Gå til innhold

Reglene for samvær, fast bosted osv. og økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har ett barn, han har barnet 10 netter i måneden. Jeg betaler alt og får ikke barnebidrag, det er uansett bare et par hundre kroner ettersom vi tjener omtrent like mye. Men han vil nå ikke betale det engang. 

Jeg klarer meg fint og har ikke noe problem med å betale barnehage, klær og alt jeg altså, men hvordan er egentlig reglene? Vi har ikke delt bosted, barnet har fast bosted hos meg. Jeg får jo barnetrygda, så sånn sett så er det jo greit at jeg også betaler alt. Men er det sånn reglene er? At med fast bosted skal man dekke alt, mens samværsforelder bare skal dekke mat og underholdning når barnet er der? 

Jeg er ikke sur eller noe altså, jeg har ikke tenkt å kreve eksen for noe som helst. Jeg bare lurer på hvordan reglene er 😄 

Anonymkode: 718be...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor betaler han ikke bidrag når dere ikke har barna 50/50?

Anonymkode: cbabe...896

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor betaler han ikke bidrag når dere ikke har barna 50/50?

Anonymkode: cbabe...896

Han er sur fordi det er slutt, og ettersom det bare er noen hundre kroner orker jeg ikke lage baluba av det 😄 

• Nyttig 1
Skrevet

Vet du at det bare er noen 100 lapper? Ville sjekket opp. Nav har en bidragskalkulator på nettsiden sin som er grei å bruke.

Anonymkode: 05e92...24a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er sur fordi det er slutt, og ettersom det bare er noen hundre kroner orker jeg ikke lage baluba av det 😄 

Du skal jo selvfølgelig ha mer enn et par hundre kroner i barnebidrag fra far når du har barnet to tredjedeler av måneden. Hvor har du/dere hentet den summen fra?

Har dere sjekket NAVs bidragskalkulator på nett? Der plotter du inn diverse informasjon, blant annet hvor mye samvær den andre forelderen har, og så kommer det opp med en sum som bidraget skal være på.

For moro skyld tastet jeg inn et tenkt scenario, at dere har hhv 600 000 (han) og du 570 000 i året, og at barnet er 8 år, født i 2014. Jeg vet jo ikke hva fakta er, men bare et tenkt tilfelle.

Da fikk jeg opp at han skal betale (med 4-8,99 netter samvær i måneden) ;

Barnebidraget er beregnet

Barnebidrag til barn født 08.08.2014: 3 770 NOK

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du at det bare er noen 100 lapper? Ville sjekket opp. Nav har en bidragskalkulator på nettsiden sin som er grei å bruke.

Anonymkode: 05e92...24a

ja, jeg har sjekka bidragskalkulatoren :)

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Du skal jo selvfølgelig har mer enn et par hundre kroner når du har barnet to tredjedeler av måneden. Hvor har du/dere hentet den summen fra? Har dere sjekket NAVs bidragskalkulator på nett? Der plotter du inn diverse informasjon, blant annet hvor mye samvær den andre forelderen har, og så kommer det opp med en sum som bidraget skal være på.

For moro skyld tastet jeg inn et tenkt scenario, at dere har hhv 600 000 (han) og du 570 000 i året, og at barnet er 8 år, født i 2014. Jeg vet jo ikke hva fakta er, men bare et tenkt tilfelle.

Da fikk jeg opp at han skal betale (med 4-8,99 netter samvær i måneden) ;

Barnebidraget er beregnet

Barnebidrag til barn født 08.08.2014: 3 770 NOK

Jeg har brukt den kalkulatoren, det står 380 kroner når alt er plotta inn 😄 

Og det er helt greit, jeg har god styring på økonomien. Jeg liker heller ikke å være avhengig av ham, om det skulle skje noe. Ser for meg at han lett kan bli ufør i framtida, så jeg er helt komfortabel med å ikke motta noe som helst. Jeg bare lurte mest på reglene :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt den kalkulatoren, det står 380 kroner når alt er plotta inn 😄 

Og det er helt greit, jeg har god styring på økonomien. Jeg liker heller ikke å være avhengig av ham, om det skulle skje noe. Ser for meg at han lett kan bli ufør i framtida, så jeg er helt komfortabel med å ikke motta noe som helst. Jeg bare lurte mest på reglene :)

Hvis du har brukt bidragskalkulatoren til NAV, som da følger reglene, så er det jo riktig, den latterlig lave summen du har fått. Har dere svært høy inntekt, begge to muligens? Siden det beregnes at du som har barnet mest ikke "trenger" mer bidrag enn det likevel, bare snaue 400 kr?

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Hvis du har brukt bidragskalkulatoren til NAV, som da følger reglene, så er det jo riktig, den latterlig lave summen du har fått. Har dere svært høy inntekt, begge to muligens? Siden det beregnes at du som har barnet mest ikke "trenger" mer bidrag enn det likevel, bare snaue 400 kr?

Vi har 5-600.000 begge to. Og det er riktig ja, jeg bare lurte generelt på om det er sånn det er. At om man ikke betaler særlig i barnebidrag så skal han heller ikke kunne kreves for barnehage, klær, osv.?

Er det først når det blir delt bosted at man må dele på kostnadene utenom? Ettersom da barnebidraget skal dekke alt av utgifter? Som jeg synes er så komisk når det er en så lav sum 😄 

Som sagt, jeg er innforstått med hvordan det er, og jeg har fint penger til å klare det alene, jeg bare lurer :) Var en som sa til meg en gang at pappaen også egentlig skal være med på å betale barnehage osv., og det tror jeg ikke stemmer nemlig. Jeg tror den mest fast bosted og "barnebidrag" skal dekke alt :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi har 5-600.000 begge to. Og det er riktig ja, jeg bare lurte generelt på om det er sånn det er. At om man ikke betaler særlig i barnebidrag så skal han heller ikke kunne kreves for barnehage, klær, osv.?

Er det først når det blir delt bosted at man må dele på kostnadene utenom? Ettersom da barnebidraget skal dekke alt av utgifter? Som jeg synes er så komisk når det er en så lav sum 😄 

Som sagt, jeg er innforstått med hvordan det er, og jeg har fint penger til å klare det alene, jeg bare lurer :) Var en som sa til meg en gang at pappaen også egentlig skal være med på å betale barnehage osv., og det tror jeg ikke stemmer nemlig. Jeg tror den mest fast bosted og "barnebidrag" skal dekke alt :)

Synes bare 380 kr i mnd var veldig lite. Men på den annen side mangler det jo bare 5 dager på å være 50/50 fordeling på samvær.  

Logg deg inn på NAV og skriv en melding til dem og spør om det er riktig at far ikke skal være med å betale på barnehage og sånt? Det er en meldingsfunksjon der på MITTNAV eller dine sider, eller hva det heter. Send melding, så slipper du timesvis i telefonkø...

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Om han ikke ønsker å betale bidrag, så tar du det via Nav og lar de stå for innkrevingen. Vil han ikke, så skal han. Det er faktisk et ansvar han har som foreldre. Om det 'kun' blir 380 kr, så er det noe hvert fall. Det er 4k i året, alle monner drar tenker jeg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At med fast bosted skal man dekke alt, mens samværsforelder bare skal dekke mat og underholdning når barnet er der? 

Ja, omtrentlig det. Unntak er tannregulering og konfirmasjon.

Anonymkode: 21220...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om han ikke ønsker å betale bidrag, så tar du det via Nav og lar de stå for innkrevingen. Vil han ikke, så skal han. Det er faktisk et ansvar han har som foreldre. Om det 'kun' blir 380 kr, så er det noe hvert fall. Det er 4k i året, alle monner drar tenker jeg.

Ja, omtrentlig det. Unntak er tannregulering og konfirmasjon.

Anonymkode: 21220...a4b

Mener du at barnefar skal betale for din familie i konfirmasjon?

del det opp

Anonymkode: 1ffcf...f46

Skrevet

Hvis du betaler barnehage alene så stemmer det ikke at han kun skal betale noen hundrelapper. Det må jo kun være hvis dere deler likt på slike utgifter. Ring til NAV og hør om du har skrevet noe feil i kalkulatoren, og så får du bidraget beregnet av NAV, og få også betaling fra far via NAV også siden han nekter å betale.,

Anonymkode: 17353...5ae

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Han har nok veldig lav inntekt.

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Han har nok veldig lav inntekt.

"Veldig lav" er den vel ikke, hvis han har 500-600 000 i året? TS skriver jo dette i et innlegg:

"Vi har 5-600.000 begge to"

Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

"Veldig lav" er den vel ikke, hvis han har 500-600 000 i året? TS skriver jo dette i et innlegg:

"Vi har 5-600.000 begge to"

Så ikke det. Kanskje han har flere barn som får bidrag?

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ingen flere barn. 

Men da regner jeg med det stemmer at jeg skal dekke alt. Det er ikke verdt det styret han kommer til å lage å kreve inn de få hundrelappene 😄 

Skrevet (endret)
Brunello skrev (18 minutter siden):

Ja, det er det jo en mulighet for. TS skriver ikke noe om at han har flere barn, men...

Hun skriver at hun har brukt bidragskalkulatoren på NAV, og at det er den som har hostet opp det lave bidraget på 380 kr i mnd. Hun skriver også at de (far og hun) har ganske lik inntekt, og at han har barnet 10 netter i mnd. 5 netter til bare, og det hadde vært 50/50. Kanskje derfor det er så lavt?

Men synes det er rart at barnemoren må sitte alene med alle utgifter til klær, utstyr og betale for barnehagen alene? Hun skriver at han ikke betaler NOE. Det høres så rart ut. Bidragskalkulatoren på NAV vet jo ikke om barnefaren har flere unger, med mindre ts opplyste om det i kalkulatoren. 

EDIT; ser nå hun skriver i posten over meg (mens jeg satt og skrev) at det ikke er flere barn han betaler på.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen flere barn. 

Men da regner jeg med det stemmer at jeg skal dekke alt. Det er ikke verdt det styret han kommer til å lage å kreve inn de få hundrelappene 😄 

Ja, det stemmer.  Forutsatt at han betaler bidraget han skal, så dekker du alle kostnader utenom samværskostnader og de andre unntakene som er nevnt tidligere.

Anonymkode: d7ef6...0b2

Skrevet

Det er greit at du ikke vil være avhengig av ham, ellrr mase, at du har råd til å dekke alt. Men hvis du flytter perspektivet litt; Han har (også) satt et barn til verden som han har ansvar for å forsørge. Hvorfor skal han slippe det? Han er et voksent menneske. De 380 kr kan gå mot å betale barnehagen. Eller sette de på sparrkonto for barnet, så bruker du det til større ting som sykkel, eller sparer til hun er voksen.

Det er noe med prinsippet her. Hvis du ikke får bidraget, så "får" han 380 kr av deg hver måned, selv om du allerede betaler "alt" til barnet.

Anonymkode: 6a8c1...eb2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...