Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå ca 5 uker igjen til termin og har begynt å tenke på fødselen og smertelindring. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å prøve å klare å holde meg til akupunktur og så har jeg lyst til å bruke basseng så mye som mulig, kanskje til og med føde i det. Når jeg forteller dette til venninner som har født rister de bare på hodet og sier, "herregud, jente, du aner ikke hva du går til, du er bare nødt til å velge epidural".. Er i utgangspunktet skeptisk til epidural, er redd for bivirkninger og tanken på å bli stukket i ryggen, men man vet jo aldri hva som skjer når man ligger der på fødestuen og hyler av smerte ;) Noen som vil dele sine erfaringer med bruk av epidural, eller noen som har brukt akupunktur/basseng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle ta keisersnitt og sykehuset skulle være så snille å gi meg epidural for at jeg skulle få være med på fødselen. Da blir jeg bedøvd fra magen og ned sa de.

Jeg satt naken på operasjonsbenken der to sykepleiere holdt meg og "noen" stakk sprøyte i ryggen.... 6 ganger uten at bedøvelsen virket... da rant tårene og jeg ba om å få narkose for å "komme meg bort".... Noen fortalte at det er mindre smerte når riene er igang å få satt epidural.. bare enda en smerte. Jeg hadde ikke rier! Så da håper jeg den "funker" på deg

Lykke til..

Hadde heller satset på lystgass det har flere sagt til meg var en god opplevelse.

Skrevet

Jeg har ikke hatt epidural, så jeg vet ikke hvordan det er, men jeg syntes lystgass var kjempefint, badekar virka så slitsomt syntes jeg der og da, men jeg hadde kommet såpass langt i fødselen da jeg kom inn på sykehuset likevel. Det hadde kanskje vært fint tidlig i åpningsfasen?

Akupunktur har jeg også hørt mye bra om.

Ikke bry deg med hva venninner sier, gjør det du føler er riktig, og hold mulighetene åpne, man vet aldri hvordan fødselen blir, men det jeg har hørt er at med epidural kan fødselen stoppe opp, så man må få riestimulerende drypp også.

Skrevet

Jeg har kjempefin erfaring med epidural!!! Jeg fikk det da jeg hadde 6 cm åpning og da kunne jeg bare legge meg ned å slappe av (!) til pressriene kom. Dette var helt genialt og jeg ville gjort det igjen. Jeg fikk satt akupunktur for at jeg skulle slappe av mer mellom riene og det funka ikke for meg. Badekaret var jo deilig, men det virket ikke som smertelindring for meg i det heletatt. Lystgassen ble jeg kvalm av.

Vi er så forskjellige og vi har forskjellige fødsler. Vanskelig å si hva som vil passe for deg. Jeg sa til jordmor når jeg kom på føden hva jeg hadde tenkt litt på av smertelindring og hun kom med forslag underveis. Man må ta det litt som det kommer tror jeg. Men epiduralen var det som "reddet" meg.

Skrevet

Jeg prøvde akupunktur, lystgass og epidural. Akupunkturen fikk meg til å slappe av mellom veene, men jeg ble fortsatt fryktelig sliten. Når jeg endelig hadde fire cm åpning, prøvde jeg lystgass, men jeg syntes det smakte/luktet ekkelt og jeg ble ganske omtåket. Da bestilte de epidural, og det var redningen. For meg fungerte det helt fantastisk, og jeg ville gjerne gjort det igjen - hvis jeg hadde en sånn type fødsel jeg hadde.

Mitt råd er at man ikke skal bestemme seg på forhånd, men se an hvordan man takler fødselen. Men vet ikke på forhånd hvordan det er og hvor lang tid det tar. For meg var det rett og slett det at jeg ble så sliten, så jeg greide ikke å slappe av eller finne en god stilling.

Skrevet

Det er uansett vanskelig å "planlegge" en fødsle i forkant. Det er så mye som kan skje og som kanskje blir annerledes enn man hadde tenkt seg.

Jeg hadde planer om epidural dersom det ble for smertefullt, men tiden strakk rett og slett ikke til. Men kunne absolutt ha trengt det, smerten ved en kjapp fødsel var for meg mye verre enn ved en "vanlig" 12-24-timers hvor jeg fint ville fått tid til epidural.

Skrevet

Jeg fikk akupunktur, varmeflasker og en halv dose petidin under fødselen, og alt dette hadde en kjempeeffekt. Så jeg kommer til å ønske det sammen neste gang og. Hadde i utgangspunktet ikke ønske om epidural, for jeg er fryktelig skeptisk til å bli stukket i ryggen (svigermor fikk hjernehinnebetennelse da det ble brukt en infisert nål under spinalbedøvelsen og da fikk jeg helt noia). Men det er jo vanskelig å forutse hvordan fødselen utvikler seg så personlig var jeg åpen for det meste. Tror det aller viktigste er å ikke planlegge for mye på forhånd.

Men jeg kan på det varmeste anbefale akupunktur.....Lykke til!

Skrevet
Jeg fikk akupunktur, varmeflasker og en halv dose petidin under fødselen, og alt dette hadde en kjempeeffekt. Så jeg kommer til å ønske det sammen neste gang og.

Nå har de sluttet å gi petidin til fødende kvinner fordi de har funnet ut at det påvirker respirasjonen til barnet altfor mye. Så det kan du nok ikke få neste gang ( iallefall ikke i Trondheim).

Skrevet

Tror det beste er vel og være åpen for det meste. Man vet jo aldri på forhånd hvordan en fødsel blir.

Jeg var veldig bestemt på den at jeg ikke skulle ha smertestillende, men hos meg ble faktisk valget mellom epidural eller keisersnitt. Jeg hadde veer fra helvete uten pause mellom så jeg gikk inn og ut av bevisshet, så de vurderte keisersnitt. Men de prøvde epidural og det var den store redningen for meg. Datteren min var ute 30 min etter jeg fikk epidural, så det stoppet ihvertfall ikke fødselen.

Skrevet

Jeg prøvde først badekar, varmeputer og akupunktur... Synes ikke dette hjalp i det hele tatt. Pga. noen komplikasjoner fikk jeg epidural - og sverget der og da på at jeg aldri igjen skulle vurdere å føde uten! Pga. ytterligere komplikasjoner endte min fødsel med keisersnitt, da skrudde de bare opp epiduralen...

Har venninner som har vært kjempefornøyd med badekar og akupunktur, men det virket altså ikke for meg. Mitt tips er å ta det som det kommer når fødselen er i gang...

Skrevet (endret)

Jeg fikk epidural første gangen. Det var som himmelen. Foruten at jeg ble liggende på rygg og presse. Det var ikke bra for bekkenet. Og jeg fikk ikke til å presse. Selv om jeg hadde full førlighet i mage, bein og underliv! Så da ble det vakuum. Føler jeg ikke hadde overlevd fødselen uten epidural. Var veldig vondt med veldig tette rier...

Andre gangen skulle jeg hatt epidural, men er kjempeglad jeg ikke fikk det. Jeg fokuserte på å jobbe med kroppen. Eller egentlig å la kroppen jobbe. Pustet dype drag inn og ut. Rauta som ei ku (føler jeg i alle fall) og slappet av i magemusklene. Kroppen jobba hardt (4 cm til full åpning på en halvtime), men det klarte jeg å la den gjøre. Og vips, så ramla gullet ut. Helt vanvittig! Rakk ikke å kjenne sviingen av hodet i åpningen en gang. Og jeg presset ikke, det ordnet kroppen helt selv!

Jeg har kommet meg mye raskere etter andre fødsel enn første.

Endret av 14062003
Skrevet

Utrolig bra lesing gitt!

Spes. for oss som vurderer epidural, godt å høre andres erfaringer :)

Skrevet

Jeg tenkte nøyaktig som trådstarter, ville helst klare meg uten medikamentell smertelindring. Men sa ifra at jeg ønsket råd fra medisinsk personale ettersom fødselen utviklet seg. Når jeg hadde hatt veer i 20 timer uten å få noe særlig åpning kom det en lege og sa at jeg burde ta imot epidural fordi jeg ellers ikke ville ha krefter igjen når pressfasen kom igang, og da kunne det fort bli en traumatisk fødselsopplevelse. Jeg måtte vente et par timer på en ledig anestesilege, og i mellomtiden fikk jeg petidin. Jeg var glad for å få klare råd fra lege og jordmor. Epiduralen fungerte veldig bra, jeg fikk sove flere timer fram til pressfasen og hadde god kontroll med bena likevel og kunne stå, gå, stå på kne, osv. under pressingen. Babyen kom ca 32 timer etter at riene startet, så det var absolutt lurt å få hvile i løpet av den tiden.

Man vet aldri på forhånd hvordan fødselen vil bli, så min beste anbefaling er å snakke med sykepleiere og jordmor på forhånd og si klart ifra hva du primært ønsker, MEN likevel være åpen for råd underveis. For dem er fødsel tross alt rutine. Og ikke la deg avspise med "Hva føler du, da?"-svar når du ber om deres profesjonelle mening!! La dem si klart ifra og vær voksen nok til å fatte en egen beslutning ut ifra hva du mener etter å ha hørt hva de mener.

Gjest marthepia
Skrevet

Jeg har god erfaring med epidural!

Lystgassen funket ikke så bra på meg...

Når jeg var på mitt verste (riene var vondest) bad jeg om å få epidural siden lystgassen ikke var til noen hjelp. Jeg grudde meg ikke i det hele tatt. Jeg hadde det så vondt at jeg ikke tenkte på å få noe opp i ryggen og bivirkningene av det...

Åh...herregud! Det var himmel når jeg fikk epiduralen! :):ler: Jeg kjente ikke noe! Riene var borte..men det ble også pressriene da..så jeg kjente ikke når jeg måtte presse. jenta mi ble tatt med vakum. Men alt gikk fint :)

Jeg kjente ikke at de stakk den i meg. Jeg kjente bedøvelsen jeg fikk først, men det var ikke vondt i hele tatt. Når de skulle ha inn slangen i ryggen kjente jeg heller ingenting. Jeg spurte om de hadde satt den inn. Og det hadde de :ler: Kjæresten min sa at det så helt jævli ut :) Å få satt inn epiduralen altså.

Skal jeg ha bedøvelse ved neste unge, skal jeg ha epidural! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...