Gå til innhold

Klage på vedtak om barnebidrag. Har ikke råd til dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg har fått ett vedtak om barnebidrag på mine to barn fra nav. Jeg har ikke råd til å betale det de har kommet frem til. De skriver at de skal ta hensyn til at jeg skal ha nok igjen etter bidragene er betalt til resterende utgifter. Men jeg har for høye utgifter. Det kommer ikke til å gå rundt. Jeg har ikke råd til å betale 8500 kr i mnd i bidrag til guttene. 

Har noen av dere erfaring med klage på vedtak? Tror dere jeg kunne klagd på og fått de til å se på mine faktiske utgifter og redusert bidraget? 

De tar ikke hensyn til mine faktiske utgifter, det forstår ikke jeg. Jeg må jo ha nok igjen så jeg kan kjøpe mat, fra til legen osv. 

Endret av Mwfa
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dyrt å ha barn. 

Anonymkode: 4b629...d27

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet
Mwfa skrev (1 minutt siden):

De tar ikke hensyn til mine faktiske utgifter, det forstår ikke jeg

Det er fordi man skal ikke kunne prioritere høye utgifter til seg selv over barna sine utgifter.

Anonymkode: 14158...902

• Liker 36
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er dessverre sånn reglene er. At man først skal betale for barna sine og forsørge de, og så må man tilpasse utgiftene sine etter det. Ikke omvendt. Vet at reglene oppfattes urettferdig. Jeg står på begge sider. Mottar inntekt på et barn, der fars lave inntekt gjør at jeg med min enda lavere inntekt må dekke mesteparten selv, (for hvis bidragsyter ikke har særlig inntekt så må bidragsmottaker dekke selv om denne heller ikke har det). Og så er jeg gift med en mann med høy inntekt som betaler massevis i bidrag, fordi mødrene der har lav inntekt. 

Prøv å senke utgiftene dine, for bidraget får du nok ikke ned. 

Med mindre du 1. har mer samvær med barna dine. Eller 2. mener at bidragsmottaker har høyere inntektsevne. 

Anonymkode: 2f48b...549

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Mwfa skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Jeg har fått ett vedtak om barnebidrag på mine to barn fra nav. Jeg har ikke råd til å betale det de har kommet frem til. De skriver at de skal ta hensyn til at jeg skal ha nok igjen etter bidragene er betalt til resterende utgifter. Men jeg har for høye utgifter. Det kommer ikke til å gå rundt. Jeg har ikke råd til å betale 8500 kr i mnd i bidrag til guttene. 

Har noen av dere erfaring med klage på vedtak? Tror dere jeg kunne klagd på og fått de til å se på mine faktiske utgifter og redusert bidraget? 

De tar ikke hensyn til mine faktiske utgifter, det forstår ikke jeg. Jeg må jo ha nok igjen så jeg kan kjøpe mat, fra til legen osv. 

Du kommer ingen vei med det. Det eneste du kan gjøre er å redusere utgiftene dine.

Anonymkode: e8bce...71d

• Liker 9
Skrevet

Hva er dine faktiske utgifter? Forbrukerlån? Det tar de ikke gjensyn til. Bor du dyrt, må du bo bo billigere, billigere bil, ha mer samvær?

• Liker 5
Skrevet

Hvor gamle er barna? Ja det er mye i bidrag 

Hva er inntekten din!? 

Anonymkode: 2b259...361

• Liker 1
Skrevet

Ha barna mer så reduseres bidraget 

Anonymkode: 5bbf3...61f

• Liker 3
Gjest takinova
Skrevet

De andre utgiftene dine er ikke så relevante. Jobbet med dette for noen år siden. Mange som ønsket å redusere bidragene pga store billån osv. Hadde det vært slik, så kunne man dermed sluppet bidrag ved å ta opp masse lån, bo dyrere osv.

Du må nok betale for barna dine og heller gå i dialog med andre kreditorer - og senke utgiftene. Evt, tilby deg 50/50 deling hvis det er mulig.

Skrevet

Du skal sitte igjen med en minimum sats (du finner ut på nav hvor stor denne satsen er) etter at du har betalt bidrag, strøm og leie. Gjør du ikke det, så kan du kreve lavere bidrag. Men, hvis du sitter igjen med minimum så er det du som må tilpasse utgiftene dine etter det.

Anonymkode: 6c76a...7e0

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet

Med et så høyt bidrag for bare to barn, må enten du ha veldig høy inntekt, eller mor veldig lav inntekt? Enten burde det gå greit (om du har høy inntekt) eller så er bidraget ekstremt viktig for å få mor sin hverdag til å gå rundt. 

Synd å si, men dette må du uansett leve med. Og husk at bidraget øker når barna blir eldre. Samt øker om du får samboer og ikke har det allerede (om du deler boutgifter med noen betyr det at mer av pengene dine kan gå til ungene).

Anonymkode: 19446...946

• Liker 4
Skrevet
Eplejuice123 skrev (35 minutter siden):

Hva er dine faktiske utgifter? Forbrukerlån? Det tar de ikke gjensyn til. Bor du dyrt, må du bo bo billigere, billigere bil, ha mer samvær?

Betaler 9500 der jeg leier inkludert strøm. 3700 på bilån og forbrukslån, 749 på fiber, 800 kr på mobil, 89 på Disney, 200 kr på andre abonnementeter. Forsikringer 1050 kr. Barnebidrag 8500 kr. Tilbakebetaling av bidragsgjeld 600 kr. 

Problemet er at nav har regnet med bonuser osv i inntekten min. Men det får jeg ikke hver mnd. Så det jeg har hver mnd er mindre enn det de mener jeg har.

Får ikke mer samvær. Ene moren nekter meg mer samvær. Den andre håper jeg snart går med på opptrapping. Men vet ikke om hun blir med på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor gamle er barna? Ja det er mye i bidrag 

Hva er inntekten din!? 

De er 1 år og 5 år. 

Rundt 480.000 kr. Inntektene til mødrene er ganske lave. Vil de skal skjønnsfastsettes, men det går ikke nav med på. 

Ene går på aap og andre er lærling. Syns de skal skjønnsfastsettes begge to. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Med et så høyt bidrag for bare to barn, må enten du ha veldig høy inntekt, eller mor veldig lav inntekt? Enten burde det gå greit (om du har høy inntekt) eller så er bidraget ekstremt viktig for å få mor sin hverdag til å gå rundt. 

Synd å si, men dette må du uansett leve med. Og husk at bidraget øker når barna blir eldre. Samt øker om du får samboer og ikke har det allerede (om du deler boutgifter med noen betyr det at mer av pengene dine kan gå til ungene).

Anonymkode: 19446...946

Jeg tjener rundt 480.000 kr. Mødrene han 220.000 eller 180.000 kr. 

Ene går på aap og andre er lærling. Jeg har klagd og mener de skal skjønnsfastsettes. Men det har ikke nav gjort. 

Det syns jeg er ordentlig drit. Forstår at jeg må være med å dekke noe. Men jeg må ha råd til andre ting også. Syns jeg betaler alt for mye allerede. 

Sa opp den ene jobben for å betale mindre. Men det hjalp ingenting. 

Endret av Mwfa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker du seriøst 4500 i mnd på mat og klær til et barn? Det er over sifo budskjett

Anonymkode: 18fd5...37b

4500 kr på mat og klær alene er kanskje over budsjett ja, men tror du at mat og og vanlig klær er det eneste et barn trenger???

Hva med barnehage, sfo, fritidsaktiviteter, barnehagesekk/skolesekk, penal, termos, matboks, sportsutstyr, utstyr til turer/utflukter med barnehage/skole, dyrt yttertøy og sko til riktig sesong, strøm (som er jævlig dyrt om dagen), gaver til bursdager barn blir invitert til,  slitasje på møbler og andre ting som barnet bruker mer hos den forelderen den bor hos etc. Absolutt alt koster penger.

I følge sifo skal et barn på mitt barns alder koste 9500 kr pr mnd for absolutt alt. Far betaler meg 4000 i bidrag pr mnd pluss at han betaler for mat og aktiviteter de gjør sammen når barnet er hos han 8 netter pr mnd. Alt av overnevnte utstyr ordner jeg og sender med til far når det er behov. Jeg og far har ganske lik inntekt og jeg tipper at vi betaler rundt 5000 hver pr mnd for barnet vårt. Barnetrygden har vi valgt og spare. Så 4500 pr mnd for et barn er faktisk ikke såååå høyt bidrag som enkelte skal ha det til. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Stakkars deg. Dette er helt sykt. Du blir jo loppa 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

4500 kr på mat og klær alene er kanskje over budsjett ja, men tror du at mat og og vanlig klær er det eneste et barn trenger???

Hva med barnehage, sfo, fritidsaktiviteter, barnehagesekk/skolesekk, penal, termos, matboks, sportsutstyr, utstyr til turer/utflukter med barnehage/skole, dyrt yttertøy og sko til riktig sesong, strøm (som er jævlig dyrt om dagen), gaver til bursdager barn blir invitert til,  slitasje på møbler og andre ting som barnet bruker mer hos den forelderen den bor hos etc. Absolutt alt koster penger.

I følge sifo skal et barn på mitt barns alder koste 9500 kr pr mnd for absolutt alt. Far betaler meg 4000 i bidrag pr mnd pluss at han betaler for mat og aktiviteter de gjør sammen når barnet er hos han 8 netter pr mnd. Alt av overnevnte utstyr ordner jeg og sender med til far når det er behov. Jeg og far har ganske lik inntekt og jeg tipper at vi betaler rundt 5000 hver pr mnd for barnet vårt. Barnetrygden har vi valgt og spare. Så 4500 pr mnd for et barn er faktisk ikke såååå høyt bidrag som enkelte skal ha det til. 

Jeg syns synd på ts jeg 480 er ikke så mye i årslønn, det er sikkert brutto og

du får la din eks ha barna mer om du er så redd for sofaen din

Anonymkode: 18fd5...37b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stakkars deg. Dette er helt sykt. Du blir jo loppa 

Loppet? Han må jo være med å betale på egne barn?

Anonymkode: f2104...213

• Liker 15
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...