AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #61 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Med tanke på at du ennå ikke har søkt så har du veldig god tid på å få deg fast jobb. For ventetiden er på Modum er sykt lange og det er heller ikke sikker du komme gjennom nåløyet Anonymkode: 03330...72f Dette med Modum er foreløpig bare på tankeplanet. Jeg vet at det krever søknader og god dokumentasjon. Jeg har også hørt om lange ventelister men vet ikke om den er lik for alle. De jobber gruppebasert og da kan jo sammensetning av gruppene utelukke en god del som ikke fikser grupper men samtidig åpne opp for andre som de mener passer bra inn i en gruppe. Det er også snakk om vurderingsopphold som kan ha andre ventetider enn selve behandlingsoppholdet. Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #62 Skrevet 19. oktober 2022 Ei jeg kjenner var der og hun sa det som det var, at hun var 8 uker på Modum. Anonymkode: 300cd...f80 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #63 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ei jeg kjenner var der og hun sa det som det var, at hun var 8 uker på Modum. Anonymkode: 300cd...f80 Var du hennes kollega? Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #64 Skrevet 19. oktober 2022 Hva menes med 6 ukers ventetid? Tar det 6 uker fra første vurderingsopphold ( hvis de vurderer at det er et egnet tilbud)? Dette kan vel ikke stemme. Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #65 Skrevet 19. oktober 2022 TS, jeg har vært på Modum. Ikke I 8 uker men I 12. Var på familieavd med barna. Jeg hadde samme tanker som deg, hva sier man? Siden det var barn i bildet ønsket jeg ikke at de skulle bli mobbet eller få for mange spørsmål, så sammen med Modum og skolen fikk jeg råd om å si at jeg skulle på et kurs over litt tid og at barna måtte være med siden det var i en annen by Det var det lærere og jeg informerte om til alle. Det funket helt strålende. Når jeg av og til fikk spørsmål om hva slags kurs og hvor, så klarte jeg alltid å snakke meg ut av det eller så sa jeg bare at det handlet om psykisk helse og var utenfor Oslo (tok en liten spansk en der) Folk spør ikke så mye. De nærmeste visste om det selvsagt. Når det gjelder ventetid så er det forskjellig fra avd til avd. Skal du på angst? Du kan regne ca 6mnd fra du søker til du evt er der. Det var det det tok for oss. Vi søkte høsten og var inne i mai. Da måtte vi først gjennom div intervjuer. På de andre avd er det vel annerledes, da er man vel ikke til et vurderings/utrednings opphold i en el to uker først. Hvis du er i jobb så får du sykemelding. Det er ingen grunn til å måtte være helt åpen om dette. Selv ønsket jeg ikke det stigma og de fordommer veldig mange har til psykiatri. Og ikke alle vet at Modum bad ikke er for de sykeste. Mange forbinder det med det gamle navnet "nervesanatorium". Så jeg forstår godt at du spør som du gjør. Lykke til med hele prosessen. Håper du kommer dit. Anonymkode: 268f5...592 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #66 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva menes med 6 ukers ventetid? Tar det 6 uker fra første vurderingsopphold ( hvis de vurderer at det er et egnet tilbud)? Dette kan vel ikke stemme. Anonymkode: 7449e...eff Fra du er godkjent, dvs har vært inne til vurdering. Anonymkode: 268f5...592 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #67 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fra du er godkjent, dvs har vært inne til vurdering. Anonymkode: 268f5...592 Da er det jo ikke sykt lange ventelister? Eller hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #68 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det jo ikke sykt lange ventelister? Eller hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 7449e...eff Nei det er ikke det, men det tar likevel lang tid... For fra legen sender søknad til du får svar kan det ta 2-3 mndr. De bruker lang tid på å sile ut hvem som er aktuelle og ikke. Mange gjør avslag, det er utrolig vanskelig å få plass der. Deretter tar det nye to mndr ça før du skal inn til vurdering og deretter 4-6 uker etter dette kan du evt komme på opphold. Litt annerledes prosess for fam avd men litt i samme gata. Anonymkode: 268f5...592 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #69 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det jo ikke sykt lange ventelister? Eller hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 7449e...eff Det er jo lang prosess før du det hele tatt kommer på vurderingsopphold(Om du i det hele tatt gjør det)Det er ikke sånn at du sender søknaden og så tar du seks uker og så har du plass Anonymkode: 03330...72f 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #70 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo lang prosess før du det hele tatt kommer på vurderingsopphold(Om du i det hele tatt gjør det)Det er ikke sånn at du sender søknaden og så tar du seks uker og så har du plass Anonymkode: 03330...72f Exactly! 👍 Anonymkode: 268f5...592 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #71 Skrevet 19. oktober 2022 Det er vel ikke slik at man søker seg selv til Modum bad. Det er helsepersonell som gjør det, og man blir sykemeldt. Utredningsoppholdet varer bare en uke, og etter det går det en stund før man eventuelt kommer inn på et fullt opphold. Anonymkode: e6be7...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #72 Skrevet 19. oktober 2022 Synes det er så rart at angstbehandling er mer tabu enn kreftbehandling. Begge deler er det jo ganske høy risiko for å få i løpet av livet. Jo fler som er åpne om det, jo mindre tabu blir det. Anonymkode: 35962...bf4 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #73 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel ikke slik at man søker seg selv til Modum bad. Det er helsepersonell som gjør det, og man blir sykemeldt. Utredningsoppholdet varer bare en uke, og etter det går det en stund før man eventuelt kommer inn på et fullt opphold. Anonymkode: e6be7...9d6 Vel. De er avhengige av god egensøknad som viser motivasjon. Så jeg oppfatter at det er et samarbeidsprosjekt mellom en selv og behandler. Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #74 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes det er så rart at angstbehandling er mer tabu enn kreftbehandling. Begge deler er det jo ganske høy risiko for å få i løpet av livet. Jo fler som er åpne om det, jo mindre tabu blir det. Anonymkode: 35962...bf4 Vel føler jo at stressinkontinens også er veldig tabu. Ikke kult å si at du tisset på deg fordi du satte noe i halsen og kostet uventet. Burde flere være frontfiguren på dette feltet? Eller kjønnssykdommer? Anonymkode: 7449e...eff 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #75 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei det er ikke det, men det tar likevel lang tid... For fra legen sender søknad til du får svar kan det ta 2-3 mndr. De bruker lang tid på å sile ut hvem som er aktuelle og ikke. Mange gjør avslag, det er utrolig vanskelig å få plass der. Deretter tar det nye to mndr ça før du skal inn til vurdering og deretter 4-6 uker etter dette kan du evt komme på opphold. Litt annerledes prosess for fam avd men litt i samme gata. Anonymkode: 268f5...592 Gjør de all vurderingen før de har møtt personen? Hvordan kan de vite hvordan personen passer inn hvis de bare har lest papirer🤔 Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #76 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 17.19): Dette forsto jeg ikke. Sier du til jobben hvorfor du er sykemeldt eller ikke? Anonymkode: 7449e...eff Sier ikke til jobben hvorfor jeg er sykemeldt. Sorry klønete setning. Anonymkode: 61816...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #77 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 10.21): Tenker på å søke opphold der. Det varer i 8 uker. Hva ville du sagt til venner og perifere bekjente? Hva med arbeidsgiver og andre du ikke ønsker skal vite dette. Bare søke permisjon i 8 uker? Ser det litt rart ut? Hvor lang tid i forveien får man vite om man får plass på et utredningssopphold og 8 ukersprogrammet? Anonymkode: 7449e...eff Så sant det ikke er snakk om suicidale tanker så tror jeg du får veeeeldig god tid til å tenke ut hva du skal si til folk. Anonymkode: e8b15...c4e 1
Gjest supernova_87 Skrevet 19. oktober 2022 #78 Skrevet 19. oktober 2022 Antar at du skal dit med traumebehandling? Jeg vet ikke om jeg ville sagt det til perifere bekjente, samtidig, hvorfor skulle perifere bekjente spurt? Hvis venner spurte ville jeg vel sagt det som det var. Og hvis jeg ikke ønsket å snakke mer om det, latt tema gli over til noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #79 Skrevet 19. oktober 2022 supernova_87 skrev (4 minutter siden): Antar at du skal dit med traumebehandling? Jeg vet ikke om jeg ville sagt det til perifere bekjente, samtidig, hvorfor skulle perifere bekjente spurt? Hvis venner spurte ville jeg vel sagt det som det var. Og hvis jeg ikke ønsket å snakke mer om det, latt tema gli over til noe annet. I mitt tilfelle er depresjonsbehandlingen aktuell. Jeg har stor omgangskrets, men betegner ikke alle de som jeg ofte omgås som nære venner. Så jeg hadde vel sagt det til mine nærmeste og håpt på at de ikke sa det videre igjen. Kan jo ikke pålegge venner taushetsplikt. Anonymkode: 7449e...eff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #80 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sier ikke til jobben hvorfor jeg er sykemeldt. Sorry klønete setning. Anonymkode: 61816...ad7 Bra innstilling 👍 Anonymkode: 7449e...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå