AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #1 Skrevet 17. oktober 2022 Hei. Ble samboer for tre år siden. Huset mitt solgte jeg for to år siden. Jeg har en årsinntekt på ca. 620.000 og samboer 850.000. Vi ble enige om å dele mat 50/50 og huslån 50/50 det første året. Han tok det resterende, forsikringer etc. jeg har hjulpet til med vedlikehold av bolig. Tilslutt ble det så mye tull og vippsing frem og tilbake så vi ble enige om at jeg tar meg av kostnadene for mat og husholdningsartikler, mens han tar seg av kostnader på huslån, strøm, forsikring etc. han mener vi uansett ikke skal dele helt likt fordi han tjener endel mer enn meg. idag sjekket vi litt ut hvordan jeg kan kjøpe meg inn. Vi kom frem til at det virket litt stress og skrev en samboerkontrakt der vi er enige om at vi går utifra husets verdi fra jeg flyttet inn som da var 2.7 millioner . Så ved et evnt. Brudd skal ikke jeg stå tomhendt da jeg har bidratt. Han fortsetter og betale som han gjør, mens jeg tar meg av mat og husholdning, som utgjør ca. 12-15.000 slik som huslånet også gjør. Men hva gjør dette for meg? Er det en dum måte å gjøre det på? Jeg har ikke særlig egenkapital, men kunne nok fint fått et lån på 1,5 millioner for å kjøpe meg inn. Anonymkode: 4d2cb...68a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #2 Skrevet 17. oktober 2022 Står du på skjøtet? Anonymkode: fa5c6...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #3 Skrevet 17. oktober 2022 Nei, kan jeg det uten å eie ? Hi Anonymkode: 4d2cb...68a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #4 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, kan jeg det uten å eie ? Hi Anonymkode: 4d2cb...68a Nei, men når du ikke står på skjøtet så risikerer du å stå tomhendt ved brudd. Han har jo tross alt betalt for lånet. Anonymkode: fa5c6...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #5 Skrevet 17. oktober 2022 Du er iferd med å gå rett i kvinnefella. Blir det slutt så sier han at huset er hans, som er helt korrekt. Kjøp deg inn så fort som mulig, om det virker som stress nå, så er et samlivsbrudd uten papirene i orden et helvete. Anonymkode: b8188...df4 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Skrevet 17. oktober 2022 Vi har blitt enige om at han har forskjøpsrett på huset og det er greit for meg. Men vil ikke samboerkontrakten vi har skrevet være gjeldene? Hvis huset blir solgt for 3,7 så vil jo gevinsten på en million deles på to. hi Anonymkode: 4d2cb...68a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Skrevet 17. oktober 2022 Hva jobber dere som? Anonymkode: fe3d3...d95
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #8 Skrevet 17. oktober 2022 Er hva vi jobber med relevant for dette? hi Anonymkode: 4d2cb...68a 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #9 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har blitt enige om at han har forskjøpsrett på huset og det er greit for meg. Men vil ikke samboerkontrakten vi har skrevet være gjeldene? Hvis huset blir solgt for 3,7 så vil jo gevinsten på en million deles på to. hi Anonymkode: 4d2cb...68a Er samboerkontrakten gjennomgått med advokat? Jeg vet ikke om slike dokumenter må tinglyses eller noe for å være gyldig. Men det er den/de som står på skjøtet som er eier av huset og dermed også har rett på alt av verdistigning, rent juridisk. Hvordan en samboerkontrakt virker inn på dette er jeg usikker på. Det beste hadde vært å kjøpe seg inn, eller eie egen leilighet ved siden av og leie ut. Anonymkode: fa5c6...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #10 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har blitt enige om at han har forskjøpsrett på huset og det er greit for meg. Men vil ikke samboerkontrakten vi har skrevet være gjeldene? Hvis huset blir solgt for 3,7 så vil jo gevinsten på en million deles på to. hi Anonymkode: 4d2cb...68a Og forkjøpsrett på huset? Han eier det jo allerede! Anonymkode: fa5c6...f6a 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #11 Skrevet 17. oktober 2022 Ja, dette er en veldig dum måte å gjøre det på. Klassisk kvinnefella. Du eier ingenting av huset og bruker penger på forbruksvarer til dere begge og vil ikke sitte igjen med noenting, mens han nedbetaler lånet på huset og sitter dermed igjen med verdier. Det er litt vanskelig å forstå hva som skal stå samboerkontrakten, du skriver forvirrende. Uansett vil du ikke få noen verdier fra hussalg hvis du ikke står oppført som eier av det på skjøtet. Jeg hadde ordnet dette selv, men siden du virker å ha veldig lite grep om disse tingene så anbefaler jeg deg sterkt å ordne dette i samråd med en rådgiver, f.eks. fra banken. Anonymkode: 8aae2...106 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #12 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett vil du ikke få noen verdier fra hussalg hvis du ikke står oppført som eier av det på skjøtet. Anonymkode: 8aae2...106 Det var litt for bombastisk skrevet av meg, det kan være at samboerkontrakten vil gi deg noen verdier, jeg er litt usikker men tror ikke det. Jeg tror ikke det vil være en gyldig kontrakt hvis du skal stå som eier i samboerkontrakten men ikke står oppført som eier på skjøtet. Anonymkode: 8aae2...106 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #13 Skrevet 17. oktober 2022 Han er ikke dum han samboeren din. Han eier huset. Alene. Han betaler jo for lån, forsikringer etc. Du betaler for mat (skulle vare mangle siden du ikke betaler husleie). Du blir så lurt og han legger det frem som at han er en samaritan siden han tjener mest. Anonymkode: ebe43...a61 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er ikke dum han samboeren din. Han eier huset. Alene. Han betaler jo for lån, forsikringer etc. Du betaler for mat (skulle vare mangle siden du ikke betaler husleie). Du blir så lurt og han legger det frem som at han er en samaritan siden han tjener mest. Anonymkode: ebe43...a61 Det kan også være at han heller ikke skjønner dette helt. Anonymkode: 8aae2...106
Andy1999 Skrevet 17. oktober 2022 #15 Skrevet 17. oktober 2022 Hvis samboerkontrakten er gyldig så er da dette en bedre løsning enn hos veldig mange andre som skriver her på KG.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan også være at han heller ikke skjønner dette helt. Anonymkode: 8aae2...106 Han skjønner såpass at kun han står som eier og at han velger å betale for lånet selv, mens samboer betaler for mat og drikke. Anonymkode: ebe43...a61 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, kan jeg det uten å eie ? Hi Anonymkode: 4d2cb...68a Men hvorfor betalte du 50 % av huslånet på et hus du ikke eier? Du MÅ få hjelp av noen med skikkelig kompetanse til å se på dette, ellers sitter du i saksa med null verdier og rettigheter om det blir slutt. Anonymkode: e8bfb...e43 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): idag sjekket vi litt ut hvordan jeg kan kjøpe meg inn. Vi kom frem til at det virket litt stress og skrev en samboerkontrakt der vi er enige om at vi går utifra husets verdi fra jeg flyttet inn som da var 2.7 millioner . Så ved et evnt. Brudd skal ikke jeg stå tomhendt da jeg har bidratt. Han fortsetter og betale som han gjør, mens jeg tar meg av mat og husholdning, som utgjør ca. 12-15.000 slik som huslånet også gjør. Anonymkode: 4d2cb...68a Hv konkret skal du sitte igjen med ifølge denne kontrakten? (Som dere to rablet ned ved kjøkkenbenken?) Anonymkode: ebe43...a61 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Skrevet 17. oktober 2022 Bruk advokat så dere er trygge på at avtalen dere bruker er hundre prosent spikret. Det du har puttet inn skal du ha med ut, hvordan du putter pengene inn er visstnok ikke uten betydning så få en skikkelig avtale. Anonymkode: 14152...ef7
Brunello Skrevet 17. oktober 2022 #20 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, dette er en veldig dum måte å gjøre det på. Klassisk kvinnefella. Du eier ingenting av huset og bruker penger på forbruksvarer til dere begge og vil ikke sitte igjen med noenting, mens han nedbetaler lånet på huset og sitter dermed igjen med verdier. Det er litt vanskelig å forstå hva som skal stå samboerkontrakten, du skriver forvirrende. Uansett vil du ikke få noen verdier fra hussalg hvis du ikke står oppført som eier av det på skjøtet. Jeg hadde ordnet dette selv, men siden du virker å ha veldig lite grep om disse tingene så anbefaler jeg deg sterkt å ordne dette i samråd med en rådgiver, f.eks. fra banken. Anonymkode: 8aae2...106 Dette er tull. Hvem som står på skjøte har null betydning i forholdet mellom eierne. Her er det avtalen dem i mellom som regulerer eierforholdet. Har ts og samboeren en avtale som sier at de eier sammen og at betalingen av lån og mat hver for seg skal likestilles, vil ts få deler av eiendommen ved brudd. Når det er sagt, er det alltid smart å tinglyse. Det gir tredjemannsvern. Og det vil alltid være lurt å ha vanntette avtaler. 1
Anbefalte innlegg