Gå til innhold

GLU 1-7 vs Sykepleie vanskelighetgrad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken av de to vil dere si er vanskelig? Spiller ikke rolle om interesse fordi jeg er interessert i begge retning. Med tanke på akademisk og arbeidskrav som må til osv, hvilken er vanskelig å kombinere med deltidsjobb? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleien er ofte preget av lange og ja dertil ulønnede praksisperioder på 6-12 uker. Halvparten av studiet er jo praksis. Men det er også veldig lett å få en relevant deltidsjobb ved siden av som feks tilkalling på sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus og lignende. Første året er relativt tungt med fag som anatomi, fysiologi og sykdomslære, men jobber man godt med disse fagene så vil man få igjen mye for det senere også. Behersker du matematikknivået fra ungdomsskolen greit så skal ikke legemiddelregning være vanskelig og faget er egentlig ganske interessant. 

Så må en huske at lærerutdanningen er master da. Ulempen med sykepleieutdanningen er jo at arbeidslivet består mye av ugunstig arbeidstid, men dette vet du jo sikkert. Begge deler garanterer deg jo nærmest jobb i andre enden, men er jo stressfullt på hver sin måte tenker jeg. Husk at første og andreklassinger kan jo ha en modenhet som barnehagebarn. Og hverdagen på et sykehus kan jo bestå av pasientklokker som ringer i et sett i tillegg til alle andre oppgavene man skal gjennom som medisinhåndtering feks. En del pasienter får jo ordinert ørten medisiner feks hvorav noe tabletter og andre ting IV som man ofte må blande ut selv. Ja så må man jo stelle pasienter hvor det trengs. Så en viktig egenskap for sykepleie er å kunne holde fokus selv om ting brenner. Når man prøver å gjøre ting veldig kjapt så skjer det ofte feil og det skjer ofte feil ved legemiddelhåndtering ( https://sykepleien.no/meninger/2022/09/risikoen-feil-er-stor ) 

Selv ble jeg kasta ut av sykepleiestudiet fordi jeg strøk i praksis to ganger, men jeg vil jo ta med meg mye av det jeg har lært da. 

Anonymkode: 80eb8...e15

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sykepleien er ofte preget av lange og ja dertil ulønnede praksisperioder på 6-12 uker. Halvparten av studiet er jo praksis. Men det er også veldig lett å få en relevant deltidsjobb ved siden av som feks tilkalling på sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus og lignende. Første året er relativt tungt med fag som anatomi, fysiologi og sykdomslære, men jobber man godt med disse fagene så vil man få igjen mye for det senere også. Behersker du matematikknivået fra ungdomsskolen greit så skal ikke legemiddelregning være vanskelig og faget er egentlig ganske interessant. 

Så må en huske at lærerutdanningen er master da. Ulempen med sykepleieutdanningen er jo at arbeidslivet består mye av ugunstig arbeidstid, men dette vet du jo sikkert. Begge deler garanterer deg jo nærmest jobb i andre enden, men er jo stressfullt på hver sin måte tenker jeg. Husk at første og andreklassinger kan jo ha en modenhet som barnehagebarn. Og hverdagen på et sykehus kan jo bestå av pasientklokker som ringer i et sett i tillegg til alle andre oppgavene man skal gjennom som medisinhåndtering feks. En del pasienter får jo ordinert ørten medisiner feks hvorav noe tabletter og andre ting IV som man ofte må blande ut selv. Ja så må man jo stelle pasienter hvor det trengs. Så en viktig egenskap for sykepleie er å kunne holde fokus selv om ting brenner. Når man prøver å gjøre ting veldig kjapt så skjer det ofte feil og det skjer ofte feil ved legemiddelhåndtering ( https://sykepleien.no/meninger/2022/09/risikoen-feil-er-stor ) 

Selv ble jeg kasta ut av sykepleiestudiet fordi jeg strøk i praksis to ganger, men jeg vil jo ta med meg mye av det jeg har lært da. 

Oi, hva skal til for å stryke praksis? Eller hva fikk deg til å stryke den?

Anonymkode: 2d881...fc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, hva skal til for å stryke praksis? Eller hva fikk deg til å stryke den?

Anonymkode: 2d881...fc1

Det er jo egentlig veldig få som stryker praksis, det vil jeg iallefall si.  Godt under 10%. Men hos meg ble det påpekt at kommunikasjonen min var for dårlig med pasientene så at en del følte seg utrygge på meg. Er jo egentlig en ganske introvert person så en del sånn smalltalk og sånn kommer ikke helt natrulig for meg. Prøvde så godt jeg klarte å rette opp i dette, men det var ikke nok.  Siste praksis ble jeg jo kasta ut to uker før den var ferdig  enda de på et møte to dager før sa de hadde sett en del fremgang siden midtvurderingen. Så nei er nok bare meg som er udugelig. Faglig sett så de ikke at jeg gjorde noen store feil underveis, men man må jo nesten ta tak i det når pasienter føler seg utrygge naturlig nok. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er sykepleier o trives godt i yrket, men om valget mitt stod mellom lærer og sykepleier hadde jeg nok valgt lærer. Vet ikke hvor gammel du er og om du har familie? Jeg begynte på sykepleien rett etter vgs,

Jeg hadde ikke barn eller mann da. Så å jobbe kveld, natt, helg, 1 mai, 17 mai, påske, pinse, jul osv var jo bare deilig. Så er det veldig enkelt å få jobb, jobbet flere steder etter praksisplass og startet på sykehus da jeg var ferdig utdannet. 

Var veldig gøy og jeg trives enda i jobben, men, det er jo ingen selvfølge å ha fri julaften, 17 mai og ting som etterhvert betyr mye når man får egen familie.  Hadde jeg vært aktuelt til å være lærer så ville jeg nok heller valgt det. 

Anonymkode: 25c2d...c7c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...