AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg er 25 år gammel og sliter med litt uren hud og kviser som kommer og går noen steder i fjeset. Har store porer og har lest at det betyr man har fet hudtype. Vet ikke om jeg bruker riktig produkter, men jeg skal liste opp hvordan min rutine ser ut. Huden er bedre enn den var for 2-3 år siden. Da brukte jeg sminkeservietter og dårlige kremer. Fjerne øyesminken bruker jeg Nivea daily essentials double effect eye make-up remover på pads. Utrolig fornøyd med denne. Fjerne hudsminken bruker jeg Clinique take the day off cleansing balm. Ansiktsrens: Clinique liquid facial soup mild Skrubber huden et par ganger i uken og da bruker jeg Clarins fresh facial peeling scrub. Serum bruker jeg ikke, men er på tanken til å kjøpe det. Ansiktskrem: Dior hydra life crème sorbet fraîcheur. Liker den godt, men synes den er dyr så fint om jeg fant noe billigere som funket. Solkrem: La Roche-Posay - Anthelios UVMUNE ultralight cream SPF50 Har vurdert å dra til klinikk og få en hudanalyse for å finne riktige produkter, men er ikke det dyrt? Takk for tipsene som kommer Anonymkode: 929fa...096
flusa Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Hei🤗 Jeg varierer mellom forskjellige merker,men hudpleierutinen min ser slik ut : Kveld: sminkefjerner på fuktet bomullspads,ansiktsrens,(noen ganger i uken tonic med syre)serum,øyekrem,nattmaske. Morgen: ansiktsrens,serum,øyekrem,fuktighetskrem med solfaktor. Prøver ta peeling og ansiktsmaske noen ganger hver uke.
Blingblingtahei Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 (endret) Jeg er ca 10 år eldre enn deg, men omtrent samme hudtype. Min rutine er som dette, med avvik ; Morgen: Rens: CeraVe SA skumrens, Pure and care collagen serum på lett fuktet hud. Niacinamide+zinc fra the ordinar. Og vanligvis CeraVe pm facial lotion, nå er jeg tom så har bare sprayet meg med aloe vera spray. Cosrx aloe soothing sun cream Kveld: Ivy aia oljerens, CeraVe SA skumrens, pore minimizer toner fra skincity. Cosrx overnight rice mask Bruker også dermalogica daily microfoliant når jeg dusjer, men da bruker jeg ikke toner fra skincity. Har også bestilt argireline solutions fra the ordinary, for å glatte ut huden min litt. Huden min responderer ikke så bra på tretinoin så tenkte å prøve noe annet.. Endret 18. oktober 2022 av Blingblingtahei
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Mange hudpleiesalonger tilbyr behandlinger hos hudpleieelever de har i salongen, og de ligger rundt 5-600. Eller du kan gå til behandlinger hos hudpleielinjen på en vgs. Det har jeg gjort mange ganger. Anonymkode: d3104...95f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange hudpleiesalonger tilbyr behandlinger hos hudpleieelever de har i salongen, og de ligger rundt 5-600. Eller du kan gå til behandlinger hos hudpleielinjen på en vgs. Det har jeg gjort mange ganger. Anonymkode: d3104...95f De er enda billigere. Anonymkode: d3104...95f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har alltid hatt fet t-sone med store porer og kviser, og gikk ut fra at jeg hadde fet hud. Det viser seg at jeg har kombinasjonshud, og at jeg i tillegg har sensitiv hud som sikkert ikke har reagert superbra på sterke midler mot kviser. Fikk bedret huden min mye etter å byttet hudpleierutine. Jeg ville funnet ut av hudtypen, enten få en time hos hudpleier (du må ikke kjøpe en haug med produkter om du blir anbefalt det) eller så er de veldig gode på hudpleie på både apotek1 og Vitus. Akkurat nå går jeg på isotretinoin pga kviser, noe som har hjulpet meg mye og jeg har mye finere hud enn noen gang. Hvis du ikke blir kvitt kvisene helt kan det være verdt å sjekke ut. Min hudpleierutine: Fjerne øyesminke med Garnier micellar water,én pad pr.øye Vaske ansiktet med La roche-posay effaclar H iso-biome rensekrem. Denne er for svekket, uren hud under uttørrkende behandling. Smøre med La roche-posay effaclar h iso-biome ansiktskrem. Om du skal forandre noe ville jeg begynt i det små, med bare et par produkter og så "jobbet" deg oppover etter behov. Mange nettsteder for hudpleie har gode tester du kan ta for å få anbefalt produkter i alle prisklasser, Skincity er en av de, hvor jeg har fått veldig god hjelp! Lykke til! Anonymkode: e9cd2...369
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Anbefaler ZO produkter til uren hud. De er dyre men drøye. Jeg bruker bare disse og er kvitt alle mine problemer. Anonymkode: 1abd4...fca
Roci Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Enig med AB#6 over her - Skincity har en veldig bra online hudtest, og du trenger ikke kjøpe produktene som blir anbefalt, du kan finne produkter med tilsvarende funksjon/ingredienser hos f.eks. apotek. Personlig tenker jeg vel at det er unødig med såpass dyre renseprodukter, og den rensesåpen inneholder SLES (Sodium Laureth Sulphate) som jeg ikke er så begeistret for, da denne ingrediensen potensielt kan virke uttørkende på huden, noe som i sin tur kan øke talgproduksjonen. Når det er sagt - hvis du liker produktene og de funker for deg, er det selvsagt ingen ting i veien for å fortsette å bruke dem. Et rimeligere alternativ til Liquid Facial Soap er CeraVe Foaming Cleanser, hvis du vil prøve den. Du kan forsøke en eksfoliering med BHA (Salicylsyre) i stedet for fysisk skrubb. BHA har de egenskapene at den i tillegg til å eksfoliere døde hudceller, også rengjør dypt i porene og bidrar til å forebygge uren hud og balansere talgproduksjonen. BHA er det eneste virkestoffet som kan løse opp talgpropper i porene. Her finnes det flere alternativer i ulike prisklasser, men du kan f.eks. kjøpe en liten prøvestørrelse av Paula's Choice som du får hos SkinCity, slik at du får testet ut. Et annet bra og rimelig produkt er BHA fra Pure & Care. BHA bør i utgangspunktet brukes maks et par ganger i uka, og fortrinnsvis over natten etter rens og før fukt. Husk allergi/reaksjonstest før bruk. Du kan også vurdere å innføre et serum med niacinamide i hudpleierutinen din. Dette er en form for vitamin B3, og kan bl.a. bidra til å stabilisere talgproduksjonen. Her finnes det også gode produkter i flere prisklasser å velge mellom. Niacinamide er fin å bruke på dagtid, etter rens og før fukt og solbeskyttelse. Som med alle aktive ingredienser, er det viktig å ta en reaksjonstest først, og starte gradvis. Selv om niacinamide i utgangspunktet skal tåles av de fleste, er det likevel noen som reagerer på det. Noen gode og rimeligere fuktighetskremer du kan prøve, er f.eks. Bioderma Sensibio Light, COSRX AC Collection Lightweight Soothing Moisturizer, ByWishtrend Acid-Duo Hibiscus 63 Cream (inneholder syrer, så kan ikke kombineres med BHA), Skincity Skincare Light Moisturizer, Dermalogica Active Moist 2.0 eller Babor Moisture Balancing Cream.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå