Gå til innhold

Opphold på Modum Bad. Hva ville du sagt til folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, men for endel straffer det seg å være åpen.

Om du ikke vil si Modum Bad TS så kan si helt enkelt si kirurgi som vil kreve rehabilitering i etterkant. 

Noe må du si for å slippe oppringninger ofte. 

Anonymkode: 41ecd...bdf

Hvor lenge må man være borte før man får oppringning? Får man oppringninger om man sier at det er behandlingsopphold som vil vare i 8 uker. 

Anonymkode: 7449e...eff

Skrevet
Overaltalltid skrev (Akkurat nå):

Som sjef så hadde jeg satt pris på ærlighet. Og en styrke at noen velger å ta vare på seg selv. Behandling gir rett til sykepenger så du må ikke si noe. 

Men har du et greit forhold til sjefen ville jeg vært ærlig. 

Er behandlingsopphold, uten utdyping nok ærlighet? Trenger den ansatte å si noe mer?

Skrevet

Til venner og familie : jeg skal på Modum  bad. Til jobb: åtte uker sykemelding evt lagt på til sjefen at det er et behandlingsopphold så hun vet når jeg er tilbake.

Anonymkode: df2bd...f9f

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse uten fast jobb og sier, med støtte og anbefaling fra behandlere, ikke til jobb hvorfor jeg er sykemeldt nå på femte uka.

Anonymkode: 61816...ad7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Innlegg som dette er så utrolig stygge mot dem som sliter. Hvorfor i huleste skal ts påføres skyld her? Dette er virkelig ikke greit. Hn er allerede i en vanskelig situasjon og så kommer du og andre her med slike tullesvar. 

Anonymkode: 68a43...0ce

Kanskje fordi vi er flere som sliter og vil normalisere psykiske lidelser så man kan fortelle åpent om dem på lik linje med fysiske lidelser. Og fordi vi er mange som ser at åpenhet er gull. Jeg har ikke påført noen skyld, jeg forteller bare at jeg ønsker mer åpenhet. 

Anonymkode: 57c30...ef6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er behandlingsopphold, uten utdyping nok ærlighet? Trenger den ansatte å si noe mer?

Et behandlingsopphold er nok. Som sagt man trenger ikke si noe om grunnen til hva man skal ha behandling for. Men som arbeidsgiver har jeg lettere å tilpasse i arbeidsdagene når jeg vet hvordanonr ansatte har det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse uten fast jobb og sier, med støtte og anbefaling fra behandlere, ikke til jobb hvorfor jeg er sykemeldt nå på femte uka.

Anonymkode: 61816...ad7

Dette forsto jeg ikke.  Sier du til jobben hvorfor du er sykemeldt eller ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje fordi vi er flere som sliter og vil normalisere psykiske lidelser så man kan fortelle åpent om dem på lik linje med fysiske lidelser. Og fordi vi er mange som ser at åpenhet er gull. Jeg har ikke påført noen skyld, jeg forteller bare at jeg ønsker mer åpenhet. 

Fullt forståelig at du ønsker åpenhet, men det er likevel ikke greit å mase på ts om dette når hn ikke er klar for det. Snakk gjerne ut om din egen situasjon, men du har ingen rett til å presse andre til å gjøre det. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fullt forståelig at du ønsker åpenhet, men det er likevel ikke greit å mase på ts om dette når hn ikke er klar for det. Snakk gjerne ut om din egen situasjon, men du har ingen rett til å presse andre til å gjøre det. 

TS spør om råd og da gir jg det rådet jeg kan stå inne for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du snakker om åpenhet. Jeg ser på dette med å fortelle jobben hvor man skal som å utlevere personlige helseopplysninger.  Jeg vil ikke at alle og enhver skal vite det. Det legger jeg opp til og har ingen kontroll over hvis jeg sier behandlingsstedet til jobben. 

Det er en stor pris å betale for at noen ønsker mer åpenhet rundt psykiske lidelser. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS spør om råd og da gir jg det rådet jeg kan stå inne for. 

Ts har jo sagt at hn ikke ønsker å være åpen om dette til arbeidsplassen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg  fikk høre at de helst ville ha friske folk der.  Altså pasienter som ikke er altfor ressurskrevende. Hva legger du i veldig syk, 

Nei, jeg er ikke en av koordinatorene som velger hvem som skal inn, så jeg er usikker. Men jeg har jobbet med pasienter som vil inn, og det er mange mange mnd ventetid, helt opp mot et år. Men kanskje som du sier, de ønsker folk som «fungerer» bedre.

• Liker 1
Skrevet

Si nå bare at du skal på rehabilitering😊

Anonymkode: c8fac...a9b

• Liker 3
Skrevet

Løgn om innleggelse og psykisk sykdom, been there done that. Fraråder deg sterkt å lyve om det - du mister integritet og respekt. Folk « værer» at noe ikke stemmer -og du vil ikke få fred fra spørsmål noen gang.

Det beste er å si det som du er, men uten å utdype det noe særlig. Typ « Jeg skal til Modum bad. Jeg blir borte i 8 uker. «Hva er Modum bad!» En behandlingsplass der man kan få hjelp med psykiske plager. «Okei, kjipt at du sliter - håper det hjelper.

That’s it - folk bryr seg ikke.

Anonymkode: e05a7...fb1

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Heisann12345 skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg er ikke en av koordinatorene som velger hvem som skal inn, så jeg er usikker. Men jeg har jobbet med pasienter som vil inn, og det er mange mange mnd ventetid, helt opp mot et år. Men kanskje som du sier, de ønsker folk som «fungerer» bedre.

Jeg tenker at det er mulig å få opphold tidligere hvis du står på en standby liste og noen ikke kan eller vil dra dit på et avtalt tidspunkt.  Men det skaper jo en en utfordringer hvis man er i jobb og velger  å takke ja til tilbudet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker på å søke opphold der. 

Det varer i 8 uker.  Hva ville du sagt til venner og perifere bekjente?

Hva med arbeidsgiver og andre du ikke ønsker skal vite dette.  Bare søke permisjon i 8 uker? Ser det litt rart ut?

Hvor lang tid i forveien får man vite om man får plass på et utredningssopphold og 8 ukersprogrammet?

Blir du ikke sykemeldt? Jeg hadde fortalt det til de som må vite det. 

Anonymkode: 6d149...0b5

• Liker 2
Skrevet

Litt utenfor tema, men da jeg jobbet i posten og punsjet inn omadresseringer for folk som skulle midlertidig til Modum bad, så tenkte jeg heldige dem. Jeg trodde det var en laaang spa ferie dem skulle på 😁 (til mitt eget forsvar, så var eg bare atten år da jeg jobbet i posten). 

Men i den alderen som jeg er i nå og alt jeg har gått igjennom selv. Så hadde jeg bare misunt litt folk som tar tak i livet og lagt seg selv inn og jeg heier på dem. Syns det er mer og mer vanlig at folk møter veggen, har mye angst, rus problemer og har sitt og slite med. 

Anonymkode: 9bf8c...d65

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje det men da  risikerer jeg også at dette ødelegger for min jobbkarriere. I tillegg har jeg en ustabil jobbsituasjon uten fast jobb. 

Med tanke på at du ennå ikke har søkt så har du veldig god tid på å få deg fast jobb. For ventetiden er på Modum er sykt lange og det er heller ikke sikker du komme gjennom nåløyet

Anonymkode: 03330...72f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er jeg løgner om jeg ikke sier hvor jeg skal?  Helseproblemer er en privatsak. Hvorfor må da alle vite at jeg sliter psykisk?

Helse er privat og det er ingen som har noe med det å gjøre. En er ikke løgner fordi en ikke vil brette ut om det mest sårbare. Dette er ditt. 
Du blir nok sykmeldt de 8 ukene, og det er det kollegaer trenger å vite. 
skru av snapkartet når du er der hvis du vil holde det skjult. Det kan være belastende at folk prater og sender deg mld når du er på et slikt opphold. Du kan dele det hvis du føler du har lyst, men ikke fordi du føler du må forklare deg 

Anonymkode: 24dbc...906

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det må vel finnes en mellomting her mellom å forsvinne i hemmelighet versus å legges inn for behandling for psykiske helseproblemer?

Jeg har ikke lyst til at arbeidslivet skal vite mer enn de trenger å vite. 

Du sier at du trenger permisjon fordi du har noen helsemessige utfordringer du trenger å ta tak i de neste 8 ukene, og så viser du frem legeerklæringen fra legen din. Det samme sier du til kolleger, hverken mer eller mindre. De vil lure og spekulere, men det kan de bare gjøre, for som du sier, det er en privatsak for den som ønsker at det skal være det. Om de begynner å grave etter mer, sier du bare at du ikke ønsker å gå noe nærmere innpå hva alt dette dreier seg om akkurat nå eller noe slikt. 

Lykke til med oppholdet.

Anonymkode: 3cfde...3e6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...