mingus Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #41 Del Skrevet 19. oktober 2022 Djungelvrål skrev (11 timer siden): Er ikke så begeistret for slasher-sjangeren men husker en utrolig bra miniserie for noen år siden. Var hovedsaklig unge mennesker på en fisker-øy som ble drept en etter en. Var et litt marint miljø. Amerikansk, noen som husker. Tror serien het noe med Island/øy. Høres gøy ut, jeg er veldig fan av slashere hvor tenåringene blir tatt av dage en etter en 👻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zidji Skrevet 19. oktober 2022 #42 Del Skrevet 19. oktober 2022 Tuppeluri skrev (23 timer siden): Min desidert beste skrekkfilm er Silent Hill. Den har stemninga, du føler for karakterene, samt irriterer deg over enkelte Elsker måten de har satt den opp på, og pyramid head er bare 😏 God blanding av psykologisk skummelt, splatter og et bra plott Pyramid head ja 😏😏😏 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #43 Del Skrevet 19. oktober 2022 Synes det var merkelig at Sidney i Skrik plutselig hadde et småbarn, hun må da være 50 år. Anonymkode: 22967...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #44 Del Skrevet 19. oktober 2022 Anjonym skrev (12 timer siden): Elsker skrekkfilmer, tror det er min favorittsjanger. Bare i år er det mye bra! Bodies Bodies Bodies, Watches, Nope, X, Smile, Fresh, Speak No Evil, Werewolf By Night. Men ellers er favorittene : Midsommar, Hereditary, The Thing, Raw, Evil Dead 2, Little Monsters, Eden Lake, Ju-on... Og ellers alt for mange til å faktisk nevne. Watches? Den har jeg ikke hørt om. Er det en skrivefeil her? Ellers enig, har sett de du nevner fra i år. Av dem var Nope min favoritt. Elsker Midsommar. Anonymkode: 6e6f1...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #45 Del Skrevet 19. oktober 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Watches? Den har jeg ikke hørt om. Er det en skrivefeil her? Ellers enig, har sett de du nevner fra i år. Av dem var Nope min favoritt. Elsker Midsommar. Anonymkode: 6e6f1...c7b Lol , ja, Watcher! Anonymkode: c03c0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjonym Skrevet 19. oktober 2022 #46 Del Skrevet 19. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Lol , ja, Watcher! Anonymkode: c03c0...415 Og... skulle ikke trykke anonym der , oops. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. oktober 2022 #47 Del Skrevet 19. oktober 2022 Om man tar med subsjangere, så Cannibal holocaust, cannibal ferrox, zombie flesh eaters. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #48 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lol , ja, Watcher! Anonymkode: c03c0...415 Haha, det burde jeg egentlig ha skjønt. Litt treg selv her. Har sett den også. Føler jeg har sett «alt», håpet det var noe jeg hadde gått glipp av. Anonymkode: 6e6f1...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 19. oktober 2022 #49 Del Skrevet 19. oktober 2022 The Conjuring filmene, Hellraiser filmene, Childs Play filmene, Halloween filmene fra 2007 og 2009, Nightmare on Elm Street filmene, Hatchet 1-3, Feast 1-3, Insidious filmene, The Curse of Lla Lorona, Pet Sematary fra 1989, 1992 og den nye fra 2019 m.m. Jeg elsker filmer om det overnaturlige og jeg liker også veldig godt slasher filmer og katastrofe filmer. Men så langt, så er det ingen filmer som har skremt meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 19. oktober 2022 #50 Del Skrevet 19. oktober 2022 sicario skrev (8 timer siden): Om man tar med subsjangere, så Cannibal holocaust, cannibal ferrox, zombie flesh eaters. Ah, Zombie flesh eaters husker jeg godt. Ikke så skummel, men underholdende 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #51 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Synes det var merkelig at Sidney i Skrik plutselig hadde et småbarn, hun må da være 50 år. Anonymkode: 22967...675 Nei, hun gikk jo på skolen i 1eren, så kanskje slutten av 30årene? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #52 Del Skrevet 19. oktober 2022 Zidji skrev (12 timer siden): Pyramid head ja 😏😏😏 Haha glemmer aldri på spillet når man må gjemme seg i skapet og luske gjennom sprekkene, der står han på kjøkkenet og voldtar en av de mannekeng-monsterene som har bein der overkroppen skal være, det var faen meg voldsomt 🤐🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #53 Del Skrevet 19. oktober 2022 Djungelvrål skrev (På 18.10.2022 den 23.57): Er ikke så begeistret for slasher-sjangeren men husker en utrolig bra miniserie for noen år siden. Var hovedsaklig unge mennesker på en fisker-øy som ble drept en etter en. Var et litt marint miljø. Amerikansk, noen som husker. Tror serien het noe med Island/øy. Harpers island kanskje 🤔 Anonymkode: 9ca96...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. oktober 2022 #54 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Jeg personlig kan ikke fordra filmer med masse vold og gørr. Sånne "en og en blir drept om gangen"-filmer synes jeg bare er kjedelig. Gørr gjør at jeg gjemmer meg bak en pute. Eneste som interesserer meg med slike filmer er motivet til seriemorderen, men det får vi sjelden vite - eller det er særdeles overfladisk. Jeg foretrekker skrekkfilmer som ikke fokuserer på gørr eller på enkle løsninger som jump scares, men som bygger seg opp gjennnom historie, atmosfære og stemning. (Derfor jeg er så glad i The Others). Dessverre er det få slike filmer - tar gjerne mot tips! (Når det kommer til serier - digger Mike Flanningan!) Endret 19. oktober 2022 av Tabris 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 20. oktober 2022 #55 Del Skrevet 20. oktober 2022 Afraid of the dark midt i smørøye på 1990 tallet 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 20. oktober 2022 #56 Del Skrevet 20. oktober 2022 Insidious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peachly Skrevet 20. oktober 2022 #57 Del Skrevet 20. oktober 2022 Midtsommer er ganske intens og skremmende, men også veldig interessant. Veldig bra film og gjør at man reflekterer litt. The hostel er ikke en kjempebra film, men skremte vannet av meg Saw filmene har jeg ikke klart å se alle av, den første er bra, men de er for brutale og twistene i dem blir litt for absurde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 20. oktober 2022 #58 Del Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er veldig glad i horror 😃👻 For min del er det - som med sci-fi - mest vellykket når de sentrale sjangerelementene fungerer som en allegori for etiske, filosofiske eller mellommenneskelige spørsmål, slik at filmen kan gi grunnlag for ettertanke og debatt. Få sjangre kan egentlig gjøre dette så godt som horror og sci-fi, og når det utnyttes til det fulle kan jeg ofte få vel så mye utav en skrekkfilm som et hardtslående samfunnskritisk drama. Med ekstra bonuspoeng for litt adrenalinjag Fordi horror generelt lett kan lages raskt og på lavt budsjett er det på den ene siden dessverre mye av lav kvalitet, men på den andre siden kan horror av samme årsak også mye raskere ta fatt i dagsaktuelle tema og være i forkant av mange andre sjangre. Min store favoritt er helt klart Halloween (1978) - sans oppfølgere, for meg er den helt enestående; fra giallo-preget i den klaustrofobisk intense åpningsscenen til den perfekt balanserte spenningen gjennom hele filmen, drivende lydspor, uforferdet feminisme og en knalldebut av Jamie Lee Curtis. Jeg er også veldig glad i flere andre klassiske horrorfilmer som Rosemary's Baby (1968), The Shining (1980), Don't Look Now (1973), Invasion of the Body Snatchers (1978), L'ucello dalle piume di cristallo / The Bird With the Crystal Plumage (1970), Alien (1978), The Exorcist (1973) og The Texas Chain Saw Massacre (1974). Fra 90-tallet vil jeg trekke frem The Reflecting Skin (1990) og Funny Games (1997) som særlige høydepunkt. Slasher-bølgen var jeg mindre begeistret for, men synes metaelementene i Scream (1996) var effektive og herlig satiriske i sin tid ...vel, i den første filmen, hvertfall. Fra inneværende århundre er jeg veldig svak for Jordan Peele; Get Out (2017), Us (2019) og Nope (2022) var alle tre midt i blinken. I tillegg er jeg begeistret for Censor (2021), His House (2020), A Quiet Place (2018), Under the Shadow (2016) og The Babadook (2014), samt Dýrið / Lamb (2021), November (2017), The Witch (2015) som faller under sub-sjangeren folk horror. Så langt i år ser det ut til at Gæsterne / Speak No Evil (2022) skal få konkurrere med Nope om årets beste horror ❤️ Jeg liker ikke "cattle prod cinema" i det hele tatt, og begynner fort å kjede meg dersom filmen ikke har noe mer i ermet enn jump scares. "Found footage" har ikke vært noe som har funket for meg, ei heller generell exploitation cinema uten plott og retning. (Hvordan man definerer dette får riktignok være opp til hver enkelt) 13 hours ago, Tabris said: Jeg personlig kan ikke fordra filmer med masse vold og gørr. Sånne "en og en blir drept om gangen"-filmer synes jeg bare er kjedelig. Gørr gjør at jeg gjemmer meg bak en pute. Eneste som interesserer meg med slike filmer er motivet til seriemorderen, men det får vi sjelden vite - eller det er særdeles overfladisk. Jeg foretrekker skrekkfilmer som ikke fokuserer på gørr eller på enkle løsninger som jump scares, men som bygger seg opp gjennnom historie, atmosfære og stemning. (Derfor jeg er så glad i The Others). Dessverre er det få slike filmer - tar gjerne mot tips! (Når det kommer til serier - digger Mike Flanningan!) De aller fleste av filmene jeg har nevnt over har lite blod og gørr sammenlignet med slasher-segmentet av sjangeren, ei heller lener de seg på jump scares, så om det er noe der du ikke har sett kan de kanskje være verdt en titt (Med unntak av Scream, naturligvis) Det er litt blod og vold her og der (feks Alien har den beryktede scenen best kjent som "the John Hurt moment"), men generelt sikter disse filmene mot å skape en dirrende spent stemning og nagende frykt snarere enn å bare skvette, eller ekles over blod, gørr og flyvende kroppsdeler. Siden du liker The Others (2001), kan potensielt også El Orfanato / The Orphanage (2007), The Changeling (1980) og Sweet River (2020) være aktuelle. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. oktober 2022 #59 Del Skrevet 20. oktober 2022 (endret) 8 minutter siden, Melpomene said: De aller fleste av filmene jeg har nevnt over har lite blod og gørr sammenlignet med slasher-segmentet av sjangeren, ei heller lener de seg på jump scares, så om det er noe der du ikke har sett kan de kanskje være verdt en titt (Med unntak av Scream, naturligvis) Det er litt blod og vold her og der (feks Alien har den beryktede scenen best kjent som "the John Hurt moment"), men generelt sikter disse filmene mot å skape en dirrende spent stemning og nagende frykt snarere enn å bare skvette, eller ekles over blod, gørr og flyvende kroppsdeler. Siden du liker The Others (2001), kan potensielt også El Orfanato / The Orphanage (2007), The Changeling (1980) og Sweet River (2020) være aktuelle. Takk for et bra innlegg! Jeg har sett en del av filmene du nevner i hele innlegget. Av de du nevner her har jeg sett The Orphanage og likte den. Likte også The Woman in Black, fordi jeg er ekstremt svak for "haunted house"-temaet. Regner med du har sett en del fra Mike Flannigan? (Dvs jeg har bare sett seriene hans, ikke filmene. Må ta en titt på dem også). Takk for tips, skal teste de to andre filmene! Endret 20. oktober 2022 av Tabris 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. oktober 2022 #60 Del Skrevet 20. oktober 2022 Noen som har sett The haunting of Hill House? Så hele serien alene, og hadde ikke sett den alene om jeg visste hvor skummel den var. Forferdelig! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå