Gå til innhold

Stygge og frekke kommentarer etter samlivsbrudd av familie og venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har valgt å gå ifra hverandre etter 4 års ekteskap, vi har ett barn sammen som er i barnehagealder. Skilsmissen innebærer at vi må selge huset vårt og kjøpe hver vår bolig, ingen av oss tjener nok til å beholde huset og betjene huslånet alene. Det er ganske normalt at hus må selges ved samlivsbrudd her i nabolaget, boligprisene her er skyhøye. Er hus her koster mellom 7-10 millioner kr.

Jeg opplever at venner og bekjente, samt enkelte familiemedlemmer har kommentert samlivsbruddet vårt veldig negativt. Alt fra «nå er romansen over». Til  «da er det tilbake igjen til leilighet, gøy så lenge det varte i huset». Og «hva skjer med minstemann nå? Stakkars unge som må vokse opp i to hjem». «Hva skjer med huset nå da, må dere selge?». «Dere skulle aldri ha fått barn sammen, tenk hvor trist er for 3 åringen at foreldrene skilles!». «Tenk at det skjærte seg nå da, når boligprisene er på vei ned og det er umulig å få solgt, dette blir ikke lett». 

Min umiddelbare reaksjon når jeg har blitt fortalt at noen av mine vennepar går hver sin vei, har vært «Går det bra? Det var trist å høre». «Så leit, si ifra hvis det er noe jeg kan hjelpe med». 

Jeg synes det er ugreit med sånne kommentarer. Vi har på ingen måte annonsert skilsmissen vår. Men vi har måtte si det til våre nærmeste venner når vi har møtt dem og til de nærmeste i nabolaget og barnehageansatte, siden huset er lagt ut for salg og vi ser oss om etter nye boliger begge to. 

Hva tenker dere om disse reaksjonene? Er det jeg som overdriver? Føler det er vanskelig nok å oppleve samlivsbrudd med småbarn, burde slippe disse kommentarene i tillegg.

Anonymkode: b1af1...792

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres veldig spesielt ut, kommentarene er absolutt ikke innafor. Du var gift, det funket ikke, sånn er livet og så går man videre. Fullstendig unødvendig å komme med slike idiotiske kommentarer til deg. 

Anonymkode: 29c70...1a1

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at de rundt deg høres lite oppegående ut, enten har de liten livserfaring og ikke et nettverk eller så er de bare ubetenksomme rasshøl. Aldri hørt slike kommentarer selv... Vet at noen "eldre" kan få seg selv til å si mye rart men de er jo nesten unnskyldt men altså at du har venner som oppfører seg slik er bare bedritent. Du er ikke den første som blir skilt og heller ikke den siste.

Det blir bra  uansett om du bor i leilighet eller hus og barnet er ikke alene om og ha to hjem, det går fint.🥰

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt ikke greit å få slike kommentarer, men jeg har inntrykk av de er litt sånn "var det ikke det jeg/vi sa". Var forholdet/ekteskapet deres litt upopulært/omdiskutert i utgangspunktet? E

Anonymkode: f1fff...d05

• Liker 4
Skrevet

Det første er vel å notere seg at dere har en dårlig omgangskrets. Og så kanskje benytte anledningen til å «skille seg» fra den også. Oppsøk bedre mennesker. Og du lever bedre.

Her og nå? Svar på tiltale. 
«50% av alle forhold ender i brudd. Selvsagt hadde vi en plan for å sammen oppdra barnet også etter bruddet.»

«Å? Ser du ned på folk som velger å bo i leilighet? Det var en snodig holdning. 😂»

»Er det ikke tristere for barn å vokse opp i et hjem der foreldrene bor sammen men ikke liker hverandre? Vi så det som ansvarlig å gå mens vi er venner og kan ta oppgaven ,ed å oppdra sammen på alvor. Sånn det er nå tenker vi å ha mye med hverandre å gjøre, og selvsagt oppdra på barnets premisser, ikke våre.» 

Etc, og, som nevnt først - benytt anledningen til å skille deg fra de her menneskene. Det finnes massevis av mer oppegående folk. Søk deg mot dem. Så får også barnet fordelen av at mor og far har oppegående venner.

Anonymkode: a434e...aec

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker vel at du er spesielt uheldig med de du omgås til hverdags for det er absolutt ikke normalt å si slikt til noen og om noen av mine hadde kommet med en slik kommentar ville jeg nok stoppet opp og spurt "hva mener du med det egentlig? Føler du at det bidrar positivt å si slikt når noen går gjennom noe tungt og vondt?" for det er jo ikke sikkert de selv vet hvor uhøflige de er og hvis det skulle være et bevisst valg er det helt greit å sette fokus på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt ikke greit å få slike kommentarer, men jeg har inntrykk av de er litt sånn "var det ikke det jeg/vi sa". Var forholdet/ekteskapet deres litt upopulært/omdiskutert i utgangspunktet? E

Vi har vært gift i 4 år og vi var sammen i 3 år før vi gifta oss. Vi var et helt vanlig par, tilsynelatende ganske like begge to, som fant hverandre gjennom felles venner. To helt ordinære mennesker, med jobb og utdanning på samme nivå. Vi var ikke upopulære vil jeg tro. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei du, uansett hvor håpløst et forhold kan virke når noen roter seg sammen så kommenterer man ikke på denne måten. Man holder kjeft og støtter så godt man kan, når man allerede har en som er sårbar etter et brudd så står man ikke å kommenterer på den måten der.

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Nei du, uansett hvor håpløst et forhold kan virke når noen roter seg sammen så kommenterer man ikke på denne måten. Man holder kjeft og støtter så godt man kan, når man allerede har en som er sårbar etter et brudd så står man ikke å kommenterer på den måten der.

Det er jeg helt enig i, poenget mitt var at dersom familie og venner hadde vært negativt innstilt i utgangspunktet, så kunne det være årsaken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg helt enig i, poenget mitt var at dersom familie og venner hadde vært negativt innstilt i utgangspunktet, så kunne det være årsaken. 

Det er sant, men da faller de i kategorien ubetenksomme rasstapper da. 😄 Så kjipt for en som føler at livet går i "oppløsning" foran en og så står folk og kommenterer på denne måten... 

Skrevet

Folk er håpløse. Noen sa spydig til meg at gresset er ikke grønnere på andre siden, vet du. Også du som har en så snill mann,fikk jeg også høre. Han var psykisk og fysisk voldelig, og rape gal. Men det fortalte jeg aldri. Svarte bare at det er ikke alt dere vet.

Anonymkode: 515c6...939

• Liker 1
Skrevet

Unødvendige og negative uttalelser. Enig. Det er brede for barn ogikke bo med foreldre som ikke kommer overens.

Lykke til

Da jeg skiltes sa min mor at jeg kom til å bli kjempe ensom.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Dette skjedde med meg også. Et familiemedlem sa «Tenk på alle de som tok seg fri og ga dere gaver i bryllupet. Brukte masse tid og penger på dere!» (vi hadde vært gift ett år, før han var utro.) Jeg fikk utrolig mye kjipe kommentarer om at «folk i dag gir opp for lett» osv. Jeg ville ikke utlevere han, så jeg fortalte ikke om utroskapen. 

Har ikke glemt hvem som sa hva og dette er mange år siden. Dårlige folk, som ikke behandler sine nærmeste med ubetinget kjærlighet. Dessverre tror noen at de har rett til å dømme hverandres holdninger. Jeg lærte å ikke bli slik. 

Føler med deg, du har det nok tungt nå fra før av. Du burde si det rett ut til de som sier slike ting. «Takk, det der kunne du godt holdt for deg selv, jeg har det ganske vanskelig nå»

Anonymkode: 79eec...15f

Skrevet

Håpløse kommentarer du får.... Overhodet ikke innafor at de sier sånne ting!

Anonymkode: 86a5e...fde

Skrevet

Veldig merkelig kommentarer, ikke passende i det hele tatt. Er selv skilt og mine nærmeste var "overlykkelige" på mine vegne da de visste hvordan ståa var. Mulig dette virkelig kom som en overraskelse på deres? Bor dere sånn til at det er "ingen" andre i kretsen er skilt, er dere unge, osv? Husene her jeg bor er "billige", men skal bare en halvtime bort før boligprisene er lik det du beskriver. 

Anonymkode: 6327f...94c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig merkelig kommentarer, ikke passende i det hele tatt. Er selv skilt og mine nærmeste var "overlykkelige" på mine vegne da de visste hvordan ståa var. Mulig dette virkelig kom som en overraskelse på deres? Bor dere sånn til at det er "ingen" andre i kretsen er skilt, er dere unge, osv? Husene her jeg bor er "billige", men skal bare en halvtime bort før boligprisene er lik det du beskriver. 

Anonymkode: 6327f...94c

Vi er i begynnelsen av 30 årene begge to. Jeg tror det kom som en overraskelse for de fleste, men folk flest snakker ikke til alle rundt som om problemene sine, det gjorde ikke vi heller. Vi skilles ikke pga utroskap eller at noen av oss er voldelige, alkoholikere, rus eller lignende. Vi innså rett og slett at vi ikke passer sammen og har derfor valgt å gå hver vår vei, det er ikke mer «dramatisk» enn det. Og vi er begge innstilt på ett godt samarbeid rundt barnet vårt. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen. Dette skjedde med meg også. Et familiemedlem sa «Tenk på alle de som tok seg fri og ga dere gaver i bryllupet. Brukte masse tid og penger på dere!» (vi hadde vært gift ett år, før han var utro.) Jeg fikk utrolig mye kjipe kommentarer om at «folk i dag gir opp for lett» osv. Jeg ville ikke utlevere han, så jeg fortalte ikke om utroskapen. 

Uff, den fikk jeg også! Av en gammel tante riktignok, tenk så mye penger dere brukte på det bryllupet da! Og alle som har gitt dere dyre bryllupsgaver 🤦‍♂️

Skrevet

Folk er håpløse. Noen sa spydig til meg at gresset er ikke grønnere på andre siden, vet du. Også du som har en så snill mann,fikk jeg også høre. Han var psykisk og fysisk voldelig, og rape gal. Men det fortalte jeg aldri. Svarte bare at det er ikke alt dere vet.

Anonymkode: 515c6...939

Jeg har også fått, «Folk gir opp så lett i dag» og «Du som har så snill mann»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...