AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Hjelp meg, er dette vanlig? Ungen min på 12 år blir helt utrolig frustrert og lei seg og sint og gir opp når han starter med leksene. Han gjør de nesten aldri hjemme og sier at han konser bedre på leksehjelp. Men det er helt utrolig frustrerende! Han piper og raser og syter over alt. Jeg prøver å hjelpe, ikke hjelpe, være stille, gi motivasjon, være streng. Ingenting hjelper. Blir gal av det. Når jeg var barn så bare gjorde jeg leksene , jeg gren ikke ved bordet liksom. De er jo virkelig ikke vanskelig for han en gang. What to do??? Anonymkode: 5dd5b...42f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 da sitter der til han er ferdig.. lekser skal gjøres uansett. han bestemmer ikke, det er du. min blir snart 10 og er veldig glad i lekser ennå og tror det fortsetter da han gjør de fort Anonymkode: 10274...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Min datter på 10 er også sutrete før vi i det hele tatt har startet. Heldigvis er det leksehjelp x 2 i uken, og der gjør hun alt. Det er fantstisk tilbud. Anonymkode: 7eb51...428 1
Hjerte Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Av og til er jeg en sur, gammel dame som tenker at kjedelige lekser bygger karakter og at det ikke er noen grunn til at barna skal ha det noe artigere enn det jeg hadde det i samme alder. Men stort sett er jeg av den formening at når en først skal ha lekser, så bør de helst ha et formål utover å drepe all glede og motivasjon mens arbeidet gjøres. Ikke at de trenger å være dagens høydepunkt, men de kan da i det minste utfordre litt og motivere til videre læring? Men det krever arbeid å få til, nivået i en klasse er vidt forskjellig og en lekse som treffer de midterste 60% vil være skikkelig dritt for de øverste og nederste 20%. Det krever mye mer individuell tilrettelegging, og derfor endet vi med den elendigheten som ofte er nå. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 En utfordring for mange barn i dag (inkludert mine egne) er at deres liv leves så fort og interaktivt. Veldig mange barn har svært lav utholdenhet i kjedelige oppgaver/ting de ikke selv ønsker å gjøre. Kan det være utfordringen for ditt barn også? Det å øve seg på å stå i, og fullføre kjedelige oppgaver tenker jeg at bygger karakter og viktig erfaring til senere i livet. Enten man er for eller mot lekser. Tror jeg ville spurt han i fredstid om hva han tenker kan være en god løsning for smertefri gjennomføring. Bør han gjøre de rett etter skolen/før han får gjøre det han egentlig vil feks. Det høres ut som det vil funke at han gjør de uten at du er i nærheten, om han ikke synes de er vanskelige. Anonymkode: d88a1...49b 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjelp meg, er dette vanlig? Ungen min på 12 år blir helt utrolig frustrert og lei seg og sint og gir opp når han starter med leksene. Han gjør de nesten aldri hjemme og sier at han konser bedre på leksehjelp. Men det er helt utrolig frustrerende! Han piper og raser og syter over alt. Jeg prøver å hjelpe, ikke hjelpe, være stille, gi motivasjon, være streng. Ingenting hjelper. Blir gal av det. Når jeg var barn så bare gjorde jeg leksene , jeg gren ikke ved bordet liksom. De er jo virkelig ikke vanskelig for han en gang. What to do??? Anonymkode: 5dd5b...42f Slet med det samme. Nå innså skolen at det ikke blir bedre av å krangle med barna hele ettermiddagen. De innførte en norm som sa at man kun trenger å jobbe med med leksene i 15 minutter. Da løsnet det er og leksene blir gjort frivillig. Stort sett 🙂 Anonymkode: ecb29...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Har også en 12-åring og det er endel klaging her også. Hun prøver virkelig og jobber endel med leksene synes jeg, men tror hun sliter litt med å forstå enkelte ting og så blir hun veldig frustrert istedenfor å forsøke å finne svaret. Vi prater endel om temaet, og jeg hjelper så godt jeg kan. Vi prater også om hvordan hun skal legge det opp tidsmessig og hva hun bør gjøre når hun står fast. Så tenker at hun lærer mye av der, men det går altså en kule varmt innimellom. Anonymkode: a71e9...80e 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Fortell han om hvordan det går med de som ikke fullfører vgs. Spør om han har noen tanker og ønsker om voksenlivet. Kjenner dere noen som er fattige eller arbeidsledige? Eller jobber med noe de syns er pyton fordi de ikke har utdannelse? Ta samtalen på en rolig og saklig måte. En snart tenåring kan godt begynne å realitetsorientere seg litt. Kanskje det er en spesiell vgs han ønsker seg inn på? En linje som krever gode karakterer? Foreldre har lov til å forvente at barna gjør det de skal mht skolegang. Mange er alt for redde for å sette krav til barna sine. En viktig del av foreldrerollen er å gjøre barna sine i stand til å klare seg godt når de blir voksne. Da er utdannelse alfa og omega. Anonymkode: 29870...ae3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Tror det er mange som sliter med dette! Jeg har en i 3.klasse, og vi har fra første skoledag prioritert lekser. De må gjøres,og helst rett etter middag. Min er ikke så veldig hypp på lekser, men jeg får han til å gjøre dem uten for mye stress. Men det er liksom ikke snakk om å gjøre seg så veldig flid med leksene,fordi han ikke er så interessert. Jeg er fornøyd så lenge han gjør de. Viktigst er uansett leselekse og matte. Anonymkode: 8153b...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg er også av oppfatning at lekser skaper vaner og karakter. Har en 15-åring som fortsatt ikke liker å gjøre lekser, men vi har tvunget han og ofte sittet med han for at han ikke skal føle seg alene om oppgavene. Vi øver fortsatt med han til prøver fordi det motiverer han. Han var ikke spesielt flink på barneskolen, men har nesten bare 5ere på ungdomsskolen. Har minimalt med lekser siden lekser i stor grad kun er det de ikke rekker å gjøre på skolen og han er motivert til å ikke gjøre lekser. Det var mye mer lekser på barneskolen og ja det var mye krangling og tenners gnissel, men vi sørget for at lekser ble gjort etter middag og aldri rett før. Vi holdt god oversikt over ukeplanen så vi kunne hjelpe til med å gjøre lekser for flere dager på samme dag så det ikke ble sent på grunn av trening. Yngste derimot er helt annen type- har alltid gjort lekser selv etter skolen og vil ikke ha hjelp, men får mye dårligere resultater pga overdreven selvstendighet… Synes litt for mange mener at barn skal klare alt selv. Jeg forstår eldstemann at det er kjedelig å sitte alene med lekser og vanskelig å motivere seg selv med øving til prøver. Anonymkode: 372b4...516 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå