Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen kan hjelpe meg. Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal kjøpe et hus mht budrunden. Jeg fikk igår nyss om at som budgiver kan jeg ha lagt inn det høyeste budet, men at huset allikevel kan gå til noen som har lagt inn et hemmelig bud. Jeg ønsker å kjøpe dette huset fordi det er resten av tomannsboligen. Finansieringsbevis er også i orden. Men hva hjelper det hvis det ligger et hemmelig bud? Bør jeg avklare med megler at jeg er villig til å overby ethvert hemmelig bud? 
Blir glad for hjelp🙏🏻🙏🏻

Gjest Hottentått
Skrevet

Har ikke hørt om hemmelig bud før. Men er selger som til syvende og sist bestemmer hvem han selger til. 

Skrevet

Aldri si til en megler at du er så desperat at du knapt har et pristak. Dette kan megleren bruke strategisk til å drive opp prisen i en eventuell budrunde. 

Anonymkode: cf230...c41

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri si til en megler at du er så desperat at du knapt har et pristak. Dette kan megleren bruke strategisk til å drive opp prisen i en eventuell budrunde. 

Anonymkode: cf230...c41

Men er livredd for at noen andre byr sånn 100 000 over på hemmelig bud og stikker av med huset som er drømmen min🫤

Skrevet

Tror aldri jeg har hørt om noen som faktisk har brukt hemmelige bud, det er jo ikke noe megler ønsker, da de vil ha en åpen budrunde. 

Anonymkode: 2c969...539

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror aldri jeg har hørt om noen som faktisk har brukt hemmelige bud, det er jo ikke noe megler ønsker, da de vil ha en åpen budrunde. 

Anonymkode: 2c969...539

Men bør jeg spørre megler om hva jeg skal gjøre? Vet jo at det virker desperat. Men hva er alternativet?🙏🏻

Skrevet

Finnes ikke hemmelige bud. Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 2cf29...174

• Liker 1
Skrevet

Sier du at du er villig til å by over ett hvert hemmelig bud, så risikerer du at megler videreformidler det til selger, som kan komme med ett motbud til deg, som kan være langt høyere enn det hemmelige budet.

Men om det først er budrunde, så vil det kunne være dumt for selger å akseptere hemmelig bud, siden h*n vil kunne gå glipp av potensielle høyere bud.

Når det er sagt, så kan selger også akseptere ett lavere bud. Så det å ha høyeste bud trenger heller ikke være avgjørende.

Jeg ville nok avslått ett hemmelig bud dersom det var budrunde mellom flere, både fordi jeg ønsker høyeste sum, og fordi jeg synes det er ufint med hemmelige bud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finnes ikke hemmelige bud. Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 2cf29...174

747A0481-12FF-46E4-94E1-6300DD53646E.png

Skrevet
Bobly skrev (21 minutter siden):

Så er spørsmålet; hva skal jeg gjøre for å ikke miste denne boligen pga dette tullete opplegget med hemmelig bud?

Da må du nok by laaaaangt over takst

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Fjugur said:

Da må du nok by laaaaangt over takst

By noen mill over takst, så er boligen din.

Med mindre dette er i ett område der boliger går langt over takst. Da anbefaler jeg deg å høre med banken din eller en megler som kan gi deg råd og tips hvordan du går frem (ikke selger sin megler)

Anonymkode: 5b0b1...f02

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

By noen mill over takst, så er boligen din.

Med mindre dette er i ett område der boliger går langt over takst. Da anbefaler jeg deg å høre med banken din eller en megler som kan gi deg råd og tips hvordan du går frem (ikke selger sin megler)

Hæ? Noen mill over takst? Jeg tenkte bare å gi et par 100 000 over det siste budet. Men er dere seriøse? 

Skrevet
Bobly skrev (2 minutter siden):

Hæ? Noen mill over takst? Jeg tenkte bare å gi et par 100 000 over det siste budet. Men er dere seriøse? 

Neineinei, det er bare tull. 

Anonymkode: d8504...ad9

Skrevet
4 minutter siden, Bobly said:

Om du er så redd for at boligen går til det hemmelige budet, så må du jo by ekstremt over så selger heller vil selge det til deg? Det er jo logisk 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neineinei, det er bare tull. 

Anonymkode: d8504...ad9

Phuh! Ble jo helt engstelig nå. Men har noen erfaring med sånne hemmelige bud? 

Skrevet

Hemmelige bud er veldig sjeldent, og kanskje mest aktuelt i pressområdet som Oslo og lignende. Hvis selger skal ha noe motivasjon til å godkjenne et hemmelig bud, så må det være betydelig over der de andre budene/takst ligger, ellers mister jo selger muligheten for en presset pris i budrunde. Jeg hadde ikke bekymra meg om jeg var deg. 

Anonymkode: c80b4...3da

• Liker 5
Skrevet

Selger er ikke bundet til å selge til høyeste bud.

Anonymkode: 0a2b8...c3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hemmelige bud er veldig sjeldent, og kanskje mest aktuelt i pressområdet som Oslo og lignende. Hvis selger skal ha noe motivasjon til å godkjenne et hemmelig bud, så må det være betydelig over der de andre budene/takst ligger, ellers mister jo selger muligheten for en presset pris i budrunde. Jeg hadde ikke bekymra meg om jeg var deg. 

Anonymkode: c80b4...3da

Ok. Er bare redd for at jeg går igjennom budrunden og vinner, men at noen allerede har lagt inn et hemmelig bud over meg. Så sitter jeg der da, uten resten av boligen😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...