AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Hei! Trenger tips på hvordan forlede utgifter (alle slags egentlig) når den ene forelderen ikke har råd til annet enn husleie? hos oss må nok jeg betale alt av utgifter til hele husholdningen da partner bare har råd til sin del av huslånet. Hvordan gjøre dette? Skrive kontrakt på at jeg betaler alt? Evt etterbetale? Betalte inn litt etter evne? Håper jo man kommer til å tjene mer etterhvert, men er relativ ny i sin jobb. Anonymkode: 329fa...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Her tjener jeg dobbelt så mye som min mann. Jeg tenker ikke på det som mitt/ditt, vi har felles økonomi. Alt i samme pott. Anonymkode: 61527...bf7 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Dette var forvirrende. Er det lån eller leie? Hvorfor nevner du foreldre i overskriften? Anonymkode: bdd28...533 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Vi har fellesbarn og bor sammen. Har lån. ts Anonymkode: 329fa...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Er dette en midlertidig eller permanent situasjon? Jeg tjener det dobbelte av mannen og betaler 2/3 av utgiftene våre Anonymkode: e9990...2e2 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har fellesbarn og bor sammen. Har lån. ts Anonymkode: 329fa...bbf Gift eller samboer? Hva er inntekten fra, jobb eller aap eller ufør? 1 eller 100% inntekt? Er dere samboere, kan den med minst inntekt (om vedkommende ikke har mulighet for å øke sin inntekt) søke supplerende sosialstønad for å dekke sine utgifter. Anonymkode: b8835...6f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Det rette her er at du overtar en større andel av huset slik at hann har råd til å forsørge seg selv og barna. Anonymkode: 7195d...9d0 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei! Trenger tips på hvordan forlede utgifter (alle slags egentlig) når den ene forelderen ikke har råd til annet enn husleie? hos oss må nok jeg betale alt av utgifter til hele husholdningen da partner bare har råd til sin del av huslånet. Hvordan gjøre dette? Skrive kontrakt på at jeg betaler alt? Evt etterbetale? Betalte inn litt etter evne? Håper jo man kommer til å tjene mer etterhvert, men er relativ ny i sin jobb. Anonymkode: 329fa...bbf Dersom det er midlertidig så kan jo det sees på som nettopp en del av risikoen. Hvem som helst av dere kan når som helst bli ufør, tross alt. Har dere både valgt å bo så dyrt at vedkommende i så fall ikke kan dekke eget livsopphold? Da må dere inngå en avtale om at den andre forsørger. Eller dere må selge (eller flytte). Det samme er tilfelle nå. Er dette permanent? Og dere ønsker begge å ikke bli forsørget (noe som er veldig forståelig, å bli forsørget medfører en enorm risiko!)? Da må dere selge eller flytte til et sted så billig at begge har råd til 50% pluss sin del av husholdet, pluss minst 30% sparing. Først da er man «selvstendig». Anonymkode: 1327d...6ac 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Min mann tjener 5 ganger mer en meg. Vi eier likt på alt. Men han betaler lån og de store utgiftene. Jeg tar forsikringer og strøm. Mat deler vi på. Altså, vi bygger et hjem sammen med barna våre. Visst han hadde komt å krevd mer, når inntekten er så forskjellig. Så hadde jeg gitt beskjed. Anonymkode: 78a5f...f7b 7
kri.star Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Dere er en familie, med to inntekskilder. Det er ikke min og din i ett forhold. Dere har en husholdning, en familie å ta vare på. Enten har begge råd til å gjøre hva enn dere vil med pengene deres, ellers har ingen. Det er da virkelig ikke noe deg og meg i etter forhold? 13 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Dere er da samboere og dermed er det ikke mine og dine penger..det er deres. Vi er gift,2 barn, akkurat nå har jeg ikke inntekt og vi lever på pengene til mannen min. Jeg får bruke disse som jeg vil... ikke noe mitt og ditt At du skal kreve etterbetaling når han vil tjene mer etterhvert??? 😂 Skrive kontrakt... Anonymkode: d472e...9d5 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Tusen takk for alle svar. Har ikke noen problemer med å betale alt, da dette mest sannsynlig er en lite periode (1-2 år). Lurte bare på hvordan det best mulig lar sef gjøre. Det var jeg som foreslo å betale alle utgifter, så han ikke skal tenke på det. Jeg har også sagt at jeg kan ta mer på lånet (ha større eie %), men det vil han ikke. Syns dog det er unødvendig å dra i butikken og kjøpe mat/godteri hver dag for 100-200 kroner når det er lite penger, så det har vi snakket om ts Anonymkode: 329fa...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 Hadde aldri gått med på å betale alt over en så lang periode. Dere skal eie 50/50 men han betaler bare lån og du står for ALT annet, jævlig dårlig deal for deg om dette forholdet går til helvete. Anonymkode: e83a4...90b 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 I noen år av vårt ekteskap var mannen student. Da tok jeg en større del av utgiftene. Det eneste vi delte 50/50 var utgifter til boliglån fordi vi eide halvparten hver. Mat, strøm, internett, ferier, drivstoff, forsikringer og utgifter til barna++ betalte jeg 2/3 av. Anonymkode: b0532...e19
Summeer Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 Han kan ikke betjene lånet sånn det er nå, dersom han ikke har råd til fellesskapet ellers. Del lånet i to om det er så viktig at han eier 50%, så kan han ta sitt lån med lenger løpetid eller avdragsfritt til han har økt inntekten Greit at man har skjev økonomi i en periode, men da skal man ha sikre utsikter til utjevning eller være gift og inneforstått med "alt mitt er ditt, og alt ditt er mitt". Som samboer er ikke reglene sånn. Man er pliktig til å forsørge barn, men ikke partner. Vi tjener relativt likt, men fordi egenkapitalen var skjev fra utgangspunktet er ikke eierbrøken på huset lik. Men jeg sparer penger til meg, i mitt navn. Det samme gjør han. Vi har felles økonomi på familien, men er også posisjonert til å være uavhengig av hverandre om ting går skeis.... 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 Vi har også barn sammen, og bidrar etter evne. En prosentandel av lønnen går inn på en felles konto hver måned hvor alt felles går ut fra. Dette betyr selvsagt at den som tjener mest, bidrar mest, men vår felles interesse er jo et godt liv sammen med barna. Skal man leve 50/50 så må man senke levestandarden ned til inntektsnivået til den som tjener minst. Anonymkode: 6ec9d...40a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Som sagt, leit at du ikke har andre erfaringer enn det og at du styres så mye av økonomi i synet du har på partnerskap. Jeg er glad jeg har andre erfaringer. Anonymkode: 96785...fd7 Jeg er i et økonomisk likeverdig forhold hvor begge har høy lønn, selv om han tjener litt mer enn meg. Vi bidrar likt. Det kunne hverken ha falt meg inn å sette meg i en type avhengighetsforhold til noen andre slik som du beskriver, ei heller å sponse livet til en som har valgt et yrke med lav lønn. Hadde jeg vært i et forhold hvor det var stort økonomisk sprik ene eller andre veien så måtte enten livsstilen eller eierforholdene ift verdiene gjenspeilet det, slik at vi fortsatt bidro likt. Det er det som er rettferdig, selv om jeg har notert meg at en del (og spesielt kvinner) bruker samme logikk som deg for å rettferdiggjøre at de lever av mannen sin: «vi bygger et hjem for oss, for barna», «det er våre penger» osv. Anonymkode: 39b4e...3a0 1
Christina82 Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 Ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det rette her er at du overtar en større andel av huset slik at hann har råd til å forsørge seg selv og barna. Anonymkode: 7195d...9d0 Tja, spørs jo om den som tjener minst gjør det fordi hen er mer med barna eller tar større del av husarbeidet. Anonymkode: 76180...1b5
Miewyn77 Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mann tjener 5 ganger mer en meg. Vi eier likt på alt. Men han betaler lån og de store utgiftene. Jeg tar forsikringer og strøm. Mat deler vi på. Altså, vi bygger et hjem sammen med barna våre. Visst han hadde komt å krevd mer, når inntekten er så forskjellig. Så hadde jeg gitt beskjed. Anonymkode: 78a5f...f7b Håper dere er gift og at dere kjøpte sammen etter giftemålet, ellers blir du lurt rett i kvinnefella.. Åh mannen er så grei som tilbyr seg å betale for alle eiendelene som bevarer seg i verdi, mens kvinnen betaler forbruket og sitter igjen med ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå