Drizzt Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bedriften-har-overlevd-to-verdenskriger_-_-for-ille-hvis-stromprisene-skal-knekke-oss-1.16138009 Bare 1 av mange lignende artikler. Næringslivet er i knestående. Små og mellomstore familiedrevne bedrifter er rett før konkurs. Denne vinteren kommer vi til å se en bølge av konkurser og økt arbeidsledighet. En bølge av nyfattige på NAV som hadde grei økonomi før. Døde bysentre rundt om på landet med tomme lokaler. Det er utrolig trist at denne regjeringen ikke evner å tenke langsiktig og ikke evner å ta riktige beslutninger. Strømpriser, renter, drivstoffpriser og matpriser kommer til å ta knekken ikke bare på folk, men også på næringslivet. Mens Støres største fokus er hvordan andre land har det, burde han for lengst begynne å bekymre seg for hvordan hans eget land har det. Er hans motto: Après moi le déluge? (her til de som ikke vet hva det betyr: https://en.wikipedia.org/wiki/Après_moi,_le_déluge) 4 1
Nymerïa Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg jobber masse med små bedrifter og ser ikke det samme som deg. Ja, det er mulig at noen må knipe inn noen steder og ja, det er mulig at noen som er svært sårbare for strømpriser kommer til å slite. Men det er ikke det samme som at "næringslivet er i knestående" og at vi får en konkursbølge. De aller fleste bedrifter har strømpriser som en liten andel av totalkostnadene. Og så har du også de bedriftene som tjener rått på de økte energiprisene. De burde hjelpe de som sliter.
Drizzt Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2022 NymeriaRhoynar skrev (6 minutter siden): Jeg jobber masse med små bedrifter og ser ikke det samme som deg. Ja, det er mulig at noen må knipe inn noen steder og ja, det er mulig at noen som er svært sårbare for strømpriser kommer til å slite. Men det er ikke det samme som at "næringslivet er i knestående" og at vi får en konkursbølge. De aller fleste bedrifter har strømpriser som en liten andel av totalkostnadene. Og så har du også de bedriftene som tjener rått på de økte energiprisene. De burde hjelpe de som sliter. Jeg håper du ikke bedømmer alle som forbruker strøm ut fra hvordan de som tjener på strøm har det? Her hvor jeg bor er det mange små og mellomstore bedrifter som sliter fordi: de har fått enorm økning i strømregningen uten å ha økt strømforbruk og uten noe form for støtte de har fått mindre omsetning fordi kundene har fått dårligere kjøpekraft og kjøper mye mindre eller har forsvunnet helt de har ikke råd til å senke prisene ytterligere og selge med tap fordi de har mye større regninger å betale de har brukt opp omtrent alt av reservekapital gjennom 2 år med pandemi og 1 år med udugelig regjering De få som tjener på de høye strømprisene kan ikke brukes som mal for hvordan næringslivet har det generelt på små og mellomstore bedrifter nivå. 4
Nymerïa Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): NymeriaRhoynar skrev (12 minutter siden): Jeg håper du ikke bedømmer alle som forbruker strøm ut fra hvordan de som tjener på strøm har det? Nei, de små bedriftene jeg jobber med tjener ikke på strøm. Men strømregningene deres er heller ikke avgjørende for hvordan de klarer seg. Det jeg reagerer på er uttalelsene dine om at "Næringslivet er i knestrående" og at det kommer en bølge av konkurser. Jeg tror at noen kommer til å slite, andre tjener på strømprisene. Men for de fleste kommer det ikke til å bli kjempestore endringer. Jeg uttaler meg som næringsdrivende selv som utelukkende lever av næringslivskunder.
Gjest Paramount Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Drizzt skrev (6 minutter siden): Jeg håper du ikke bedømmer alle som forbruker strøm ut fra hvordan de som tjener på strøm har det? Her hvor jeg bor er det mange små og mellomstore bedrifter som sliter fordi: de har fått enorm økning i strømregningen uten å ha økt strømforbruk og uten noe form for støtte de har fått mindre omsetning fordi kundene har fått dårligere kjøpekraft og kjøper mye mindre eller har forsvunnet helt de har ikke råd til å senke prisene ytterligere og selge med tap fordi de har mye større regninger å betale de har brukt opp omtrent alt av reservekapital gjennom 2 år med pandemi og 1 år med udugelig regjering De få som tjener på de høye strømprisene kan ikke brukes som mal for hvordan næringslivet har det generelt på små og mellomstore bedrifter nivå. Helt enig. Staten vil vokse enormt og næringslivet vil knekke fullstendig sammen. Myndighetene vil pøse på med støttepakker som er helt dødfødte. Eneste løsning er at Staten gir fra seg både inntektsøkning og mer enn det. Skattene må veldig mye ned rett og slett.
Gjest Paramount Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 NymeriaRhoynar skrev (4 minutter siden): Nei, de små bedriftene jeg jobber med tjener ikke på strøm. Men strømregningene deres er heller ikke avgjørende for hvordan de klarer seg. Det jeg reagerer på er uttalelsene dine om at "Næringslivet er i knestrående" og at det kommer en bølge av konkurser. Jeg tror at noen kommer til å slite, andre tjener på strømprisene. Men for de fleste kommer det ikke til å bli kjempestore endringer. Jeg uttaler meg som næringsdrivende selv som utelukkende lever av næringslivskunder. Ubegripelig at du har så lite peiling. En total depresjon har aldri vært nærmere, og du ser knapt nok skyer i horisonten?
fjellglad Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Konkurstallene øker, og det vil ikke bli gjort noe for å stoppe dem. Av en eller annen grunn ser regjeringspartiene på bedrifter som fiender, rike kakser som skor seg på andre. At det er disse bedriftene som skaper verdier for Norge så vel som sørger for arbeidsplasser slik at folk har noe å leve av, ser ut til å gå dem hus forbi. Det er utrolig skremmende, men jeg vet helt ærlig ikke hva som kan gjøres (bortsett fra et regjeringsskifte). 3
yamask Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 NymeriaRhoynar skrev (18 minutter siden): Nei, de små bedriftene jeg jobber med tjener ikke på strøm. Men strømregningene deres er heller ikke avgjørende for hvordan de klarer seg. Det jeg reagerer på er uttalelsene dine om at "Næringslivet er i knestrående" og at det kommer en bølge av konkurser. Jeg tror at noen kommer til å slite, andre tjener på strømprisene. Men for de fleste kommer det ikke til å bli kjempestore endringer. Jeg uttaler meg som næringsdrivende selv som utelukkende lever av næringslivskunder. Hva slags små bedrifter jobber du med da, om jeg tør spørre? Og dette er kanskje i byene? På bygda finner du andre historier. Her jeg bor har den største bedriften slått seg konkurs (der jeg jobba) fordi istedenfor strømregning på 60.000 kom den på 400.000. Det er et kjempegammelt bygg og det hadde kosta millioner å bygge om for å innfri kravene for å få støtte. 16 personer mista jobben. Nærbutikken har sagt opp de fleste ansatte og eierne jobber mye selv for å få det til å gå rundt. Kafeen/restauranten nedenfor oss har stengt for vinteren. Rett og slett alt av næringsliv sliter og er truet. Beveger man seg nedover til første bygd er det mørkt i gatene og samtlige restauranter snakker om konkursfare. At du er ekspert på næringslivet og mener det ikke er noen reell fare viser bare at du ikke har løftet blikket noe særlig. For oss som bor midt oppi det er det skikkelig krevende. Jeg har et stort nettverk i reiselivsnæringen og privateide familiehotell som er drevet gjennom generasjoner frykter nå at de må stenge for godt. Det er kun Thon, Choice og Radisson som vil greie seg gjennom dette om det fortsetter på dette sporet. Nå må jeg leve på 60% av inntekten min frem til jeg får ny jobb. Både samboer (som også mistet jobben pga strømpriser) og jeg må altså da pakke sammen hele livet vårt og flytte til en ny del av landet for å jobbe. Vi flyttet til dette stedet fordi det var her vi skulle leve og bo. Det kan vi ikke lenger. Her er det dødt. 5
Nymerïa Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 fotballjenta skrev (8 minutter siden): At du er ekspert på næringslivet og mener det ikke er noen reell fare viser bare at du ikke har løftet blikket noe særlig. Hvor skriver jeg at jeg er ekspert på næringslivet? TS uttaler seg generelt når hun skriver "Næringslivet er i knestående". Jeg kjenner meg ikke igjen i det fra min erfaring. Og jeg har erfaring selv om jeg ikke har skrevet at jeg er ekspert.
Drizzt Skrevet 18. oktober 2022 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2022 NymeriaRhoynar skrev (3 timer siden): Nei, de små bedriftene jeg jobber med tjener ikke på strøm. Men strømregningene deres er heller ikke avgjørende for hvordan de klarer seg. Det jeg reagerer på er uttalelsene dine om at "Næringslivet er i knestrående" og at det kommer en bølge av konkurser. Jeg tror at noen kommer til å slite, andre tjener på strømprisene. Men for de fleste kommer det ikke til å bli kjempestore endringer. Jeg uttaler meg som næringsdrivende selv som utelukkende lever av næringslivskunder. OK, fra din boble ser det helt fint ut. Men livet utenfor boblen er skikkelig dystert. Paramount skrev (3 timer siden): Helt enig. Staten vil vokse enormt og næringslivet vil knekke fullstendig sammen. Myndighetene vil pøse på med støttepakker som er helt dødfødte. Eneste løsning er at Staten gir fra seg både inntektsøkning og mer enn det. Skattene må veldig mye ned rett og slett. Riktig. Det hjelper ikke å tilby støtte i form av lån. For å unngå behovet for støtte, må staten rett og slett slutte å opptre som en grådig bankmann. I praksis betyr det mye lavere strømpriser, mye lavere drivstoffpriser og mye lavere renter. Her kutter regjeringen fra alle ender, øker renter, mapriser, drivstoff og strøm og det går bare 1 vei dessverre. Kollaps. NymeriaRhoynar skrev (2 timer siden): TS uttaler seg generelt når hun skriver "Næringslivet er i knestående" og så i neste setning skriver TS Små og mellomstore familiedrevne bedrifter er rett før konkurs Hvilken oversikt har du over små og mellomstore bedrifter som klarer seg så bra i dag? 3
Apis Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Drizzt skrev (12 timer siden): https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bedriften-har-overlevd-to-verdenskriger_-_-for-ille-hvis-stromprisene-skal-knekke-oss-1.16138009 Bare 1 av mange lignende artikler. Næringslivet er i knestående. Små og mellomstore familiedrevne bedrifter er rett før konkurs. Denne vinteren kommer vi til å se en bølge av konkurser og økt arbeidsledighet. En bølge av nyfattige på NAV som hadde grei økonomi før. Døde bysentre rundt om på landet med tomme lokaler. Det er utrolig trist at denne regjeringen ikke evner å tenke langsiktig og ikke evner å ta riktige beslutninger. Strømpriser, renter, drivstoffpriser og matpriser kommer til å ta knekken ikke bare på folk, men også på næringslivet. Mens Støres største fokus er hvordan andre land har det, burde han for lengst begynne å bekymre seg for hvordan hans eget land har det. Er hans motto: Après moi le déluge? (her til de som ikke vet hva det betyr: https://en.wikipedia.org/wiki/Après_moi,_le_déluge) Tror vi kan se bort fra partipolitikk og land, Støre og de andre globalistene på tinget er mest opptatt av EU, Ikke nasjonalstatene 1
I Grosny Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 Drizzt skrev (På 18.10.2022 den 8.59): https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bedriften-har-overlevd-to-verdenskriger_-_-for-ille-hvis-stromprisene-skal-knekke-oss-1.16138009 Bare 1 av mange lignende artikler. Næringslivet er i knestående. Små og mellomstore familiedrevne bedrifter er rett før konkurs. Denne vinteren kommer vi til å se en bølge av konkurser og økt arbeidsledighet. En bølge av nyfattige på NAV som hadde grei økonomi før. Døde bysentre rundt om på landet med tomme lokaler. Det er utrolig trist at denne regjeringen ikke evner å tenke langsiktig og ikke evner å ta riktige beslutninger. Strømpriser, renter, drivstoffpriser og matpriser kommer til å ta knekken ikke bare på folk, men også på næringslivet. Mens Støres største fokus er hvordan andre land har det, burde han for lengst begynne å bekymre seg for hvordan hans eget land har det. Er hans motto: Après moi le déluge? (her til de som ikke vet hva det betyr: https://en.wikipedia.org/wiki/Après_moi,_le_déluge) Jeg er helt helt enig med deg. Men det er for snevert å legge skylda på Ap og Sp alene. Det er ikke motstand i de andre partiene heller (untatt Rødt og Frp). Hele det politiske miljøet er imot Norges folk og næringsliv, og koser seg med fete strøminntekter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå