Gå til innhold

Solgt bolig, og naboen vil ikke flytte ting fra boden til boligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lånt ut en stor bod til den eldre naboen min, som har fylt boden masse gamle møbler i boden. Har nå solgt boligen og sagt i fra til dem at jeg trenger boden tilbake. De har fått god tid til å flytte vekk tingene, men det meste er fremdeles igjen. Nå har naboen blitt syk, og klarer ikke å flytte tingene. Overtakelse er om en måned. 

Jeg har foreslått sagt at jeg kan betale for å få noen til å hente tingene (og enten kaste eller selge det), men det vil de ikke fordi det er sentimentale ting.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 6e3f0...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir en rimelig tidsfrist. Etter det kvitter du deg med tingene uansett. 

Anonymkode: 05ca4...22f

• Liker 13
Skrevet

Du sier at dersom de ikke fjerner sakene sine fra boden som nå tilhører ny eier blir det politisak og sak hos namsmannen som de vil tape og måtte betale alle dine utgifter på. Enklest kan du kontakte huseierforeningen og pusse advokaten din på naboen. Naboen har jo ingen disponeringsrett over en bod som ikke lenger er tilgjengelig.

Anonymkode: c2103...a87

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du gir en rimelig tidsfrist. Etter det kvitter du deg med tingene uansett. 

Anonymkode: 05ca4...22f

Har allerede gitt henne tre måneder. 

Skrevet

Selv om det ikke er din jobb; bær det over til han.

Anonymkode: ac9c6...f53

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at jeg hadde gitt en skriftlig frist på to uker, der det tydelig fremkom at det som sto igjen i boden etter dette vil bli kastet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enklest kan du kontakte huseierforeningen og pusse advokaten din på naboen.

Huseierforeningen? Advokaten din?

Skrevet

Har dårlig samvittighet siden hun er gammel og uføre, og har nå fått kreft. Også mener hun at tingene tilhørte moren hennes.

Men jeg trenger boden tilbake.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller si som det er: Om en mnd er det nye eiere, er ikke tingene borte da ses det på som inventar som følger huset. Antagelig er det ikke av interesse for ny eier og vil bli kastet.

Anonymkode: ac9c6...f53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har dårlig samvittighet siden hun er gammel og uføre, og har nå fått kreft. Også mener hun at tingene tilhørte moren hennes.

Skjønner deg! Kjennet jeg meg selv rett så hadde jeg i din situasjon prøvd å løse dette for henne og strekke meg ganske langt. Er det noen andre som kan låne vekk bod eller plass? Har hun noe familie du kan snakke med?

Anonymkode: 79a51...d66

• Liker 3
Skrevet

Det virker sikkert helt uoverkommelig for henne å ta tak i dette. Snakk med henne og spør om hun har familie eller venner som kan hjelpe henne med å finne en løsning. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville fått hjelp en ettermiddag og båret tingene over til naboen igjen. Da har du jo vært ganske behjelpelig, hun får stable det i stua eller noe enn så lenge. Ja, det er synd på henne, men boden må tømmes, og å belaste henne med masse ekstra kostnader (om hun må betale for at en profesjonell aktør skal fjerne tingene) føles kanskje litt i overkant om hun er syk og har lite midler. Da får hun heller tåle å bo trangt og rotete til hun finner en løsning. 

Anonymkode: 095f4...306

• Liker 6
Skrevet
Reign skrev (20 minutter siden):

Huseierforeningen? Advokaten din?

Ja. Det er det mest riktige å gjøre når naboen ikke vil fjerne tingene sine og kommer med unnskyldninger. Ts kan jo ikke bare kaste tingene heller, da risikerer hen å måtte betale for det.

Anonymkode: c2103...a87

• Liker 1
Skrevet

Bær det bort til dem.

Skrevet

Tror ikke hun har noe særlig familie egentlig, vet hun ikke har barn i hvertfall. Og hun bor i en leilighet som allerede er ganske overfylt av ting, så det er ikke bare bare å dumpe ting inne eller utendørs hos henne. Boden er stor, 10 kvm og ganske full. Så det er ikke så lett å finne andre som har plass. 

Og når jeg har foreslått å ha profesjonelle til p ta tingene vekk, så betaler jeg for det. Men jeg kommer ikke til å betale månedlig for å leie en bod for henne.

Skrevet

Du sier:

»All forståelse for at du ikke klarer selv.

Du må dessverre ta ansvar for det da boden ikke tilhører meg lengre.

Enten kastes det for din kostnad, eventuelt så kan jeg hjelpe deg ved å sette alt i kasser og bære det inn til deg. Om jeg ikke hører noe må jeg dessverre rydde ut og kaste det lørdag den X».

Og så sender du en bekymringsmelding til kommunen om du ser det er helt hoarding der inne hjemme hos vedkommende. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er veldig trist, men da må vedkommende være villig til å gå gjennom tingene selv og ta ut det viktigste. Og takke ja til kastehjelp. 

Min svigermor er slik som denne dama, og hun takker ikke ja til noe hjelp - fordi hun er semihoarder. 

Disse folkene klarer ikke ta tak uansett, og klarer ikke ta ansvar eller initiativ. 

Til slutt må man bare være hard 🤷‍♀️

Ja, hun er syk - men hun utnytter også nå. 

Anonymkode: 19270...e63

• Liker 4
Skrevet

Enten må du trekke boligkjøpet tilbake og beholde boligen, slik at hun kan få fortsette oppbevare tingene sine hos deg, eller så må du si klart å tydelig at dersom hun ikke flytter det selv eller tar i mot ditt tilbud om å hjelpe henne, så blir det kastet.

Si i fra at du vil holde henne erstatningsansvarlig dersom dette forsinker overtakelse av boligen.

Anonymkode: 11020...af5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Si i fra at vedkommende må sørge for at tingene blir flyttet inn to uker (omså om vedkommende må ansette andre eller deg), hvis ikke så anser du tingene som dine. Da kan du selge de ;) 

Anonymkode: 7c271...0b1

Skrevet

Du kan jo si at for kr 2k kan du flytte det for de.

Anonymkode: 7c271...0b1

• Liker 1
Skrevet

Har hun økonomi til å leie lager da? 

Anonymkode: 22146...e91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...