Gå til innhold

Opphold på Modum Bad. Hva ville du sagt til folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde sagt det som det er ja. Modum bad er ikke noe "farlig"- det er ikke der de tunge psykiatriske pasientene er. Eventuelt om du "må" dikte opp noe kan du si du skal på rehabilitering. Det er jo ikke langt fra sannheten i grunn.

Anonymkode: 8149d...d81

• Liker 4
Skrevet

Som arbeidsgiver hadde jeg stusset mer på at du hadde sagt at du trenger en ferie eller en pause, enn at du hadde vært ærlig om at du skal på et utredningsopplegg. Det styrker din sak og dine muligheter, og viser at du tar deg selv og karrieren på alvor. Men det er som sagt ikke min sak.

Anonymkode: 8df8b...e85

• Liker 8
Skrevet
MapleSirup skrev (3 minutter siden):

Hva skal du si da? 
PS: Du kunne vel tatt med i HI at du ikke har en fast jobb..

Jeg ville heller ikke sagt det om jeg hadde fast jobb. Men med ustabil kontrakt så risikerer jeg å ikke ha jobb når jeg kommer tilbake.

Anonymkode: 7449e...eff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke si du skal på et behandlingsopphold, men at du ikke vil si noe mer om det? 

Anonymkode: 2731a...ce3

Jo det er mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er enig med de andre her,vær ærlig. Og vi får ikke bort stigma på psykiske problem hvis folk skal skjule det

Anonymkode: 57c30...ef6

Innlegg som dette er så utrolig stygge mot dem som sliter. Hvorfor i huleste skal ts påføres skyld her? Dette er virkelig ikke greit. Hn er allerede i en vanskelig situasjon og så kommer du og andre her med slike tullesvar. 

Anonymkode: 68a43...0ce

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MapleSirup skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er sykdommen din som snakker her. Folk tillegger deg ikke skam, det gjør du selv.

Det er du og andre i tråden her tillegger ts skam. 

Anonymkode: 68a43...0ce

• Liker 1
Skrevet
MapleSirup skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er sykdommen din som snakker her. Folk tillegger deg ikke skam, det gjør du selv.

Selv om det var verre før er det fremdeles mye stigma rundt dette. Mange tillegger en i stor grad skam ennå.

Dette er TS sin privatsak om hun/ han ønsker det.

Anonymkode: a24b5...086

• Liker 7
Skrevet
MapleSirup skrev (42 minutter siden):

Dette argumentet høres veldig rart ut. Hadde jeg vært helt frisk hadde jeg ikke hatt behov for et behandlingsopphold.  Da hadde jeg heller ikke trengt å føle på skam. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Da jeg ble lagt inn på familieavd med mamma i 2 uker fikk jeg lærer til å fortelle klassen min, 5.kl at jeg var på «allergitesting» 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som arbeidsgiver hadde jeg stusset mer på at du hadde sagt at du trenger en ferie eller en pause, enn at du hadde vært ærlig om at du skal på et utredningsopplegg. Det styrker din sak og dine muligheter, og viser at du tar deg selv og karrieren på alvor. Men det er som sagt ikke min sak.

Anonymkode: 8df8b...e85

Hadde utredningsopphold vært nok info for deg som arbeidsgiver eller ville du ønsket mer info om hva jeg ble behandlet for og hvor lang prosessen skulle være for at det ikke skulle fremstå som rart?

Eller hva med sykemelding? Er det bra nok? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette argumentet høres veldig rart ut. Hadde jeg vært helt frisk hadde jeg ikke hatt behov for et behandlingsopphold.  Da hadde jeg heller ikke trengt å føle på skam. 

Der mistet du poenget. Du skriver om frykt for å bli dømt på jobben. Min kommentar er at frykten for å bli dømt ofte skyldes psykisk sykdom i seg selv.

Hvorfor ellers tror du «normalt friske» mennesker dømmer psykisk syke? Eller var det din egen holdning? 
For hvis ikke så gjentar jeg at jeg tror det er sykdommen som snakker.

Skrevet
Marye skrev (47 minutter siden):

Da jeg ble lagt inn på familieavd med mamma i 2 uker fikk jeg lærer til å fortelle klassen min, 5.kl at jeg var på «allergitesting» 

Det er anderledes med barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om det var verre før er det fremdeles mye stigma rundt dette. Mange tillegger en i stor grad skam ennå.

Dette er TS sin privatsak om hun/ han ønsker det.

Anonymkode: a24b5...086

Ja. Men hvorfor spør man om råd på Kg når man er så sukkerbit sin sak?

Svaret er jo at man ikke er det. Å få masse  råd om å vikle seg inn i løgner er forhåpentligvis ikke det man etterspør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker på å søke opphold der. 

Det varer i 8 uker.  Hva ville du sagt til venner og perifere bekjente?

Hva med arbeidsgiver og andre du ikke ønsker skal vite dette.  Bare søke permisjon i 8 uker? Ser det litt rart ut?

Hvor lang tid i forveien får man vite om man får plass på et utredningssopphold og 8 ukersprogrammet?

Du får vel sykemelding når du skal i behandling. Arbeidsgiver har taushetsplikt. Kollegaer trenger ikke vite noe. 

Jeg syns vi skal ha åpenhet om psykisk helse. Ville sagt at jeg trenger litt hjelp og det beste for meg nå er et opphold og jeg har vært heldig å fått plass på Modum bad i 8 uker. 

Anonymkode: 3f61b...77b

• Liker 3
Skrevet
MapleSirup skrev (2 timer siden):

Der mistet du poenget. Du skriver om frykt for å bli dømt på jobben. Min kommentar er at frykten for å bli dømt ofte skyldes psykisk sykdom i seg selv.

Hvorfor ellers tror du «normalt friske» mennesker dømmer psykisk syke? Eller var det din egen holdning? 
For hvis ikke så gjentar jeg at jeg tror det er sykdommen som snakker.

jeg har ikke sagt noen steder at jeg frykter å bli dømt. Jeg er først og fremst opptatt av at dette er private helseopplysninger som jeg ikke ønsker at hvem som helst skal vite og dele.  På samme måte ønsker jeg heller ikke at alle skal vite om mine underlivsproblemer. Det siste tror jeg at jeg får større forståelse for at jeg vil ha privat, i hvertfall her på forumet. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med de andre her,vær ærlig. Og vi får ikke bort stigma på psykiske problem hvis folk skal skjule det. 

Anonymkode: 57c30...ef6

Nei, men for endel straffer det seg å være åpen.

Om du ikke vil si Modum Bad TS så kan si helt enkelt si kirurgi som vil kreve rehabilitering i etterkant. 

Noe må du si for å slippe oppringninger ofte. 

Anonymkode: 41ecd...bdf

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er sinnsykt langt ventetid på Modum bad, så hvis du ikke er veldig syk kan du vente i mange mnd. Men du blir sykemeldt og får penger fra Nav. Og du er ikke pålagt å si noe til arbeidsgiver om hvorfor du er sykemeldt.

Endret av Heisann12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke pålagt å si noe, men jeg syntes det var deilig å fortelle alle som fikk vite at jeg var på Rauland AiR at det var fordi jeg var utbrent. Jeg hadde tro på at ting ble lettere i ettertid, så det var best for jobben også at jeg var der.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du ikke si du skal på et behandlingsopphold, men at du ikke vil si noe mer om det? 

Anonymkode: 2731a...ce3

Selvfølgelig, men jeg hadde brukt mye mer energi på å snakke om dette for å prøve å finne ut hva det var enn hvis jeg fikk vite bittelitt mer. Bare fordi jeg var bekymret for personen, men jeg har ganske god fantasi og kunne nok sett for meg mye som var verre enn det som sikkert er tilfelle om du drar til Modum.

Anonymkode: c815c...498

• Liker 2
Skrevet
Heisann12345 skrev (47 minutter siden):

Det er sinnsykt langt oppholdstid på Modum bad, så hvis du ikke er veldig syk kan du vente i mange mnd. Men du blir sykemeldt og får penger fra Nav. Og du er ikke pålagt å si noe til arbeidsgiver om hvorfor du er sykemeldt.

Jeg  fikk høre at de helst ville ha friske folk der.  Altså pasienter som ikke er altfor ressurskrevende. Hva legger du i veldig syk, 

• Liker 1
Skrevet

Som sjef så hadde jeg satt pris på ærlighet. Og en styrke at noen velger å ta vare på seg selv. Behandling gir rett til sykepenger så du må ikke si noe. 

Men har du et greit forhold til sjefen ville jeg vært ærlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...