Gå til innhold

Usikker på dette med eggløsning og når jeg er fertil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager for litt dumt spørsmål som jeg selvsagt vet at ingen her kan svare på. Er bare ute etter andre erfaringer. 

Jeg fikk mensen tilbake etter min første fødsel i starten av oktober. Vi ønsker å prøve på barn nummer to. Jeg har ikke, og har heller aldri hatt, kontroll på når jeg har eggløsning. Tenkte å begynne å følge med på dette nå. Fikk mens onsdag 5. oktober. Før jeg ble gravid hadde jeg 28 dagers sykluser, men vet jo ikke om jeg fortsatt har dette. Men tok dette som utgangspunkt, og tok en sånn eggløsningskalkulator, og denne viste at jeg er fertil i dag og i morgen pluss at jeg også var dette søndag, mandag og tirsdag. Så tok jeg en eggløsningstest i dag, og den var helt åpenbart negativ. Utvilsom. Jeg har tatt en del eggløsningstester de siste mnd, for å se om jeg klarte å fange opp den første eggløsningen før mens. Alle de jeg har tatt har selvsagt vert negative, men mye tydeligere enn de jeg tok i dag. De var begge veldig veldig svake. Kan dette bety at jeg nettopp har hatt eggløsning? Forstår jeg det riktig at det likevel kan være slik at jeg er fruktbar siden man er dette et par dager etter eggløsning? Eller er det mer sansynlig at jeg ikke har hatt eggløsning enda siden streken var så svak?  

Anonymkode: 3f169...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent til du får neste mens og så regner du 14 dager tilbake, da vet du sånn ca når du hadde eggløsning.

Når du ikle vet noe om syklusen din ennå, så kan du ikke regne deg fram til når du har eggløsning basert på forrige mens.

Anonymkode: b93c6...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abanabi skrev (1 minutt siden):

Når skal du ha eggløsning? 

i følge kalkulatoren skal jeg ha eggløsning i morgen. Kan dette være riktig selv om dagens test er heeeeeeeelt supersvak, nesten usynlig? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vent til du får neste mens og så regner du 14 dager tilbake, da vet du sånn ca når du hadde eggløsning.

Når du ikle vet noe om syklusen din ennå, så kan du ikke regne deg fram til når du har eggløsning basert på forrige mens.

Anonymkode: b93c6...189

Ah, okei. Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

i følge kalkulatoren skal jeg ha eggløsning i morgen. Kan dette være riktig selv om dagens test er heeeeeeeelt supersvak, nesten usynlig? 

Ah, okei. Takk 

Husk ikke gå etter kalkulator...den bare tror når du vil få eggløsning. Var testen like sterke ( begge linjene)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å vite Om el har vært eller ikke 😊 ikke sikkert el er regelmessig så kjapt etter mensen er kommet i gang heller så anbefaler å el teste fra ca cd 12 neste syklus :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at kvinner er ulike på det området, men jeg hadde veldig klart tegn på eggløsning; rikelig med glassklart eggløsningsslim som utflod når eggløsningen var på gang. Og eggløsningen hos meg skjedde bare 3-4 dager etter at siste mens var avsluttet. Jeg hadde vel 30-31 dagers syklus om jeg ikke husker feil.

Eggløsning kom altså tidligere enn jeg hadde trodd da jeg begynte å undersøke når jeg hadde det. Trodde man fikk eggløsning en uke etter at mensen var ferdig.

Jeg hadde også et annet sikkert tegn på eggløsning (hormoner i sving) og det var migrene. Den kom også 3-4 dager etter avsluttet mens pga hormonene som utløser eggløsning.

Og HUSK en ting; egget er bare befruktningsdyktig i ett døgn, 24 timer. Men sædcellene kan leve opptil 5-7 dager i livmoren og fremdeles være i stand til å befrukte egget. Det lønner seg derfor å ha samleie i opptil flere dager FØR forventet eggløsning. Det er da større sjanser for befruktning, enn om man har det etter siden egget "lever" så kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...