Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #61 Skrevet 19. november 2022 Oi shit! Jeg er lettere sjokkert! Jeg har satt meg skikkelig inn i kattemat den siste tiden, og forsøkt å sammenligne matbutikkfôr med dyrebutikkfôr. Det virker som det er mye "korrupsjon" blant produsentene. Alle sier at produktene deres gir et velbalansert og fullverdig måltid til kattene, nesten uavhengig av ingredienser. For å ikke snakke om at veterinærer bruker veterinærfôr fra Hills, Purina Pro Plan og RC, som alle egentlig er dårlige merker, da spesielt de to sistnevnte. Det viser seg at Purina Pro Plan drives av produsenten "Purina", som også produserer Friskies, Purina One, Gourmet og Latz, hvorpå de to sistnevnte også selges på dyrebutikker. RC, derimot, de styres av Mars INC. Vet dere hvilke fôr de også produserer? Whiskas! I tillegg Ecuanuba og Iams som også selges på dyrebutikker. Det er jo fullstendig misvisende. Flere av fôrene i dyrebutikken (RC, Ecuanuba, Latz, Iams, Gourmet og Purina Pro Plan), som flere av dem markedsføres som "bra fôr" er i bunn og grunn av samme produsenter som Friskies og Whiskas. Veterinærer anbefaler Hills, RC og Pro Plan, men ingen av de er spesielt gode. De inneholder lite kjøtt, mye korn og fyllstoff, og er ikke like næringstette som andre fôr (Orijen, Acana, N&D Farmina..). Her er det så mye rart at jeg blir helt svett. Veterinærer reklamerer for dårlig fôr. Fôr som kamufleres som "gode fôr" på dyrebutikken er egentlig like dårlige som de verste butikkfôrene. Skremmende, rett og slett. 2
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #62 Skrevet 19. november 2022 Én ting, Whiskas og Friskies skriver jo begge at kattene vil få i seg alle viktige næringsstoffer ved å innta dette fôret, men det er direkte feil. Fôrene inneholder for mye salt, for mye korn, og for lite kjøtt. Det er næringsfattig og kan gå utover syn, hørsel, balanse, fordøyelse og hjerne. Likevel promoteres det som "velbalansert fullfôr". Er ikke dette å regne som villedende reklame? Jeg synes jeg ser store plakater, "McDonalds mat, næringsrike og fullverdige måltider til alle aldre. Her får du alt av næringsstoffer du trenger for en god helse"… Det hadde blitt ramaskrik. Hvorfor godtar forbrukerne slik villedende reklame hva angår dyrefôr? 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #63 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Dette er jeg veldig nysgjerrig på, og jeg ser at Dogman har bokser av Canagan. De ser veldig næringsrike ut, men dessverre er de på vei ut av sortimentet… Jeg må nok kapre noen bokser før de forsvinner! De har posene på musti og, «prøve» boks med flere smaker. Anonymkode: 51f41...fd4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #64 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Oi shit! Jeg er lettere sjokkert! Jeg har satt meg skikkelig inn i kattemat den siste tiden, og forsøkt å sammenligne matbutikkfôr med dyrebutikkfôr. Det virker som det er mye "korrupsjon" blant produsentene. Alle sier at produktene deres gir et velbalansert og fullverdig måltid til kattene, nesten uavhengig av ingredienser. For å ikke snakke om at veterinærer bruker veterinærfôr fra Hills, Purina Pro Plan og RC, som alle egentlig er dårlige merker, da spesielt de to sistnevnte. Det viser seg at Purina Pro Plan drives av produsenten "Purina", som også produserer Friskies, Purina One, Gourmet og Latz, hvorpå de to sistnevnte også selges på dyrebutikker. RC, derimot, de styres av Mars INC. Vet dere hvilke fôr de også produserer? Whiskas! I tillegg Ecuanuba og Iams som også selges på dyrebutikker. Det er jo fullstendig misvisende. Flere av fôrene i dyrebutikken (RC, Ecuanuba, Latz, Iams, Gourmet og Purina Pro Plan), som flere av dem markedsføres som "bra fôr" er i bunn og grunn av samme produsenter som Friskies og Whiskas. Veterinærer anbefaler Hills, RC og Pro Plan, men ingen av de er spesielt gode. De inneholder lite kjøtt, mye korn og fyllstoff, og er ikke like næringstette som andre fôr (Orijen, Acana, N&D Farmina..). Her er det så mye rart at jeg blir helt svett. Veterinærer reklamerer for dårlig fôr. Fôr som kamufleres som "gode fôr" på dyrebutikken er egentlig like dårlige som de verste butikkfôrene. Skremmende, rett og slett. Kjempe bra!!!! Noe annet mars (royal canin) eier er sheba, dreamies og pedigree… I tillegg til hoved «temaet» deres som faktisk er sjokolade… Vet ikke helt i hvilken verden man tenker at en av verdens største firma som produserer hovedsakelig sjokolade for mennesker, og kjøper opp alle selskap de anser som en trussel, er de som bryr seg om helsen til kattene/hundene våres.. Litt morsomt at kursholderen på royal kanin kurset sa at mars var en familiebedrift og gav inntrykk for at det var en «koselig liten familiebedrift som hadde gått i generasjoner og VIRKELIG brant for dyrenes beste»… Det stemmer jo absolutt ikke, hvorfor skulle de da selge whiskas? Tror mange ikke vet at royal canin var et veterinærfôr startet av en veterinær og hadde en HELT annen oppskrift før.. Så kjøpte mars opp firmaet og bom, da ble det plutselig endret oppskrift og korn var SÅ bra for de obligatoriske kjøtteterene… Ja det har sikkert ingenting med å gjøre at det er drit billige ressurser… En ting som er VELDIG kjipt er at nå har faktisk mars kjøpt opp ORIJEN…. (Jeg antar acana også siden de har samme produsent??)… Så jeg tipper det vil bli litt endring i oppskriften der dessverre….. Anonymkode: 51f41...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #65 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Én ting, Whiskas og Friskies skriver jo begge at kattene vil få i seg alle viktige næringsstoffer ved å innta dette fôret, men det er direkte feil. Fôrene inneholder for mye salt, for mye korn, og for lite kjøtt. Det er næringsfattig og kan gå utover syn, hørsel, balanse, fordøyelse og hjerne. Likevel promoteres det som "velbalansert fullfôr". Er ikke dette å regne som villedende reklame? Jeg synes jeg ser store plakater, "McDonalds mat, næringsrike og fullverdige måltider til alle aldre. Her får du alt av næringsstoffer du trenger for en god helse"… Det hadde blitt ramaskrik. Hvorfor godtar forbrukerne slik villedende reklame hva angår dyrefôr? Fordi at: 1. Kjæledyr sin helse har nå nettopp kommet i vinden… De færreste er vandt med å tenke over hva som er bra eller ikke for dyret for de er vandt med at det bare er som det alltid har vært. 2. Når man har trodd at tørrfôr, veterinærfôr osv er god mat hele livet og gitt det til kattene i beste mening, så tar det MYE til for å endre mening… 3. Man stoler på dyrlegen sin… De færreste vet hvor lite ernæring dyrlegene har, at det er royal canin og hills som kurser de, og at mars(royal) eier ALLE anicura butikkene… Så nylig at anicura hadde tatt inn godbiter fra carnilove, og carnilove(kanskje ikke det aller beste det heller men) er kornfritt og mye mer likt de gode fôrene enn royal/hills osv… Jeg ble veldig overrasket at av de tok det inn.. Men det betyr jo bare at de merker at etterspørselen for kornfritt/mer kjøttbasert er høyere og de ser at de må tilpasse seg… Anonymkode: 51f41...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #66 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi at: 1. Kjæledyr sin helse har nå nettopp kommet i vinden… De færreste er vandt med å tenke over hva som er bra eller ikke for dyret for de er vandt med at det bare er som det alltid har vært. 2. Når man har trodd at tørrfôr, veterinærfôr osv er god mat hele livet og gitt det til kattene i beste mening, så tar det MYE til for å endre mening… 3. Man stoler på dyrlegen sin… De færreste vet hvor lite ernæring dyrlegene har, at det er royal canin og hills som kurser de, og at mars(royal) eier ALLE anicura butikkene… Så nylig at anicura hadde tatt inn godbiter fra carnilove, og carnilove(kanskje ikke det aller beste det heller men) er kornfritt og mye mer likt de gode fôrene enn royal/hills osv… Jeg ble veldig overrasket at av de tok det inn.. Men det betyr jo bare at de merker at etterspørselen for kornfritt/mer kjøttbasert er høyere og de ser at de må tilpasse seg… Anonymkode: 51f41...fd4 Hva er galt med carnilove? 😶 Anonymkode: c874b...983
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #67 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva er galt med carnilove? 😶 Anonymkode: c874b...983 Sier ikke at det er noe galt med det, bare at det ikke er det aller beste! De har mange forskjellige fôr med forskjellige ingredienser, men noen av de inneholder litt mer salt enn nødvendig, så har de også et par ingredienser som er unødvendig, og som ikke er forsket så mye på i sammenheng med kattehelse. Men så skal det jo sies at jeg mener absolutt ingen tørrfôr er bra. Så er det og tilfeller der det er litt kjøttmel og diverse. Men våtfôrene virker bra og mine får selv godbiter fra carnilove, det er 100 ganger bedre enn royal og hills, jeg bare vet om en del bedre fôr på markedet derfor jeg skrev det. Anonymkode: 51f41...fd4 1
Coffeebear Skrevet 19. november 2022 #68 Skrevet 19. november 2022 Har alltid gitt kattene mine Royal Canin, men byttet over til Appetitt etter anbefaling fra hun som jobbet i dyrebutikken. Royal Canin hadde visst mye fyll i foret som katter ikke trengte. Var senere på dyrlegen med kattene hvor jeg ble spurt hva slags kattefor jeg gir dem. Da jeg svarte at jeg brukte å gi Royal Canin, men nylig byttet over til et annet for, ble dyrlegen nesten sur og lurte på hvorfor. Da jeg fortalte om dette med unødig fyll i Royal Canin fikk jeg bare som svar at slik forskning skulle hun likt å se (eller noe i den stil, hun trodde hvertfall ikke noe på det). Har alltid trodd Royal Canin var et kvalitetsmerke da det selges både i dyrebutikker og hos dyrlegen, men føler folk har sterke meninger om det faktisk er et bra merke eller ikke. Synes det er litt vanskelig når "fagpersoner" er så delte i sine meninger. Kattene mine liker hvertfall både Royal Canin og Appetitt, så jeg har heldigvis ikke noe problem på det området. 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 19. november 2022 #69 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (8 timer siden): Én ting, Whiskas og Friskies skriver jo begge at kattene vil få i seg alle viktige næringsstoffer ved å innta dette fôret, men det er direkte feil. Fôrene inneholder for mye salt, for mye korn, og for lite kjøtt. Det er næringsfattig og kan gå utover syn, hørsel, balanse, fordøyelse og hjerne. Likevel promoteres det som "velbalansert fullfôr". Er ikke dette å regne som villedende reklame? Jeg synes jeg ser store plakater, "McDonalds mat, næringsrike og fullverdige måltider til alle aldre. Her får du alt av næringsstoffer du trenger for en god helse"… Det hadde blitt ramaskrik. Hvorfor godtar forbrukerne slik villedende reklame hva angår dyrefôr? Og, man er ikke pålagt å inkludere alle ingredienser i dyrefor, det er tydeligvis helt andre regler enn med menneskemat. Jeg spurte VOM om det var smaksforsterker i vitaminblandingen deres, men det var visst forretningshemmeligheter....
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #70 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 23.29): Bramble var ikke verdens eldste hund. Den rekorden har Bluey som ble over 29 år. Den veganske hunden manglet altså flere år på å ta igjen Bluey. Dessuten bør du se på advarselen på toppen av nettsiden du linket til: Og så er hund og katt forskjellige. En katt vil bli syk og dø på et vegansk kosthold siden det ikke inneholder alt en katt (eller et menneske) trenger. En hund kan klare seg. En hund kan spise bare kattemat, men en katt skal ikke ha bare hundemat siden de vil bli syke. Anonymkode: 76816...e01 Artikkelen vil ikke anbefale noen dietter, verken med eller uten kjøtt. Det har ingenting med at et vegansk kosthold er dårlig for hunder. Jeg svarte ab som sier en hund ikke kan leve et vegabsk kosthold, noe som er feil, som jeg beviste . Ikke belær med hverken om hunder, mennesker eller katter, jeg vet mer enn nok om det. Og et menneske og en hund klarer seg utmerket på et vegansk kosthold. En veganer har mindre risk å pådra seg sykdommer som kan lede til død. Men dette er avsporing, så jeg kuttet diskusjonen her https://sentientmedia.org/do-vegans-live-longer-than-meat-eaters/ Anonymkode: ae4de...1c1
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #71 Skrevet 19. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjempe bra!!!! Noe annet mars (royal canin) eier er sheba, dreamies og pedigree… I tillegg til hoved «temaet» deres som faktisk er sjokolade… Vet ikke helt i hvilken verden man tenker at en av verdens største firma som produserer hovedsakelig sjokolade for mennesker, og kjøper opp alle selskap de anser som en trussel, er de som bryr seg om helsen til kattene/hundene våres.. Litt morsomt at kursholderen på royal kanin kurset sa at mars var en familiebedrift og gav inntrykk for at det var en «koselig liten familiebedrift som hadde gått i generasjoner og VIRKELIG brant for dyrenes beste»… Det stemmer jo absolutt ikke, hvorfor skulle de da selge whiskas? Tror mange ikke vet at royal canin var et veterinærfôr startet av en veterinær og hadde en HELT annen oppskrift før.. Så kjøpte mars opp firmaet og bom, da ble det plutselig endret oppskrift og korn var SÅ bra for de obligatoriske kjøtteterene… Ja det har sikkert ingenting med å gjøre at det er drit billige ressurser… En ting som er VELDIG kjipt er at nå har faktisk mars kjøpt opp ORIJEN…. (Jeg antar acana også siden de har samme produsent??)… Så jeg tipper det vil bli litt endring i oppskriften der dessverre….. Anonymkode: 51f41...fd4 Hæææ? Hvor står det at mars har kjøpt opp Orijen? Det er jo krise… Håper ikke det er sant! Jeg trodde det var Champions petfood, samme produsent som Acana? Endret 19. november 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #72 Skrevet 19. november 2022 Det kan se ut som at de ulike fôrtypene fra dyrebutikkene stiller seg slik, Produsenter Premium fôr fra dyrebutikk Orijen: Champion Petfood Acana: Champion Petfood N&D Farmina: Farmina Petfood Wellness Core: WellPet LLC Monster: Tree of Pets AS Carnilove: Vafo Brit care: Vafo Vigor and Sage: Vigor & Sage Norway Bozita: Lantmannen Doggy AS Fish4cats: Fish4Pets Ltd Canagan: Canagan Group (Symply Pet Foods Ltd) Fôr i mellomsjiktet (?) Hills: Colgate Fôr tilsvarende matbutikk PurinaP.P: Purina (NB:Friskies/Purina one) Gourmet (våtfôr): Purina Latz (våtfôr): Purina Iams: Mars INC (NB:Whiskas/Perfect Fit) Ecuanuba: Mars INC RC: Mars INC Sheba (våtfôr): Mars INC 1
tussi680 Skrevet 19. november 2022 #73 Skrevet 19. november 2022 Min går på Royal Canin +12 nå, da hun er 12 år. Fikk beskjed om å la foret gå etter alder og egen helse den hadde. Ho spiser det gladelig. Litt lei innimellom, men det går jo når ikke annet kommer. Får forøvrig litt våtfor om morgenen. Frisk pus hele veien har vært.
Arx Skrevet 19. november 2022 #74 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Hæææ? Hvor står det at mars har kjøpt opp Orijen? Det er jo krise… Håper ikke det er sant! Jeg trodde det var Champions petfood, samme produsent som Acana? Google er din venn https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases-statements/mars-petcare-acquire-champion-petfoods
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #75 Skrevet 19. november 2022 Billigst mulig. Katten trenger ikke luksusmat. Anonymkode: d8d2d...cc6 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #76 Skrevet 19. november 2022 Arx skrev (2 minutter siden): Google er din venn https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases-statements/mars-petcare-acquire-champion-petfoods Neeeei! Jeg klikker! De kommer til å ødelegge fôret fullstendig!🤬 Jeg har nettopp kjøpt Orijen og tenkte å starte å gi katten det, men nå som merket vil bli helt ødelagt kommer jeg til å gå over på N&D Farmina. For øvrig interessant å se at de aller fleste i tråden gir butikkfôr eller RC. Det virker som om mange ikke har peiling på ernæring.
Arx Skrevet 19. november 2022 #77 Skrevet 19. november 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Neeeei! Jeg klikker! De kommer til å ødelegge fôret fullstendig!🤬 Jeg har nettopp kjøpt Orijen og tenkte å starte å gi katten det, men nå som merket vil bli helt ødelagt kommer jeg til å gå over på N&D Farmina. For øvrig interessant å se at de aller fleste i tråden gir butikkfôr eller RC. Det virker som om mange ikke har peiling på ernæring. Ifølge en som jobber for dem i Norge skal ikke ingrediensene endres, men jeg er ikke sikker på at jeg tror på det.. Ja desverre mange som ikke gidder å sette seg inn i hva dyret de har egentlig bør spise. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #78 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Billigst mulig. Katten trenger ikke luksusmat. Anonymkode: d8d2d...cc6 Skjerp deg. Anonymkode: 52e3c...a6f 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 Forfatter #79 Skrevet 19. november 2022 Arx skrev (3 minutter siden): Ifølge en som jobber for dem i Norge skal ikke ingrediensene endres, men jeg er ikke sikker på at jeg tror på det.. Ja desverre mange som ikke gidder å sette seg inn i hva dyret de har egentlig bør spise. Det stoler ikke jeg heller på. Jeg får ta en lang prat med en i dyrebutikken som fôrer på Orijen og høre hva hun tenker om at merket har byttet produsent. Hun kan en del om ernæring. Jeg har selv gitt RC, men kommer ikke til å kjøpe tørrfôret derifra igjen. Hvis Orijen og Acana endrer ingredienser, går jeg over på N&D Farmina, Core, Carnilove, Monster el. Vigor and Sage, som er de dyrebutikkfôrene med høyest kjøtt og proteininnhold. Av våtfôr kommer jeg til å mikse N&D Farmina, Carnilove, Core, monster, Bozita, Brit Care, Fish4cats, Canagan og VOM/MUSH.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #80 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjerp deg. Anonymkode: 52e3c...a6f Viktigere med fin mat til meg selv. Det sløser jeg ikke bort på en katt. Min helse er viktigere. Anonymkode: d8d2d...cc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå