Gå til innhold

Foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangs mamma 🖐 Jeg er alene mor og lurer på om jeg må være med på foreldremøte det er såpass så seint at jeg ikke har tid til det 🤷‍♀️

Anonymkode: bcc29...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldremøtene finnes jo av en grunn; det er fordi det er ønske om å formidle noe til foreldrene eller diskutere noe med foreldrene. Så er det jo variende hvor nyttig/viktig det er naturligvis.

Kan man ikke så kan man ikke, men siden du er alene anbefaler jeg deg å med tiden avtale med andre / finne en fast barnevakt eller lignende sånn at du kan delta på noen i alle fall. Det kommer mange slags foreldremøter etter hvert, og det er uheldig å gå glipp av alle sammen sånn jeg ser det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Man må ikke, men det er lurt å prøve å få det til. Er det sent og en ikke har noen til å se etter barnet, så går det jo ikke, og det er det forståelse for. 

Men det er altså lurt å prioritere for å få informasjon om og være med på å påvirke hverdagen rundt barnet ditt. For meg krasjer foreldremøter og personalmøter på jobb alltid med middagslaging eller leggetid. Siden jeg ikke har familie helt i nærheten som kan komme og passe barna enkelt, er det ofte ei jente på 16, som ønsker å tjene litt penger på å sitte barnevakt, som passer barna ved slike anledninger. 

Anonymkode: 4bf5e...bdd

• Liker 1
Skrevet

Spørs jo hvor foreldremøte er, er det i barnehagen så var det for min del unødvendig.

Er det skole så er det noe annet, det må prioriteres. Da kan du eventuelt ta med barnet så kan hen leke med de andre utenfor om du ikke har noen som kan passe.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (55 minutter siden):

Spørs jo hvor foreldremøte er, er det i barnehagen så var det for min del unødvendig.

Er det skole så er det noe annet, det må prioriteres. Da kan du eventuelt ta med barnet så kan hen leke med de andre utenfor om du ikke har noen som kan passe.

Leke med de andre?

Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Leke med de andre?

Ja, leke med de andre barna. Har ikke vært på et foreldremøte på skolen hvor det ikke har vært en gjeng med barn utenfor som har vært med og leker i skolegården mens vi voksne prater. Noen er med fordi de ikke har barnevakt, noen er med for å treffe venner... Er jo alltid barn i skolegården fra morgen til kveld.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Ja, leke med de andre barna. Har ikke vært på et foreldremøte på skolen hvor det ikke har vært en gjeng med barn utenfor som har vært med og leker i skolegården mens vi voksne prater. Noen er med fordi de ikke har barnevakt, noen er med for å treffe venner... Er jo alltid barn i skolegården fra morgen til kveld.

Barn i skolegården fra morgen til kveld? Neppe. Må være lenge siden dette er snakk om. Ser ikke barn uten foreldre ute noe sted lenger, og jeg bor i et område med masse barnefamilier. Det er jo knapt aktivitet på idrettsbanene rundt om kring på kveldstid og i helg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Reign skrev (2 minutter siden):

Barn i skolegården fra morgen til kveld? Neppe. Må være lenge siden dette er snakk om. Ser ikke barn uten foreldre ute noe sted lenger, og jeg bor i et område med masse barnefamilier. Det er jo knapt aktivitet på idrettsbanene rundt om kring på kveldstid og i helg.

Ok, det har nå vært fullt her hos oss de siste 6-7 årene jeg har holdt på. 😄 En ting til jeg har bodd ved skolen de siste 10 årene og det er alltid barn og leker der.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Ok, det har nå vært fullt her hos oss de siste 6-7 årene jeg har holdt på. 😄 

Da er det nok store lokale forskjeller, og ikke noe TS kan belage seg på.

Skrevet
Reign skrev (Akkurat nå):

Da er det nok store lokale forskjeller, og ikke noe TS kan belage seg på.

Det varierer nok men jeg bor i stor by og har venner som på i mer landlige strøk og der og samles barna ofte på skolens område så at det er så voldsomt uvanlig tviler jeg på.

• Liker 1
Skrevet

Utrolig at det ikke finnes alternativer i disse dager. Flere enslige nå en før. Har hatt en lang periode med covid hvor de klarte å bruke alternativer.

Anonymkode: 95825...94a

Skrevet

Hvor gamle er barna? Jeg hadde fått barnevakt av besteforeldre/venner, eller søkt etter en barnevakt i nærområdet som kan være med barna de få timene dette er. 

Tenker at det er svært viktig at man deltar på foreldremøte, ikke bare for innholdet er viktig, men også signaleffekten. Vis til barnet at utdanning er viktig og at du vil følge opp barna dine.

Jeg er lærer selv, og det er de samme foreldrene som dropper foreldremøte. Det er dessverre de som er minst ressurssterke/som kanskje trenger det mest som dropper det.

Jeg vokste opp med en mor som alltid droppet det, hun hadde da psykiske utfordringer også, men likevel så jattet hun det bort da jeg gav lappen om foreldremøte. Var flau og lei meg for at hun ikke gikk som de andre foreldrene. Så tenk litt på det også. (Hun hadde klart å gå, hun gikk første årene men gadd ikke mer). Jeg måtte finne unnskyldinger for henne når andre spurte «mamma var syk/skulle noe». 

Anonymkode: ab5e9...347

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Det varierer nok men jeg bor i stor by og har venner som på i mer landlige strøk og der og samles barna ofte på skolens område så at det er så voldsomt uvanlig tviler jeg på.

Jeg bor i "suburbia".

Skrevet

Det blir som regel skrevet og sendt ut referat fra foreldremøter. Så du MÅ ikke delta. 
Men det er en veldig fin arena å møte de andre foreldrene på. Og mye av det som blir formidlet kommer ikke så godt frem i et referat. 

Hvis du absolutt ikke klarer å få barnevakt og gå, så allier deg med en forelder som skal, som du kan snakke med rett etterpå. Da får du i det minste den informasjonen denne oppfattet som viktig. 

Skolen hos oss forsøkte et år med litt tidlig foreldremøte med mulighet for barnepass på SFO. Målet var å få flere foreldre til å stille. Men det viste seg at veldig få benyttet seg av tilbudet, og mange av de som pleier å komme slet med å ta det så tidlig. Så det ble nok med det ene forsøket.

I barnehagen var oftest foreldremøtene ganske sent, så barna kanskje var kommet i seng og lette å få andre til å passe.

Anonymkode: c56a7...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...