AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Kom over denne videosnutten på Facebook Watch, og lurer på om det faktisk er tilfelle? Kan stress (langvarig) forårsake så mange av sykdommene vi får? Kortvarig stress for dagen er jo ikke farlig, men langvarig, iboende stressfølelse er altså langt mer helsefarlig enn jeg trodde...? Anonymkode: 0faa7...7e5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 https://nasdonline.org/1445/d001245/stress-management-for-the-health-of-it.html#:~:text=In addition%2C medical research estimates,been linked to stress factors. Anonymkode: e7ecc...1e4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Stresshormoner kan helt klart påvirke helsa og f.eks forverre en del sykdommer. Prosentandelen vet jeg ingenting om, men slike snutter som den du refererer til over liker å smøre tjukt på og sette ting på spissen for å få mer oppmerksomhet og interaksjon, så ta deg heller tid til å finne info i mer seriøse kilder. Anonymkode: edbd7...98c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har ikke sett videoen, men jeg kan litt om temaet. stress kan i stor grad påvirke sykdommer, man kan også få noen type sykdommer av stress, men tallene, altså at 90% av alle sykdommer oppstår pga stress medfører ikke riktighet. stresshormoner, altså langvarig stress kan forkludre andre hormoner. Det er gjort forskning på autoimmune sykdommer og langvarig stress, og det er overveiende mange som går autoimmune sykdommer etter eller under langvarig stress og i livskriser. Har man først fått en autoimmun sykdom er man også i risikogruppen for å få fler. for ordens skyld, autoimmune sykdommer er sykdommer som oppstår fordi immunsystemet går til angrep på friske celler og hindrer de å gjøre jobben sin. Dette er snakk om hormonelle sykdommer, f.eks diabetes type 1, sjøgrens, epilepsi, stoffskifte, urticaria erc. selv har jeg seks AI sykdommer. Den første fikk jeg i en ekstrem livskrise, så ballet det på seg, og to til kom også i perioder der jeg var utsatt for ekstremt stress. Stress påvirker i aller høyeste grad hvor håndterlig sykdommene mine er. jeg vil med andre ord si det er en viss sannhet i overskriften, men den er ekstremt overdreven. Anonymkode: d811b...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 K.B. skrev (22 minutter siden): Skikkelig gode kilder du har... Du... Det er jo derfor jeg spør her. Fordi jeg er kritisk til kilden! Anonymkode: 0faa7...7e5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du... Det er jo derfor jeg spør her. Fordi jeg er kritisk til kilden! Anonymkode: 0faa7...7e5 😂 Så derfor går du til en annen tvilsom kilde til helseinformasjon? Anonymkode: d344e...623 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😂 Så derfor går du til en annen tvilsom kilde til helseinformasjon? Anonymkode: d344e...623 Gjør du deg dummere med vilje? Du spør som om du prøver å få meg til å fremstå så dum som mulig. Jeg spør fordi folk da kan feks legge ut linker til mer pålitelige kilder. Som en har gjort ovenfor her allerede. En .org kilde betyr vel at det er fra (de amerikanske) myndighetene? ts Anonymkode: 0faa7...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør du deg dummere med vilje? Du spør som om du prøver å få meg til å fremstå så dum som mulig. Jeg spør fordi folk da kan feks legge ut linker til mer pålitelige kilder. Som en har gjort ovenfor her allerede. En .org kilde betyr vel at det er fra (de amerikanske) myndighetene? ts Anonymkode: 0faa7...7e5 Nei. Og du ba ikke om kilder i hovedinnlegget ditt. .org-domener eies vanligvis av organisasjoner. Du finner både pålitelig helseinformasjon og scientologikirken på nettsider med .org. Anonymkode: d344e...623
Daria Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Det veldig enkle svaret er at det kan man ikke vite, fordi det som regel ikke er en selvsagt og åpenbar grunn til at man får en sykdom.
Gjest Ms Baxter Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Stress er skadelig fordi det har en negativ innvirkning på immunforsvaret. Noe som øker sjansen at en blir lettere mottakelig for div sykdommer osv.
Gjest Villfisker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Det tror jeg ikke. Men at det kan medvirke til dårligere valg i hverdagen tror jeg absolutt. Er jo mange som spiser søppel for å spare tid i en hektisk hverdag. Noe som på sikt vil være med på å ødelegge helsen for mange.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 Ms Baxter skrev (5 minutter siden): Stress er skadelig fordi det har en negativ innvirkning på immunforsvaret. Noe som øker sjansen at en blir lettere mottakelig for div sykdommer osv. Stress påvirker også blodsukkeret. Høyt blodsukker er skadelig, høyt insulin likeså. Anonymkode: e1a0b...775
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 Har 3 fysiske sykdommer pga stress i følge lege og tannlege (samt ringvirkningene av stress). Men tviler på at 90% av sykdommer kommer av stress. Anonymkode: 6645b...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå