AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Vi har hatt svææære utgifter denne måneden og må bremse ned skikkelig for å få det til å gå opp til neste lønn om ti dager. Så jeg tar gjerne imot ideer om sunne, billige middager som deres tenåringer liker. Blir veldig takknemlig for alle tips! Anonymkode: 7a601...4b7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Enkle ting som ostesmørbrød, havregrøt, tomatsuppe med egg, hjemmebakt brød/rundstykker til for eksempel, restemiddag a la pytt i panne o.l, speilegg, grønnsakssuppe, stekt ris. Ting som ikke er helt middag nødvendigvis, men som kan gå i en begrenset periode hvis det er krise. Se i fryseren og spise opp det man har der/lage av det. Anonymkode: 6e691...b12 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 - Havre gryn med vanilje yoghurt 🤌 - brødskive dypt inn i eggerøre stekes i panne serveres med rømme og salat 🤌 - Nudler kokt med work grønnsaker 🤫 - spaghetti Anonymkode: ac5bb...b53 1
Embla Othea Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 (endret) Hva har du i fryseren/kjøleskapet som du kan bruke? Noen tips er: Pytt i panne Havregrøt med salt topping Toast Supper Fiskewok Nudler Pasta bolognese Endret 18. oktober 2022 av Embla Othea 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Takk for svar. Pasta bolognese, nudler med wok og supper høres ut som noe jeg kan sjekke ut Resten var ikke middagsmat - jeg har aktive ungdommer som trenger næring. Anonymkode: 7a601...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Brokkolipasta: kok pasta, brokkoli, surr pølser med høy kjøttandel i panne med hvitløk og chili, bland alt med litt olivenolje. Enkelt og godt. Hjemmelaga fiskegrateng: lages opp en del i løpet av helgen og fryser ned i former. Lapskaus av svineknoke. Chili sin eller con carne Kikertgryte Vi hadde en challange med Ungdommen her at vi skulle spise vegetar en hel uke, bra for miljøet og lommeboken, også prøver vi å ha vegetarmiddag 1-2 dager i uken. Anonymkode: 4dbe3...14e 4
Reign Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Pasta bolognese, nudler med wok og supper høres ut som noe jeg kan sjekke ut Resten var ikke middagsmat - jeg har aktive ungdommer som trenger næring. Anonymkode: 7a601...4b7 Jeg skulle til å si det samme - mye folk her som har null peiling på hva som må inkluderes i et typisk middagsmåltid. Kjøper bønner og linser, og erstatt kjøttet i retter med dette. Det er billig - og sunt! 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Sjekk forskjellige vegetarretter. Du sparer masse på å droppe kjøtt/fisk noen måltider i uka. F. Eks denne: https://www.nrk.no/mat/naeringsbolle-med-sotpotet_-hummus-og-quinoa-1.15443092 eller blomkålsuppe, indisk daal, gulrotsuppe med røde linser osv. Det finnes jo en masse gode vegetaroppskrifter på pasta/risotto også Nå er det f. eks god sopp Anonymkode: f606a...4f2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Hjemmelaget pizza. Billige ingredienser for å lage deigen også kan fyllet være hva dere liker. Kan også ha halvt-om-halvt hvis folk har ulike smaker. Anonymkode: 96bb5...314
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Løksuppe, grønnsakssuppe, https://matfrabunnenfb.blogg.no/1492428903_15_nye_middager_under_70_kr_for_familie_p_4.html https://matfrabunnenfb.blogg.no/1476109340_middager_under_70_kr_.html Anonymkode: 61dd7...859
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Kjøp wokblanding, kyllingfilet og bacon og cremfraishe og rør alt sammen, mmmm😊 Anonymkode: 19e1e...0d6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har hatt svææære utgifter denne måneden og må bremse ned skikkelig for å få det til å gå opp til neste lønn om ti dager. Så jeg tar gjerne imot ideer om sunne, billige middager som deres tenåringer liker. Blir veldig takknemlig for alle tips! Anonymkode: 7a601...4b7 Pizza. Lasagne. Pytt-i-panne. ostesmørbrød. Pasta. Det meste av middag er billig. Om du i tillegg gjør dem litt sunnere blir de enda billigere. (Lager pizzabunn og andre brødvarer selv, mikser saus og dipp selv heller enn å kjøpe halvfabrikata, dropper kjøtt til fordel for sopp eller bønner) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Pasta bolognese, nudler med wok og supper høres ut som noe jeg kan sjekke ut Resten var ikke middagsmat - jeg har aktive ungdommer som trenger næring. Anonymkode: 7a601...4b7 Nå er jeg litt usikker på logikken din, ts. Du fikk flere forslag på havregrøt. En rett stappet full av næring og energi. Er den mer frokost enn middag? Om man tenker firkantet og tradisjonelt, ja. Er den også mer næring enn nudler? Det er den, uten sammenligning. Anonymkode: 99b7f...2ec 2
Egvilværeanonym Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 Spaghetti bolognese (ser noen skriver pasta men det er ikke det samme for meg 🤪) Tortellini (usikker hvordan det skrives) med carbonara saus Laks og pasta eller spaghetti med carbonara saus - her kan man også legge til grønnsaker. Meksikansk gryterett. pasta salat. Generelt sett spiser jeg og mannen en del fjordland middag, det er litt dyrt men når vi bare er to så går det i perioder 😄
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #15 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjøp wokblanding, kyllingfilet og bacon og cremfraishe og rør alt sammen, mmmm😊 Anonymkode: 19e1e...0d6 Steke i panne eller ovn? Anonymkode: 28618...39e
kri.star Skrevet 18. oktober 2022 #16 Skrevet 18. oktober 2022 Tenåringen har ansvaret for middagen denne uken. Hun har selv bestemt middag, skal handle inn og lage den. Ukesmenyen ser slik ut: Mandag - Laks med poteter og brokkoli. Tirsdag - Grove pannekaker med tomatsuppe Onsdag: Wok med kylling Torsdag: Karbonader med potetmos Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget sushi Søndag: Røkt svinekam med hasselback poteter. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #17 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Steke i panne eller ovn? Anonymkode: 28618...39e Stor kjele, men stek kjøtt i panner først, om du kjøper wokblanding så blir det jo vassent om du blander alt på en gang Anonymkode: 19e1e...0d6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #18 Skrevet 18. oktober 2022 Iiker de indisk? i så fall er vegetariske gryteretter type dahl både lett å lage og billig. Vi lager ofte en stor prosjon og fryser ned til en restmiddag eller to. Lager en enkel saus med en boks hakka tomat, kokosmelk og karripasta( vi liker gul best), og 3 dl tørre split mung dhal ( eller røde linser) og vann til å justere konsistensen. Har også oppi 2 store hakket løk, 2-3 gulrot, squash, 1 blomkål, egentlig det vi har i kjølpskapet av restegrønnsaker, koker til linsene er møre smnaker til med salt eller østersaus og har i litt hakket fersk koriander og peanøtter til slutt. Dette blir en diger gryte, men vi lager som sagt til å fryse ned porsjoner. Bruker å servere med nan eller pitabrød og kanskje en chutney på glass. Dette er en hit hos oss. Anonymkode: bd245...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #19 Skrevet 18. oktober 2022 Vi er 4 stk og bruker kun en halv pakke kjøttdeig når vi skal spise taco, gryte eller pasta. Supplerer da med bønner i stedet, både for å spare litt penger og for å spise mindre kjøtt. Tomatsuppe med fulllkornspasta egg og ristet brød med smør. Her er det lett å lage suppe generelt fra bunnen, feks søtpotetsuppe. Fiskekaker med makaroni, grønnsaker og saus. Fiskeboller er også rimelig. Svineknoke er rimelig og rotgrønnsaker ect er i sesong. Her går det an å lage lapskaus eller kjøttsuppe og servere med brød eller rundstykker eller flatbrød Kylling med ris og enkel salat. Ungene her elsker ris med soyasaus. Hel kylling er ofte rimeligere enn kyllingfilet og kan lages VELDIG god. Vi lager gjerne pølse- og makaroniform evt omelett med brød hvis vi skal bruke opp rester, både pålegg og grønnsaker. Prøver å være flinke til å ha sånne restemat-dager. Mat som kastes er Mat ut vinduet. Og du, ungene dauer ikke av å ha havregrynsgrøt til middag en dag selv om de er aktive og i vekst. Vi er også flinke til å sjekke nedsatt pga dato-disken og er fleksible hvis vi finner noe på tilbud der. Anonymkode: 25d2b...660 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #20 Skrevet 18. oktober 2022 Bakte poteter. Lag eget kryddersmør. En boks rømme. Topping av litt strimlet bacon eller rester av skinke. Det en måtte ha av friskt grønt/salat ved siden av. Anonymkode: b9f58...603 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå