Gå til innhold

Hvilken EL-bil bør vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to voksne i starten av 30-årene med (snart) to små barn. Så snart familieforøkelsen er et faktum er tiden inne for en ny og større bil. 
Pr. i dag kjører vi en liten fossil stasjonsvogn ingen av oss egentlig er fornøyd med. 
Vi bor rett utenfor Oslo og har lader til elbil i garasjen. Vi føler dermed at tiden er inne for å tenke elektrisk. Vi lever relativt aktive liv og er avhengige av å kunne ha med pulk, sykkelvogn, barnevogner etc. i bilen. Det blir langkjøring et par ganger i året, men for det meste småkjøring i Oslo/Viken. 

Vi har tenkt å kjøpe brukt, og bilene vi til nå så vidt har kikket på er Skoda Enyaq og Tesla 3. Vi er egentlig ganske grønne når det gjelder bil begge to, så jeg trenger tips. Hva bør vi se etter, noe vi bør unngå og andre erfaringer settes stor pris på. Noen? 😊

Anonymkode: 6e4a5...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var som dere. Ønsket oss en stor elbil til familie på 4 og kjøpte den gjerne brukt. 
Angående bruktkjøp ville jeg undersøkt om det i det hele tatt lønner seg. Alle de store el bilene er forholdsvis nye (unntatt tesla s og x), og vi oppdaget at du nå får rimeligere bil om du bestiller den fabrikkny kontra å kjøpe en 1 år gammel bruktbil. På grunn av lang leveringstid fra produsentene. De vi testet var.

tesla 3 - alt for liten

skoda enyaq - alt for lang leveringstid og bruktbilene kostet ca 80 000 mer enn en ny en.

kia ev 6 - nydelig å kjøre, men litt for liten. Spesielt i baksetet. 

hyundai ionic - klarte ikke se bort fra utseende på denne. Syns den er fæl. 

tesla model y - fikk dårlig service av tesla forhandleren og bestemte oss for å boikotte hele merket. Fikk aldri testet bilen, noe som var litt synd. Ikke noe glad i utseende her heller, men tror dette er en god bil. 

Vi endte til slutt opp med en vw id 4. Den var som et kompromiss mellom alle de overnevnte. Litt lite bagasjerom kontra enyaqen, men fant ut at vi heller kompenserer med en takboks om det trengs på bilferier. 
ungene har masse plass i baksetet, 4 hjulstrekk og lang rekkevidde. Og en mye bedre pris enn alle de andre jeg nevnte.

Anonymkode: 22a53...547

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruktbiler er dyrere enn nye nå, som AB over også sier. Ifølge Motor/NAF er Hyundai Ioniq 5 det beste nybilkjøpet nå, men jeg mener søstermodellen Kia EV6 er et betydelig bedre kjøp. Du får ikke flyttbar bakbenk og litegrann mindre plass i bagasjerommet, men til gjengjeld har bilen knapper til de viktigste funksjonene og er derfor betydelig mer brukervennlig enn Hyundai. Ioniqen har også en dashbordskjerm som er lysegrå/hvitt på baksiden, og som reflekteres i frontruta. Det hadde irritert meg grønn og blå!! Derfor: Kia.

Vil dere ha noe større enn dette - noe jeg mener ikke er nødvendig for en familie med 2 små og vogn - bør dere se på all slags kinesiske tilbud. Det er omtrent de som kan levere nå, noe som kan endre seg på kort sikt når Biden kom med forbud mot at amerikanere kan jobbe med "chips" i Kina. Det er litt krise nå.

Anonymkode: ec62d...ad2

• Nyttig 2
Skrevet

Vi gikk for mg

Anonymkode: 3a036...07b

Skrevet

Hvilken av de? Fint at dere klarte å bestemme dere så fort! :)

Skrevet

Tesla 3 er en knall bil, men blir nok i minste laget hvis dere skal ha med barnevogn 

Anonymkode: 6753c...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 22.43):

Vi gikk for mg

Anonymkode: 3a036...07b

Det var ikke jeg, altså trådstarter, som svarte dette. Vi er fortsatt ganske «på jordet» når det gjelder bil. 

Har sett litt på ulike alternativer, men ikke prøvekjørt ennå. Siktet litt i retning av ID6, men er skeptisk til bagasjeromsplassen. Har også tittet litt på KIA EV6, som fremstår som en interessant bil. Har lest at den dessverre ikke egner seg særlig for kjørende over 1.87 meter dersom du skal ha det komfortabelt. Vi er to lange voksne og trenger en bil som har plass til mannen på 2,0 meter i cockpit, og fortsatt ha to bilstoler baki. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 7.33):

Bruktbiler er dyrere enn nye nå, som AB over også sier. Ifølge Motor/NAF er Hyundai Ioniq 5 det beste nybilkjøpet nå, men jeg mener søstermodellen Kia EV6 er et betydelig bedre kjøp. Du får ikke flyttbar bakbenk og litegrann mindre plass i bagasjerommet, men til gjengjeld har bilen knapper til de viktigste funksjonene og er derfor betydelig mer brukervennlig enn Hyundai. Ioniqen har også en dashbordskjerm som er lysegrå/hvitt på baksiden, og som reflekteres i frontruta. Det hadde irritert meg grønn og blå!! Derfor: Kia.

Vil dere ha noe større enn dette - noe jeg mener ikke er nødvendig for en familie med 2 små og vogn - bør dere se på all slags kinesiske tilbud. Det er omtrent de som kan levere nå, noe som kan endre seg på kort sikt når Biden kom med forbud mot at amerikanere kan jobbe med "chips" i Kina. Det er litt krise nå.

Takk for godt innspill. Som jeg skrev allerede virker dette som en interessant bil, men har lest et sted at det ikke er god plass i førersetet for personer over 187 cm. Mannen er 2 meter, så den falt dessverre et stykke ned på listen av den grunn. For alt vi vet kan det jo hende det gjelder både VW ID6 og Teslaene også…

Skrevet

Vi har Tesla model 3, to barn, 5 og 7 år gamle. Forutsetninger til å gå over til elbil, ble jo nettopp de tingene du nevner, at vi ikke lengre trenger en barnevogn i bagasjen, og vi har snudd begge barna fremover nå, så mannen på 190 cm får plass. :) Jeg skulle kanskje ønske vi hadde model Y men vi får plass, også med model 3. Men dette er jo 5+år frem i tid, for dere.

ja, jeg hjelper jo ikke.. Skoda eniaq eller NIO ES8 er vel store nok varianter for dere. VW ID 4 er overraskende liten, i forhold. Men ingen av disse får du kjøpt brukt, sånn egentlig. Ikke noe særlig billigere enn nye. 

Anonymkode: 142c0...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har lest at den dessverre ikke egner seg særlig for kjørende over 1.87 meter dersom du skal ha det komfortabelt. 

Prøvekjør! Jeg er 1,92m og reagerer ikke på det. Men det har vært en del asiatiske biler som har vært trange for meg før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prøvekjør! Jeg er 1,92m og reagerer ikke på det. Men det har vært en del asiatiske biler som har vært trange for meg før.

Kult! Har du barne-bilstoler bak deg da? Kan jeg spørre hvilke biler som har vært for trange (slik at vi kan se bort fra de modellene/merkene). Samboeren min er 8 cm. høyere enn deg, så hvis noe er for trangt for deg kan vi nesten garantere at det blir for lite for han også. 

Skrevet

Har en Tesla 3 og en Y. Begge er supre familiebiler, men det kan bli litt kluss led barnevogn i 3, da bagasjerommet har liten åpning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kult! Har du barne-bilstoler bak deg da? Kan jeg spørre hvilke biler som har vært for trange (slik at vi kan se bort fra de modellene/merkene). Samboeren min er 8 cm. høyere enn deg, så hvis noe er for trangt for deg kan vi nesten garantere at det blir for lite for han også. 

Nope, ferdig med barneseter. Men om han er 2m høy må dere bare begynne å prøve biler. Mange kan man låne en helg, eller fra lørdag ettermiddag til mandag morgen. Kan være litt kjekt å teste grundig.

Det var noen biler som var for små. Særlig Polestar 2, overraskende nok. Vi slå begge hodet i A stolpen på vei inn, og i baksetet sier Polestar selv at ingen over 1,80 får plass pga taket. Det er også merkelig trang og skjev benplass i de. Div. MG biler ble veldig trange bak for barna når sjåfør- og passasjersete var langt nok bak (og MG har ikke rattvarme!).

Barna ville helst ha Maxus Euniq 5, en minivan. Den var svært romslig.

Skrevet

Vi har BMW iX3. Super bil! Romslig, sprek og har alt vi trenger. God rekkevidde og er gjerrig på forbruk. 

Anonymkode: 6684c...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...