Gå til innhold

Dere som har født et prematurt barn og måttet bo på nyfødtintensiven, skal dere ha flere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid ønsket meg mange barn, men etter en veldig dramatisk fødsel i uke 28 og uker på sykehuset så vet jeg ikke om jeg tørr å bli gravid igjen. Dere andre som har opplevd lignende, har dere fått flere barn i ettertid og gikk det fint?

Anonymkode: 2235c...6e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den premature hadde vært mitt første barn ville jeg kanskje vurdert flere etterhvert. Det var tross alt ingenting alvorlig galt, bare en serie uheldige hendelser.

Mitt første barn var ikke prematurt,  men måtte ha oppfølging fra Nyfødtintensiven de første dagene etter en dramatisk fødsel. Mitt andre barn måtte forløses prematurt med keisersnitt, pga problemer, og vi tilbrakte noen uker på Nyfødtintensiven.

To barn er egentlig nok for meg. De har søsken, og jeg har kapasitet til å følge opp begge.

Anonymkode: ea9c9...41a

Skrevet

Ja! Og fikk to etter den dramatiske fødselen. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har 3 barn, første var akkurat innenfor 36 uker.. men nr 2 og nr 3 hadde vi uker/måneder på nyfødtintensiven. Det gikk bra med dem begge og alle barna begynner å bli store :) 

Selvom jeg har mange vonde og traumatiske minner fra NFI, så er alle gledene i alle årene etterpå defitnivt verdt den tiden på NFI ❤️

Anonymkode: ef4a7...bc9

• Liker 1
Skrevet

Det ble bare et barn for meg etter prematur fødsel. Burde sikkert fått flere, men turte ikke. 

Anonymkode: a5526...d3b

Skrevet

Nei, det ble med det ene barnet. 

Anonymkode: e60fb...a1f

Skrevet

Ikke egen erfaring, men noen gode venner av meg fikk en ekstremprematur første gangen (uke 24+noe). De fikk et barn til, fikk masse oppfølging og ble lagt inn da de trodde fødselen var i ferd med å starte prematurt andre gangen også. Gikk imidlertid bra og fødte til termin. 

Anonymkode: 7d97d...054

Skrevet

Fikk førstemann i uke 32, dysmatur i tillegg. Brukte 5 år på å tørre å få en til. Hun kom 1 uke over termin. 

Det kommer vel an på hva som er årsaken og om den premature klarer seg bra. 

Anonymkode: c77f3...41c

Skrevet

Det ble med bare ett barn her. Jeg begynte å tenke på at barn nr2 ikke var en umulig tanke allikevel etter et års tid men HusetsHerre hadde fått helt skrekken etter å vært nær å miste både kona og barnet så da ble det med ett barn.

Skrevet

Nå var det bare et par uker inne heldigvis, men ja det ble det. Du er og sterkere om det skulle skje igjen

Anonymkode: 49f49...7e1

Skrevet
MarianneE skrev (5 timer siden):

Det ble med bare ett barn her. Jeg begynte å tenke på at barn nr2 ikke var en umulig tanke allikevel etter et års tid men HusetsHerre hadde fått helt skrekken etter å vært nær å miste både kona og barnet så da ble det med ett barn.

"HusetsHerre".... wow.

For min del ville det kommet veldig an på hva årsaken til den premature fødselen var. At barn nr 1 kommer prematurt trenger ikke å betyr at det skjer med flere, årsaken kan være spontan og tilfeldig. Om det hadde vært pga at min egen kropp ikke hadde tålt det så hadde det vært noe annet, da først og fremst pga risikoen og belastningen for barnet.

Anonymkode: a4098...acb

Skrevet

Har ei venninne i samme situasjon, foreløpig har hun tenkt at hun ikke ønsker prøve på flere i redsel for samme opplevelse eller verre. 

Der var det også ganske dramatisk med hjertekirurgi i starten osv - så det er jo ikke så rart det setter seg. 

Anonymkode: 872dc...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"HusetsHerre".... wow.

Anonymkode: a4098...acb

:vetikke: Problemet ditt med kallenavnet som brukes om ham her inne er....? 

• Liker 1
Skrevet
MarianneE skrev (1 minutt siden):

:vetikke: Problemet ditt med kallenavnet som brukes om ham her inne er....? 

Synes det var artig jeg, skjønner jo at det er tull.

Anonymkode: 7aeb7...57f

• Liker 1
Skrevet

Nei ble ett barn. 

Anonymkode: d2bb9...774

Skrevet

Første min var prematur/dysmatur- 2 uker på nyfødt... fikk 4 til etter...3 av dem premature.. men alle 3 hadde en tur innom nyfødt, den ene i 2 uker, de to andre kun et døgn... 

Anonymkode: f5938...b1b

Skrevet

Jeg et yngst i min søskenflokk, 8 år etter yngste bror, og prematur jeg et født i uke 28. Jeg ble sensitiv og vansker med det sosiale, som ikke er uvanlig med premature . Hadde jeg hatt javngamle søsken hadde ting vært anderledes er jeg sikker på. Noen hjemme å få masse sosial kompetanse og sosial trening.  Så ja jeg som prematur selv anbefaler alle å gi det premature baret et javngamelt søsken! Mine søsken lekte ikke med meg

desverre den gang da ble man antatt å være uten senskader så lenge man var fysisk frisk som meg. Ingen fysiske senplaget, men å være sensitiv å slite med å få venner lever jeg med den dag i dag . Jeg er 30 år, men ellers i full jobb og oppegående. Men har ikke særlig til venner

Anonymkode: 713d0...7de

Skrevet

Jeg hadde katastrofesnitt med prematurt barn. Mange uker på intensiv avd. Jeg skulle ALDRI ha flere barn. Frykten ga seg etterhvert, og jeg fikk et barn til. Dette barnet var også prematurt men uten så mye drama. Ingen av dem har varige mén.

Anonymkode: 44073...312

Skrevet

Jeg fikk 2 barn til etter den første premature. Alle er premature. Det var 2 ulike årsaker til at nr 1 og 2 er prematur. Så da vi skulle ha nr 3 så fikk vi høre at det var liten sannsynlighet for at den også skulle bli prematur. At vi hadde hatt uflaks de to andre gangene. Men den siste ble jammen permatur den også, og kom enda tidligere enn de to første.

Selv om den siste er den som er mest prematur, og hatt flest komplikasjoner og lengst tid på nfi. Så var det aller værst den første gangen. Da alt var nytt, og vi ikke hadde noe kunnskap om premature. Og for å ikke glemme sjokket. De andre gangene har vi vært mer "forberedt", eller vi visste mer hva det innebar. Og det kom ikke som et stort sjokk, da de ble født ukesvis før termin.

Du vil nok også få enda mer oppfølging i neste svangerskap, hvis dere prøver på en til. Vi ville ikke at en liten forhøyet risiko, skulle ødelegge drømmen om flere barn. Det er de som går til termin etter å ha født prematur også.

Anonymkode: c1903...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...