Gå til innhold

Hva syns dere om venner som skal selge deg barnetøy i følgende scenario?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å bli gravid i 3 år. Var i en tung, tung periode i livet og trodde aldri jeg skulle bli mor. Mistet to og har vært på utrdedninger.

Så ble det ivf og endelig er jeg gravid. Min svigerinne kastet seg over meg og gratulerte da jeg fortalte nyheten, men var lynrask til å si " min søster har et brukt stellebord, om du trenger" Jeg får knapt tenkt meg om, og sier " ja, det trenger jeg sikkert". Hun svarer " 800 tar hun for det". Opplevde det samme på jobb, alle med små barn skulle selge meg noe til priser de har lagt ut for på finn.no. 

Er jeg rar som synes at det blir litt frekt?

Har også noen i familien som kom på besøk med nydelig brukt strikkebukse som gave.

Anonymkode: 5260e...d15

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i all verden er frekt med dette? Ja, jeg synes du er veldig rar. Hva er problemet?

Anonymkode: c08b3...df4

• Liker 6
Skrevet

Husker jeg synes det der var slitsomt da jeg var gravid. Absolutt alle skulle prakke på oss avlagt barneutstyr. Jeg fikk meldinger og telefoner døgnet rundt. Begynte til slutt å si «takk for tilbudet, men vi har allerede fått stellebord/sprinkelseng/vogn/tripptrapp/vippestol etc av noen andre». Var først da folk ga seg!

Skal være sagt at ingen forlangte penger for det de prøvde å gi oss da, det synes jeg var enda rarere!

Gratulerer med graviditeten og lykke til! 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har prøvd å bli gravid i 3 år. Var i en tung, tung periode i livet og trodde aldri jeg skulle bli mor. Mistet to og har vært på utrdedninger.

Så ble det ivf og endelig er jeg gravid. Min svigerinne kastet seg over meg og gratulerte da jeg fortalte nyheten, men var lynrask til å si " min søster har et brukt stellebord, om du trenger" Jeg får knapt tenkt meg om, og sier " ja, det trenger jeg sikkert". Hun svarer " 800 tar hun for det". Opplevde det samme på jobb, alle med små barn skulle selge meg noe til priser de har lagt ut for på finn.no. 

Har også noen i familien som kom på besøk med nydelig brukt strikkebukse som gave.

Altså, det er helt greit å si, "jeg har x og y liggende ute til salg, du kan jo se på det om du er interessert." De fleste slår jo gjerne av litt for venner også. 
Men slik som denne svigerinnen presenterte det, så hørtes det jo ut som om TS skulle få noe i arv, og så var det egentlig noe hun måtte kjøpe. 

Du får svare "Jeg kan ta en titt når jeg har tid, og vurdere om det er noe vi trenger. Du hører fra meg hvis det blir aktuelt."

Ofte er det jo en grunn til at ting ikke blir solgt på finn.no. (Enten for mye tilbud i markedet, eller at prisen er for høy for markedet.) 

Anonymkode: ecb29...9f4

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Gratulerer med graviditeten! 

Jeg synes det høres ut som hun og andre er entusiastiske, glade på dine vegne og at de prøver å være til hjelp jeg. Synes ikke det er noe frekt med å tilby, det er helt sikkert godt ment. Det er dyrt å få barn, så mange er jo kjempeglade for å få kjøpe brukt eller arve. 

Men du har jo vært igjennom noe ekstremt krevende og hatt en lang og tung periode - det er helt forståelig om du er litt ekstra sårbar og kanskje tolker ting litt ekstra nå? 

Anonymkode: b61ed...25e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i at dette er frekt. Hadde aldri fått meg til å oppføre meg slik.

Jeg synes du fint kan svare at du setter pris på at de tenker på deg, men at du har lyst å plukke ut ting selv.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der er nok veldig vanlig. Jeg har fått mye gratis av venner og familie, men om det er noe de har til salgs pleier jeg bare å si "jeg skal se litt på det, vi har ikke bestemt oss for hvilken størrelse/farge/type/modell vi ønsker oss enda". Viser det seg å være en god pris etter å ha gjort litt research takker jeg ja, hvis ikke så takker jeg nei til tilbudet. 

Anonymkode: c40ad...ea3

• Liker 4
Skrevet
Anononyma skrev (11 minutter siden):

Husker jeg synes det der var slitsomt da jeg var gravid. Absolutt alle skulle prakke på oss avlagt barneutstyr. Jeg fikk meldinger og telefoner døgnet rundt. Begynte til slutt å si «takk for tilbudet, men vi har allerede fått stellebord/sprinkelseng/vogn/tripptrapp/vippestol etc av noen andre». Var først da folk ga seg!

Skal være sagt at ingen forlangte penger for det de prøvde å gi oss da, det synes jeg var enda rarere!

Gratulerer med graviditeten og lykke til! 😊

Jeg tenker at litt ordentlige ting er greit å betale litt for, men til nære venner og familie syns jeg de dyre tingene bør selges til en snill pris. Jeg hadde aldri fått meg til å selge noe til mine nærmeste uten god rabatt. Og barnetøy fra lindex og h&m hadde jeg gitt bort til de om de trengte. Hadde ikke følt meg komfortabel med å ta penger for det. Jeg husker jo som barn at vi arvet klær. Og hadde det vært noen som nylig delte nyheten, hadde det neppe vært det første som streifet tankene." Så fint du ble gravid, nå får jeg cash i kassa"

Men at folk selger brukte barneting har jeg ingen problemer med.  

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at litt ordentlige ting er greit å betale litt for, men til nære venner og familie syns jeg de dyre tingene bør selges til en snill pris. Jeg hadde aldri fått meg til å selge noe til mine nærmeste uten god rabatt. Og barnetøy fra lindex og h&m hadde jeg gitt bort til de om de trengte. Hadde ikke følt meg komfortabel med å ta penger for det. Jeg husker jo som barn at vi arvet klær. Og hadde det vært noen som nylig delte nyheten, hadde det neppe vært det første som streifet tankene." Så fint du ble gravid, nå får jeg cash i kassa"

TS

Det er vel mange som kjenner på ekstra utgifter for tiden, og kanskje derfor hopper litt raskt på muligheten til å tilby andre å kjøpe ting de selv ikke trenger? 

Hvis dette er folk du normalt synes er ålreite folk, så hadde jeg tenkt at det helt sikkert var godt ment - og i verste fall litt tankeløst. Men ikke frekt eller ondsinnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

For min del oppfattet jeg ikke innlegget ditt som negativ til at folk selger brukte ting i utgangspunktet. For min del handler det om at jeg synes det er ubehagelig å få pushet på meg en vare jeg ikke har spurt om. Og derfor forteller jeg aldri kjentfolk at jeg selger ting heller.

Jeg drar ikke drar på ferie i noen land, jeg liker ikke den pågående, oppsøkende salgskulturen selgerne har når jeg er på shopping. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye som må ordnes når man blir foreldre for første gang og det kan oppleves som veldig overveldende å sette seg inn i alt man trenger (og ikke trenger). Ting som vogn, seng, bilsete osv vil man gjerne gjøre litt research på før man skaffer seg det. 

Jeg fikk mitt første barn etter å ha mistet i uke 10 og jeg utsatte å kjøpe utstyr og klær og diverse. Jeg var veldig bekymret for å miste igjen og ventet til etter uke 30 for å skaffe det vi trengte. Klarte ikke overbevise meg selv om at faktisk kom til å få en frisk baby. Så forskjellige ting kan spille inn, spesielt hvis man har hatt problemer med å bli gravid osv.

Anonymkode: 895e2...878

Skrevet
Kaffekrus skrev (10 minutter siden):

For min del oppfattet jeg ikke innlegget ditt som negativ til at folk selger brukte ting i utgangspunktet. For min del handler det om at jeg synes det er ubehagelig å få pushet på meg en vare jeg ikke har spurt om. Og derfor forteller jeg aldri kjentfolk at jeg selger ting heller.

Jeg drar ikke drar på ferie i noen land, jeg liker ikke den pågående, oppsøkende salgskulturen selgerne har når jeg er på shopping. 

Enig! Det er den salgskulturen jeg sliter litt med. En ting er selgere som har dette som yrke, men venner og familie  som oppfører seg som sultne gribber som skal spare 100 kr her eller tjene 100 kr der liker jeg dårlig

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gratulerer med graviditeten! 

Jeg synes det høres ut som hun og andre er entusiastiske, glade på dine vegne og at de prøver å være til hjelp jeg. Synes ikke det er noe frekt med å tilby, det er helt sikkert godt ment. Det er dyrt å få barn, så mange er jo kjempeglade for å få kjøpe brukt eller arve. 

Men du har jo vært igjennom noe ekstremt krevende og hatt en lang og tung periode - det er helt forståelig om du er litt ekstra sårbar og kanskje tolker ting litt ekstra nå? 

Men de presenterer det som noe gratis, og så forteller de prisen etterpå. Det er jo DET som er frekt. Jeg har opplevd det samme, at jeg feks. sier at jeg trenger ny sovevogn til barnehagen, og så sier noen at "jammen jeg har en hjemme hvis det er det du trenger?" og når jeg sier ja, det trenger jeg jo, så lurt. Så sier det ETTERPÅ at "jeg har lagt den ut til 1500, så du kan bare vippse meg så kan du hente når det passer". 

Si da at det koster penger og hvor mye det koster med en gang!!

Anonymkode: a5c56...6e1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de presenterer det som noe gratis, og så forteller de prisen etterpå. Det er jo DET som er frekt. Jeg har opplevd det samme, at jeg feks. sier at jeg trenger ny sovevogn til barnehagen, og så sier noen at "jammen jeg har en hjemme hvis det er det du trenger?" og når jeg sier ja, det trenger jeg jo, så lurt. Så sier det ETTERPÅ at "jeg har lagt den ut til 1500, så du kan bare vippse meg så kan du hente når det passer". 

Synes ikke det høres ut som det var helt sammenliknbart med samtalen TS og svigerinnen hadde? Der kom jo både tilbudet og prisen i løpet av sekunder, høres det ut som. Forskjell på det, og å først legge fram at man kan få noe - også først senere kommer det fram at det var forventer betaling. 

Ellers tar jeg aldri for gitt at andre bare skal gi meg (dyre) ting gratis, så hvis noen hadde tilbudt meg barnevogn eller stellebord eller hva det nå var, så hadde mitt oppfølgerspørsmål vært «hvor mye tenkte du å selge for». Så får jeg heller bli positivt overrasket hvis vedkommende tenkte gi meg det gratis! 

Nå kan jeg godt være enig i at det er litt rart eller tankeløst å tilby brukte ting rett etter at vedkommende har annonsert graviditeten sin. Det kunne man jo godt ventet litt med. Samtidig blir jeg usikker, blir det virkelig oppfattet som frekt å si til folk at man har babyutstyr til salgs? Folk kan jo ikke vite om man har fått mange tilbud eller ei? Er det ikke bare å si nei takk? Jeg vil selvsagt ikke plage noen, samtidig så er det jo bra for både lommeboka og miljøet å kjøpe brukt?  

• Liker 1
Skrevet

At du har slitt med å bli gravid tenker jeg ikke har noe med saken å gjøre. Heller ikke rart at de vil ha noe for tingene. 

Anonymkode: e839b...8ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Enig! Opplevde det samme..

Anonymkode: 0372f...671

Gjest takinova
Skrevet

Hvis man skal gi bort er det greit, hvis ikke er det teit. 

Skrevet

Jeg fikk og et sånt evig mas fra ei bekjent, og det er også en av de rareste jeg kjenner.

De andre spurte om jeg trengte ting, og jeg fikk det gratis av dem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva var galt med strikkebuksen?

Anonymkode: 49b02...9c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns også det er spesielt å først tilby noe som høres ut som man gir det bort, og så opplyse om pris etter man har sagt ja. Pris vil jo gjerne være med i vurderingen av om man sier ja.

Men her hadde jeg bare sagt etterpå at jeg får tenke litt på det. Jeg ville feks ikke kjøpt noe stellebord uansett. Vi hadde bare en stellematte på en benk på badet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...