Gå til innhold

Leier ut, hvordan løse det med strømmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier ut ca 60-70m2 hybelleilighet i egen bolig. Den er i god stand, egen inngang osv osv. Det som er litt spesielt er at den ikke har eget sikringsskap og siden kursene går litt på kryss og tvers etter den ble bygget opp, er det vanskelig å skille ut strømmen nøyaktig. Hoveddelen deler også varmtvann med hybelen.

Har leid den ut for en ok sum, inkludert strøm og nett. Nå vil leietaker flytte ut og jeg vil skille ut strømmen for å ikke oppmuntre til fri bruk av strøm, siden "den tross alt er inkludert".

Jeg kan enten forsette med dagens ordning som ikke er heldig mtp strømprisene som kommer. Jeg kan legge på leia slik at jeg uansett ikke går i minus med strømmen som blir dyrt for ny leietaker. Eller fakturere leietaker med en viss brøk, si at vedkommende tar 33% av strømmen. Det oppmuntrer til lavere forbruk men usikker på hvor mye oppfølging det blir.

Noen som har samme utfordring og vil dele løsningen? Eller har tanker om mine alternativ?

Anonymkode: a5124...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiks egen måler, alt annet er uryddig og kilde til krangling.

Anonymkode: 34363...9d3

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Som leietaker ville jeg følt det usikkert med prosentandel. Jeg hadde jo ikke visst om dere er opptatt av å spare. 

Ville vurdert å fikse det elektriske. Det får vel skrive av på skatten når du investerer i leiligheten?

Anonymkode: 7a935...ac3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Da ville jeg hatt en gjennomsnittsmåling på ditt forbruk over tid, også tatt i utgangspunktet av det. Når du da leser totalt forbruket, så må leietaker betale de kwh de har brukt, og gjennomsnittsprisen på kwh for måned.
Si du bruker 1000 kwh i måneden, og etter at leietaker flytter inn, er forbruket økt til 1500 kwh, da skal leietaker betale for 500 kwh

Eller eventuelt 1/3 av totalen. 

Anonymkode: 3ecdf...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fiks egen måler, alt annet er uryddig og kilde til krangling.

Anonymkode: 34363...9d3

Egen måler = nye kurser og eventuelt ny varmtvannsbereder. Og tanken er å leie ut til ny person ila desember. Så slik det er akkurat nå, er ikke det en løsning både mtp tiden jeg har og kostnadene som kommer med en sånn jobb.

Men helt enig at det er den beste løsningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som leietaker ville jeg følt det usikkert med prosentandel. Jeg hadde jo ikke visst om dere er opptatt av å spare. 

Ville vurdert å fikse det elektriske. Det får vel skrive av på skatten når du investerer i leiligheten?

Anonymkode: 7a935...ac3

Jeg har en god oversikt over strømforbruket og hen som bor der nå står for ca halvparten av forbruket i løpet av 2022. Baserer det på forbruket i de periodene hen ikke er der og motsatt. Så om jeg kan dokumentere fra mnd til mnd, bør det være en ok nok løsning. Men er jo tillitsbasert som du er inne på.

Gjest Some guy
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Leier ut ca 60-70m2 hybelleilighet i egen bolig. Den er i god stand, egen inngang osv osv. Det som er litt spesielt er at den ikke har eget sikringsskap og siden kursene går litt på kryss og tvers etter den ble bygget opp, er det vanskelig å skille ut strømmen nøyaktig. Hoveddelen deler også varmtvann med hybelen.

Har leid den ut for en ok sum, inkludert strøm og nett. Nå vil leietaker flytte ut og jeg vil skille ut strømmen for å ikke oppmuntre til fri bruk av strøm, siden "den tross alt er inkludert".

Jeg kan enten forsette med dagens ordning som ikke er heldig mtp strømprisene som kommer. Jeg kan legge på leia slik at jeg uansett ikke går i minus med strømmen som blir dyrt for ny leietaker. Eller fakturere leietaker med en viss brøk, si at vedkommende tar 33% av strømmen. Det oppmuntrer til lavere forbruk men usikker på hvor mye oppfølging det blir.

Noen som har samme utfordring og vil dele løsningen? Eller har tanker om mine alternativ?

Hent elektriker på befring og finn ut om det lønner seg å skille strømmen først. Det er gratis med befaring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egen måler = nye kurser og eventuelt ny varmtvannsbereder. Og tanken er å leie ut til ny person ila desember. Så slik det er akkurat nå, er ikke det en løsning både mtp tiden jeg har og kostnadene som kommer med en sånn jobb.

Men helt enig at det er den beste løsningen.

Da burde du fortsette med ordningen du har idag, og heller gjøre leieprisen noe dyrere. Å la leietaker betale en prosentdel av strømregningen er veldig uryddig, leietaker kan da ikke vite om hen kun betaler for seg selv eller sponser noe av deres forbruk også. 

Anonymkode: 866be...6ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke har mulighet for å ordne med eget sikringsskap så hadde den beste måten av de du beskriver vært å øke leia slik at du er sikker på du ikke går i minus. Jeg ville som leietaker aldri gått med på en ordning med prosentandel av forbruket. For jeg har jo ingen aning om huseier sløser med strøm mens jeg sparer så godt jeg kan.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en god oversikt over strømforbruket og hen som bor der nå står for ca halvparten av forbruket i løpet av 2022. Baserer det på forbruket i de periodene hen ikke er der og motsatt. Så om jeg kan dokumentere fra mnd til mnd, bør det være en ok nok løsning. Men er jo tillitsbasert som du er inne på.

Jeg ville aldri leid en leilighet med en slik avtale. Hvorfor skal de som leier stole på en de ikke kjenner? 

Anonymkode: bbc8c...af3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for innspill alle sammen. Jeg vet jo med meg selv at jeg lever forsiktig med strømmen. Dusjer på jobben, lav temperatur, ikke unødvendige lys på osv osv.  Men det kan såklart ikke leietaker vite og om svarene her er representative er det grobunn for usikkerhet. 

Da heller jeg mot å øke leien og heller ta regningen de dyreste månedene. Og få inn elektriker når det lar seg gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Rydd opp i rotet ditt før du leier ut. Den leiligheten er ikke egnet for utleie. Leietaker sitter å betaler for deres forbruk av varmtvann, seriøst? Hvordan har du tenkt å vise til hvor mye leietaker bruker? I tilfelle kan du gå ut i fra statistikk..finnes statistikk på nett om hvor mye strøm er gjennomsnitt i forhold til størrelse i landet...Ligger du over det, så er du suspekt med en gang. 

Anonymkode: f5acb...4ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rydd opp i rotet ditt før du leier ut. Den leiligheten er ikke egnet for utleie. Leietaker sitter å betaler for deres forbruk av varmtvann, seriøst? Hvordan har du tenkt å vise til hvor mye leietaker bruker? I tilfelle kan du gå ut i fra statistikk..finnes statistikk på nett om hvor mye strøm er gjennomsnitt i forhold til størrelse i landet...Ligger du over det, så er du suspekt med en gang. 

Anonymkode: f5acb...4ff

Det var jo en påstand 😆 Ikke glem at dette går begge veier når det er en varmtvannsbereder i huset - jeg betaler for leietakers forbruk og. 

Og som jeg skrev over har jeg statistikk for hele 2022 hvor man ser tydelige grafer for periodene hvor leietaker / jeg er bortreist. Ser en dobling av forbruket i de periodene når begge er her og en halvering når en er borte over lenger tid. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri engang vurdert å leie hos noen som fakturerte meg en prosentandel av forbruk i huset. Det er for stor risiko for leietaker. Du tar en risiko selv også ved å bare legge på prisen, plutselig får du inn en eller annen som miner bitcoin eller noe. 

Anonymkode: 4fb28...335

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde aldri engang vurdert å leie hos noen som fakturerte meg en prosentandel av forbruk i huset. Det er for stor risiko for leietaker. Du tar en risiko selv også ved å bare legge på prisen, plutselig får du inn en eller annen som miner bitcoin eller noe. 

Anonymkode: 4fb28...335

Haha, det er faktisk et godt poeng. Jeg har leid ut i lang tid og alltid hatt strømmen inkludert pga strømprisene har vært som de har vært. Og alltid vært heldige med leietakere som har blitt lenge. 

Men med dagens spådommer for vinteren må jeg tenke annerledes. 

Jeg kan eventuelt legge på litt og heller gå litt med om strømmen faller litt. Det er verdt å bruke noen kroner på rett leietaker. 

• Hjerte 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er litt skummelt med alt på samme måler også pga strømstøtten. Hvis SV får viljen sin så får man ingen strømstøtte på forbruk over 3000 kwh pr mnd. Nå er det jo 5000.  Og ingen kan spå hvordan strømprisene utvikler seg fremover.

Skrevet

Kjempeskummelt å leie ut med inkludert strøm. En ting er at det er uryddig og useriøst. Men du har ingen mulighet til å styre hvor mye strøm leietakeren bruker, og om det er inkludert så vil forbruket bli høyere enn om man må betale selv. 

Jeg ville nok fått noen på befaring, fått et tilbud på jobben og leid ut fra desember, med beskjed om at det vil ordnes egen strømmåler innen en viss tid. De pengene kan du fort spare inn igjen, strømregningen kan bli uendelig dyr om ny leietaker ikke tenker sparing. 

Anonymkode: b3abe...aab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var jo en påstand 😆 Ikke glem at dette går begge veier når det er en varmtvannsbereder i huset - jeg betaler for leietakers forbruk og. 

Og som jeg skrev over har jeg statistikk for hele 2022 hvor man ser tydelige grafer for periodene hvor leietaker / jeg er bortreist. Ser en dobling av forbruket i de periodene når begge er her og en halvering når en er borte over lenger tid. 

Så siden nåværende leietaker har hatt ett høyt forbruk, så har du altså vurdert at neste leietaker bør betale en viss prosentandel, helt uavhengig av hvor mye den personen faktisk bruker? 

Jeg ville krevd å få dokumentert hva som er mine strømutgifter, dersom jeg ikke hadde hatt egen måler. Og en "ser det øker når du er hjemme" hadde ikke holdt. Jeg ville jo selvfølgelig gått ut i fra at du forholder deg til loven. 

Sitat

§ 3-4.Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-4 

• Nyttig 2
Skrevet

Dårlig løsning. Jeg hadde ikke stolt på dere som sier dere bruker lite strøm. De betaler mye for å leie:ikke faen om jeg ville betalt strømutgiftene deres 

Anonymkode: a388a...cd4

Skrevet

Mengde strøm du kan ta betalt for må kunne dokumenteres med enten egen strømmåler eller minusmåler. 

Deling etter brøk er ikke godt nok.

Rydd opp i rotet, eller lei ut med strøm inkludert.

Anonymkode: e77db...179

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...