Gå til innhold

Følge barn på 17 til utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 17 år skal, etter eget ønske, utredes for ad/hd. Vi har fått beskjed om at det kreves 12 timer hos BUP/DPS og at jeg som mor må være med. Med reisevei til og fra vil det gå minst fire timer for hver av disse timene. Hvordan i all verden løses dette med fravær på jobben? Jeg kan virkelig ikke bruke ulønnet fri eller ferie på dette og jeg har særdeles liten lyst til å være borte så mye, da det merkes veldig godt på min arbeidsplass når en person er borte. Får man sykemelding for slikt? Hvordan kan egentlig BUP forvente dette? Hun er 17 år og jeg har ikke engang tilgang på helseopplysningene hennes nå som hun er over 16 år. Fravær pga barn er det som kjent slutt på ved 12 års alder. Hvordan løser jeg dette?

Anonymkode: 284fd...7a2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme problemet,  så håper du får gode svar.

Anonymkode: 19868...fc6

Skrevet

Hva med å snakke med din leder? Ofte så klarer man å finne en ordning på dette på et vis og de fleste vil prøve å tilrettelgge så godt det lar seg gjøre om det er snakk om helsemessige ting. Det er iallefall et godt sted å starte. 

Anonymkode: 4d612...460

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke sykemelding for så lite tid. 
Men siden dette er spesialisthelsetjeneste som ber deg komme, så vil jeg tro mange arbeidsgivere vil skrive det som fri til behandling. 
Så kommer det an på om det er noe din arbeidsgiver lønner eller ikke. Jeg får lønn for alle timeavtaler i helsetjeneste. 

Anonymkode: 8dc5c...3bd

Skrevet

Men er du sikker på at det er meningen at du skal være med hver gang? Det syntes jeg nesten høres rart ut. Ikke alle er komfortable med å utlevere privatlivet sitt så detaljert med mamma i rommet? At du må være med på en time eller to er jo forståelig.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan du ikke ta ulønnet permisjon? Stakkars ungdom, må føle seg nedprioritert.

Anonymkode: becb7...e5b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Søk velferdspermisjon med lønn hvis du jobber i ia bedrift. 

Anonymkode: e9c4f...cde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Datteren min på 17 år skal, etter eget ønske, utredes for ad/hd. Vi har fått beskjed om at det kreves 12 timer hos BUP/DPS og at jeg som mor må være med. Med reisevei til og fra vil det gå minst fire timer for hver av disse timene. Hvordan i all verden løses dette med fravær på jobben? Jeg kan virkelig ikke bruke ulønnet fri eller ferie på dette og jeg har særdeles liten lyst til å være borte så mye, da det merkes veldig godt på min arbeidsplass når en person er borte. Får man sykemelding for slikt? Hvordan kan egentlig BUP forvente dette? Hun er 17 år og jeg har ikke engang tilgang på helseopplysningene hennes nå som hun er over 16 år. Fravær pga barn er det som kjent slutt på ved 12 års alder. Hvordan løser jeg dette?

Hva er viktigst, arbeidsplassen din - eller datteren din? 🤨

Anonymkode: 14628...0c4

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kan du ikke ta ulønnet permisjon? Stakkars ungdom, må føle seg nedprioritert.

Anonymkode: becb7...e5b

Fordi jeg ikke har råd!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du snakker med din leder og dere finner en løsning. Finner din leder ikke en løsning ville jeg, var jeg deg, søkt ny jobb. Livet er for kort til å arbeide for en sjef som helt åpent gir blanke i deg.

Hva angår uroen for utlevering av personopplysninger du ikke har tilgang på? Ta en telefon til Bup. Sett ord på uroen du føler. Be om å få opplegget forklart. Ønsker du sitte på gangen? Vær klar på at du ikke kommer til å bli med inn i lokalet på grunn av din datters krav til privatliv. 

Som et punkt til ettertanke: barns diagnoser eksisterer ikke i et vakuum. Barn er avhengig av sin oppdragelse - sine gener, sin omgangskrets, sine foreldres personlighet og omgangskrets og sine foreldres evne (eller manglende evne) til å skape et oppvekstmiljø der barnet utvikles og dets følelser taes på alvor og settes inn i kontekst. Derfor ber man mor og far om å bli med.

Om du som mor er bedt bli med og far er inne i bildet men ikke er bedt om å bli med? Tiltal det som et tilfelle av diskriminering, som det er. Og møt opp begge to til første time. Så kan dere avtale hvem som sitter på gangen (ved behov) på de øvrige timene.

Anonymkode: 47439...f60

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, krenkende utsagn og avsporinger. 

- Matas, mod. 

Skrevet

Så lenge DU er kalt inn til bup skal du ha permisjon med lønn. Det tar ikke 12 timer å utrede for adhd. 
Kan du og far dele på møtene? Det er ikke alle timene du trenger å være med på, kanskje 5 stk. 

Anonymkode: 7939d...0ce

• Liker 1
Skrevet

Du får permisjon med lønn, snakk med lederen din. Men, jeg tviler på at du skal være med på alle timer. Min datter, 15 år, er nå til utredning hos BUP. Vi foreldre var med første gang, så er det satt opp 6 ganger hvor hun skal alene før det er satt opp ett møte med oss foreldre etter det. Deretter alene igjen om det er behov for det (avhengig av hva de finner).

Anonymkode: 25ee6...343

Skrevet

3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet

(5) Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

Undersøk med NAV om du har rett til stønad

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Håper ikke du lufter denne innstillingen med din datter. Hun må føle seg veldig tilsidesatt og nedprioritert når du velger jobb fremfor hennes helse. 

Anonymkode: bfe96...c50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...