AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Hei. Jeg sliter veldig med fordøyelsen. Er hele tiden oppblåst, mye luft. Men det verste er at når jeg promper så lukter det avføring. Det stinker skikkelig. Er redd for at det er samlet avføring i tarmene. Nå vurderer jeg å ta tarmskylling. Og lurer på om noen her har gjort det og kan fortelle meg om hvordan det fungerer og om du hadde bra resultat av det. ts Anonymkode: 81ad3...517
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har tatt tarmskylling for mange år siden, og har delte erfaringer med det. Kan hjelpe, men kan også skade. Jeg ville heller anbefalt en god probiotika kur over tid. Anonymkode: 6b0e3...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har tatt tarmskylling for mange år siden, og har delte erfaringer med det. Kan hjelpe, men kan også skade. Jeg ville heller anbefalt en god probiotika kur over tid. Anonymkode: 6b0e3...e4b Hei. Takk for tips. Er det noe probiotika du kan anbefale ? ts Anonymkode: 81ad3...517
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Takk for tips. Er det noe probiotika du kan anbefale ? ts Anonymkode: 81ad3...517 Jeg har ikke hatt noe godt resultat av den vanlige probiotikaen selv, og foretrekker noe som heter sporebiotics. Den er veldig dyr, men svært effektiv. Eneste som har hatt noe effekt på meg. De har den her https://www.detox.no/product-page/megasporebiotic-sporebiotika OBS, jeg fikk mye kramper og kvalme av den i begynnelsen, men det gikk seg til. Viktig å begynne med små doser. Ellers kan det være at probiotikaen du får kjøpt hos helsekosten er mer enn bra nok for deg. Jeg ville ta meg en tur dit og hørt hva de anbefaler (de kjenner produktene best). Anonymkode: 6b0e3...e4b
Kalevala Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Tarmskylling er ikke en anbefalt behandling, både fordi det ikke virker - og fordi det kan gjøre skade. Det er spesielt frarådet hvis du har problemer med fordøyelsen. Tarmen har sitt eget rensesystem. Det å spyle vann inn i tarmene forstyrrer den funksjonen. https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/tykktarm/artikkel/tarmskylling---trenger-vi-det/69000779 2
Nuttery Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg gjør det i blant (hjemme), men prøver å regulere magen med mykgjørende midler og kosthold. Jeg tar heller en Dulcolax-tablett før jeg legger meg/10 dråper laxoberal før jeg tarmskyller. Det er "siste utvei".
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Nuttery skrev (18 minutter siden): Jeg gjør det i blant (hjemme), men prøver å regulere magen med mykgjørende midler og kosthold. Jeg tar heller en Dulcolax-tablett før jeg legger meg/10 dråper laxoberal før jeg tarmskyller. Det er "siste utvei". Er det tarmskylling eller "enema" du gjør da? Anonymkode: 6b0e3...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 9.14): Hei. Jeg sliter veldig med fordøyelsen. Er hele tiden oppblåst, mye luft. Men det verste er at når jeg promper så lukter det avføring. Det stinker skikkelig. Er redd for at det er samlet avføring i tarmene. Nå vurderer jeg å ta tarmskylling. Og lurer på om noen her har gjort det og kan fortelle meg om hvordan det fungerer og om du hadde bra resultat av det. ts Anonymkode: 81ad3...517 Du har ikke vurdert å ta en sjekk hos legen? Laktoseintoleranse og cøliaki gir ofte problemer med for mye gass i tarmene. Anonymkode: 7b3fa...d92
PITTY Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 9.14): Hei. Jeg sliter veldig med fordøyelsen. Er hele tiden oppblåst, mye luft. Men det verste er at når jeg promper så lukter det avføring. Det stinker skikkelig. Er redd for at det er samlet avføring i tarmene. Nå vurderer jeg å ta tarmskylling. Og lurer på om noen her har gjort det og kan fortelle meg om hvordan det fungerer og om du hadde bra resultat av det. ts Anonymkode: 81ad3...517 Ville sikkert være en deilig følelse for deg å få tømt deg skikkelig. Og det er mulig, har gjort det selv. Jeg gjør dette en fem- seks ganger årlig. Drikke-regime som du drikker før endo/koloskopi undersøkelse er én mulighet. Den tar jeg sjeldnest. Det er jævlig mye du må drikke av middelet. I tillegg forstyrrer det noe på en type fuktbalanse i tarmen. Men her tømmer du deg virkelig. Dulcolax er stikkpille og tømmer nedre del av tarmen. Foretrekkes hvis du ønsker å benytte deg av denne løsningen regelmessig.. Dette jeg sier her er ikke egen konstruerte utsagn. Har diskutert med gastrokirurg på dette. Dette er altså hurtigløsning, men jeg synes det er så befriende at jeg velger dette hvis jeg har en periode med litt hard mage. Probiotika som foreslås her, og endel annet av produkter som virker forbyggende er selvsagt lurt. Og hvis du er typen som kun sitter i sofaen absolutt hele tiden så blir man lett obstipert. Har en egen kokeløsning av frukter som vi lager hjemme også. Vi kaller den turbo-syltetøy. Mange veier til Rom altså, hvis du har trøbbel med magen.
Nuttery Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 10.04): Er det tarmskylling eller "enema" du gjør da? Anonymkode: 6b0e3...e4b Sistnevnte.
Jentegutt Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg tar enema på meg selv mellom 2-4 ganger i mnd, syns det er befriende, har drevet med dette i mange år, jeg fyller meg selv opp med 4 liter, magen står som en balong, ligger så lenge jeg klarer etter at jeg har fylt meg opp, føler jeg får renset ut masse dritt bokstavelig talt, føler meg ren og 10kg lettere, syns det er deilig, har vært til tarmskylling flere ganger for mange år siden, likte det også, men veldig dyrt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 9.14): Hei. Jeg sliter veldig med fordøyelsen. Er hele tiden oppblåst, mye luft. Men det verste er at når jeg promper så lukter det avføring. Det stinker skikkelig. Er redd for at det er samlet avføring i tarmene. Nå vurderer jeg å ta tarmskylling. Og lurer på om noen her har gjort det og kan fortelle meg om hvordan det fungerer og om du hadde bra resultat av det. ts Anonymkode: 81ad3...517 Hold deg langt unna tarmskylling. Men legg om kostholdet ditt. Anonymkode: 8d641...9f2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 Nuttery skrev (5 timer siden): Sistnevnte. To veldig forskjellige ting. Enema renser bare 1/5 av tarmen, mens tarmskylling er mer dyptgående og tar alt. Enema er mao mye mer skånsomt. Anonymkode: 6b0e3...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Enema er nydelig, så lenge man gjør det skånsomt og hygienisk, og ikke for ofte. Det er både godt for magen og litt erotisk samtidig. Men man skal vite hva man gjør. Hadde en periode med mye luft, treg mage, og alt var.... ille luktende. Tok en kveld med 3 runder enema, hva jeg blandet i vannet får være en hemmelighet, men etter det fungerer det bra igjen. Anonymkode: 0a5c5...ba9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 Jeg har selv fått utført tarmskylling en rekke ganger på en Colon-Hydro-klinikk. Det hjelper mye mot oppblåsthet og treg mage, og det er en sann lettelse å få ut all driten som har samlet seg opp. Selve behandlingen gjør ikke noe vondt, skjønt det føles ganske rart, og foregår ved at en maskin sakte pumper inn vann gjennom en slange. Etterpå føler man seg lett i hodet og kroppen, og som regel i mye bedre humør. Det hjelper mye mot stress og tankekjør, i tillegg til det fysiske. Slike behandlinger koster ganske mye, så et billigere alternativ er å kjøpe klyster-utstyr for å utføre tarmskylling hjemme. Selv om dette er mer tungvint å sette opp, og krever at man gjentar fyllingen flere ganger for å bli helt tom, gir det de samme gode virkningene. I perioder av livet har jeg utført slike behandlinger hjemme hos meg selv nærmest hver helg. Følelsen av å være så full på innsiden er også ganske deilig. Anonymkode: b269c...417
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 Jentegutt skrev (På 22.10.2022 den 16.10): Jeg tar enema på meg selv mellom 2-4 ganger i mnd, syns det er befriende, har drevet med dette i mange år, jeg fyller meg selv opp med 4 liter, magen står som en balong, ligger så lenge jeg klarer etter at jeg har fylt meg opp, føler jeg får renset ut masse dritt bokstavelig talt, føler meg ren og 10kg lettere, syns det er deilig, har vært til tarmskylling flere ganger for mange år siden, likte det også, men veldig dyrt. Mine erfaringer er veldig like. Anonymkode: b269c...417
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 13.05): Enema er nydelig, så lenge man gjør det skånsomt og hygienisk, og ikke for ofte. Det er både godt for magen og litt erotisk samtidig. Men man skal vite hva man gjør. Hadde en periode med mye luft, treg mage, og alt var.... ille luktende. Tok en kveld med 3 runder enema, hva jeg blandet i vannet får være en hemmelighet, men etter det fungerer det bra igjen. Anonymkode: 0a5c5...ba9 Enema er ikke tarmskylling. Anonymkode: 6b0e3...e4b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Hva heter det avføringsmiddelet man tar før endoskopi igjen? Var det reseptfritt? Anonymkode: a7fbb...db3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 10.18): Hei. Takk for tips. Er det noe probiotika du kan anbefale ? ts Anonymkode: 81ad3...517 https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/helse/2018/09/11/195431745/forskning-probiotika-ikke-sa-bra-for-tarmhelse-som-tidligere-antatt Anonymkode: 778a3...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå