AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 3åringen i huset har fått streptokokker og må ha penicillin. Legen skrev ut resept på dråper siden han skal ha 4 ganger i døgnet og derfor må vekkes om natten for å få den ene dosen. Når vi kom på apoteket så var ikke dråpene å oppdrive lenger så det ble mikstur med hele 5 ml på hver dose. Ser for meg at det blir noe problematisk å få i han en såppas stor dose når han er i groggy om natten. Noen som har noen tips? Anonymkode: 4a53e...9cd
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Du følger timeplanen sånn at det gis ved legging. Andre løsningen er å vekke han. Bruk en sånn sprøyte de bruker til hostesaft så bare fyller dere på Anonymkode: a9fb8...77c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Hvorfor gi på natten? Vi har aldri gitt antibiotika på natt. Gir ved morgenstell, lunsj, middag og kvelds aldri tatt antibiotika på natta selv heller… Anonymkode: 0fc81...fa5 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor gi på natten? Vi har aldri gitt antibiotika på natt. Gir ved morgenstell, lunsj, middag og kvelds aldri tatt antibiotika på natta selv heller… Anonymkode: 0fc81...fa5 Dette👆🏻 Eneste gangen jeg har hatt antibiotika på natt var intravenøst. Spredd over en 12-timers periode er mer enn godt nok. Anonymkode: 247ab...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Gi siste dose før han legger seg. Ingen grunn til å gi om natten. Første dose når han står opp. Og så fordeles de to andre dosene utover dagen. Anonymkode: 7a0ab...01d 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor gi på natten? Vi har aldri gitt antibiotika på natt. Gir ved morgenstell, lunsj, middag og kvelds aldri tatt antibiotika på natta selv heller… Anonymkode: 0fc81...fa5 Det går som regel fint å hoppe over å gi om natta, men noen ganger er det viktig å være nøye. Da vår lille fikk en ekkel infeksjon en gang sa de på sykehuset da de sendte oss hjem at fire ganger i døgnet faktisk betød hver 6.time. Slitsomt, men turte ikke ta sjansen på noe annet. Anonymkode: bd8c4...579
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Legen sa spesifikt at jeg dessverre måtte vekke han fordi vi måtte gi hver sjette time. Jeg fikk samme regimet på meg selv da jeg også har streptokokker. Ts Anonymkode: 4a53e...9cd
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Hei alle. Ikke gi medisinske råd her når dere ikke er leger. TS. Du følger legens anvisning for medisinering såklart. Ikke sats på at et forum vet bedre enn legen. Dere burde heller svare på TS faktisk spør om. Vi har gitt medisin på natt og da går det fint i halvsøvne. Har ungen sittende litt bakoverlent i fanget vårt mens vi har lirket sprøyten inn i munnviken. Barnet må være våkent, men det har gått helt fint for vår del. Da er vi helt sikre på at de får medisin til riktig tid slik at kroppen hele tiden har nok forsvar mot streptokokkene. 4 ganger i døgnet er hver 6.time. https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/diverse/penicillin/ Anonymkode: bd8c4...579
RockyRose Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Når vi har gjeve antibiotika eller annan mikstur på natta så vekker vi og set opp barnet nok til at han klara drikke. 5ml er ganske lite eigentleg, så berre ha det i sprøyta og få det i munnen så svelg dei automatisk ned
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå