AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Hvor går grensen for hvor intime spørsmål venner kan stille deg om dine følelser for ekser eller andre du har vært seriøst interessert i og datet? Jeg er 25 og opplever at ei venninne i gjengen har en tendens til å stille meg ganske nærgående spørsmål om mitt privatliv med "og nå må du love meg å svare ærlig!" Det hele føles som et overtramp da jeg mener hun ikke har noen gyldig grunn til å ta opp mine private følelser rundt andre mennesker. Nettopp fordi dette er privat og ingen av oss andre i gjengen bedriver utspørring av hverandres private tanker og følelser rundt ekser og dater. Jeg forstår ikke behovet hennes for å stille meg slike spørsmål og når jeg tar det opp med henne så blir hun sur på meg? Har jeg grunn til å reagere? Anonymkode: dc0a4...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg synes vedkommende høres både invaderende og lite respektfull ut. En ting er jo hvorvidt det er greit å stille den typen spørsmål i det hele tatt, men å FORLANGE svar? Nei, det er ugreit. Hun respekterer ikke deg og din rett til å faktisk ikke ønske å dele dette. At hun i tillegg blir sur når du setter grenser sier enda mer om hvor ufin hun er. Høres ut som hun enten mangler sosiale antenner eller bare er vant til å valse over folk. Hvordan er hun ellers da? Anonymkode: 6d476...2d5 3
Nymerïa Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg forstår ikke behovet hennes for å stille meg slike spørsmål og når jeg tar det opp med henne så blir hun sur på meg? Dette høres ikke ut som en venninne. Fortsett å ta det opp når hun går for langt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes vedkommende høres både invaderende og lite respektfull ut. En ting er jo hvorvidt det er greit å stille den typen spørsmål i det hele tatt, men å FORLANGE svar? Nei, det er ugreit. Hun respekterer ikke deg og din rett til å faktisk ikke ønske å dele dette. At hun i tillegg blir sur når du setter grenser sier enda mer om hvor ufin hun er. Høres ut som hun enten mangler sosiale antenner eller bare er vant til å valse over folk. Hvordan er hun ellers da? Anonymkode: 6d476...2d5 Hun kan være ganske hyggelig og grei, når hun vil det. Jeg tenker at hun er et menneske hun også, så hun er ikke perfekt og kan dra ting langt men også si unnskyld når hun har dummet seg ut. Men jeg syns dette ble så invaderende at jeg lurer på om det ligger noe sjalusi eller noe annet i bunn siden hun er så himla opptatt av akkurat dette. Jeg skal snart flytte til et annet sted, så jeg vurderer å kutte kontakten da. Anonymkode: dc0a4...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 NymeriaRhoynar skrev (10 minutter siden): Dette høres ikke ut som en venninne. Fortsett å ta det opp når hun går for langt. Jeg har tatt det opp en par ganger, og siste gangen så jeg at hun ble direkte sur og skulte på meg. Jeg vil bare ikke snakke om disse tingene med henne. Mitt liv er mitt, ikke sant? Anonymkode: dc0a4...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun kan være ganske hyggelig og grei, når hun vil det. Jeg tenker at hun er et menneske hun også, så hun er ikke perfekt og kan dra ting langt men også si unnskyld når hun har dummet seg ut. Men jeg syns dette ble så invaderende at jeg lurer på om det ligger noe sjalusi eller noe annet i bunn siden hun er så himla opptatt av akkurat dette. Jeg skal snart flytte til et annet sted, så jeg vurderer å kutte kontakten da. Anonymkode: dc0a4...ae2 Det kan jo være sjalusi, men det er vel også noen som bare er grenseløst nysgjerrige og ikke takler å ikke vite alt om alle? Uavhengig av grunnen, så er det ufin oppførsel fra hennes side! Du trenger heldigvis ikke være venn med noen du ikke vil være venn med. Fas henne ut hvis det er det du helst vil. Hvis du vil prøve å bevare vennskapet tror jeg at jeg hadde sagt EN gang noe ala: «Du. Jeg synes det er ubehagelig at du støtt og stadig spør om ting jeg synes er privat, og jeg opplever at du ikke respekterer mine grenser når det gjelder dette. Jeg forstår at du ikke mener noe galt med å spørre, men vi er alle ulike, og jeg ønsker ikke å snakke om disse tingene. Jeg er glad i deg, men når du holder på sånn så har jeg ikke lyst til å være sammen med deg. Vær så snill å respekter mine grenser.» Anonymkode: 6d476...2d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvor går grensen for hvor intime spørsmål venner kan stille deg om dine følelser for ekser eller andre du har vært seriøst interessert i og datet? Jeg er 25 og opplever at ei venninne i gjengen har en tendens til å stille meg ganske nærgående spørsmål om mitt privatliv med "og nå må du love meg å svare ærlig!" Det hele føles som et overtramp da jeg mener hun ikke har noen gyldig grunn til å ta opp mine private følelser rundt andre mennesker. Nettopp fordi dette er privat og ingen av oss andre i gjengen bedriver utspørring av hverandres private tanker og følelser rundt ekser og dater. Jeg forstår ikke behovet hennes for å stille meg slike spørsmål og når jeg tar det opp med henne så blir hun sur på meg? Har jeg grunn til å reagere? Anonymkode: dc0a4...ae2 Hva er «nærgående spørsmål»? Mange kvinner deler detaljerte beskrivelser av eget sexliv med sine venner. Gitt at begge parter får noe utav det (og vedkommende som blir beskrevet enten er anonymisert eller har samtykket!) så er det helt ok. Og altså normalt. Din definisjon av hva som for deg er «for nærgående» er altså nettopp det - din personlige definisjon. Som er helt riktig for deg. Dine venner har en helt annen definisjon. Som er helt riktige for dem. I møtet mellom din definisjon og din venns definisjon som du beskriver over er det din oppgave å ta vare på deg og dine grenser. Det er selve definisjonen på «grensesetting»: å ta vare på seg selv og sine behov i møte med andre mennesker, uavhengig av om de har noe vondt i sinne eller ei. Det er ikke din venns oppgave å anta at dine grenser er ulike hennes. Derfor er det ditt ansvar å si fra på en høflig og hyggelig måte. Og så opprettholde grensene. Respekterer hun ikke dine grenser? Da sier du fra, igjen tydelig og høflig. Velger hun fortsatt å ikke ta hensyn? Da inntreffer siste steg i grensesetting - å slutte å omgåes henne. Anonymkode: cdaa0...484
Nymerïa Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har tatt det opp en par ganger, og siste gangen så jeg at hun ble direkte sur og skulte på meg. Jeg vil bare ikke snakke om disse tingene med henne. Mitt liv er mitt, ikke sant? Anonymkode: dc0a4...ae2 Absolutt. Jeg regner med at du svarer noe sånt som "Det var et personlig spørsmål. Hvorfor spør du?" 1 1
Mymlen Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har til vane med å fort spørre dype spørsmål som kan trigge sårbarheten i folk, men straks de sier "Dette er privat for meg" eller "vil ikke snakke om det" så respekterer jeg det selvfølgelig og bytter tema til noe mer på overflaten. Om du ikke blir respektert, krev det. Ingen skal måtte fortelle om noe de ikke er komfortabel med
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 Aldri legg deg borti privatlivet til andre, vennskap for meg handler om å gjøre ting sammen. Ikke å grave i livet til en venn, en venn klarer å dele selv når de vil. Dårlig sosiale evner å legge seg borti livet til andre. Anonymkode: a1f3b...b2b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå