Gå til innhold

Ordleif fra barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva slags ord fra barndommen sier dere fremdeles nå i voksenalder selv om det er ansett som "feil"?  Om dere ikke sier noen ord feil nå lenger, bare del ord dere sa i barndommen😂 her er mine ord: 

Dergogdalbane 

Leppestift ~ sier fremdeles

Varmt vanns spreder ~ lærte korrekte ordet forje uke😂😂

Dinge på døren ~ sier fremdeles

Endret av Heipådegådu
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lyst å lære et nytt ord korrekt denne uken også? Det heter "forrige", ikke "forje" 😄

Da jeg var liten, pleide jeg å si frabrikk, ikke fabrikk. Husker ikke når jeg sluttet med det, men jeg var fremdeles barn.

Noe jeg derimot sa feil hele livet og langt ut i voksen alder, var merkesnavnet til den kjente iskremprodusenten Hennig Olsen. Det er "Hennig" uten "n" foran den siste g'en i navnet. Altså ikke Henning. Men Hennig. Sjokk! Jeg har alltid lest og uttalt det feil.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Lyst å lære et nytt ord korrekt denne uken også? Det heter "forrige", ikke "forje" 😄

Da jeg var liten, pleide jeg å si frabrikk, ikke fabrikk. Husker ikke når jeg sluttet med det, men jeg var fremdeles barn.

Noe jeg derimot sa feil hele livet og langt ut i voksen alder, var merkesnavnet til den kjente iskremprodusenten Hennig Olsen. Det er "Hennig" uten "n" foran den siste g'en i navnet. Altså ikke Henning. Men Hennig. Sjokk! Jeg har alltid lest og uttalt det feil.

Henning Olsen sa jeg opp i voksen alder og 😅😆

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Henning Olsen sa jeg opp i voksen alder og 😅😆

Jeg og🤭

Sier det faktisk enda🙄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Heipådegådu skrev (45 minutter siden):

Hva slags ord fra barndommen sier dere fremdeles nå i voksenalder selv om det er ansett som "feil"?  Om dere ikke sier noen ord feil nå lenger, bare del ord dere sa i barndommen😂 her er mine ord: 

Dergogdalbane 

Leppestift ~ sier fremdeles

Varmt vanns spreder ~ lærte korrekte ordet forje uke😂😂

Dinge på døren ~ sier fremdeles

Hva er feil med leppestift? Det er faktisk det det heter.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (41 minutter siden):

Sier selv Henning Olsen selv om jeg er fra Sørlandet og burde vite det 😆

• Liker 1
Skrevet
Embla Othea skrev (21 minutter siden):

Sier selv Henning Olsen selv om jeg er fra Sørlandet og burde vite det 😆

Tror nesten de fleste gjør det, jeg fikk det forklart av en bekjent som heter Henning 😆

Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Ånei det sier jeg jo enda!! Haha nei så vittig

Skrevet
cleangal skrev (3 timer siden):

Hva er feil med leppestift? Det er faktisk det det heter.

Er vist "Lebestift "

Skrevet (endret)
Heipådegådu skrev (3 minutter siden):

Er vist "Lebestift "

Er det ikke motsatt? Alle sier leppestift nå, men FØR var det riktige å si lebestift. Litt gammeldags stavemåte og uttale, stammer sikkert fra dansk (som vi var mer påvirket av før i tiden).

Da jeg vokste opp på 70 tallet, så sa alle "hårlakk" også. I dag sier jo ingen det, alle har oppdatert det til det mer engelske ordet hårspray.

Endret av Million
flyttet et ord i en setning
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...