Gå til innhold

Vi har lik lønn, men jeg får ikke spart like mye som samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, slik trådtittel sier, jeg får spart lite ila måneden ift til samboer. Vi tjener ca det samme. Jeg kjøper mye mer til hus og barn enn det han gjør. Likevel kan ikke dette utgjøre så mye forskjell? Jeg bruker lite/ingenting på klær eller kosmetikk. Jeg er heller aldri ute på restaurant eller noe sånt. Jeg tror mitt forbruk er større pga klær og utstyr til barn, nips til hjemmet og annet småtull(som jeg egentlig tror det er). Likevel sparer han flere tusen i mnd. Hva er det jeg gjør feil? Jeg får kanskje spart 5000 i mnd. 

Anonymkode: 67621...fd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo så enkelt som at du bruker mer enn han gjør.

Har dere samme skattetrekk, dvs at dere får utbetalt det samme? Har han noe overtid eller bonuser du ikke har?

Anonymkode: 3d6e2...f4f

• Liker 5
Skrevet

Det sier vel seg selv som du skriver...du bruker penger mer på ting til barna, nips etc en han

• Liker 2
Skrevet

Nei, da bruker du vel en del på ting til barnet og nips og sånt da. 

Hvorfor tar dere ikke ting til barn og hus på fellesen?

Anonymkode: 48e74...618

• Liker 16
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Sett opp regnskap så du ser hva du bruker penger til.

Opprett felleskonto som begge setter inn fast beløp på til det som gjelder hus og barn osv.

Skrevet

Spør deg selv om det du har tenkt å kjøpe er helt nødvendige ting eller om det er ting du bare har lyst til å kjøpe. Ting som havner i den første kategorien bør samboeren din være med å betale dersom han også er far til barna eller det er snakk om helt nødvendige ting til husholdningen. Som f.eks. en ny stekepanne fordi den gamle er utslitt eller lignende. Ting i den andre kategorien kan du la være å kjøpe. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Om dere skal spare like mye, så må dere bruke like mye/lite. Enkelt og greit!

Hvorfor kjøper du mer til barn og hus? Hvor mye bruker du i måneden på annet tull? Dette bør du klare se på kontoutskrift. 

Anonymkode: 787a1...49f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Opprett felles konto hvor mat, ting til barna, fellesutgifter og slikt tas fra. Bestem dere for hvor mange prosent av lønna deres som skal gå inn på denne kontoen.

Anonymkode: b2eba...c20

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, da bruker du vel en del på ting til barnet og nips og sånt da. 

Hvorfor tar dere ikke ting til barn og hus på fellesen?

Anonymkode: 48e74...618

I alle fall klær og utstyr til barna. Nips og dilldall til hjemmet er strengt tatt unødvendig å bruke penger på, og da kan en bruke egne penger på dét tenker jeg. 

Anonymkode: b99f4...f62

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt her og litt der kan bli ganske mye på tull

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, slik trådtittel sier, jeg får spart lite ila måneden ift til samboer. Vi tjener ca det samme. Jeg kjøper mye mer til hus og barn enn det han gjør. Likevel kan ikke dette utgjøre så mye forskjell? Jeg bruker lite/ingenting på klær eller kosmetikk. Jeg er heller aldri ute på restaurant eller noe sånt. Jeg tror mitt forbruk er større pga klær og utstyr til barn, nips til hjemmet og annet småtull(som jeg egentlig tror det er). Likevel sparer han flere tusen i mnd. Hva er det jeg gjør feil? Jeg får kanskje spart 5000 i mnd. 

Men hvis du sparer 5000 i måneden er jo det ganske imponerende? Hvor mye mer sparer han da? 

Anonymkode: 40e21...5e3

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det et poeng i seg selv å spare like mye som samboeren?

Skrevet
Portia Catonis skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er det et poeng i seg selv å spare like mye som samboeren?

Hvorfor skal hun bruke en større andel av lønna si på fellesskapet en han?

Oppsparte midler kan være avgjørende i framtiden. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok heller dårlig økonomistyring fra din side, eller du ønsker ikke ta inn over deg alt det småtteri du bruker penger på. Deriblant nips som du "mener huset trenger"..

Opprett en forbrukskonto som går til kjøp av mat og drikke og til barnet.  Begge skyter inn lik part, samt barnetrygd. 

Anonymkode: d921f...cfa

• Liker 1
Skrevet

Går ut ifra at barna er både din og din samboer sine biologiske barn. Da må du nesten bare sette opp et budsjett og se hva pengene blir brukt til. Fellesting bør gå fra en felleskonto. Nips og annet unødvendig som bare du vil ha, bør du betale for selv 

Anonymkode: 7f039...771

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du skriver jo selv i innlegget ditt hva som er grunnen til at du har mindre å spare for enn han? Hvorfor spør du da? Du må slutte og handle og shoppe så mye (typisk kvinnegreie) for DINE penger, og heller be han om å bli med og betale noe til barna i halvparten av gangene så det blir rettferdig. Si til han at "Nå har Mads ødelagt regnbuksen sin igjen, så han trenger ny. Jeg har sjekket pris for deg. Den koster xxx kr, og det synes jeg du skal betale denne gangen, da jeg har betalt de forrige gangene. Barnetrygden gikk med til nye vinterstøvler så den er oppbrukt".

Jeg går ut fra at barna er din samboers i svaret mitt. Er de derimot bare dine, så glem hele svaret mitt.

Og når det kommer til andre ting i husholdningen, er det ting HAN bare betaler for, men ikke du? Hva med bil for eksempel? Betaler han lån, drivstoff, forsikringer etc på bilen alene og ikke du? Andre ting han står for?

Og så anbefaler jeg at du slutter å kjøpe så mye dill til huset. Pynt og puter og slikt trenger man ikke nytt av hvert år. Du kan sikkert spare MYE penger på å slutte og shoppe sånt! 

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Felles konto til felles utgifter, inkludert hjem og barn med like trekk siden dere tjener likt - da sitter begge igjen med like mye og kan fritt bruke eller spare.. 
Og så må dere begge følge med på innkjøp og hva pengene fra felles konto går til. 

Vi har for eksempel to kontoer, en felles konto til bruks og en utgiftskonto til faste trekk som boliglån, forsikringer, kommunale avgifter, strøm osv trekket fra felles bruks inn på denne utgiftskontoen er større enn det nødvendige slik at det ved årsskifte hvert år har opparbeidet seg en buffer som vokser.. 

Anonymkode: 696f6...777

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal hun bruke en større andel av lønna si på fellesskapet en han?

Oppsparte midler kan være avgjørende i framtiden. 

Joda, han skal selvsagt bidra til nødvendige klær og utstyr til barna, og til hjemmet. Nips og pynteputer behøver han ikke å bidra til dersom han ikke bryr seg om sånt.

Anonymkode: 1cfe5...6d0

• Liker 1
Skrevet

Alt vi kjøper av klær og utstyr til barn går fra fellespotten. Alt til huset også, med mindre det er noe bare en av oss ønsker eller har glede av.

Anonymkode: 08eac...b11

Skrevet

Pass på at dere betaler likt på nødvendige ting til barn og hjem. Slutt å kjøpe nips.

Anonymkode: e6f5a...cb8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...