Gå til innhold

Kveldsuro baby. Noe som hjalp dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 18 dager. Uro starter ca kl 19-20 og varer til rundt midnatt. Ammer ofte. Men virker ikke som han blir tilfreds. Har forsøkt å bysse, det hjelper lite. Sjekker bleier. Han har luft innimellom, altså han får luften ut. 

Anonymkode: 5c1dc...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stillhet og ro på mørkt rom. Legg deg med babyen tidlig. Det går over til slutt. 

Anonymkode: 24047...71e

Skrevet

Her hjalp det å legge meg med baby i senga, lå og ammet i sengen på stille og mørkt rom. Da roet han seg. 

Anonymkode: 41535...f1a

Skrevet

Flaske med morsmelkerstatning løste det for oss (tipper mao at sult var grunnen til kveldsuroen her. Selv om melken skal være fetere hadde jeg veldig mye mindre melk på kveldstid) ☺️

Men test gjerne om morgenen først for å se at det ikke gir magevondt. Hipp er typisk mildere enn nan, men tror nan metter bedre. Sensilac hvis hipp også gir magevondt 👍🏼

• Liker 1
Skrevet
Jegvetik skrev (21 timer siden):

Flaske med morsmelkerstatning løste det for oss (tipper mao at sult var grunnen til kveldsuroen her. Selv om melken skal være fetere hadde jeg veldig mye mindre melk på kveldstid) ☺️

Men test gjerne om morgenen først for å se at det ikke gir magevondt. Hipp er typisk mildere enn nan, men tror nan metter bedre. Sensilac hvis hipp også gir magevondt 👍🏼

Har tenkt på det. Men vil så gjerne kun gi morsmelk. Ga du mme en periode? Eller alltid natt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har tenkt på det. Men vil så gjerne kun gi morsmelk. Ga du mme en periode? Eller alltid natt?

Jeg skjønner det veldig godt. Vi ga det frem til 3 mnd - da ga den verste kveldsuroen ga seg. Trengte ikke gi alle kvelder, men ble etterhvert de fleste (begynte som en kriseløsning, men det var så fint å få slutt på kveldsuroen). Jeg pumpet mens vi ga flaske for å holde produksjonen oppe. Fra 3 mnd til 5 mnd fullammet jeg. Ved 5 mnd begynte vi med introduksjon av fast føde og mme igjen (på dette tidspunktet synes jeg at det utelukkende var deilig å også kunne gi mme. Jeg ble mye friere og pappaen og besteforeldre kunne avlaste mye mer). 

• Liker 1
Skrevet
Jegvetik skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner det veldig godt. Vi ga det frem til 3 mnd - da ga den verste kveldsuroen ga seg. Trengte ikke gi alle kvelder, men ble etterhvert de fleste (begynte som en kriseløsning, men det var så fint å få slutt på kveldsuroen). Jeg pumpet mens vi ga flaske for å holde produksjonen oppe. Fra 3 mnd til 5 mnd fullammet jeg. Ved 5 mnd begynte vi med introduksjon av fast føde og mme igjen (på dette tidspunktet synes jeg at det utelukkende var deilig å også kunne gi mme. Jeg ble mye friere og pappaen og besteforeldre kunne avlaste mye mer). 

Kanskje vi må vurdere det. Men syns det er litt synd å ikke få til fullamming. 

Skrevet

Babypotting er redningen her. Får ut masse luft og bæsj.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel viktigere med en mett baby? 

Anonymkode: 40967...d14

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva tenker du er synd med det, hvis det er grunnen til uro? Forstår det er mange følelser rundt amming og at man føler man er en god mor ved å fullamme, men man må nesten legge de følelsene vekk og ta gode valg som mamma, selv når det er utenfor hva man har lyst til. Nå er det ikke sikkert det er grunnen til din uro, men slike kommentarer er for meg med på å skape usikre mødre som føler seg mislykket og gjør alt for å amme, på død og liv, selv når det ikke er til fordel for mor og barn. 

Anonymkode: 94c4e...217

• Liker 3
Skrevet

Vanlig tabbe å tro at man har lite melk. Er helt vanlig at de ammer ofte om kvelden. De spiser seg opp for natten. 

• Liker 3
Skrevet

Her var det tre ting som hjalp; 1. Vindusviskeramming, dvs. skiftet baby over på andre brystet for ny utdrivingsrefleks, 2. sluttet etterhvert med multivitamin- og jerntilskuddtilskudd (anbefalt for små babyer) og skiftet produsent av d-vitamindråpene. Merket veldig tydelig forskjell de dagene hun fikk dette. Helt natt og dag. Og 3. la meg godt til rette i senga og prøvde å innfinne meg med situasjonen. Det går over.

Anonymkode: 7eb35...3d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vanlig tabbe å tro at man har lite melk. Er helt vanlig at de ammer ofte om kvelden. De spiser seg opp for natten. 

Dette er ikke bare snakk om å amme eller søke bryst ofte på kveldstid. Mine har aldri blitt fornøyd av dette (vi prøvde lenge, jeg satt i flere uker og ammet 5-6 timer på kveldstid uten at dette hjalp). Erstatning ga oss en mye mer fornøyd unge. 

• Liker 1
Skrevet
Jegvetik skrev (3 timer siden):

Dette er ikke bare snakk om å amme eller søke bryst ofte på kveldstid. Mine har aldri blitt fornøyd av dette (vi prøvde lenge, jeg satt i flere uker og ammet 5-6 timer på kveldstid uten at dette hjalp). Erstatning ga oss en mye mer fornøyd unge. 

Okei. Men det er helt nornalt at de ammer hyppig på kveldstid som nyfødt. Erstatning er tungtfordøyelig. Derfor sover de gjerne mer i strekk. Men det er unaturlig. Spedbarn skal våkne ofte. 

Skrevet

Helt vanlig at de søker brystet mye på kvelden. Her var der kun jeg og amming som var god nok fra kl 17 til han sovnet for natta de første månedene. Og det var ikke for lite melk og sulten baby for babyen gikk veldig fint opp i vekt. Endte faktisk opp på over 90 persentilen selv om han var født på 75 persentilen 😅 Vi oppfattet det heller som at baby "spiste seg opp" og dermed sov godt uten oppvåkning de første 3-4 timene etter at han sovner for natta. Tiden går så fort og så skal de plutselig legge seg kl 18.30. 

Bare til å sette seg godt til rette, ordne drikke og noe snacks og tenke at denne tiden får man ikke igjen. Nå er det du og baby sin skal kose dere sammen. Far kan gjerne avlaste med raping og bleieskift.  

Det å søke bryst og mor på kveld er helt normalt. Morsmelkerstatning vil jo "hjelpe" fordi den er mye mer tung fordøyelig, men det å søke brystet er jo ikke nødvendigvis på grunn av sult men nærhet så da er det jo litt kontraproduktivt. 

Amme hjelpen har en fin artikkel om kveldsuro. https://ammehjelpen.no/kveldsuro/

Anonymkode: 7069c...137

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...