AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Har 100% uføretrygd. Kan jeg da reise jorden rundt i et år feks? Er det lov? Anonymkode: 21002...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland Ser ut som du må oppholde deg i Norge i minimum 6 mnd per kalenderår. Anonymkode: b2a4f...155
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland Ser ut som du må oppholde deg i Norge i minimum 6 mnd per kalenderår. Anonymkode: b2a4f...155 Kan de finne ut at jeg er i utlandet? Anonymkode: 21002...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan de finne ut at jeg er i utlandet? Anonymkode: 21002...a2c Ja. Anonymkode: a833a...afa 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan de finne ut at jeg er i utlandet? Anonymkode: 21002...a2c Såklart finner de ut av slikt. De har avanserte systemer for dette. Og finner de ut av at du har lurt deg unna reglene mister du uføretrygden din. Anonymkode: dfc20...e00 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kan de finne ut at jeg er i utlandet? Anonymkode: 21002...a2c Ja, de ser jo hvor du bruker kortet ditt. Man betaler jo for ting elektronisk, tar ut penger elektronisk og betaler kjøp elektronisk i dag. Hvis du betaler for et hotellrom eller KFUM i Australia, så syns jo det på kontoen eller kredittkorttransaksjonene. Jeg vet ikke om de tar stikkprøver eller om de får noe automatiske varsler når folk i NAV systemet bruker kort utenlands, men det skulle ikke forundre meg. På tross av personvern... Anonymkode: 8dba5...58b 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Hvorfor flytter du bare ikke til et EU/EØS land med bedre vær og du får romsligere økonomi? Anonymkode: 59701...cee 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Ja, du kan reise å være borte i 6 mnd uten at det får noen konsekvenser for trygden. MEN etter du kommer hjem må du oppholde deg 6 mnd sammenhengende i Norge. Nav har tilgang til alt av valutatransaksjoner - altså de vil vite hvor du er på bakgrunn av hvor du har brukt penger. Nav har mye videre fullmakter til å spore opp folk enn det politiet har. Anonymkode: 10d6c...83d 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, de ser jo hvor du bruker kortet ditt. Man betaler jo for ting elektronisk, tar ut penger elektronisk og betaler kjøp elektronisk i dag. Hvis du betaler for et hotellrom eller KFUM i Australia, så syns jo det på kontoen eller kredittkorttransaksjonene. Anonymkode: 8dba5...58b Jeg vet at NAV har en del avanserte metoder for å avdekke ulike former for svindel, men at de har ubegrenset tilgang alle uføretrygdedes banktransaksjoner tror jeg ikke på et sekund. Anonymkode: 1c91a...ed4 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor flytter du bare ikke til et EU/EØS land med bedre vær og du får romsligere økonomi? Anonymkode: 59701...cee Pr nå er det å flytte ut av Norge som ufør ikke å anbefale. Nye strengere regler både i Norge og i eu land gjør at man må dekke mye mer selv dersom man havner på sykehus og lignende. Derfor er det flere som har flyttet tilbake til Norge de 2 siste årene. Mye bedre å ha fast base i Norge og heller reise max 6 mnd i året, enten sammenhengende eller oppdelt på flere separate reiser. Hjem og lade batterier og besørge nødvendigheter mellom hver reise. Anonymkode: df9d0...914 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har planer om å reise litt nå etter at jeg har fått uf, planlegger også en større grønnsakshage så må jo være hjemme i løpet av vår sommer. Men poenget er, det er bare å melde i fra, er det et engangstilfelle så er det ikke noe stress liksom -men gjør du det ofte/hele tiden da er det nok bedre å melde flytting om du spesifikt oppholder deg i ett land. Anonymkode: 41401...429
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet at NAV har en del avanserte metoder for å avdekke ulike former for svindel, men at de har ubegrenset tilgang alle uføretrygdedes banktransaksjoner tror jeg ikke på et sekund. Anonymkode: 1c91a...ed4 Var det ikke en skandalesak for en tid tilbake siden om NAV klienter som hadde vært i utlandet uten å ha lov til det, men de ble oppdaget pga pengebruken utenlands? Jeg husker ikke detaljer derfra, men det var sånn NAV oppdaget at de var utenlands - ved korttransaksjoner. Kan NAV finne ut om du er i utlandet? Blant flere kontrolltiltak kan Nav sjekke om meldekort er sendt inn fra en datamaskin i Norge eller utlandet. Etaten kan også få innsyn i kontobevegelser, og se om bankkortet brukes på en strandpromenade i varmere i strøk. Slik oppdager Nav trygdesvindel i utlandet - FriFagbevegelse https://frifagbevegelse.no › nyheter › slik-oppdager-na. Anonymkode: 8dba5...58b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 Man er ganske dum om man tror at man kommer unna med trygdesvindel ved å reise rundt i verden i ett år. Anonymkode: ab133...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 Jøss, jeg trodde det var stort sett uføretrygdede som flyttet utenlands Anonymkode: 7a915...26b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har 100% uføretrygd. Kan jeg da reise jorden rundt i et år feks? Er det lov? Anonymkode: 21002...a2c Det første jeg tenker er at om man har krefter til å reise aktivt i ett år, så har man antagelig krefter til å jobbe også. Anonymkode: 94889...267 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jøss, jeg trodde det var stort sett uføretrygdede som flyttet utenlands Anonymkode: 7a915...26b Nei, det er stort sett milliarderer som gjør det 🙈 Anonymkode: eef85...de9 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jøss, jeg trodde det var stort sett uføretrygdede som flyttet utenlands Anonymkode: 7a915...26b TS skriver ikke noe om å flytte. Det er snakk om å være på reisefot i ett år, og så vende tilbake til Norge igjen. Anonymkode: 8dba5...58b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 Sitat Flytter du til utlandet, kan det ha betydning for hvor mye du får utbetalt fra NAV. Hvis du flytter til et annet EØS-land eller et land Norge har trygdeavtale med, får du som hovedregel med deg uføretrygden. Hvis du har rettigheter som ung ufør, kan uføretrygden din bli redusert hvis du flytter til utlandet. Det gjelder også hvis du flytter til et EØS-land. Før du flytter, kan du be NAV vurdere om du kan ta med deg uføretrygden, eller om den vil bli redusert. https://www.nav.no/uforetrygd#utland Anonymkode: b4389...c2d 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 Min bestefar var ufør og bodde i utlandet. Det eneste hann måtte gjøre var å reise til den norske ambassaden 1 gang i måneden og reise til Norge en gan i året, og da var han her i ca 2 måneder på sommeren. Anonymkode: 290c3...25d 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 Og her er grunnen til at uføreordningen må strammes inn. Betraktelig. Sykt. Anonymkode: 9375f...79b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå