorde det, hadde med meg prøvesvarene, og hun nektet å gi meg stoffskiftemedisin. Påsto at dette var så lite over normalen så jeg kunne umulig merke det. Gikk til en annen lege og fikk Levaxin og fikk et nytt liv. Anonymkode: 4be0a...840 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå