Gå til innhold

17 måneder og super kresen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre, min gutt på 17 måneder er KJEMPE kresen og i tillegg til det har han egg og melke allergi.
Jeg føler jeg har prøvd alt og oss foreldrene er kjempe frustrerte. 

Slik er en vanlig dag for han:
- En flaske med melkefri mme + litt snacks som rosiner, cheerios, havrebar eller banan.
- Første måltid i barnehagen: spiser han en/to brødskiver med melkefritt smør.
- Andre måltid i barnehagen: matboks hjemmefra med middags rester + frukt (denne matboksen er sjeldent helt tom når han kommer hjem, noen ganger spiser han kun frukten).
- Får middag når den er klar og her er det som regel full nekt. Vil ikke smake, ikke prøve å spise selv, dytter det ned fra bordet eller kaster det bort. Når vi prøver å mate han så snur han seg eller dekker ansiktet med hendene og hvis vi får inn en skje så spytter han det ut.
- Kveldsmat varierer helt ut i fra hvor bra han spiser til middag. Men det pleier å være frukt eller smoothie og en flaske mme.

Det som også ofte skjer er at han nekter middag og senere før han legger seg så får han en flaske med mme.
Melken metter jo bare litt så han våkner mye tidligere på morgenen fordi han er sulten også er han da gretten fordi han er trøtt.
Det har blitt en sånn dum rytme.

Vi har prøvd å lage alt mulig rart, pasta retter, pizza, potemos, gryter osv. han nekter alt, vi må tvinge i han maten og hvis han liker den så blir han veldig ivrig og spiser masse, men dette er utrolig sjeldent. Det som også skjer er at de tingene han likte kjempe godt før vil han plutselig ikke ha lengre, feks. druer var hans største favoritt, det nekter han nå.

Han er som regel kjempe glad, leker mye, aktiv og du ville aldri trodd at han ikke får i seg nok fordi han har som regel full av energi. De ansatte i barnehagen syns jeg bør slappe av fordi barn har så små mager og han spiser hvis han er sulten nok osv. men problemet er at han legger seg jo sulten og magen rumler... så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre....

Anonymkode: 75d6a...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gir dere fortsatt melk (mme)? Kutt heller ut melken, for da må han faktisk bare spise fast føde. Melken gjør at han holder seg mett, han trenger jo ikke dette lengre. Hadde du ammet hadde det jo vært noe annet, men han trenger virkelig ikke mme lengre. 

Anonymkode: 4ead1...26e

• Liker 4
Skrevet

liker han ikke fiskekake, fiskeboller, lasagne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor gir dere fortsatt melk (mme)? Kutt heller ut melken, for da må han faktisk bare spise fast føde. Melken gjør at han holder seg mett, han trenger jo ikke dette lengre. Hadde du ammet hadde det jo vært noe annet, men han trenger virkelig ikke mme lengre. 

Utifra det hi skriver får han bare mme på morgen og litt på kveld... 

For å svare på hi

Jeg vet det er frustrerende, datteren min var og er fortsatt sånn, hun spiser lite og er kresen i tillegg, men hun er aktiv og normalvektig og ser ut til å få i seg det hun trenger utrolig nok. 

Hva med å ha en stor tallerken med masse forskjellig så kan han bare plukke og ta? 

Hva med å legge ting foran han? 

Anonymkode: 2673b...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Allergi legen mente at han bør drikke denne frem til han er tre år gammel, men ja vi har vurdert å droppe en flaske.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

liker han ikke fiskekake, fiskeboller, lasagne? 

Han hater alt som inneholder fisk, til og med fiskepinner.

Skrevet (endret)

-

Endret av Leehyori
Fordi jeg har lyst
Skrevet

Jeg føler med deg og har en veldig småspist jente på samme alder selv. 

Har ikke sånn kjempemange gode råd til deg, for vi har ikke knekt koden helt selv, men:

Det første jeg kan dele er at vi fikk beskjed av barnelege at vi skulle prøve å ikke stresse så mye med det, og at noen barn enkelt og greit ikke spiser seg mett. De spiser pittelitt, til de ikke lenger kjenner på sult, og så tenker de at de er ferdig. Og at det er helt greit. Vi ble rådet til å kanskje tilby mat litt oftere, og gjerne snike inn litt ekstra kalorier der vi kunne. Dette kunne for eksempel være egg, olje eller rømme i smoothie, alltid bruke fullfett produkter, avokado, nøttesmør, helmelk, osv. 

Og så er det at vi har prøvd så godt vi kan å ikke gjøre spising til en negativ opplevelse ved å ha for mye fokus på at hun må spise. Vi tilbyr ved å sette på fat forran henne, hun får styre det selv uten av vi blander oss ved å prøve å mate henne, og så aksepterer vi at hun er ferdig når hun ikke vil ha mer. Sakte men sikkert, også i kombinasjon med at hun spiser sammen med andre i barnehagen, har matinntaket økt litt. 

Vi har også "bitt i det sure eplet" og introdusert klemmeposer som hun liker. Hadde en plan om kun hjemmelaget, sunn mat, men når hun ikke spiser noe særlig er vi egentlig bare veldig glad når hun spiser i det hele tatt. Så vi kan gjerne sette frem en youghurtpose, eller grøt på klemmepose på stuebordet, og så kan hun selv gå bort å hente den når hun vil det. Om vi prøver å gi den til henne og bestemme at nå skal hun spise, så vil hun som regel ikke ha. Skjønner jo at dette blir hakket vanskeligere mtp allergier hos dere, men dere kan jo prøve å bare sette frem litt skivebiter, oppdelt frukt, osv, og bare la det stå tilgjengelig uten noe "press" om at det er spisetid. 

Kanskje dere gjør alt dette fra før, om ikke håper jeg tipsene kan hjelpe litt. Men føler med deg, har kjent mye på at hun ikke spiser nok, at kurven er dalende og frykt for at hun skal bli underernært, samt dårlig søvn fordi hun våkner sulten. Men jeg ser også at om vi slapper mer av rundt det, så løsner det litt og litt for henne også. ❤️ 

Skrevet

Unger må smake mat mere enn 10 ganger før de begynner å like smaken. 

Anonymkode: aea0c...97d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utifra det hi skriver får han bare mme på morgen og litt på kveld... 

For å svare på hi

Jeg vet det er frustrerende, datteren min var og er fortsatt sånn, hun spiser lite og er kresen i tillegg, men hun er aktiv og normalvektig og ser ut til å få i seg det hun trenger utrolig nok. 

Hva med å ha en stor tallerken med masse forskjellig så kan han bare plukke og ta? 

Hva med å legge ting foran han? 

Vi har prøvd det også, feks. vi legger noen potetbåter, gulrot og noen biter med kjøtt forran han og da spiser han kjøttet og kaster bort det andre, vil ikke smake en gang....

Skrevet
EmKay skrev (3 minutter siden):

Jeg føler med deg og har en veldig småspist jente på samme alder selv. 

Har ikke sånn kjempemange gode råd til deg, for vi har ikke knekt koden helt selv, men:

Det første jeg kan dele er at vi fikk beskjed av barnelege at vi skulle prøve å ikke stresse så mye med det, og at noen barn enkelt og greit ikke spiser seg mett. De spiser pittelitt, til de ikke lenger kjenner på sult, og så tenker de at de er ferdig. Og at det er helt greit. Vi ble rådet til å kanskje tilby mat litt oftere, og gjerne snike inn litt ekstra kalorier der vi kunne. Dette kunne for eksempel være egg, olje eller rømme i smoothie, alltid bruke fullfett produkter, avokado, nøttesmør, helmelk, osv. 

Og så er det at vi har prøvd så godt vi kan å ikke gjøre spising til en negativ opplevelse ved å ha for mye fokus på at hun må spise. Vi tilbyr ved å sette på fat forran henne, hun får styre det selv uten av vi blander oss ved å prøve å mate henne, og så aksepterer vi at hun er ferdig når hun ikke vil ha mer. Sakte men sikkert, også i kombinasjon med at hun spiser sammen med andre i barnehagen, har matinntaket økt litt. 

Vi har også "bitt i det sure eplet" og introdusert klemmeposer som hun liker. Hadde en plan om kun hjemmelaget, sunn mat, men når hun ikke spiser noe særlig er vi egentlig bare veldig glad når hun spiser i det hele tatt. Så vi kan gjerne sette frem en youghurtpose, eller grøt på klemmepose på stuebordet, og så kan hun selv gå bort å hente den når hun vil det. Om vi prøver å gi den til henne og bestemme at nå skal hun spise, så vil hun som regel ikke ha. Skjønner jo at dette blir hakket vanskeligere mtp allergier hos dere, men dere kan jo prøve å bare sette frem litt skivebiter, oppdelt frukt, osv, og bare la det stå tilgjengelig uten noe "press" om at det er spisetid. 

Kanskje dere gjør alt dette fra før, om ikke håper jeg tipsene kan hjelpe litt. Men føler med deg, har kjent mye på at hun ikke spiser nok, at kurven er dalende og frykt for at hun skal bli underernært, samt dårlig søvn fordi hun våkner sulten. Men jeg ser også at om vi slapper mer av rundt det, så løsner det litt og litt for henne også. ❤️ 

uff ja.. vi har desverre prøvd å tvinge han og lagt mat i en skål, men han rører det aldri. Han elsker de matposene, men man føler seg skikkelig ut som en dårlig forelder når han får de istedenfor ordentlig mat... :(((

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

uff ja.. vi har desverre prøvd å tvinge han og lagt mat i en skål, men han rører det aldri. Han elsker de matposene, men man føler seg skikkelig ut som en dårlig forelder når han får de istedenfor ordentlig mat... :(((

Jeg tenker at man gjør så godt man kan som foreldre. Og om alternativet er matposer eller ingenting, så er matposer helt innafor en liten stund. 
Og kanskje fremover prøve å fjerne alt press rundt mat. Tilby det samme som dere spiser, la han prøve seg frem og styre det selv, og om dere synes han har spist lite til f.eks. middag, kan dere en liten stund senere tilby en matpose og se om han vil ha mer. Det viktigste her er nok at ikke måltidet blir forbundet med noe negativt tenker jeg, for det er noe som fort kan følge med de videre om man ikke får snudd det. 
Og spiser han bare kjøttet, så er det også bedre enn ingenting. Du skriver jo at han gjerne får smoothie i løpet av dagen også, så da får han i seg andre næringsstoffer der. 

Også må du ikke ha dårlig samvittighet ❤️ dere gjør så godt dere kan! Og det er ikke enkelt når barna er så småspiste. Man vil jo gjerne at de skal få i seg mest mulig variert og næringsrik mat, men noen ganger må man bare godta at ting ikke helt går som planlagt. Det går seg nok til til slutt skal du se!

Skrevet

Vil anbefale deg å sjekke ut SolidStarts på instagram, de har mange gode tips til kresne barn 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har prøvd det også, feks. vi legger noen potetbåter, gulrot og noen biter med kjøtt forran han og da spiser han kjøttet og kaster bort det andre, vil ikke smake en gang....

Har du prøvd å krydre det..? 

• Liker 1
Skrevet

Hva med hjemmelaget potetstappe med grønnsaker i? Kan ha mye rart inni dette feks fisk

Anonymkode: aea0c...97d

Skrevet

De beste rådene for dette fikk jeg på helsestasjonen. Du kan ringe å be om et møte der 😊

Anonymkode: 06e52...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han hater alt som inneholder fisk, til og med fiskepinner.

Hvordan vet en på 17 måneder hva som inneholder fisk? Dette er jo ikke noe du informerer om hvis du vet han er kresen. Ikke fortell hva maten inneholder. 

Barn som drikker mme trenger strengt talt ikke drikke dette, etter fylte 12 måneder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må gi gutten det han liker og det han spiser. Et godt tips er å servere middag med noe du vet han spiser, og noe annet han kan prøve seg ut på  - f.eks en halv fiskekake. Alltid gi noe han liker og noe nytt han kan teste ut, la han spise selv og utforske. 

Skrevet

Hva skjedde med ammingen? Hvis dere hadde trøbbel med ammingen og nå har trøbbel med kresen unge er det veldig stor sjanse for at han har stramt tungebånd. Jeg tror heller ikke han tåler gluten, det er veldig skjeldent at noen har melk og eggallergi/intoleranse og samtidig tåler gluten. Få han sjekket for cøliaki før dere evt kutter gluten da, med tanke på økonomisk støtte og grad av alvorlighet. Og søk hjelp hos ernæringsfysiolog! 

Anonymkode: d5353...0db

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...